Toimeentulotuki (uimakouluun)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perus-
toimeentulotuki

Toimeentulotukilaissa säädetty, vuosittain kansaneläkeindeksillä tarkistettava perusosa on perustoimeentulotuen pohja. Täysi perusosa on vuonna 2009 yksin asuvalla ja yksinhuoltajalla 417,45 euroa kuukaudessa.
Toimeentulotuki 1.1.2009 lukien (Kuntainfo 12a/2008)

Perusosalla toimeentulotuen saajan pitää kattaa:

* ravintomenot
* vaatemenot
* vähäiset terveydenhuoltomenot
* henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot
* paikallisliikenteen maksut
* lehtitilaukset
* televisiolupa
* puhelimen käyttö
* harrastus- ja virkistystoiminta.

Juu, kuuluuhan se harrastus- ja virkistystoimintaan. Pyörään saatiin tukea, se ei kai sitten liity tuohon harrastustoimintaan. No laitan hakemukseen tuosta uimakoulusta kuitenkin.

Ei tosiaan toimeentulo tuen kuulu riittää tv maksuihin, ei puhelimeen, ei lehtitilauksiin. Tietenkin poikkeuksia tehdään mutta näin yleisesti.. Itse kysyin olisko mahdollista saada tukea kuntosali korttiin, salilla ois lapsiparkki joten saisin siitä sitä omaa aikaa. Mutta sossussa sanoivat että kerta en oo ennen ollu yhteydessä sinne muuten kuin toimeentulo tuen takia, eivät he rahaa anna mihkään ylimääräiseen.. Musta kuulosti just sille et jos ei sulla oo alkoholi ongelmaa tai muita hankaaluuksia niin mitään plussaa ei heru..

Juu ehkä saatte, ehkä ette. Riippuu käsittelijän mielentilasta :whistle:

Eli on mahdollista saada. On sitä ennenkin makseltu toimeentulotukiasiakkaiden lasten harrastamiset ratsastamisesta lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja mursku:
Ei tosiaan toimeentulo tuen kuulu riittää tv maksuihin, ei puhelimeen, ei lehtitilauksiin. Tietenkin poikkeuksia tehdään mutta näin yleisesti.. Itse kysyin olisko mahdollista saada tukea kuntosali korttiin, salilla ois lapsiparkki joten saisin siitä sitä omaa aikaa. Mutta sossussa sanoivat että kerta en oo ennen ollu yhteydessä sinne muuten kuin toimeentulo tuen takia, eivät he rahaa anna mihkään ylimääräiseen.. Musta kuulosti just sille et jos ei sulla oo alkoholi ongelmaa tai muita hankaaluuksia niin mitään plussaa ei heru..

No me saatiin tuohon pyörään, vaikkei mitään alko-ongelmia tai lastensuojelujuttuja ole meillä, vain väliaikaisesti pienet tulot. Näyttää tosiaan riippuvan aika paljon käsittelijästä, mitä myönnetään ja mitä ei.

ainahan sitä voi kysyä. joskus tuntuu väärältä, että lapsen kaveri harrastaa kaikkee kivaa. yhteiskunnan varoista maksetaan. omille lapsille ei mahkuja maksaa harrastuksia, koska... voisithan samalla kysyä taideleiriä, balettia ja riippuliitoa( itsellesi). Sory!

että kaikki nuo toimeentulotuet saisi lopettaa. Kuka maksaa pienipalkkaisten lasten harrastukset kun vanhemmilla ei riitä rahat, mutta silti eivät toimentulotukea saa.

