toinen lapsi äkkiä heti nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sussu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sussu"

Vieras
En kyllä oikein tajua, kun joillakin on niin hirveä kiire saada alulle toinen lapsi, että sen takia pitää sen ensimmäisen imetys lopetella jo esim. puolivuotiaana. Joo tiedän, ettei se mulle kuulu. Mutta sanonpa vaan.

Häh? Mä en oo tollasesta kuullutkaan että joku lopettais imetyksen jotta vois tulla raskaaks.. Niinpäin oon kyllä kuullu että kun on ("tarkoituksettomasti" eli siis ei ole ehkästykään) tullu raskaaks niin vauva on alkanu kieltäytymään rinnasta/rintamaidosta.

ei se imetys asiaan ainakaan kaikilla vaikuta..ja synnärillähän sitä jo kannattaa ekan kerran naiha napsauttaa, jos tahtoo oikeen pienellä ikäerolla sen toisen ;)

No mullakin lähipiirissä näköjään niin kävi, ihmettelin kun ilman mitään syytä lopetteli imetystä 3kk ikäisenä vauvalta ja sittenhän se syy selvis että pitää uutta vauvaa jo tehdä. Näillä ihmisillä ei olisi ollut mikään pakko ja nuoriakin vielä ovat ja nainenkaan ei kuulemma aio mennä ehkä ikinä töihin. Haluaakin ehkä 5-6 lasta, mies vaan 2 kun tietää että ovat niin pienituloisia ettei pysty elättämään niin montaa. Mutta kyllähän sitä nuorena jaksaa, varsinkin nämä ihmiset kun vauvakin on vähän väliä hoidossa että saa viettää aikaa ilman vauvaa ja tehdä omia juttuja. Joo, kyllähän sekin on välillä tarpeen mutta ei nyt ihan kokoaikaa sentään, varsinkin kun vauvakin on tosi helppo eikä muutenkaan tunnu olevan oikeasti tarve. En kyllä ymmärrä, tämä nainen ei edes ole yhtään äidillinen eikä ole ikinä mitenkään erityisemmin tykännyt lapsista. Omaa lastaankin on jollain tavalla vaikea lähestyä ja hoitaa, on sanonut sen itse. Miksi sitten pitää saada lisää? Koska se on siistiä kun on iso perhe. Kaikki ihmettelee ja kehuu että miten jaksat.Ihme hommaa joillakin... Vauva, vauva ja vauva, mutta mihin ne isommat lapset ja niiden tunteet unohtuu joillakin??

Et tajua että jotkut haluaa pienellä ikäerolla lapset vai et tajua että lopettaa sen takia imettämisen? Mäkään en ymmärrä miksi imetyksen haluaa lopettaa kun imetys ei kuitenkaan ole mikään ehkäisykeino. Sen kyllä ymmärrän että lapsilla on pieni ikäero. Nim. lapsilla tasan vuosi ikäeroa eikä imetystä ole lopetettu sen takia

[QUOTE="?";25435361]Et tajua että jotkut haluaa pienellä ikäerolla lapset vai et tajua että lopettaa sen takia imettämisen? Mäkään en ymmärrä miksi imetyksen haluaa lopettaa kun imetys ei kuitenkaan ole mikään ehkäisykeino. Sen kyllä ymmärrän että lapsilla on pieni ikäero. Nim. lapsilla tasan vuosi ikäeroa eikä imetystä ole lopetettu sen takia[/QUOTE]

Siis en tajua, että joku lopettaa pienen vauvan imetyksen sen takia.

Siis en tajua, että joku lopettaa pienen vauvan imetyksen sen takia.

Kaikilla vaan ei asiat mene niin kuin elokuvissa... Itsellä alkaa olla jo ikää ja pakko mennä lapsettomuushoitoihin että ylipäätään voi tulla raskaaksi ja haluamme enemmän kuin yhden lapsen niin ei siinä vaiheessa se kuukauden tai kahden korvikkeen syöttö ole se maailman tärkein asia...
Eli asioilla on aina monta puolta. Sinä näet vaan sen imetyksen tärkeyden, minä näen tavoitteena perheeni kokonaisuuden.

[QUOTE="?";25435361] Mäkään en ymmärrä miksi imetyksen haluaa lopettaa kun imetys ei kuitenkaan ole mikään ehkäisykeino. [/QUOTE]
On se. Tai siis, se voi olla. Täysimetys etenkin, kun tietyt ehdot täyttyvät, on ihan oikeasti kelpo ehkäisykeino.

Ja kaveripiirissäni on monia, joilla menkat pysyi poissa koko 1,5 v imetyksen ajan, tms. Tai koko 10 kk imetyksen ajan. Eivätkä ole raskaaksikaan tulleet, paitsi imetyksen loputtua.

On se. Tai siis, se voi olla. Täysimetys etenkin, kun tietyt ehdot täyttyvät, on ihan oikeasti kelpo ehkäisykeino.

