Toinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satunainen vierailija 17
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Satunainen vierailija 17

Vieras
Hei,

meidän lapsi on 3v ja nyt ollaan mietitty, että mitä tehdään, yritetäänkö saada hänelle sisko tai veli vai jääkö hän meidän ainoaksi lapseksi. Mitenkä te muut olette päättäneet, että haluatte vain yhden lapsen? Itse nautin suuresti tästä "helposta" ajasta ja kovasti mietin, että jaksanko lähteä siihen vauvarumpaa taas uudestaan. Tämän ensimmäisen kanssa oli pahat allergiat ja koliikit jne. Toisena ajattelen myös taloudellista tilannetta, sillä tykkäämme reissata kovasti niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ja kahden lapsen kanssa matkaaminen on jo hyvinkin kallista. Tiedän, että nämä ovat sellaisia "maallisia" syitä, mutta olisi mukava kuulla muiden mietteitä, että miksi päädyitte tilanteeseen -yksi lapsi riittää.

Itse olen vähän toisenlaisessa tilanteessa, mutta haluan silti vastata...
Yhden lapsen kanssa on varmasti helppoa ja mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä suuremmaksi varmasti kasvaa myös kynnys hankkia hänelle sisko tai veli. Elämä on jo niin helppoa.
Mutta...Kannattaa silti miettiä, että haluaako oikeasti toisen lapsen? Vai meneekö se elämän helppous sen edelle? Itse halusin juurikin tämän asian takia tehdä lapset aikas pienellä ikäerolla. Olen viimeisilläni raskaana ja kohta meillä on kaksi lasta. Tosin, kyllä itselläni on aina ollutkin haaveissa kaksi tai kolme lasta, mutta luulen että jos olisin kauemmin vetkutellut ja pähkäillyt toisen hankkimisesta, niin asiasta olisi ehkä tullutkin vähän vaikeampaa.
Esikoisemme on nyt 1v 8kk ja elämä on jo nyt aikas helppoa...kohta ei enää ole, mutta luulen että parin vuoden ponnistelu on sen arvoista!! Luulen, että omalla kohdallani olisi jäänyt todella paljon harmittamaan, jos en olisi tehnyt toista lasta.

Ja onhan se hienoa, jos lapsella on sisaruksia!! <3

Yksi asia mitä ainakin itse olen miettinyt että miksen soisi lapselleni mahdollisuutta saada sisarus. Itse olen kasvanut kolmilapsisessa perheessä ja olen ollut todella onnellinen molemmista sisaruksistani enkä voisi kuvitella millaista olisi elää ainoana lapsena. Toki voivathan ainoatkin lapset olla onnellisia, en sitä tarkoita, mutta tämä oli yksi syy miksi halusimme toisen lapsen: jotta esikoisemme saisi sisaruksen.

meille tuli lapset 4v 2kk ikäerolla, välillä olen miettinut että oikeastaan olisi pienempi ikäero ollut ehkä parempi, mutta toisaalta nyt isompi jo vähän ymmärtää asioita kun hänen tavallaan selittää. Minusta lapsella pitää olla sisarus, itse olen kasvanut nelilapsisessa perheessä.

Minä taas ajattelen hyvin paljon samaan tapaan kuin ap. Itse olen ainoa lapsi, joten tiedän ettei sisarus tee elämästä yhtään parempaa. Tosin meidän pojalla 9kk on isompia sisarpuolia, mutta ikäeroa on niin paljon ettei heistä varmaan koskaan kovin läheisiä tule ( eivät siis asu meillä).

Me myös matkustetaan paljon ja koen sen helpompana (en niinkään halvempana) yhden lapsen kanssa.

Minua myös mietityttää, jääkö isompi sisarus vähän taka-alalle kun uusi vauva syntyy. Haluan antaa tälle lapselle sen kaiken mitä minulla on annettavaa.

