Töihin menosta iso ongelma, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku

Vieras
Rakkaat ihmiset, teiltä on ennenkin löytynyt hyviä ideoita, mites nyt?
Meidän vaavi ehtii just täyttää 9 kk, kun mun pitäisi palata töihin. Kyseessä on pieni perheyritys, jossa asioista on aina pystytty sopimaan. Kesä näytti hiljaiselta ja lomautuksia oli tiedossa, joten pomon kanssa sovittin että minä jään kesäksi pois.
Nyt tulikin tilauksia ja töihin pitäisi mennä.

Päiväkodista ilmoitettiin, että voivat ottaa ryhmään ylimääräiseksi... Joka paikkaan kiipeilevä ja kaatuileva jatkuvasti peräänkatsomista vaativa vauva ylimääräiseksi?!? Uskallanko? Eikö henkilökunnalla ole tarpeeksi tekemistä jo muutenkin?

Olisin jäänyt hoitovapaalle vaikka siihen ei ole varaa, olisi vaan pitänyt tietää tää tilanne 2 kk sitten. Eipä hoitorahalla paljon asuntoa maksella, eikä täällä saa edes kuntalisää. Irtisanoutuminen näyttää ainoalta vaihtoehdolta. Oli muutenkin tarkoitus syksyllä etsiä uutta duunia tai aloittaa opiskelu. Työpaikalla käydessäni huomasin, että muutoksia on tapahtunut paljon, enkä pääse vanhoihin hommiini vaan näpertämään jotain(ei urakkapalkkaa!) Jos hankin itselleni potkut, saattaa siitäkin liiton mukaan seurata karenssia.

Nyt taisi mennä jo sekavaksi. Mä mietin tätä kaikki yötkin ja päivisin lähinnä itkettää. Vaihtoehdot on niin vähissä. Onko kukaan laittanut noin pientä päiväkotiin? Miten pärjäsi? Menen ensi viikolla juttelemaan päiväkodin johtajan kanssa, ainakin hoitoasiat selviävät. Silti haluaisin mieluummin olla vielä kesän kotona.
Lisäisin vielä, että pomo tunnetaan paikallisessa työsuojelupiirissä oikein hyvin, yrittää jotain vilunkia työntekijöitä kohtaan jatkuvasti. Joten hirveää hinkua töihin mulla ei ole. Alkaa vaan olla nuppi sekaisin tästä jatkuvasta pähkäilystä ja lakipykälien selvittämisestä.
Kiva jos joku sai tästä jotain selkoa...

Meidän tyttö meni 9kk ikäisenä päiväkotiin. Olin aivan hermona ja kävin läpi kaikenlaisia huono äiti-fiiliksiä. Mutta tyttö on viihtynyt mainiosti! Kikattelee aina kun tulen hakemaan ja hoitajienkin mielestä on oikein hyvin sopeutunut. Ainoa huono puoli on olleet taudit joita nyt aina päiväkodeista tulee kotiin. Ollaan oltu kipeinä melkein joka 2.-3.viikko, koko perhe. Tyttö oli päiväkodin pienin ja sai paljon sylitystä ja huomiota osakseen. Kaverini joka on päiväkodissa töissä sanoi että pienimpiä aina hemmotellaan. Ja minä pelkäsin että jää isompien jalkoihin sinne johonkin syöttötuoliin kiinni.

Rohkeutta vaan. Oma ikäväkin hellittää nopeasti ja pian olet taas mukana työn rutiineissa ja tuntuu mukavaltakin kun on aikuiskontakteja ja muutakin "omaa" elämää. Ensinhän se on vähän outoa ja kirpaisee olla erossa pienestä, mutta kyllä siihen tottuu nopeaan!

Pistin myös meidän pienen tarhaan 10kk ikäisenä ja menin töihin. Poika viihtyi hyvin heti alsuta alkaen, äidillä se isompi hätä oli ;) mutta parissa viikossa se meni ohi ja olen tyytyväinen ratkaisuuni. Se oli meille hyvä ja toimiva eikä ole tarvinnut katua.

