Toimeentulotuki laskee vauvan painoa 200 grammaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkkyä mutta totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkkyä mutta totta

Vieras
Päivitetty 13.1. 07:10, julkaistu 12.1. 21:29
Köyhän vauva painaa 200 grammaa vähemmän
Kuva: ColourboxVesa VanhalakkaLähetä palautetta toimittajalle

Köyhyyden ja huono-osaisuuden periytyminen Suomessa vaikuttaa jo syntymättömään lapseen. Laajassa tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhempien saaman toimeentulotuen kestolla oli selvä yhteys lapsen syntymäpainoon.

Ero vauvaan, jonka vanhemmat eivät toimeentulotukea nauttineet, saattoi olla jopa 200 grammaa.

– Tämä oli erityisen rankkaa huomata, sillä se kertoo, että joillakin syrjäytyminen alkaa jo kohdussa, THL:n tutkija Reija Paananen sanoo.

Paanasen mukaan taustalla on toki myös sosiaalisia tekijöitä, kuten tupakanpolttoa ja huonoa ravintoa. Yhteys köyhyyteen on kuitenkin tilastollisesti selvä.

Paanasen mielestä köyhyydestä ei puhuta turhaan. Lapsiköyhyyden tutkimus on juuri nyt ajankohtaista, sillä lapsiperheiden suhteellinen köyhyys lisääntyy merkittävästi.

Köyhyys ei sinänsä tuota heikompaa sosiaalista perimää. Monisyisen ongelmakentän aiheuttaa vanhempien heikompi kiinnittyminen yhteiskuntaan.

Ilmankos mun vauvat on isoja, vaikka kodinhoidontuki se vasta pieni onkin....
Aikuisten oikeasti terveellinen ruokavalio(kasvikset etc.) on kyllä hurjan kalliita vrt. tosi lihottaviin eineksiin. Siksi tuntuukin oudolle tuo tutkimus, kun ennenhän on sanottu, että juuri sen takia vähävaraiset on monesti lihavia...

Minäkin epäilen että syy on enemminkin tupakoinnissa kuin siinä, ettei ole rahaa ostaa ruokaa. Pienituloisena tiedän kyllä senkin, että epäterveellinen ruoka on halvempaa, ja sehän vain kasvattaa vauvan kokoa.

Ilmankos mun vauvat on isoja, vaikka kodinhoidontuki se vasta pieni onkin....
Aikuisten oikeasti terveellinen ruokavalio(kasvikset etc.) on kyllä hurjan kalliita vrt. tosi lihottaviin eineksiin. Siksi tuntuukin oudolle tuo tutkimus, kun ennenhän on sanottu, että juuri sen takia vähävaraiset on monesti lihavia...

Mihin perustuu väittämä, että einekset olisivat jotenkin halvempia? En mää ainakaan raaski ostaa mitään mikropitsoja tai hampurilaisia, kun normi lihat, leivät yms. saa halvemmalla kuin valmiiksi tehty ruoka.

Mihin perustuu väittämä, että einekset olisivat jotenkin halvempia? En mää ainakaan raaski ostaa mitään mikropitsoja tai hampurilaisia, kun normi lihat, leivät yms. saa halvemmalla kuin valmiiksi tehty ruoka.

Einekset eivät ehkä ole, mutta peruna on edullista, samoin leivistä kaikki höttöleivät. Hiilareita saa kaupasta halvalla, mutta ne lihottavat sekä äitiä että vauvaa.

einekset ei oo halvempia, mutta jos halaut syödä tervellisemmin,se on kallista. esim tavis kalapuikot oli 0,99 paketti, mutta kun olis ollut sydänystävällisiä LOHI-kalapuikkoja niin ne olikin siten jo 1,99 paketti. ja me saatais niitä ostaa kome pakettia. aiak arvokkaita kalapuikkoja

Tuota asiaa en huomioinutkaan tossa mun kommentissa.. Sillä varmasti osuutta pienipainoiseen vauvaan...

no tuota.
painon vaikuttaa ehkä myös se että polttaa mutta kaikki mun vauvat olvat olet pienikokisia, vaikka VAIN ESIKOISTA odottaessa oeln polttanut. Nyt ovt isokokoisiajoten ovat kyllä saaneet iah riitävästi ravintoa. Mulla vanon ahdas lantio joten automaattiisesti vauva tovat pienempiä, että saa synnytetyä alakautta. myös periintötkijät vaikuttavat vauvan kokoon. Mä olen itte olut pienikeskonen syntyessäni vain 1800g ja miekin on syntynyt keskosena ja painoi noin 2000g. näilllä on kuulemme neuovlan mukaan merkitystä myös. kumallakin puolella suvussa on pienikokisa naisia joten tytöstä olsit ulutpienikokinen ilman mu tupakointiakin. anoppikin on vai 140 cm pitkä ja hänen äitinsä ei taatusti ole polttnut .

einekset ei oo halvempia, mutta jos halaut syödä tervellisemmin,se on kallista. esim tavis kalapuikot oli 0,99 paketti, mutta kun olis ollut sydänystävällisiä LOHI-kalapuikkoja niin ne olikin siten jo 1,99 paketti. ja me saatais niitä ostaa kome pakettia. aiak arvokkaita kalapuikkoja

Omega3 kapselit käyttöön niin saatte sen sydänystävällisyyden voimaan vaikka menisikin seitikalapuikot napaan :)

[QUOTE="vieras";22891202]Omega3 kapselit käyttöön niin saatte sen sydänystävällisyyden voimaan vaikka menisikin seitikalapuikot napaan :)[/QUOTE]

sihän ne on VIELÄ kalliimpia kun pitä syöödä omega3. maksaahan nekin

Alkuperäinen kirjoittaja järkkyä mutta totta;22890680:
Päivitetty 13.1. 07:10, julkaistu 12.1. 21:29
Köyhän vauva painaa 200 grammaa vähemmän
Kuva: ColourboxVesa VanhalakkaLähetä palautetta toimittajalle

Köyhyyden ja huono-osaisuuden periytyminen Suomessa vaikuttaa jo syntymättömään lapseen. Laajassa tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhempien saaman toimeentulotuen kestolla oli selvä yhteys lapsen syntymäpainoon.

