Toimeentulotuen hakemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta hakijana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta hakijana

Vieras
Tilanne on se, että olen eronnut vajaa vuosi sitten. Kaikki säästöt on menneet elämän uudellen "rakentamiseen" eli asunnon kalustamiseen (käytettyä olen "joutunut" ostamaan), vuokriin ja takuuvuokriin. Näistä onneksi selvinnyt omillani, mutta nyt painaa päälle tarve ostaa lääkkeet joihin meneekin sitten kerralla 675,39 euroa. Säästöjä ei enää ole ja tulot on tonnin nurkilla kuussa vuokran maksun jälkeen..sisältäen lapsilisän ja elatusavun. Perheeseemme kuuluu minä ja lapsi.

Miten se toimeentulotuki lasketaan? Onko mulla mahdollisuuksia saada ja mitä papereita sinne pitää toimittaa? Voisi alkaa jo ennakkoon hankkia vaadittavia papereita kasaan. Jää kyllä lääkkeet ostamatta jos en mitään apuja saa. :/

Tuomitkaa vaan loiseksi. Mutta pää pystyssä aion hakea kuitenkin. Olen tyytyväinen itseeni siinä kun pääsin kuitenkin omillani elämän alkuun eron jälkeen.

[QUOTE="Anne";23375942]Googlee toimeentulotukilaskuri.[/QUOTE]

Kiitti. =)
Tää on outoa mulle. -90-luvulla jouduin opiskelijana hakemaan sairaalamaksuihin, mut eipä saanut kun avokilla oli opintolaina nostamatta.. :/

[QUOTE="aapee";23375963]Kiitti. =)
Tää on outoa mulle. -90-luvulla jouduin opiskelijana hakemaan sairaalamaksuihin, mut eipä saanut kun avokilla oli opintolaina nostamatta.. :/[/QUOTE]

On niin hankala sanoa mitä he päättävät maksaa ja kuinka paljon. Lääkkeissä saattavat hyvinkin avustaa vaikka muuten katsoisivat että palkkasi riittää elämiseen. Laskuri on suuntaa-antava.

Ainankin Vantaalla on neuvontapuhelin, josta voi kysellä. Googleta oman kotikaupunkisi sosiaalitoimen sivut, sieltä löytyy yllättävän paljon tietoa.
Aikamoisen kasan sinne joutuu toimittamaan papereita (tiliotteet monen kk:n ajalta, vuokrasopimus yms.).

Et ole loinen, joten tosiaankin tukea hakemaan pää pystyssä! :) Tuossa on yksi toimeentulotukilaskuri, jota voit kokeilla http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/toimeentulotukilaskuri2 mutta parhaiten selviää tietysti soittamalla/käymällä omassa sosiaalitoimistossa. Aika nivaskan papereita sinne joutuu varmaankin jokatapauksessa toimittamaan.

[QUOTE="Anne";23375985]On niin hankala sanoa mitä he päättävät maksaa ja kuinka paljon. Lääkkeissä saattavat hyvinkin avustaa vaikka muuten katsoisivat että palkkasi riittää elämiseen. Laskuri on suuntaa-antava.[/QUOTE]

En ole työelämässä vaan sairauteni takia työkyvytön. Joudun mm hankkimaan kotiin jonkinverran maksullista apuakin kun tarvitsen mm siivousapua. N. kerran kuussa siivooja tekee perusteellisemman puunauksen ja sitten selviän taas hetken eteenpäin pienellä puunauksella. Eli myös tällaisia ylimääräisiä kuluja tulee. Ja kuntoutuksessa käyn 2x viikossa jonne bussiliput kuukausitasolla n 50e. Jalkahoitajalla joudun sairauden vuoksi käymään muutaman kerran vuodessa. Otetaankohan tällaisia huomioon laskelmissa?

Jos sulla on noista hoidoista yms. avun tarpeesta lääkärin lausunnot niin silloin ne hyväksytään. Sun tilanne vaikuttaa sellaiselta, että paras olisi, jos saisit ihan ajan varattua sosiaalityöntekijälle. Kasvoikkain saisit kerrottua hänelle ihan kaiken ja hän osaisi sitten neuvoa, mitä lisäliitteitä tarvitset ja mihin kaikkeen voit saada tukea. Kyllä se siitä, tsemppiä tulevaan!

