Toimiko opettaja teidän milestä oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Opettaja oli palauttanut kokeita ja lapseni kohdalla hän oli sanonut, että lapsellani oli huonoin numero luokassa. Koko luokka oli siis kuullut tämän. Kun soitin opettajalle asiata kysyäkseni, hänen mielestään asia ei ole salainen ja sanoi, että lapseni ylireagoi kun pahoitti mielensä asiasta. Myöskin kommentoi, että lapseni pitää oppia. että elämässä tulee tapahtumaan kurjempiakin asioita.
Sen verran vielä, että kokeesta tuli 8-

Opettaja toimi väärin. Tyttäreni opettajat eivät kerro edes sitä, kuka on saanut parhaimmat numeron. Koska se ei kuulu toisille, miten kukakin on pärjännyt.

Mun mielestä ei toimi oikein. Jokainen päättäköön itse, kertooko oman numeronsa.

Meidän lasten englanninopettaja kertoo myös koko luokalle mitä virheitä kukin on tehnyt. Niitä vääriä vastauksia sitten yhdessä "nauretaan".

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Mun mielestä ei toimi oikein. Jokainen päättäköön itse, kertooko oman numeronsa.

Meidän lasten englanninopettaja kertoo myös koko luokalle mitä virheitä kukin on tehnyt. Niitä vääriä vastauksia sitten yhdessä "nauretaan".

Miksi et tee asialle mitään? Tosta on ihan järkyttävää haittaa lapsen itsetunnollen ja koulunkäynnille ja toi voi vaikuttaa pitkälle elämään aikuisenakin.

Minusta ei todellakaan tarvitse kertoa koko luokalle. Tuo ei ole kohta missä niitä pettymyksiä opetetaan. Minusta sinun kuuluisi sanoa asiasta eteenpäin, opettajalla ei ole oikeutta levittää lapsesi tietoja. Kerran ei ymmärtänyt tätä sinun puhelustasi niin juttele koulun rehtorille ja kysy mikä on koulun periaate asiassa.

Koenumerot ovat henkilökohtaisia ja siksi niitä ei levitellä luokan seinälle. Muuallakin henkilöt saatetaan suojata numerokoodeilla ja jokainen tunnistaa omansa ja näkee numeronsa vaikka olisikin luokanseinälle laitettu.

Aikoinaan 20 vuotta sitten yksi yläasteen opettajani kirjoitti taululle kaikkien kiitettävän saaneiden nimet, sekin oli siinä ja siinä onko kovin kiva. Mutta ei sekään nyt sentään huonoimpien nimiä julkistanut.

ei ole oikein toiminut... mutta kyllä meidän aikana opettajat kertoi niin sen parhaan kuin huonoimmankin kokeen saajan ääneen... ja yhdessä käytiin kokeet läpi ja katsottiin oikeat vastaukset kokeisiin... eli silloin tuli usein myös kavereiden ja omat virheet julki luokalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ihan perusjuttu: negatiivinen palaute kahdenkesken, positiivinen julkisesti.

Asian voi myös "piilottaa", meillä eräs opettaja laittoi aina kokeet järjestykseen parhaista aloittaen, kiitettävät sanottiin ääneen. Se joka viimeisenä sai kokeensa oli siis saanut huonoimman numeron.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ihan perusjuttu: negatiivinen palaute kahdenkesken, positiivinen julkisesti.

Asian voi myös "piilottaa", meillä eräs opettaja laittoi aina kokeet järjestykseen parhaista aloittaen, kiitettävät sanottiin ääneen. Se joka viimeisenä sai kokeensa oli siis saanut huonoimman numeron.

Musta tuokaan ei ole hyvä tapa. Itse jaan kokeet ym. aina aakkosjärjestyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:

Miksi et tee asialle mitään? Tosta on ihan järkyttävää haittaa lapsen itsetunnollen ja koulunkäynnille ja toi voi vaikuttaa pitkälle elämään aikuisenakin.

On asialle tehty. Ollaan muiden vanhempien kanssa oltu yhteydessä rehtoriin ja asia on vielä kesken.. Toistaiseksi saa ainakin jatkaa opettamista.

Ja tosiaan on erittäin haitallista tuollainen käytös opettajalta. Meillä lapset kertoivat miten heidän käy sääliksi luokkatoveria, jonka kohdalle hyvin usein tuota tapahtuu. Ja vaikuttaa koko luokkaan ja siihen miten tulevaisuudessa suhtautuu englannin opiskeluun.

Hän ei ollut sanonut ääneen numeroa ja perusteli käytöstään sillä, että ei hän sille mitään voi jos lapset vertailevat numeroita keskenään. Hän myönsi sanoneesa myös luokan kuullen, että "Matin" tarvitsee harjoitella kovasti oikein kirjoitusta koska se ei vielä suju.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Hän ei ollut sanonut ääneen numeroa ja perusteli käytöstään sillä, että ei hän sille mitään voi jos lapset vertailevat numeroita keskenään. Hän myönsi sanoneesa myös luokan kuullen, että "Matin" tarvitsee harjoitella kovasti oikein kirjoitusta koska se ei vielä suju.

|O
Mitä meinaat tehdä asialle? Et kai jätä tohon?

Ei niitä hyviäkään tuloksia tartte välttämättä ääneen koko luokalle sanoa.. Itse ainakin tunsin oloni ihan nolostuneeksi ja kiusaantuneeksi joskus kun opettaja kehui numeroa. Se riippuu varmaan aika paljon oppilaasta. Toiset saa niistä kehuista hyvän mielen, ja toiset ei halua silläkään tavalla huomion kohteeksi...

No sitä täällä yritän pohtia jätänkö asian sikseen. Meinasin soittaa asiata rehtorille, mutta nyt tuli pelko persuksiin, että sen soitin jälkeen lapsi joutuu opettajan silmätikuksi koska käytös oli jopa minua kohtaan ylimielinen. Jos lähden sutta pakoon ja tuleekin karhu vastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Karmea opettaja. Minun mielestäni pitäisi saada fudut. Soita rehtorille ja valita ja jos ei tepsi, kirjoita paikallislehteen.

Just. Ettet nyt hieman ylireagoi...

Jospa pointti oli se, että tosi hyvin menny kokeet jos huonoin on 8-. Nythän ei taas tiedä siitä tilanteesta mitään. Aluksi kuulosti vähän pahalta kyllä.

Yhteistyössä