Minulla on yksivuotias lapsi, jonka vauvavuosi oli ilmiömäisen vaikea sekä henkisesti että fyysisesti. Koliikkia, huutoa, valvomista, sairastelua, temperamenttia ja kaikkea muuta siltä väliltä.

Minulla itselläni on sisarus, joka on minulle todella tärkeä ja elämäni olisi paljon köyhempää, jos häntä ei olisi. Tahtoisin toisen lapsen, en tosin vielä, mutta joskus myöhemmin. En vain tiedä, uskallanko... jaksanko. Lapsen alulle saaminenkin oli meillä tosi vaikeaa ja rankkaa aikaa, keskenmeno ei myöskään ole kiva asia, sekin tuli koettua. Henkisesti vaikeimmaksi ajaksi kokisinkin uuden raskauden yrittämisen ja mahdolliset keskenmenot, sekä uuden synnytyksen uudet kamaluudet. Ja vauva-aikaa en haluaisi elää uudestaan ollenkaan...

Haluaisin hypätä suoraan aikaan, jolloin minulla olisi kaksi lasta, n. 1- ja 3-4-vuotiaat. ;) Isompikin ikäero on mielestäni ihan ok, joten aikaa miettiä ja valmistautua toki on. Mutta olen siinä mielessä itsekäs. että vaikka tahtoisinkin rikastuttaa lapseni elämää sisaruksella (sekä tietysti omaani toisella lapsella), aion miettiä ennen kaikkea omaa ja mieheni jaksamista. Kestäisimmekö toisen tällaisen kolmen vuoden jakson, joka meillä oli täötä esikoista tehdessä, häntä odottaessa ja vauvavuodesta kamppaillessa? Vielä en tiedä.

Minä taas ajattelen hyvin paljon samaan tapaan kuin ap. Itse olen ainoa lapsi, joten tiedän ettei sisarus tee elämästä yhtään parempaa. Tosin meidän pojalla 9kk on isompia sisarpuolia, mutta ikäeroa on niin paljon ettei heistä varmaan koskaan kovin läheisiä tule ( eivät siis asu meillä).

Me myös matkustetaan paljon ja koen sen helpompana (en niinkään halvempana) yhden lapsen kanssa.

Minua myös mietityttää, jääkö isompi sisarus vähän taka-alalle kun uusi vauva syntyy. Haluan antaa tälle lapselle sen kaiken mitä minulla on annettavaa.

"Itse olen ainoa lapsi, joten tiedän ettei sisarus tee elämästä yhtään parempaa." ???

Sinulla on tietenkin oikeus mielipiteeseen, ettei ainoana lapsena olo ole yhtään huono asia, mutta et sinä VOI väittää etteikö sisarus tekisi elämästä yhtään parempaa, koska sinä et voi sitä tietää.

En siis ole kummankaan kannalla; hankkiako vain yksi lapsi vai enemmän. Mutta kiinnitin huomiota vain tuohon lauseeseen, joka on täysin järjetön ja kuulostaa hyvin lapselliselta väitteeltä. On mahdottomuus väittää tuollaista. Hatusta vedetyt typerät esimerkit, mutta ihan sama kun sanoisin, ettei syöpä tai lottovoitto muuttaisi minua mitenkään. Ei sellaista VOI tietää.

Viimeksi muokattu:
Jokainen tuntemani ainoa lapsi olisi toivonut sisaruksia ja heitä harmittaa aikuisena ettei niitä ole. Puhumattakaan ns vanhoista aikuisista lapsista jotka joutuvat ottamaan vastuun vanhus-vanhemmistaan ihan yksin.

Mutta ymmärrän pointtisi. Meillä nyt poika 1 v 5 kk ja koko ajan käy arki helpommaksi. En voisi vielä kuvitella että kaikki alkaisi ns alusta. Vaikka eihän se ikinä tule olemaan samanlaista toisen kanssa, kaikki ei tule uutena ja ihmeellisenä.

