Toiminimellä myyminen, miten vaikuttaa työttömyystukeen? Minkä summan jälkeen pitää maksaa veroja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Paljonko siis saa tienata kuukausittain, jotta menee veroja myynneistä?

Harkinnassa yrityksen perustaminen ja yrityskursseille menen tietysti ennen sitä, mutta nämä asiat mietityttävät ja vaikuttavat tietysti perustamispäätökseenkin, koska alussa ei tulot ole kovin kummoiset, haluan kuitenkin ruokaa pöytään jne.

Siinähän se selvityksessä näkyy kun annat työvoimatoimistolle selvityksen paljonko on oletettu tulosi jos ajattelit vielä nostaa työttömyyspäivärahaa. Yleensäkään ei ole mahdollista tehdä toiminimellä mitään kauppaa että saisi työkkäri rahoja.

Kyllä verottajalle täytyis ilmottaa kaikki tulot mitä tienaat myynnistä. Ei oo mitään rajaa mistä veroja ei menis. Soita verotoimistoon ja työkkäriin, sieltä asiat selviää.

No mutta eihän toiminimellä tarvitse välttämättä olla joka kuukausi edes mitään toimintaa, siltikään ei saa työttömyystukea?

Tiedän monia toiminimellä myyviä, joilla saattaa jonain kuukautena olla 200e myynti ja jonain kuukautena ei mitään.

[QUOTE="a p";29079482]No mutta eihän toiminimellä tarvitse välttämättä olla joka kuukausi edes mitään toimintaa, siltikään ei saa työttömyystukea?

Tiedän monia toiminimellä myyviä, joilla saattaa jonain kuukautena olla 200e myynti ja jonain kuukautena ei mitään.[/QUOTE]

työttömyyskorvaus kuuluu työttömille. sä et ole työtön jos olet yrittäjä

Exä piti yritystä kahden vuoden ajan ja tulos oli yhteensä 0 (nolla) euroa kahden vuoden ajalta.
Ei se yrityksen tulos merkkaa mitään työkkärille, jos olet yrittäjä niin et ole työtön.

Työttömyyskorvaukseen on oikeus, jos toimit osuuskunnan kautta ja tulot jäävät todellakin tarpeeksi pieniksi.

Ja sinulla on toki mahdollisuutta alkuun hakea starttirahaa, mutta ei sitä ihan kaikkin ideoihin myönnetä.

Mutta siitä lähtien kun lähdet yrittäjän tielle, olet tuloissa aika oman itsesi varassa. Maksat itse eläkemaksusi ja muut. Mutta onnea yritykseen, sillä mitään Suomi ei tarvitse niin kuin yrittäjiä.

Itse jäin työttömäksi vakityöpaikastani noin 2kk sitten ja minulla on oma toiminimi vaatteiden jälleenmyyjänä. Ilmoitin työvoimatoimistoon, että teen työtä harrastemielessä ja tulot siitä on aika pienet. Sain täyden liiton työttömyyskorvauksen ja olen työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa. Verotoimistoon ilmoitan joka kuukakusi kausiveroilmoituksen ja joinakin kuukausina on myyntiä ja joinakin taas ei. Joten ei toiminimi estä sinua saamasta työttömyyskorvausta, jos tulot ovat pienet.

[QUOTE="Jälleenmyyjä";29079802]Itse jäin työttömäksi vakityöpaikastani noin 2kk sitten ja minulla on oma toiminimi vaatteiden jälleenmyyjänä. Ilmoitin työvoimatoimistoon, että teen työtä harrastemielessä ja tulot siitä on aika pienet. Sain täyden liiton työttömyyskorvauksen ja olen työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa. Verotoimistoon ilmoitan joka kuukakusi kausiveroilmoituksen ja joinakin kuukausina on myyntiä ja joinakin taas ei. Joten ei toiminimi estä sinua saamasta työttömyyskorvausta, jos tulot ovat pienet.[/QUOTE]

Kiitos asiallisesta vastauksestasi :) Kuinkahan suuret ne tulot saa olla?

Oleellinen asia tuossa sivutoimisessa/harrastusyrittäjyydessä on se että toiminta on alkanut ennen työttömyyttä, eli se on ollut sivutoimi ennen kuin jää työttömäksi päätoimesta.

[QUOTE="a p";29079883]Kiitos asiallisesta vastauksestasi :) Kuinkahan suuret ne tulot saa olla?[/QUOTE]

tyypillistä bimboutta kuunnella vaan positiivinen vastaus vaikka negatiivisia melkein 10.onnea vaan sulle matkaan

[QUOTE="a p";29079482]No mutta eihän toiminimellä tarvitse välttämättä olla joka kuukausi edes mitään toimintaa, siltikään ei saa työttömyystukea?

Tiedän monia toiminimellä myyviä, joilla saattaa jonain kuukautena olla 200e myynti ja jonain kuukautena ei mitään.[/QUOTE]

Kuten jo moni on kirjoittanut, jos olet yrittäjä, et voi olla työtön. Ei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa, onko sinulla jotaijn liikevaihtoa tai tuottoa. Yritykset voivat toimia tappiollakin, eikä silloin mitään korvauksia saa verovaroista (paitsi viljelijät, jotka saavat tulonsa verovaroista jo ennakkoon). Jos kuukauden myynniksi kuvittelee 200,- €, kannattaa jättää koko yritys toteuttamatta.

[QUOTE="a p";29079883]Kiitos asiallisesta vastauksestasi :) Kuinkahan suuret ne tulot saa olla?[/QUOTE]

Ehkäpä kannattaa kysyä nämä työttömyskorvaus ja verotusasiat ELY-keskuksesta ja verottajalta sekä Kelasta. Täällä palstalla tuskin tulee sellaista vastausta, johon voisit vedota sitten, kun et rahaa saa mistään, mutta veroennakot on määrätty maksuun ja et ole oikeutettu yrittäjänä minkäänlaisiin tukiin ja alkaa vielä ensimmäiset laskut paukkua perintään.

Pelkkä positiivinen asenne ja innokkuus ei tässä riitä. Pää edellä vaikeuksiin syöksyminen voi myöhemmin harmittaa.

Taisipa ihan työkkärin sivut olla ne joista itse varmistin asian ennen kuin toiminimeni perustin. Yrittäjyys ei välttämättä sulje pois oikeutta työttömyyskorvaukseen. Selvityksen joudut tekemään mm. toimintaan käytetystä ajasta, toimitiloista yms., mutta kun haet kokoaikatyötä ja korostat, ettei yritystoiminta elätä, että tarkoitus on vain pienimuotoista (itse sanoin, että tarkoitus on säliyttää saatu ammattitaito ja tahdon tehdä sen laillisesti) yritystoimintaa harjoittaa. Ennakkoverot joudut maksamaan, oli liikevaihtoa tai ei, mutta nehän saat takas seuraavana vuonna, samoin jos ilmoittaudut alv-velvolliseksi. Suosittelen kirjanpitäjän ottamista, minullakin on vaikka toiminta on vielä pienimuotoista, mutta kirjanpitäjä on aina palkkansa arvoinen. Huomioi, että ennemmin tuo vaikuttaa Kelan asumistukeen. Jouduin Oriflamen takia maksamaan puolen vuoden asumistuet takaisin n. 10 vuotta sitten. Mutta tosiaan itse harjoitan toiminimellä yritystoimintaa ja saan täyttä ansiosidonnaista päivärahaa.

Yhteistyössä