Ihan eri asia sitten kyllä on, että jos et viihdy töissä. Ja ihan eri murheet siinä, otan osaa! Ikävä pomo tai kurja duuni ei ole mikään ilo: niin suuri osa elämästä kuluu työssä, että kyllä sen työn pitää olla mielekästä! Tsemppiä siihen: äläkä nyt ota lisäsuruja lapsenhoidosta, se sujuu varmasti hyvin!

Meillä ainakin hoitoon meno sujui tuossa iässä hyvin, joten älä anna huolelle valtaa.

ja muista, että uuden työn hakeminen ja saaminen on usein helpompaa, kun olet töissä, etkä työttömänä.

Siis miksi et voi edelleen hakea hoitovapaata, sehän on lakisääteistä? Jos siis haluat jäädä kotiin. Kyllä lapsi hoitoonkin tietysti sopeutuu. Itse en kyllä raaskisi...

Moi surku!
Itse olen vähä samassa jamassa=)
Mun pitäis mennä kesällä töihin, mutta en todellakaan aio siihen firmaan enää jalallanikaan astua. En ole koskaan tavannut kauheampaa ihmistä kuin pomoni.
Oon miettinyt monet kuukaudet pääni puhki mitä tehdä. Hoitovapaalle vai työttömäksi?
Nyt olen saanut selville, jos sanon itseni irti äitiyslomalla alkaa karenssi rullata heti. Mitä voi maksimissa saada 3kk. Siihen sit kertoo kuinka ihana pomo on niin rapsahtaa vain 1kk. Eli kun äitiyslomani loppuu alkaan suoraan saamaan liitonrahaa.

En kyllä missään nimessä laittaisi noin pinetä päiväkotiin. Olen olut työharjoittelussa päiväkodissa ja surku tuli, kun katselin 10 kk tyttöä joka ei osannut kävellä... lähinnä ryömi ja konttaili yksin maassa kun ei hänelle ollut aikaa hoitajilla tarpeeksi. Eikö löytyisi perhepäivähoitopaikkaa, olisi paljon parempi noin pienelle!

Minäkin olen ollut päiväkodissa joskus nuorena harjoittelemassa. Ryhmässä oli 10 lasta, ikää 1-2 vuotta, hoitajia oli 4. Tämä oli aivan riittävä määrä tuolle ryhmälle, ryhmässä oli kaksi 1-vuotiasta, loput lähempänä 2. Aivan hyvin meni noilla pienilläkin, yleensä yksi hoitaja oli noiden kahden pienemmän käytettävissä. Heillä oli siis aina "omahoitaja" eivätkä he olleet toisten jaloissa. Syliä ja hoivaa riitti hyvin. Käy tutustumassa päiväkotiin, saat hyvän tuntuman, millainen paikka se on.
Siksi toiseksi minäkin ihmettelen, että eihän sinun ole pakko töihin mennä, jos et halua. Alle 3-vuotiaan vanhemmalla on tietääkseni oikeus jäädä kotiin hoitovapaalle. Se lienee järkevämpi vaihtoehto kuin irtisanoutua kokonaan.

työnantajalle pitää ilmoittaa hoitovapaalle jäämisestä väh. 2 kk ennen hoitovapaan alkamista..se tässä on ilmeisesti ap:n ongelma. Tietty voithan vielä kysyä työnantajaltasi, koska eka oli ilmoittanut ettei töihin tarvitse mennä kesällä mutta sitten tarvitseekin.. voit varmaan myös neuvotella osittaisesta hoitovapaasta työnantajasi kanssa. Teet siis lyhyempää päivää /työviikkoa.

Niin, mutta jos on sovittu lomautuksesta kesäksi, joka perutaan, niin kaiketi silloin on oikeus hoitovapaaseen ilman tuota 2 kk varoaikaa. Vai miten ap te olette alunperin sopineet?

Niin, onko sinulla lomia käyttämättä? Ilmoitat nyt jääväsi hoitovapaalle 2 kk kuluttua ja pidät loman toukokuussa. Tuskin työnantaja sinua haluaa kuukaudeksi töihin. Jää vain kotiin vauvasi kanssa, jos siltä tuntuu.

Yhteistyössä