Toimiiko vuoroviikko-asuminen kouluikäisellä (kodit eri paikkakunnilla)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksei pelaisi, meillä on nuoremmalla 15 km eskariin ja välillä viedään itte kun aamu venyy eikä ehdi kuljetukseen, ei meillä konkurssia tule vaikka välillä itsekin kuskataan kouluun. Iltiksessä ovat molemmat ja aivan sama hakeeko ne sieltä minä vai mies, harrastukset ovat tiettyinä iltoina, aivan sama kumpi kuskaa, kuskattava on kun emme asu keskustassa ja kavereita ei todellakaan näe kumpikaan iltaisin kuin korkeintaan harrastuksissa, koska emme asu keskustassa ja hyvin menee silti.

Mitä sellaisia asioita ajattelit tulevan hoidettavaksi, minkä hoitaminen vaikeutuu tästä järjestelystä? Moni hoidettava asia on sellainen, jonka ehdit varmasti hoitamaan sillä "omalla viikollasi" ja vaikket ehtisikään, niin kyllähän lapsen puhelimen päähän saa silloinkin vaikka olisi fyysisesti muualla. Ei tuo järjestely varmastikaan asioiden hoitamista vaikeammaksi tee enkä näe mitään muutakaan kohtaa, mistä voisi ongelmaa tulla. Tuskin isä lähtisi tuollaista oikeudessa vaatimaan, jos ei oikeasti siihen järjestelyyn olisi valmis vaan tyytyisi siihen, mitä sinä päätät. Ei tuossa nyt lapsi miksikään koe-eläimeksi joudu, hyvähän se on testata mikä toimii ja mikä ei ja löytää sitten se oma tapanne mikä teille toimii. Kavereita lapsi saa varmasti sieltä isänkin luota ja harrastuksiin nyt ei pitkä matka ole isältäkään. Kannattaa muistaa sekin että lapsi kasvaa kokoajan, ja jossain vaiheessa kulkee jo itse busseilla nuo matkat.

Ap, oliko teillä ajatus vaihtaa viikko-viikko-rytmiin koulun alkaessa? Vai niin, että lapsi on isällä viikonlopun+muutaman arkipäivän kuten nytkin? Ainakaan tuossa viikonloppu+muutama arkipäivä en näe mitään ongelmaa, jos isä hoitaa koulukuljetukset. Sen sijaan kokonainen viikko muualla on muutaman vuoden päästä jo ikävämpi, koska lapsen elinpiiri ei ole sama koko ajan.

Meillä on viikko-viikko-rytmi ja se toimii, koska asumme 500 metrin etäisyydellä, joten lapsi tapaa kavereita oma-aloitteisesti. Ekaluokalla se ei ollut oleellista, koska iltapäivät kuluivat ip-kerhossa, mutta jo tokaluokalta lähtien on hankalaa, jos on toisen viikon kokonaan poissa kaverikuvioista. En usko, että esim ma-ti isän luona oleminen mitään haittaisi, varsinkin jos isä vie lasta tarpeen mukaan kavereille.

meillä on vuoroviikot: Meillä on koko aika ollut tapetilla lv:n luona, että koulun alkaessa luonaoloja muutetaan niin, että lapsi asuu koulun lähellä ja tapaa isää joka toinen vkl ja joinain iltoina. Isä ei vaan ilmeisesti tätä uskonut/ymmärtänyt, kun nyt olikin aivan eri mieltä. Toki tämä nykyinen systeemi olis jatkunut, jos hän olisi jatkanut asumistaan tässä lähellä. Perustan mielipiteeni ihan kokemukseen, kun väitän, että isä tuskin tulee kuskaamaan lasta kavereille.

muille: Asioiden hoitamista vaikeuttaa juuri meidän heikot välit ja ennen kuin syytätte siitä, niin ei ole minusta kiinni. Tai no on, kun en vaan suostu ihan kaikkeen ja hypi toisen pillin mukaan. Niin ja laitan aina lapsen ykköseksi toisin kuin isä. Mutta niin kuin sanoin, en ala taustoja selvittämään sen kummemmin, kun itse ne tiedän. En osaa sanoa isän motiiiveja tähän, mutta vanhastaan uskoisin ns. kulissien olevan isona osana..on aina arvostellut vkl-isiä ja nyt kun itse on ajautumassa samaan, niin on kova paikka. Itse uskoisin että hänen ja lapsen yhdessä vietetty aika olisi laadukkaampaa, kun heiltä jäisi nuo arjen kiristelyt pois kokonaan.