Tarviiko sossun kaiken maksaa :o Itsellä ei ole mahiksia mihinkään kuntosaleihin, vaikka töissä käyn. Ja yleensä nuo lapsiparkilliset kuntosalit ovat sieltä kalliimmasta päästä.

ei lapsi välttämättä tartte uimakoulua, sulla varmaan aikaa itellä pulikoida jos et oo töissä. Jos et tykkää uida, se ei ole yhteiskunnan velvoite maksaa siitä. vesi järvessä on ihan ilmasta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tarviiko sossun kaiken maksaa :o Itsellä ei ole mahiksia mihinkään kuntosaleihin, vaikka töissä käyn. Ja yleensä nuo lapsiparkilliset kuntosalit ovat sieltä kalliimmasta päästä.

En mä sitä tarkoittanutkaan, että pitäis kaikki maksaa. Mutta ois varmasti maksanutkin jos oisin ollu ennen joku narkkari.

Asuuko kaikki pienituloiset työssäkäyvät vuokralla?

Vai onko jollakin oma asunto (velallinen tai ei?)

Tämä kysymys lähinnä siksi, että toimeentulotukiasukas harvemmin asuu omassa asunnossa tai saa siihen omaan asuntoon tukea.
Yleensä he asuvat vuokralla. Mikä taasen tarkoittaa sitä, että ei ole sitten jättää lapsillekaan mitään taloa perinnöksi.
Vaikka lapset pääsevät lapsuudessaan harrastamaan uimakouluun toimeentulotuen avulla, ei se paljon aikuisena lohduta, kun vanhemmilla ei ole jättää paljoakaan perintöä (eli helpotusta tulevaisuudelle).

Kyllä minä ainakin mieluummin käyn pienituloisena töissä, maksan sitä omaa kotia ja jätän lapsilleni sitten joskus perintöäkin, kuin laitan ne uimakouluun -jos rahat eivät meinaa riittää. On niitä muitakin harrastuksia ja ilmaisia sellaisia, jos todellakin lapsensa tarvitsee jotain harrastustoimintaa :)

mutta kuka maksais yh kotiäidin lasten ruoat, kun ei rahat siihen riitä.. siis jos toimeentulo tuki lopetettaisiin..

Jospa toimeentulotukea maksettaisiin vain ruokaan, asumiseen, sähköön yms, eikä uimakouluihin, kuntosalikorttiin, polkupyörään...? :snotty:

Kyllä varmaan uimakouluunkin voi saada tukea, ihan kunnasta ja työntekijästäkin kiinni. Pyörään usein on saanut monikin tietääkseni toimeentulotukea, en tosin tiedä millaisia summia. Itse tiedän niitä jotka ovat ostaneet pyörän käytettynä, ja saaneet siihen jonkun kympin. Pyörä varmaan katsotaan halvaksi ja hyödylliseksi harrastuksesksi, ja pyörä kestää vuosia ja sitä voi käytää monikin. Kuntosali kortti tuntuisi taas hassulta, koska on niin kallis..ei ole monella työssäkäyvälläkään varaa sellaiseen. Hyvä harrastushan sekin on, mutta kallis.

Voihan omistusasunnonkin omaava saada Toimeentulotukea, mutta tuki on väliaikaista. Esimerkiksi sellaiset, jotka menettävät työnsä yllättäen. Lainanlyhennykset on itse maksettava, mutta muihin voi tukea saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
Kyllä varmaan uimakouluunkin voi saada tukea, ihan kunnasta ja työntekijästäkin kiinni. Pyörään usein on saanut monikin tietääkseni toimeentulotukea, en tosin tiedä millaisia summia. Itse tiedän niitä jotka ovat ostaneet pyörän käytettynä, ja saaneet siihen jonkun kympin. Pyörä varmaan katsotaan halvaksi ja hyödylliseksi harrastuksesksi, ja pyörä kestää vuosia ja sitä voi käytää monikin. Kuntosali kortti tuntuisi taas hassulta, koska on niin kallis..ei ole monella työssäkäyvälläkään varaa sellaiseen. Hyvä harrastushan sekin on, mutta kallis.

Voihan omistusasunnonkin omaava saada Toimeentulotukea, mutta tuki on väliaikaista. Esimerkiksi sellaiset, jotka menettävät työnsä yllättäen. Lainanlyhennykset on itse maksettava, mutta muihin voi tukea saada.