Oma mukavuus on kuitenkin eri asia kun aito taloudellinen huoli. Noin yleisesti ottaen tulot kasvavat siinä missä vuodet lasten kanssa vierivät. Ja matkustelu lapsen / lasten kanssa on kuitenkin erilaista, voi olla että vuosi pari tai kymmenen on kaikille kivempi matkustaa enemmän lasten ehdoilla muutenkin - Bamseklubi on kirosana itsekkäästä elämästä nauttivalle sinkulle / lapsettomalle parille mutta me muut aletaan ymmärtää niiden pointti :)

Anteeksi vain Isosisko, jos esitin asian "väärin sanoin"!!!! En tieteenkään tarkoita, että ainoa lapsi on onnellisempi kuin ison perheen lapset, tarkoitin vain ettei sisarus tee elämästä parempaa. Onneksia ainoita lapsia on paljon, eikä kaikki todellakaan halua sisrusta. Ehkä olen näitä pilalle hemmoltuja lellipentuja kun näin ajattelen!!!

Jatkaakseni vielä samassa aiheessa: mä olen myös miettinyt yhden lapsen dilemmaa vanhempien kannalta. Ts. toive lapsenlapsista kasautuu sen ainokaisen niskaan, samoin paineet huolehtia/kantaa huolta meistä vanhenevista vanhuksista jne. Eli jos lapseni jää ainoaksi lapseksi, osaanko kasvattaa hänet niin, etten kasaisi hänelle paineita juurikin vaikkapa lasten saamisesta, minun mielestäni hyvästä elämästä ja meidän vanhempien lähettyvillä pysymisestä. Osaisinko itse luopua?

Onneksi aikaa on, eikä asiaa tarvitse päättää nyt, kun lapsi on vielä pieni ja elämä edelleen raskaanlaista. Ollaan miehen kanssa sillä kannalla, että ainakin kolme vuotta odotellaan ja mietitään, ihan senkin takia, että itse pääsisin takaisin työelämään kiinni ja taloudellinen puoli olisi paremmalla mallilla. Ehkä viiden vuoden päästä sitä voikin jo kuumeilla toista! Ja jos ei, niin sitten kai täytyy alkaa suunnitella elämää ja omaa asennettaan sen yhden lapsen ehdoilla. :)

Itselläni on todella suuri ikäero kahteen sisarukseeni ja muista kyllä, että lapsena ja nuorena toivoin kovasti, että minulla olisi ollut muutaman vuoden vanhempi tai nuorempi sisko tai veli. Nyt aikuisena ikäerolla ei ole enää niin kauhean suurta merkitystä. Mutta kun suunnittelimme mieheni kanssa perheenlisäystä, niin oli itsestään selvää, että haluaisimme ainakin kaksi lasta, että lapsella olisi myös sisarus. Nyt meillä on yksi lapsi, mutta puhjenneen sairauteni vuoksi (rytmihäiriöt) emme todennäköisesti voi saada enää toista lasta, mikä on ainakin minulle suuri suru. Meillä on ollut myös todella haastava vauva-aika huonoine yöunineen, allergioineen ja ihottumineen, mutta siitä huolimatta, jos olisin terve, niin ehdottomasti haluaisin yrittää toista lasta. Eli jos yhtään tuntuu siltä, että haluaisitte koettaa toisen lapsen saamista, niin kannattaa ehdottomasti yrittää. Harva ihminen kuitenkaan katuu sitä, että on "tehnyt" lapsia, mutta moni saattaa katua sitä, ettei ole aikanaan "tehnyt". Lapset ovat lahjoja.

Anteeksi vain Isosisko, jos esitin asian "väärin sanoin"!!!! En tieteenkään tarkoita, että ainoa lapsi on onnellisempi kuin ison perheen lapset, tarkoitin vain ettei sisarus tee elämästä parempaa. Onneksia ainoita lapsia on paljon, eikä kaikki todellakaan halua sisrusta. Ehkä olen näitä pilalle hemmoltuja lellipentuja kun näin ajattelen!!!