Ja kaveripiirissäni on monia, joilla menkat pysyi poissa koko 1,5 v imetyksen ajan, tms. Tai koko 10 kk imetyksen ajan. Eivätkä ole raskaaksikaan tulleet, paitsi imetyksen loputtua.

No todellakin VOI olla... Ei voi oikeasti aikuiset naiset olla niin typeriä että luulevat että imetys on ehkäisykeino! Hävetkää ja varsinkin sellaiset naiset ketä ei lisää lapsia haluaa ja luottaa tuohon "keinoon"...

No todellakin VOI olla... Ei voi oikeasti aikuiset naiset olla niin typeriä että luulevat että imetys on ehkäisykeino! Hävetkää ja varsinkin sellaiset naiset ketä ei lisää lapsia haluaa ja luottaa tuohon "keinoon"...
Ei imetys, vaan täysimetys. Kaksi eri asiaa.

Lactational amenorrhea method - joidenkin lähteiden mukaan sen ehkäisyvarmuus on 98% tai jopa enemmän. Ei siis ollenkaan huono.

Itse olen täysimettänyt molempia lapsia 6kk ajan. Ja silti kuukautiset palasivat noin 8 viikon kuluttua synnytyksestä. Raskauduin uudelleen heti kun yritimme ja lapsilla on ikäeroa 1v5kk. Raskautumishetkellä vauva ei enää ollut täysimetyksellä, mutta epäilen että jos meillä ei olisi ollut ehkäisyä käytössä niin todennäköisesti olisin raskautunut heti ensimmäisestä kierrosta synnytyksen jälkeen. ;) Anopilla on ystävätär jolla on 2 lasta 9kk ikäerolla, nyt jo aikuisia mutta tosiaan en siihen täysimetykseen tutkimuksista huolimatta luottaisi sekuntiakaan!

Ei imetys, vaan täysimetys. Kaksi eri asiaa.

Lactational amenorrhea method - joidenkin lähteiden mukaan sen ehkäisyvarmuus on 98% tai jopa enemmän. Ei siis ollenkaan huono.

Niin ja vaikka imetän enää kaksi-kolme kertaa päivässä 1-vuotiastani (6kk asti täysimetys), niin kuukautisia ei näy eikä kuulu. Tuskin siis tulisin kovin helposti raskaaksi tällä hetkellä. No, meille kelpaa vähän isompikin ikäero ;)

Puolentoistavuoden täysimetys??!
Missäköhän mä niin sanoin...?

Joillain naisilla pysyy menkat tosiaan poissa koko imetysajan (eikä raskauskaan ala), mutta ei siihen täysimetys liity. Mun kaveripiirin 10 tai 18 kk imettäneet joista mainitsin siis toivoivat raskautta, eivätkä suinkaan yrittäneet sitä imetyksellä ehkäistä, mutta raskaus ei alkanut ennen kun imetys loppui ja menkat alkoivat.

Jos taas haluaa imetyksen olevan nimenomaan ehkäisykeino, niin silloin pitää tosiaan täysimettää, synnytyksestä ei saa olla yli 6 kk, ja muutaman muun ehdonkin pitää täyttyä. Ihan joka ehdon. Silloin täysimetyksen ehkäisyteho on parempi kuin esim. kondomin.

Puolentoistavuoden täysimetys??!
Tuskin kukaan on niin idiootti että pelkästään imettää lasta 1,5 vuotta.

Mutta kun tietyt kriteerit täysimetyksessä täyttyy (esim syöttöväli), niin silloin täysimetys on käypä ehkäisykeinä. Itse en kuitenkaan siihen luottaisi, koska sitä ei oikein pysty ennakoimaan milloin ehkäisyteho loppuu, ovulaatio kun tulee aina ennen menkkoja.

Sensijaan ihan pelkästään imetys (ei puhuta täysimetyksestä) voi aiheuttaa joillain naisilla sen, että hormonitoiminta on lamassa eikä kuukautiskierto ala ennen kun imetyksen lopettaa.

Mutta kun tietyt kriteerit täysimetyksessä täyttyy (esim syöttöväli), niin silloin täysimetys on käypä ehkäisykeinä. Itse en kuitenkaan siihen luottaisi, koska sitä ei oikein pysty ennakoimaan milloin ehkäisyteho loppuu, ovulaatio kun tulee aina ennen menkkoja.
Ei ihan aina...kierto voi olla myös anovulatorinen, ja olen kuullut väitettävän että etenkin ensimmäinen kierto synnytyksen jälkeen olisi aika usein juuri tällainen. Se, uskaltaako siihen luottaa, on tietty jokaisen oma asia.

Mikään ehkäisykeino ei kuitenkaan ole täysin varma. On mulla tuttavapiirissä kierukkaraskautta, pilleriraskautta, kondomiraskautta...silti pidän niitäkin kuitenkin ihan oikeina ehkäisykeinoina, vaikka ne joillain ovat pettäneetkin. On mullakin itselläni yksi kondomiraskauskokemus.

Yhteistyössä