Toimeentulotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä tällä hetkellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä tällä hetkellä

Vieras
Hei,

Olisimme muuttamassa isompaan asuntoon jonka vuokra on 1092 e kk ja + vesi 42 e kk
Laskin että saisimme Kelasta n. 635 e kk asumistuke ja toimeentulotuki sanoo täälläpäin
Tulona huomioidaan asumistuki ja menona kohtuuvuokra 950€
Loput vuokrasta pitää maksaa itse. Tarkoittaako tämä sitä että toimeentulotuki maksaa 950 euroon asti? Ja jos menee lyli pitää maksaa loput itse?
Ei tässä tapauksessa ei tarvitsisi maksaa itse mitäänkö?

Ei, vaan että vuokrasta huomioidaan 950e, siitä miinustetaan (eli tuloksi lasketaan) asumistuki 635e jolloin vuokran osuuteen saat toimeentulotukea 950e-635e = 315e. Loput (1092-950= 142e) joudut maksamaan toimeentulotuen normiosuudesta.

Huom kkkk, vesilasku on erillinen lasku eikä sitä lasketa vuokraan kuuluvaksi. Se siis ei "kuluta" tuota 950e maksimivuokraa vaan maksetaan erikseen tt-tuesta.

Tässä nykyisessä asunnossa vuokra on kk 1031 euroa laskin mukaan vedenkin. Kelasta saadaan asumistukea 520 e kk ja 504 euroa sossusta = 1024 euroa 6 euroa on pitänyt maksaa vuokraa itse.
Miten sitten tuossa isommassa asunnossa pitäisi maksaa 142 euroa itsekö kuukaudessa?
Eli siinä sossusta ei saa sitä puuttuvaa summaa sitten kokonaan, vaikka kelasta tulisi 635 euroa

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä tällä hetkellä;29054716:
Tässä nykyisessä asunnossa vuokra on kk 1031 euroa laskin mukaan vedenkin. Kelasta saadaan asumistukea 520 e kk ja 504 euroa sossusta = 1024 euroa 6 euroa on pitänyt maksaa vuokraa itse.
Miten sitten tuossa isommassa asunnossa pitäisi maksaa 142 euroa itsekö kuukaudessa?
Eli siinä sossusta ei saa sitä puuttuvaa summaa sitten kokonaan, vaikka kelasta tulisi 635 euroa

Nyt en oikein ymmärrä. Jos ette saa edes täyttä asumistukea niin miten sitten kuitenkin noin oletatte, että sossu maksailee loppuja vuokrastanne?

[QUOTE="vieras";29054723]Nyt en oikein ymmärrä. Jos ette saa edes täyttä asumistukea niin miten sitten kuitenkin noin oletatte, että sossu maksailee loppuja vuokrastanne?[/QUOTE]

Sossu maksaa sen maksimivuokran mukaan riippumatta siitä, mikä asumistuen määrä on. Asumistuen määrään vaikuttavat monet eri seikat ja se voi olla eri suuruinen eri asuntoihin, myös jos siinä on jotain takaisinperintöjä se voi muuttaa summaa.

Yhteistyössä