Uskon nyt, että joillain tämä toimii, mutta luulen, että tosiaan ne vanhempien välit on silloin paremmat. Ja toki isän motivaatio oikea.

meillä on vuoroviikot: Meillä on koko aika ollut tapetilla lv:n luona, että koulun alkaessa luonaoloja muutetaan niin, että lapsi asuu koulun lähellä ja tapaa isää joka toinen vkl ja joinain iltoina. Isä ei vaan ilmeisesti tätä uskonut/ymmärtänyt, kun nyt olikin aivan eri mieltä. Toki tämä nykyinen systeemi olis jatkunut, jos hän olisi jatkanut asumistaan tässä lähellä. Perustan mielipiteeni ihan kokemukseen, kun väitän, että isä tuskin tulee kuskaamaan lasta kavereille.

muille: Asioiden hoitamista vaikeuttaa juuri meidän heikot välit ja ennen kuin syytätte siitä, niin ei ole minusta kiinni. Tai no on, kun en vaan suostu ihan kaikkeen ja hypi toisen pillin mukaan. Niin ja laitan aina lapsen ykköseksi toisin kuin isä. Mutta niin kuin sanoin, en ala taustoja selvittämään sen kummemmin, kun itse ne tiedän. En osaa sanoa isän motiiiveja tähän, mutta vanhastaan uskoisin ns. kulissien olevan isona osana..on aina arvostellut vkl-isiä ja nyt kun itse on ajautumassa samaan, niin on kova paikka. Itse uskoisin että hänen ja lapsen yhdessä vietetty aika olisi laadukkaampaa, kun heiltä jäisi nuo arjen kiristelyt pois kokonaan.

Uskon nyt, että joillain tämä toimii, mutta luulen, että tosiaan ne vanhempien välit on silloin paremmat. Ja toki isän motivaatio oikea.

Tai äidin motivaatio oikea. Valitettavasti tilanne voi ollakin niin, että isä toimii fiksusti äiti ei. Tällä palstalla yllätys-yllätys usein painotetaan äidin kykyä toimia huoltajana ja isän osaamista epäillään. Tosiasiassa se isä voi olla se arjesta paremmin selviytyjä.

• Tykkää
Reactions: MIES!
^No mä nimenomaan viittasin tähän meidän juttuun. Ymmärrän toki, että myös äideistä löytyy idiootteja, mutta tässä tapauksessa ei. Vaikka kuinka haluaisittekin :)

Tässä voin esimerkiksi kertoa, että jos en olisi hoitanut kouluun ilmoittautumista, niin lapsi olisi unohtunut listoilta. Eli näin meillä toimii tasavertainen yhteishuoltajuus ;)
Kuulostaa ihan samalta kuin kahden vanhemman perheissä. Harvoin niissäkään molemmat vanhemmat hoitavat lasten asioita tasavertaisesti. Toisaalta asiat yleensä sujuvatkin paremmin, kun on yhdellä on päävastuu. Jos molemmat sohlaavat lapsen samoja asioita samanaikaisesti, niin silloin saa helposti aikaan monenmoisia sotkuja.

Kun nainen väittää että mies ei halua maksaa elareita, onko oikeasti niin että nainen ei halua menettää elareita?

Kun nainen väittää että vuoroviikko - järjestely on hankala lapsille, onko oikeasti niin että nainen ei halua olla erossa lapsista kokonaista viikkoa?

Kun nainen väittää että mies ei osaa hoitaa omia lapsiaan, onko oikeasti niin että äiti haluaa nähdä itsensä parempana vanhempana?

On se kumma kuinka usein äiti saa päättää kuinka paljon isä viettää lasten kanssa aikaa.

Mä taas ajattelin asian niin että isä haluaa sen takia vuoroviikon ettei tarvitsisi välttämättä maksaa elareita.
Joskushan niitä maksetaan vaikka olisi vuoroviikotkin.
Tämä on niin typerä ajatus. Miksi se on niin tärkeää että mies maksaa elatusta? Eikö ole parempi että lapset ovat isän luona ja isä ostaa itse ruuat ja vaatteet? En usko että kovin moni nainenkaan haluaa maksaa elatusta. Suurin osa ihmisistä haluaa itse ostaa kaiken tarvittavan.

Yhteistyössä