Toiminko vanhempana väärin & liian ankarasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kärsimätönnnön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kärsimätönnnön

Vieras
Lapset iltapalan jälkeen sano että mennään äkkiä ulos. Sanoin että enää ei mennä. Hokivat vaan että mennään äkkiä. Sanoin että jos karkaatte pihalle niin iltasatua ei lueta ja niin ne paineili nauraen ulos. Eivätkä sisälle pyynnöistä
tulleet. Nyt sitte päätin että satua ei myös lueta ja molemmat karjuu sängyssä. Olenko lian ankara? Pitäisikö mennä satu lukemaan? Lapset 4 ja 6

Kiva että kohtalotovereita löytyy. Olen käynyt selittämässä miksi satua ei luetamutta armoton huuto alkaa kun en satua jää lukemaan. Tuntuu itestäkin pahalta. Pitäisikö ymmärtää että lapset on lapsia ja antaa heidän olla lapsia ja käydä iltajuoksulla pihalla? Hävettää mitä naapuritkin ajattelee kun kauhea huuto :/

Et ole liian ankara. Mutta seurauksen loogisuus voi olla lapsille epäselvä. Onko kyseessä kosto? Behavioristinen ehdollistaminen? Vai aikuisen harmi tottelemattomuudesta, että sitten aikuista ei vaan huvita panostaa lasten viihdyttämiseen jos lapset eivät korvaansa lotkauta aikuisen mukavuudelle? Omalla kohdallani kyse olisi viimeisestä ja sen myös selittäisin lapsille, toivon mukaan rauhallisesti ja enää siinä vaiheessa suuttumatta, ja voisinpa sanoa senkin että ehkä huomenna sujuu yhteistyö mukavammin ja saadaan yhteinen kiva lukuhetki (en tosin palaisi selittämään tätä enää siinä vaiheessa kun on toivotettu hyvät yöt).

Niin tai näin, selviävät kyllä ilman iltasatua.

• Tykkää
Reactions: Heltsukka
Et ole liian ankara. Mutta seurauksen loogisuus voi olla lapsille epäselvä. Onko kyseessä kosto?

meillä voisi hyvin olla vastaava tilanne. ja lapselle selitettäisiin (minulle itsestäänselvä) loogisuus: jos on jo nukkumaanmenoaika ja aikaa käytetään vielä ulkona juoksemiseen, niin sitä aikaa ei sitten enää riitä iltasatuun. elämä on valintoja.

mutta ap:n kysymykseen minun on vaikea vastata. kun olen itse niin ankara :)

Meillä lapset vaan aina nykyään sanoo syyksi että en kuullut.. mutta varmasti kuulivat. Sievästi olen selittänyt tilanteen ja sanonut että huomenna luetaan jos tottelevat.

Joo, meillä kans perustellaan vastaavia kieltoja sillä, että jos lapset eivät toimi yhteisten sääntöjen mukaan niin että kaikilla ois kivaa, ei munkaan tarvi. Yhteistyö toimii vaan, jos kaikki pelaa samaan pussiin.

Miksi ne lapset eivät voineet mennä vielä ulos näin ihana kesäiltana? Olet "tiukka pipo", anna lapsiesi nauttia kesästä, sitä kestää vain hetken. Meidän perheessä ei ole ollut koskaan tämän kaltaisia ongelmia.

Ihan siksikin pitää rutiineista ja nukkumaan meno ajoista pitää kiinni, koska toinen meistä vanhemmista menee aamulla aikaisin töihin ja siksi nukkumaan mennään ajoissa että itsekkin päästään

Kyllä aina pitää täyttää mitä on luvannut tai uhannut, ihan oikein toimit. Mitä siitäkin tulisi, jos uhkaukset täytettäisiin kyllä muutoin, mutta ei silloin, jos tarpeeksi huudetaan..:) Jokainen voi päätellä, mitä lapsi oppii... Varsinkin silloin jos tulee pitkäaikainen käninä, EI pidä antaa periksi!

Mutta jottei tulisi liian vaikeita tilanteita, pitää myös varoa, ettei liian höllästi jakele mitään uhkauksia ja lupauksia. Aina ennen kuin sellainen meinaa päästä suusta, pitäisi ehtiä miettiä, että jaksanko pysyä tässä sittenkin jos nuo alkavatkin väittää vastaan? Ja onko tämä nyt varmasti perusteltua vai äsähdys joka perustuu pelkkään omaan kiukkuun? Enkä nyt siis tässä yritä sinulle saarnata, vaan tämä ihan yleisesti kaikille... Minusta toimit ihan oikein ja joskus vanhemman vaan pitää kestää huutoa ja olla "kova".

[QUOTE="Sina";30134473]Miksi ne lapset eivät voineet mennä vielä ulos näin ihana kesäiltana? Olet "tiukka pipo", anna lapsiesi nauttia kesästä, sitä kestää vain hetken. Meidän perheessä ei ole ollut koskaan tämän kaltaisia ongelmia.[/QUOTE]

Omasta puolestani voin sanoa, että näiden 3 helleviikon aikana on todellakin nautittu kesästä ja syöty se iltapalakin ulkona, välillä huomattavan myöhään. Tällä viikolla kuitenkin koittaa arki, työt alkaa, ens viikolla alkaa myös koulut. Eli ei vaan voi hillua enää yötä myöten ulkona, kun aamulla pitää nousta.

Kyllä tuokin on jääny ilman satua jos olen uhannu. Toisella kertaa se on sitte miettinytkin kuullessaan että jos niin...Minusta ap et oo liika ankara tms. Ei ne lapset pysy aisoissa jos tyhjää uhkaa.

Eihän 4 ja 6 vuotiaat voi noin vain painella ulos ilman lupaa? Et sä mitenkään ankara ole, vaan avuton vanhempi. Jos lapset karkaa ulos ilman lupaa, niin kannattaisko mennä niiden perään? Onko teillä vanhempien auktoriteetti hukassa, jos noin pienet lapset ei tottele ollenkaan? Mie laittaisin tuollaiset kakarat ojennukseen heti.

• Tykkää
Reactions: Sekä että
Mä eväsin tänä iltana iltasadun kun oli kuin kaksi sirkuksesta karannutta pelleä meillä hampaidenpesun aikaan. Tietävät sen että iltatoimissa riekkumisesta tulee iltasadun menetys mutta eipä se tuntunut heitä huolettavan.

[QUOTE="Ulla";30134626]Ois kiva tietää missä päin koulut alkaa ens viikolla?[/QUOTE]

Sastamalassa 7.8. Ihan liian aikaisin, nythän vasta kesä alkoi!
Mun puolesta koulut sais loppua vasta kesäkuun puolessa välissä ja alkaa syyskuun alussa.

Ja lukematta olisi meilläkin satu jäänyt. Ja on jäänytkin.

Meillä olisi jäänyt satu lukematta ja lisäksi olisi tullut toinenkin sanktio siitä, jos sisälle ei tulla pyynnöstä. Homma toimii 95-prosenttisesti kuin junan vessa, kun lapset ovat oppineet siihen, että en koskaan uhkaa vain huvikseni. Esim. trampoliinilta tullaan pois kun sanotaan, tai siinä ei hypitä seuraavana päivänä.

Yhteistyössä