Töihin meno ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten?

Vieras
Suunnittelen palaavani töihin kun vauva on noin 8-9 kk, isänsä jää vauvan kanssa hoitovapaalle. Onko kenelläkään kokemusta, miten imetys tuossa tilanteessa onnistuu? Pitääkö päivällä pumpata maitoa töissä ja kuljetella kotiin, vai miten? Vai sopeutuuko maidontuotanto jotenkin siihen jos imettäisin vain aamuisin ja iltapäivästä iltaan? Voiko vauvalle antaa osittain korviketta, eli päivisin ruokien yhteydessä? En tosiaan hahmota, miten homma yleensä hoidetaan. Kiitos asiallisista vastauksista.

Luulisin että saa maitoa tarpeeksi jos imetät aamulla,töistä tullessa ja illalla vaikka parikin kertaa.Maidontuotanto kyllä muuttuu vastaamaan kysyntää ja pian rinnat "sopeutuu" jos imetyskertoja vähentää.Korviketta ei varmaan tarvi päivällä,vesi riittää.Pumppaus ja eestaas kuljetus kuulostaa hankalalta ellet muutenkin pumppaa.Noin mä toimisin.

Hei. Mulla riitti maitoa tasan kuukauden ajaksi imettäessä, kun palasin takaisin töihin ja imetin vain öisin 2-3 kertaa. Varmasti maitoa olisi riittänyt pitempään jos olisin imettänyt myös iltaisin. Mulla oli rintapumppu varmuuden vuoksi töissä mukana ettei mitään "räjähdyksiä" päässyt tapahtumaan, mutta ei tarvinnut kertaakaan pumpata. Tsemiä.

Minä imetin ennen töihin lähtöä ja heti tissi suuhun töistä tullessa ja illalla. Imetin 1 v 3 kk. Lopetin, koska päiväkodista sanottiin tytön syövän huonosti ja yöt alkoivat häiriintymään syöttöjen takia. Lisäksi hammaslääkäri sanoi jo maidon ravintoarvon olevan olematon ja liian sokerista.

Äidinmaito on kyllä makeaa.Hammaslääkäri suositteli joka imetyksen jälkeen antamaan vauvalle tilkan vettä jolla huuhtoa juuri makeuden takia suu(sitten kun hampaita tullut).Tää nyt ei liittynyt ap:n kysymykseen.

36. Imetetyillä lapsilla on vähemmän reikiä hampaissa

Rintamaito sisältää bakteereja tappavia soluja, jotka voivat auttaa tuhoamaan hampaiden reikiintymistä aiheuttavia bakteereja. Pulloruokituilla lapsilla karieksen riski on lisääntynyt. Lisääntynyt riski aiheutuu siitä, että vauva nukutetaan maito-, mehu,- tai muuta hiilihydraattipitoista juomaa sisältävän pullon kanssa.

Loesche WJ, "Nutrition and dental decay in infants." Am J Clin Nutr 41; 423-435, 1985
Lucas, A, Cole T, "Is Breast Feeding a Likely Cause of Dental Caries in young Children?" Journal of American Dental Assoc., 1979; 98:21-23

Imetyksen tuki ry: Imetyksen 101 hyvää puolta