Toimeentulotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eriiika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eriiika

Vieras
Hei!

Asun Vantaalla tarvitsen apua.
Muutimme laspsien isän kanssa erilleen. Olemme edelleen suhteessa, mutta asumme eripaikoissa. (isä opiskelee toisella paikkakunnalla)

Asun lasten kanssa, ja saan asumistukea, kotihoidontuen, ja lapsilisän.
Onko mahdollista saada toimeentulotukea? Ja onko jossain joku laskuri?
Olen palaamassa töihin syyskuussa, ja silloin tilannekkin helpottaa.
Saan siis 489+303.00=801 € ja tosta 498.- summasta menee verot vielä.
vuokraa jää maksettavaksi 159.- ja sähkölasku on 40 euroa. Joten aika tiukkaa on.
Tai ainakin tuntuu tiukalta =(

Hei, kannattaa katsoa Vantaan kaupungin nettisivuilta, sosiaalipalveluista tms., onko siellä jotain laskuria. Toinen mahdollisuus on toki soittaa sossuun esim. neuvontaan ja tiedustella suoraan mahdollisuutta saada toimeentulotukea.

Eikö mies anna mitään rahaa lasten elatukseen?

Mites luulet, että sillä riittäis rahat siihen? Opiskelee. Hän maksaa oman asumisen ruoat.
Viikonloppuisin ostaa ruokaa, kun on täällä.
En ole YH.

Mutta, siis jonkun laskurin mukaan ei saatais mitään. Tai sit en osaa käyttää tota.
siinä kohta johon laitetaan noi tuet. Jos laitan kaikki siihen tulee noin 1048.-
Laitetaanko asumismenoihin toi vuokra kokonaisuudessaan vai vaan se osa jonka maksan?

Meillä on vuokra tässä asunnossa 700,- Saan tukea 543,-
Ja siis 498.- on kotihoidontuki josta jää n.400.-

mutta eikö sossu kuitenkin laske elatusmaksut mukaan tuloihisi jos ette asu samassa osoitteessa. Sossua tuskin kiinnostaa onko isällä varaa niitä maksaa vai ei ( jos isällä ei ole varaa niin ne maksaa kela).

Todennäköisesti voisitte saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, perustoimeentulotukeen ette välttämättä ole oikeutettuja, koska vapaaehtoisesti asutte kahdessa asunnossa. Opiskelevan puolisosi tulihin laskeytaan myös opintolainan osuus.

Kun lasket toimeentulotukilaskurilla, laitat tuloihin kaikki NETTOtulosi, asumistuki mukaanlukien, ja menoihin voit laittaa koko vuokran.

[QUOTE="vieras";22757643]mutta eikö sossu kuitenkin laske elatusmaksut mukaan tuloihisi jos ette asu samassa osoitteessa. Sossua tuskin kiinnostaa onko isällä varaa niitä maksaa vai ei ( jos isällä ei ole varaa niin ne maksaa kela).[/QUOTE]
Jep, näin se munkin mielestä menee, siksi siitä kysyinkin...

Saat kuitenkin lapsilisään yh-korotuksen? Ja jos sos.toimistossa katsotaan miehesi olevan elatusvelvollinen, elatustuki lasketaan tuloksesi, vaikkei miehesi sitä maksaisikaan.

Yh korotuksen saa sen takia, että lapset asuvat minun osotteessa. Itsekkin ihmettelin sitä.
Kelasta sanottiin, ettei tarvitse olla yh.
Meillä yhteishuoltajuus :)
On kyllä vaikeeta.. Noh, ehkä jätän hakematta koko tuen. En mä haluu miehelle ongelmia sen takia.

Yh korotuksen saa sen takia, että lapset asuvat minun osotteessa. Itsekkin ihmettelin sitä.
Kelasta sanottiin, ettei tarvitse olla yh.
Meillä yhteishuoltajuus :)
On kyllä vaikeeta.. Noh, ehkä jätän hakematta koko tuen. En mä haluu miehelle ongelmia sen takia.

Ei miehellesi tule ongelmia siitä, jos sossu laskee elatustuen tuloksesi; se on silloin vain numeroita paperilla. Ihan samalla tavoin opintotuki lasketaan opiskelijan tuloksi, vaikkei hän sitä nostaisikaan, se vain nostaa hänen kokonaistulojaan, jotka tosiaan kaikki lasketaan mukaan toimeentulotukea määritettässä. Soita sinne sos. toimistoon ja kysy asiasta, et siinä ainakaan häviä mitään.

Okei kiitos :)
Kun tosiaan en halua mitään paprisotia nyt :)

Paljonko on muuten maksimi elatusmaksu kahdesta lapsesta?
Kyselen ihan vaan siks, että jos mies jää töihin toiselle paikkakunnalle?
Mulla on nimittäin täällä töitä, taino työharjottelu joulukuuhun/tammikuuhun asti. Eli sithän mies on jo töissä. Mun palkka ei kovin kummonen oo. Mutta, multahan poistuu sit kotihoidontuki, kun lapset menee hoitoon. Tuskin toi palkka montaa sataa enempää on.

Tää on jotenkin vaikeeta selittää :D

siis mikset hae elatustukea kelalta?? jos miehesi on varaton sitä maksamaan niin kela maksaa sen sulle eikä siit pitäis tulla miehelles mitään ongelmia?? tietääkö joku muu asiasta paremmin..

koska asutte eri osoitteissa niin elatustuki lasketaan sun tulosk kaiketi niin kannattaiskohan hake asitä tukea!!

Yhteistyössä