[QUOTE="aapee";23376036] N. kerran kuussa siivooja tekee perusteellisemman puunauksen ja sitten selviän taas hetken eteenpäin pienellä puunauksella. Eli myös tällaisia ylimääräisiä kuluja tulee. Ja kuntoutuksessa käyn 2x viikossa jonne bussiliput kuukausitasolla n 50e. Jalkahoitajalla joudun sairauden vuoksi käymään muutaman kerran vuodessa. Otetaankohan tällaisia huomioon laskelmissa?[/QUOTE]
Siivousta varmaan ei millään, bussiliput EHKÄ jos on lepsu virkailija ja pystyt perustelemaan liput terveydenhoitokuluiksi. Sama jalkahoidossa, mutta siihen ainakin tarvitset lääkärin lähetteen. Todennäköisimmin mitään näistä ei huomioida, joten ei kannata laskea sen varaan.

[QUOTE="mä";23376065]Jos sulla on noista hoidoista yms. avun tarpeesta lääkärin lausunnot niin silloin ne hyväksytään. Sun tilanne vaikuttaa sellaiselta, että paras olisi, jos saisit ihan ajan varattua sosiaalityöntekijälle. Kasvoikkain saisit kerrottua hänelle ihan kaiken ja hän osaisi sitten neuvoa, mitä lisäliitteitä tarvitset ja mihin kaikkeen voit saada tukea. Kyllä se siitä, tsemppiä tulevaan![/QUOTE]

Näin kannattaa toimia. Varaa heti siltä varalta jos on jonoa. Kaikista hoidoista pitää olla joku lausunto, mutta uskon, että terkkarin lausunto jostain jalkahoidosta tms. riittää, jollei sulla ole lääkärinlausuntoa, tai sitten hankit sellaisen. Opettele pyytämään valmiiksi kopio kaikista saamistasi lausunnoista ja todistuksista, mikäli voit joutua asioimaan sossussa. Tarviit ainakin vuokrasopimuksen ja kuitin viimeksi maksetusta vuokrasta, parin kuukauden tiliotteet, sähkölaskun ynnä muistakin (jo maksetuista) kuluista kuitit, ja lääkkeistä tarvitaan resepti kuitin lisäksi. Puhelimessa saat varmaan tarkemmat ohjeet.

Soitin neuvontaan.. Tuli syntinen olo. Olisi pitänyt kuulemma laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Ensin lääkkeet, sitten kodin kalustus. Kaippa tuo lapsi olisi voinut nukkua patjalla ja minä myös, vaikka en sairaudestani johtuen välttämättä aamulla sieltä lattianrajasta ylös pääsekään. Ja viiden kympin sohva oli varmaan suuri syntinen hankinta..samanhintaisesta pesukoneesta puhumattakaan. Luojalle kiitos etten ole verhoja mennyt hankkimaan. Ne varmasti on täysin turha kapistus ja ylellisyyttä "köyhälle". =/ Ehkä jätän hakematta tt-tuen kuitenkin ja koitan nipistää sieltä mistä ainoa mahdollisuus eli ruuasta. :) Mun polvet kun ei kyykkyyn edes taivu, eikä kyllä ylpeytenikään..

Kyllä se uskalsi luvata että tuen saisin jos ei mitään suuria ylläreitä tiliotteelta ym paljastuisi. Tuli vaan niin suuri syntinen olo kun tuntui, että olen tehnyt väärin kun olen pyrkinyt kotiin laittamaan välttämättömän kalustuksen enkä ensisijaisesti ole ajatellut, että lääkkeet pitäisi hankkia. Olen kuvitellut, että elämänhallintataitoni ovat ihan ok. Mutta ilmeisesti näin ei kai sitten ole. No mutta jokatapauksessa koen, että saan hanskattua elämäni kuntoon kun olosuhteet ovat sellaiset, että mieli pysyy valoisana. Varmaan sitä pitäisi päästää elänsä alamäkeen, saada mielenterveysongelmia, lastensuojelun asiakkuus ym ennen kuin aletaan auttamaan ilman narinaa. Ja tottapuhuen mun on ollut pakko laittaa ulkoiset puitteetkin kuntoon koska odottelen sos.toimen selvityksen alkua huoltajuusoikeudenkäynnin vuoksi. En mä niitä sossuja oikein voi ottaa vastaan kalustamattomassa kodissa. :/

Yhteistyössä