No me saatiin pyörään 175?, 20 tuumaiseen. Juu, siis ei kuntosalikortteihin tms. mun mielestä tarviikaan saada. Itse en osaa oikein lapsia opettaa uimaan, mutta en tietenkään valita, jos ei saada siihen rahaa. Mun mielestä perustoimeentulotuki on ihan hyvä, kyllä sillä pärjää. KOhta loppuu meidän tt-tuen tarve, mutta juuri enempää ei rahaa jää kuussa käteen, kun asumistuki jne. loppuu ja tulee lasten tarhamaksut maksettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Asuuko kaikki pienituloiset työssäkäyvät vuokralla?

Vai onko jollakin oma asunto (velallinen tai ei?)

Tämä kysymys lähinnä siksi, että toimeentulotukiasukas harvemmin asuu omassa asunnossa tai saa siihen omaan asuntoon tukea.
Yleensä he asuvat vuokralla. Mikä taasen tarkoittaa sitä, että ei ole sitten jättää lapsillekaan mitään taloa perinnöksi.
Vaikka lapset pääsevät lapsuudessaan harrastamaan uimakouluun toimeentulotuen avulla, ei se paljon aikuisena lohduta, kun vanhemmilla ei ole jättää paljoakaan perintöä (eli helpotusta tulevaisuudelle).

Kyllä minä ainakin mieluummin käyn pienituloisena töissä, maksan sitä omaa kotia ja jätän lapsilleni sitten joskus perintöäkin, kuin laitan ne uimakouluun -jos rahat eivät meinaa riittää. On niitä muitakin harrastuksia ja ilmaisia sellaisia, jos todellakin lapsensa tarvitsee jotain harrastustoimintaa :)

Oottako joku tosiaan sitä perintöä :o Mä en ainakaan välitä pätkääkään, vaikken saisi perintöä yhtään. Sitäpaitsi yleensä se perintö on tulossa vasta siinä vaiheessa, kun itsellä jo ihan reilusti ikää.

Siis mitä helv****? Saako toimeentulotukea myös lehtitilauksiin ja tv-lupaan?? Me ollaan melko pienituloisia, mutta varmaan sitten pärjättäis paremmin, jos oltais molemmat ihan vaan työttöminä toimeentulotukien varassa, kun sais lehtiäkin tilailla :o

Kyllä mä maksoin itse lapsen uimakoulun eikä tullut mieleenkään kysyä siihen toimeentulotukea vaikka sitä muuten sainkin. En olisi edes kehdannut kysyä, mutta jotkut näköjään kehtaa maksattaa sossulla kaiken. Ei osata edes sen vertaa säästää, että saada uimakoulu maksuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mitä helv****? Saako toimeentulotukea myös lehtitilauksiin ja tv-lupaan?? Me ollaan melko pienituloisia, mutta varmaan sitten pärjättäis paremmin, jos oltais molemmat ihan vaan työttöminä toimeentulotukien varassa, kun sais lehtiäkin tilailla :o

ei kun sillä perusosalla sun pitää ite maksaa lehdet , puhelin, tv-lupa..yms .. eli siitä noin 300?

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
että kaikki nuo toimeentulotuet saisi lopettaa. Kuka maksaa pienipalkkaisten lasten harrastukset kun vanhemmilla ei riitä rahat, mutta silti eivät toimentulotukea saa.

Samaa mieltä. Kyllä minusta tuo toimeentulotuki pitäisi olla tarkoitettu vain ja ainoastaan ruokaan ja vaatteisiin. Aivan hölmöä maksella yhteiskunnan varoista jotain harrastusjuttuja. Korkeintaan jotain lainaa esim jos pesukone hajoaa että saa uuden tai entisen korjattua. Varmasti löytyy sellasia halpojakin harrastuksia että jokainen voi niitä harrastaa.

Yhteistyössä