Töihin meno ja lapsen hoitopaikka, pohdintaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töitä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töitä vailla

Vieras
Olen hakemassa töitä, ja eräs paikka mihin soitin, oli melko varma että pääsisin aloittamaan heti kun saan lapselle hoitopaikan järjestymään.
Palkka kyseisestä työstä tulisi olemaan n. 1200e/kk brutto.
Kunnallista hoitopaikkaa ei saada, ovat kaikki täynnä. Eli yksityinen pph olisi ainoa vaihtoehto.
Mies on osa-aikaisesti lomautettuna, päivärahapäätöstä ei olla vielä saatu.

Mietin että kannattaako näin pienillä tuloilla yksityistä pph:aa käyttääkään, vai meneekö suurinpiirtein puoli palkkaa hoitomaksuihin? Vaikuttaako tulot hoitomaksujen suuruuteen, niinkuin kunnallisella puolella?
Toisaalta, kunnallisella puolella ei ole tilaa, joten tuo jää kyllä ainoaksi vaihtoehdoksi mikäli töihin haluan...

Mulla on sellainen käsitys, että yksityinen hoito kustantaa suunnilleen saman kuin kunnallinenkin. Siihenhän saa sitä yksityisen hoidon lisää tmv.
Eipä tuosta palkasta hirveitä varmaan jäisi käteen verojen ym ja hoitomaksun jälkeen..

Miten niin ette saa kunnalta paikkaa. Jos et saa kunnalta paikkaa 2 viikossa vaan joudut laittamaan yksityiselle, kunta maksaa sulle jokaikisen sentin, mitä sä siitä välistä maksat ylimääräistä... ja siis yksityisen hoidon tuki on myös olemassa.

Siis kuntahan on toki velvollinen hoitopaikan järjestämään, mutta mistä ne sen repii, kun kaikki paikat täynnä? Näin pph:n johtaja minulle sanoi. Kuulemma päiväkotikin on jo ylipaikoilla...

Ja se on kyllä totta ettei noin pienestä palkasta ihmeitä käteen jäisi, mutta eipä ole sen paremmin palkattua työtä tarjolla... tyytyväinen olen jos edes tuon saan.

Se on sen kaupungin ongelma mistä repivät sen hoitopaikan.
Ainahan ne valittaa. Sitten ei auta kun palkata lisää väkeä töihin heidän.

Ja aina töihin meno kannattaa vaikka ei olis ihan huippu palkkakaan.

Minulla on suurinpiirtein sama palkka, vähän allekin ja hoitomaksu kunnallisella on n. 190? (vuoropäiväkoti) miinus verot ja matkakulut työpaikalle(n.90km päivä), niin ei paljon enempää jää kun työttömänä ollessa. Mutta kyllä se kotonaolo 4kk ajalta jo riitti. Kun töitä tarjottiin (tälläisenä aikana) niin en epäröinyt hetkeäkään, vaikkakaan tämä ei ehkä taloudellisesti fiksua olekaan :)

Ja hoitopaikka järjestyi viikon sisällä kun ilmoitin että pääsin töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kuntahan on toki velvollinen hoitopaikan järjestämään, mutta mistä ne sen repii, kun kaikki paikat täynnä? Näin pph:n johtaja minulle sanoi. Kuulemma päiväkotikin on jo ylipaikoilla...

Ja se on kyllä totta ettei noin pienestä palkasta ihmeitä käteen jäisi, mutta eipä ole sen paremmin palkattua työtä tarjolla... tyytyväinen olen jos edes tuon saan.

No se on niiden ongelma, niiden pitää sitten palkata lisää perhepäivähoitajia ellei nykyiset riitä, älä vaan ala itse maksamaan sen enempää kuin kunnalliseenkaan. Sanot että viet asian eteenpäin ellei paikkaa löydy, käy vähän juttelemassa esim. hoitovastaavan kanssa tai ellet muuta keksi niin kunnanjohtajan.

Lapsi on 3v2kk ikäinen.

Pitänee vissiin ottaa tiukka puhelu pph:n johtajalle...

Siis hoitomuoa et voi ymmärtääkseni sanella. Kunta on velvollinen järjestämään _jonkin_ hoitopaikan 14 vuoroakauden sisällä. Mutta voi olla pk tai esim. jostain ihan eri suunnasta kuin mikä olisi teidän tilanteessa ihanteellisin.

Voihan se kunta ostaa sen paikan sieltä yksityiseltäkin, jolloin te maksatte hoitopaikasta kunnalle.

Yksityiseen hoitoon saa kelasta tukea, josta osa tulosidonnaista. Maksatte siis suunnilleen saman verran hoitomaksua kun kunnallakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsi on 3v2kk ikäinen.

Pitänee vissiin ottaa tiukka puhelu pph:n johtajalle...

Siis hoitomuoa et voi ymmärtääkseni sanella. Kunta on velvollinen järjestämään _jonkin_ hoitopaikan 14 vuoroakauden sisällä. Mutta voi olla pk tai esim. jostain ihan eri suunnasta kuin mikä olisi teidän tilanteessa ihanteellisin.

Joo en voi, meille kävisi niin pph kuin päiväkotikin. Mutta kun kaikki ovat kuulemma täynnä kunnallisella puolella...

Sanokaas vielä, mitä vaihtoehtoja kunnalla oikeasti on, jos paikkoja tai hoitajia ei oikeasti ole? No tilojahan nyt löytyy aina jostain homeisista kouluista, mutta ei kai ketään voi pakottaa hoitajaksikaan. Vai voiko?

Sanokaas vielä, mitä vaihtoehtoja kunnalla oikeasti on, jos paikkoja tai hoitajia ei oikeasti ole? No tilojahan nyt löytyy aina jostain homeisista kouluista, mutta ei kai ketään voi pakottaa hoitajaksikaan. Vai voiko?

Kyllä varmasti hoitajia löytyy kun laittaa lehteen ilmotuksen että kunta palkkaa hoitajia määräaikaiseen työsuhteeseen tilapäistarpeen vuoksi. Kuka hoitovapaalla oleva äiti ei miettisi asiaa, minä ainakin ottaisin lapsia ja olen sen kyllä ilmoittanutkin meidän hoitotoimistoon että olen käytettävissä.

Kyllä varmasti hoitajia löytyy kun laittaa lehteen ilmotuksen että kunta palkkaa hoitajia määräaikaiseen työsuhteeseen tilapäistarpeen vuoksi. Kuka hoitovapaalla oleva äiti ei miettisi asiaa, minä ainakin ottaisin lapsia ja olen sen kyllä ilmoittanutkin meidän hoitotoimistoon että olen käytettävissä.

Minulla on kyllä ollut sellainen käsitys, että esim paikkakunnalla, jolla asun ei todellakaan löydy perhepäivähoitajia. Ja kun tätäkin palstaa lukee, niin ei ole kovinkaan monen toiveammatti (pieni palkka, suuri vastuu, raskas työ, pitkät päivät ja arvostus... tiedätte varmaan)

Minulla on kyllä ollut sellainen käsitys, että esim paikkakunnalla, jolla asun ei todellakaan löydy perhepäivähoitajia. Ja kun tätäkin palstaa lukee, niin ei ole kovinkaan monen toiveammatti (pieni palkka, suuri vastuu, raskas työ, pitkät päivät ja arvostus... tiedätte varmaan)

Ei varmasti löydykään koulutettua, mutta äitejä jotka ovat hoitovapaalla löytyy vamasti teidänkin paikkakunnalta.

Yhteistyössä