Ero vauvaan, jonka vanhemmat eivät toimeentulotukea nauttineet, saattoi olla jopa 200 grammaa.

– Tämä oli erityisen rankkaa huomata, sillä se kertoo, että joillakin syrjäytyminen alkaa jo kohdussa, THL:n tutkija Reija Paananen sanoo.

Paanasen mukaan taustalla on toki myös sosiaalisia tekijöitä, kuten tupakanpolttoa ja huonoa ravintoa. Yhteys köyhyyteen on kuitenkin tilastollisesti selvä.

Paanasen mielestä köyhyydestä ei puhuta turhaan. Lapsiköyhyyden tutkimus on juuri nyt ajankohtaista, sillä lapsiperheiden suhteellinen köyhyys lisääntyy merkittävästi.

Köyhyys ei sinänsä tuota heikompaa sosiaalista perimää. Monisyisen ongelmakentän aiheuttaa vanhempien heikompi kiinnittyminen yhteiskuntaan.

eletään köyhyysrajalla, ei toimeentulotukea kun mies työssä. poltin molemmissa raskauksissa ja 1.vauva painoi 4150g ja 2. 4300g. terveitä iloisia lapsia, ei ole sairastellut. raskaudet täysiaikaisia, helppoja.

jos olisimme hakeneet ttt, olisiko vauvat olleet 200g pienenpiä syntyessään? täytyy kokeilla ensikerralla.

njaa. Kyllä, olin toimeentulotuella kun odotin toista lasta, en juo, enkä polta ja elän ihan terveellistä normaalia elämää. Mutta on sitten varmaan hyvä, että olin sillä toimeentulotuella, en olis yhtään isompaa tyttöä halunnut maailmaan pungertaa! (4320g)

Ihan turjaa rahastusta, varsinkin jos muutenkin on rahat tiukalla.
Ostaka pullollinen kylmäpuristettua rypsiöljyä, niitä samoja rasvahappoja saa siitä - edullisemmin, ilman suuriin kaloihin kertyneitä myrkkyjäämiä, ja ekologisemmin! :)
http://www.kuntolehti.com/main.php?id=135
tuossa on lopussa myös rypsin rasvahapposisältö. Löytyy toki myös virallisemmista lähteistä ja ihan sitten tiettty rypsiöljypullon kyljestä.

Lohta saa usein fileenä 7-11e/kg, riippuen leikkauksesta. Tätä sitten kerralla useampi kilo, leikkaat kotona palasiksi ja palat pakkaseen. Näin minä olen tehnyt saadakseni terveellistä ruokaa. Kala säilyy pakkasessa noin 3kk hyvänä, sen jälkeen rupeaa maku kärsimään.

Vähärasvainen jauheliha, esim prikan sika-nauta 7% on myös usein tarjouksessa, 400g ~1,5-2,5e. Näitäkin voi ostaa reilumman satsin ja pakastaa.

Kasviksista useimmat ovat jo suhteellisen halpoja. Mutta esim paprikassa vaihtelu on kasvukauden mukaisesti todella suurta, välillä kilohinta on sielle 2e paikkeilla ja pahimmillaan 12e..

Meillä on 3 hengen talous ja tavoitteena olisi että ruokaan menisi korkeintaan 10 euroa päivässä, mutta siinä ei todellakaan aina voi pysyä.

[QUOTE="vieras";22891352]njaa. Kyllä, olin toimeentulotuella kun odotin toista lasta, en juo, enkä polta ja elän ihan terveellistä normaalia elämää. Mutta on sitten varmaan hyvä, että olin sillä toimeentulotuella, en olis yhtään isompaa tyttöä halunnut maailmaan pungertaa! (4320g)[/QUOTE]

Niin, sulla oli sitten onneksi näin, totta kai hyvä :)
Mutta veikkaisinpa kuitenkin, että kun toimeentulotukiasikkuuteen liitty todella monenlaisia elämäntarinoita ja -tilanteita, niin tosi moni näistä tilantest voi olla stressaava ja vaikea eikä suinkaan "normaali" ja mukava.. ja heijastuu sitten myös sikiön hyvinvointiin. Vaikka laskettaisiin tupakoinnin ym. vaikutus pois.

Ihan turjaa rahastusta, varsinkin jos muutenkin on rahat tiukalla.
Ostaka pullollinen kylmäpuristettua rypsiöljyä, niitä samoja rasvahappoja saa siitä - edullisemmin, ilman suuriin kaloihin kertyneitä myrkkyjäämiä, ja ekologisemmin! :)
Kunto ja Terveys -lehti: liikunta, terveys, ravinto ja henkinen hyvinvointi
tuossa on lopussa myös rypsin rasvahapposisältö. Löytyy toki myös virallisemmista lähteistä ja ihan sitten tiettty rypsiöljypullon kyljestä.

Tämä on kyllä ihan totta, otan usein ruokalusikallisen rypsiöljyä aamuisin. Sehän ei oikeastaan maistu miltään, toisilla voi tietenkin tulla oksetusolo siitä koostumuksesta.

Yhteistyössä