Et ymmärtänyt näköjään vieläkään. En ole aiemmin kirjoittanut "isosisko", mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. Et vaan tajua. Kirjoitit taas: " tarkoitin vain ettei sisarus tee elämästä parempaa".

Et sinä voi tietää sitä, kun et ole ikinä elänyt päivääkään elämää jossa elämääsi kuuluisi sisarus tai sisaruksia. Sinä et voi tietää olisiko sisarus tehnyt elämästäsi parempaa.

Viimeksi muokattu:
Minä kuvittelin joskus, etten halua edes yhtä lasta, mutta syy oli varmasti huonossa parisuhteessa. Nyt eri miehen kanssa avioliitossa ollessani olen saanut yhden lapsen, joka on pian 2v. Odotan tällä hetkellä toista, joka syntyy vähän jälkeen isoveljen 2v synttärien.

KUVITTELEN TIETÄVÄNI, että loppuvuosi on uskomattoman raskas kun on sylivauva ja 2-vuotias, mutta aika aikaa kutakin! TIEDÄN, että se ei kestä ikuisuutta, ensimmäisen kohdalla ainakin tuntui helpottavan jo 3kk jälkeen huomattavasti. Onneksi on mummu lähellä, joka on ollut tosi paljon apuna ja vielä kaiken lisäksi ihan omasta halustaan. Oma ikänikään (pian 34v) ei olisi antanut armoa odotella vuosia, mutta sen lisäksi halusimme, että lapsilla ei ole mikään suuri ikäero.

Minä olen oman perheeni esikoinen ja seuraaviin on ikäeroa 3v 11kk ja 6v 3kk ja voin sanoa kokemuksesta, että pienemmät tuntuivat paljon, paljon nuoremmilta ja leikkikaveria piti etsiä muualta kuin omista sisaruksista. He taas leikkivät keskenään ja olivat kuin paita ja peppu. Nyt aikuisena iällä ei ole enää väliä ja ollaan tietysti tekemisissä ja olisi aika kurjaa, jos heitä ei olisi!

Ainakin nämä kaksi lasta olen todella halunnut ja lahjaksi saanut, katsotaan tuleeko vielä vauvakuumetta kolmanteen...

Just dont get it..., kuinka sinä voit tietää, että elämä on parempaa sisarusten kanssa kuin ilman jos minä en voi sitä tietää?? Jokainen tuntee vain oman tilanteensa. Ja minä olen ollut onnellinen ainoana lapsena, kuten myös monet samassa tilanteessa kasvaneet ystäväni.

Pointti on kuitenkin se, ettei ainoat lapset automaattisesti ole onnettomampia kuin ison perheen lapset. Ainoana lapsena on eri etuja kuin ison perheen lapsilla, heilläkin varmasti omansa.

Kannattaa miettiä asioita monelta kannalta. Jos matkustelua harrastaa todella aktiivisesti esim. viikonloppuisin pienempiä reissuja, risteilyitä, hotellilomia, kylpylälomaa, laskettelureissuja, mökkikeikkoja, patikointia, löhölomaa jne, niin ehkä silloin lapsi/lapset eivät kovin hyvin siihen kuvioon koskaan mahdukaan. Minäkin pidän matkustelusta tosi paljon, mutta taloudellisista syistä siihen ei ole varaa. Olenkin ajatellut, että aikansa kutakin eli oli mahtavaa reissata nuorempana interrail-reissuja jne, mutta nyt tällä hetkellä elämässäni lapset ja koti sekä parisuhde ovat tärkeämpiä kuin reissaaminen. Itse asiassa reissaamisesta emme ole kokonaan luopuneet, mutta reissukohteet ovat enemmän puolen päivän retkiä (yöksi kotiin), vierailuja kavereitten mökeille tai veneille jne. Sinun ja miehesi kannattaa miettiä, että kumpaa haluatte enemmän: toisen lapsen eli reissuhaaveiden harventamista vai kiinnipitämistä reissuhaaveista???

Minä olen myös pitänyt tärkeänä, että lapset oppivat myös viihtymään kotonaan ja nauttimaan tekemättömyydestä. Meillä lapsilta vaaditaan paljon eli joutuvat tekemään pienestä pitäen kotitöitä, vaaditaan käytöstapoja, pidetään kiinni ruokailu- ja nukkumisajoista jne, mutta vastapainona on se, että välillä on juhlia ja lomaa, mutta välillä myös ihan hiljentymistä ja sitä, että osaa viihtyä ihan oman itsensä seurassa.

Meillä lasten ikäero on 4,5 vuotta. Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa:

+ on ehtinyt keskittyä kunnolla kumpaankin lapseen
+ isompi on oppinut pois vaipasta, osaa pukea ja syödä itse, ei uniongelmia
+ saa nauttia eri kehitysvaiheessa olevista lapsista esim. käydä toisen lapsen kanssa elokuvissa kun pienemmän kanssa iloa saa pienemmistä arjen iloista
+ yhteisleikit sujuvat paremmin, kun kovin pienellä ikäerolla, sillä isompi osaa antaa periksi tarvittaessa eikä leikit pääty tappeluun kovinkaan usein
+ lasten välillä on ehtinyt käydä välillä töissä päivittämässä osaamista ja hankkimassa lisää rahaa
+ itse pystyin olemaan kotona, kun esikoinen meni eskariin (ilmainen ja samalla sai itselle hengähdysaikaa!) ja esikoisen mennessä kouluun tein työajanlyhennystä (Kela tukee ja kuopuskin hyötyi lyhyempinä tarhapäivinä).
+ eri kehitysvaiheitten haastavat kaudet osuvat eri aikoihin esim. jaksaa uhmaiän paremmin, kun koko ajan joku ei ole siinä vaiheessa, vaan ehtii olla seesteisempää aikaa välillä. Myös koulun aloitukseen pystyy keskittymään vanhempana paremmin ja olemaan tukena.
+ taloudellinen kuorma tulee tasaisemmin, kun ei tarvitse ihan peräkkäisinä vuosina ostaa esim. lapsille kännyköitä, tietokonetta jne.

- isompi ei aina nuku päiväunia
- samat asiat eivät kiinnosta esim. huvipuistoissa, leikkipuistoissa, elokuvissa jne
- vaatteiden säilytys isommalta pienemmälle vaatii tilaa
- yhteisleikit ja yhteenkuuluvaisuus ovat kai aina sellaisia, joiden eteen pitää nähdä vaivaa. Isolla ikäerollakin pystyy kuitenkin tekemään yhdessä asioita esim. käydä uimahallissa, laskea pulkalla, keinua ja vaikka lähteä pyöräilemään siten, että esikoinen polkee itse ja nuorempi on vanhemman kyydissä. Piknik-eväät maistuvat kaikille iästä riippumatta:)
- ikäero asettaa haasteita sille, että miten yhdistetään kahden eri-ikäisen lapsen tarpeet: toinen nukkuu päiväunet, toinen ei, toinen haluaa leikkiä legoilla ja toinen taas syödä ne lattialle pudonneet...

Tässä siis meidän perheen näkökulmia asioihin. Itse halusin toisen lapsen juuri siksi, että oma sisarukseni on tosi rakas. Koen, että minulla esikoisena oli muutenkin paineita vanhempien taholta, joten oli kivaa, kun oli kuopus jakamassa sitä taakkaa. Nyt kun vanhempani ovat jo eläkkeellä, niin on mukavaa, kun vanhemmista on toinenkin ihminen huolehtimassa eikä kaikki ole minun harteillani. On myös kiva, että lapsenlapsia olen voinut saattaa maailmaan, joista on ollut iloa myös vanhemmilleni.

Rehellisesti sanottuna en usko, että olisin osannut kasvattaa yhtä lasta. Meillä lapset ovat hyvin oikeudenmukaisia ja he pitävät kyllä huolen, että heitä kohdellaan tasapuolisesti. Luulen, että ainoasta lapsesta tulisi minun käsittelyssäni liian pikkuvanha ja hemmoteltu.

Esikoispoika on 2v10kk ja kuopuspoika 7kk eli ikäeroa siis 2v3kk. Halusin ehdottomasti suoda esikoiselle sisaruksen, vaikka välillä tietenkin on rankkaa kun on kaksi pientä lasta. Silti en ole katunut päivääkään vaan odottelen innolla kun pojat rupeavat leikkimään keskenään ja pitävät toisilleen seuraa :-)

En ymmärrä miten matkustelu olisi erityisesti helpompaa vain yhden lapsen kanssa. Tietenkin rahallisesti, mutta muuten.

Lapsuuden perheeni matkusteli paljon. Kesäisin kuukausi Euroopassa autoillen tai muutama viikko Euroopan lomakohteissa. Talvisin etelän loma ja muuten paljon viikonloppumatkoja (kyllä, se oli sitä 90-luvun kulta-aikaa). Minulla on 2 vuotta nuorempi pikkuveli. Paljon istuttiin siis takapenkillä autoillen ja hauskaa oli. Vanhemmille varmasti rankkaa matkustamista, mutta meille veljeni kanssa ihania muistoja. Hotelleissa nukuttiin usein vierekkäin samassa sängyssä, kun lasten sänkyjä ei varmaan ollut saatavilla. Etelän lomilla oli yhteiset vesilaikit altaalla ja Tenava-kerho oli kova sana. Tarkoitan, että varmasti lomat olivat vanhemmilleni helpompia, kun lapsilla oli seuraa toisistaan.

Halusin tämän sanoa, kun tässä keskustelussa pidetään itsestään selvänä että yhden lapsen kanssa matkustelu on helpompaa. Itse tosin haluan että elämämme on kotikeskeisempää kuin lapsuudenperheessäni, ja pidän kiireettömästä elämäntyylistä.

Itselläni 1-vuotias tyttö ja kova yritys alkaa pian saada hänelle sisarus. Olen siis ehdottomasti parin lapsen kannalla, jos luoja suo.

En osaa kuvitella elämääni ilman veljeäni. Lapsuuteni oli tietysti ollut erilainen, mutta myös aikuisuus. Veljeni on ihana kummi lapselleni ja käymme paljon kylässä toistemme luona. Myös sairaasta isästä vastuun kantaminen on todella helpottavaa saada jakaa.

ILMAN MUUTA kannattaa hankkia lapselle sisarus!! Kuten Arvo Ylppö on sanonut: paras lahja, jonka voit lapsellesi antaa, on sisarus.

Voin kertoa, että toisen lapsen kanssa on kaikki paljon helpompaa. Lisäksi kakkoset ovat yleensä rauhallisempia ja "tyytyvät osaansa" sivustaseurailijoina, kun esikoinen touhottaa ja pitää vanhemmat kiireisinä.

Ihaninta on kuitenkin ne ensimmäiset hetket, jolloin sisarukset ottavat kontaktia toisiinsa, halaavat, leikkivät jo vähäsen keskenään. Ja sitä ei edes tajua, kuinka tärkeitä he ovat toisilleen jo pienestä pitäen. Meidänkin lapsoset (kohta 4v ja 2v) jo alkeellisesti puolustavat ja lohduttavat toisiaan esim. tilanteissa, joissa toista torutaan tai esikoinen istuu jäähyllä. Ja hiekkalaatikolla huomaa, miten esikoinen ryntää heti apuun ja puolustamaan jos huomaa, että joku vieras lapsi uhkaa viedä pikkusiskolta lelun.

No jokatapauksessa, on miljoona hyvää syytä hankkia toinen lapsi. Älkää missään nimessä jättäkö lastanne ainokaiseksi vain oman mukavuudenhalunne takia.

Yhteistyössä