Toinen nimi kutsumanimenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulee ongelmia ja tämän sanon kokemuksesta. Minulla on toinen nimi kutsumanimenä ja joka paikassa tietysti se ensimmäinen nimi on se virallinen. Erittäin hankalaa. Kannattaa miettiä etunimeksi sellainen joka on myös se kutsumanimi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On hankalaa. Mä vaihdoin nimeä heti kun oli mahdollista niin et jätin ekan nimen kokonaan pois ja kyllä helpotti virastoasiointia ym.

Mikä virastoasioimisessa oli sinulla hankalaa?
Ehkä mulla on sitten helppoa boheemin asenteeni vuoksi. Ei mua haittaa, vaikka jokunen lasku tulee ensimmäisellä etunimellä tai jos lääkärissä kutsutaan sisään 'väärällä' nimellä.
Pääasia että ystävät osaa kutsua oikealla nimellä ja kouluissakin se on opettajille selvinnyt lukuvuoden alussa, että mikä se oikea kutsumanimi on.

Ei tule mitään isoja ongelmia. Eikä sitä ekaa nimeä ole pakko laittaa joka lomakkeeseen :) Minua on aina sanottu toisella nimellä, ja toki koulussa jouduin monta kertaa oikaisemaan, että minua kutsutaan toisella nimellä, mutta ei siitä mitään suuria ongelmia ole koitunut.

Kauniin nimen olette valinneet =)

Meidän tytöllä toinen nimi kutsumanimenä, eikä ole ollut ongelmia. Joskus on esim. lääkärissä kutsuttu ensimmäisellä nimellä, olen sitten heti korjannut nimen ja sen jälkeen on kutsuttu oikealla nimellä. Joskus ollaan kyllä menty ihan ensimmäisellä etunimellä koko käynti, enkä ole sitä sen kummemmin korjannut.

Idea kutsua toisella nimellä on siinä, että tytöllä on kolme etunimeä, jotka eivät kuulosta hyvältä jos ne olisi annettu toisessa järjestyksessä. Ja koska halusimme kyseiset nimet antaa, päätimme näin. Turha ottaa paineita moisesta pikkujutusta.

ei haittaa, vähän joskus joutunut selittämään ja oikeasti lääkärissä kutsuttu "väärällä" nimellä, eipä ole traumatisoinut liiemmin. ja rakastan nimeäni - kiitos täti-rakkaalle ;-)

Minulla oli lapsena vaikeuksia, kun olin todella ujo ja täytyi aina korjata, että kutsumanimi on se toinen... Aikuisena ei niin haittaa. Omille lapsille en kuitenkaan halunnut niin.

Eikö voisi olla pelkkä Adele tai sitten kolmas nimi perään... esim. Adele Ella Olivia

Meillä on koko perheellä kutsumanimenä toinen nimi. En mä ole kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Tokihan sen on joutunut usein korjaamaan, mutta ei se nyt kummoisesti haittaa, jos lääkäriin kutsutaan ekalla nimellä. Ei siis väärällä nimellä, on se ekakin ihan oikea nimi ja kaikenlisäksi juuri minun oma nimeni. Vaikkakaan ei kutsumanimeni.

Anna vaan toiseksi nimeksi kutsumanimi, mä olen määrätyllä tavalla tykännytkin siitä, että mulla on "henkilökohtainen" nimi ja sitten "virastonimi". Kaiken maailman puhelinmyyjät eivät tajua puhutella kutsumanimellä, joka on musta oikein hyvä juttu. Tunnistan jo puhuttelusta, onko tuo ihminen oikeasti tuttuni vai joku joka lukee sen vain paperista. Mä pidän tuosta erottelusta. Tosin ei se monessa paikassa enää ole tietokoneillakaan ongelma. Mun lapseni kutsutaan sujuvasti puhuttelunimellään sisään lääkäriasemalla ja monessa muussa paikassa, ovat tuntuneet saavan helposti laitettua kutsumanimen sinne jotenkin erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Minulla oli lapsena vaikeuksia, kun olin todella ujo ja täytyi aina korjata, että kutsumanimi on se toinen... Aikuisena ei niin haittaa. Omille lapsille en kuitenkaan halunnut niin.

Eikö voisi olla pelkkä Adele tai sitten kolmas nimi perään... esim. Adele Ella Olivia

peesi, tämä kuulostaisi hyvältä!

Mulla on toinen nimi kutsumanimenä. Se on tosiasia, että kaikissa virallisemmissa yhteyksissä puhutellaan ensin sillä virallisella nimellä, vaikka se kutsumanimi olisi kuinka alleviivattu. Niin se vaan on. Ei se ketuta, olen siihen tottunut. Mutta tosiaan se joskus häiritsee, kun itse ei tajuta, kun vaikka esim. lääkäri huutelee moneen kertaan sillä virallisella etunimellä.

Kaikkein hankalinta oli varsinkin silloin, kun olin juuri mennyt naimisiin ja ottanut mieheni sukunimen. Ei ollenkaan meinannut päähän mahtua, että Maija Virtanen ja Kristiina Jokinen ovat sama henkilö :) Ja aina kun virastostakaan ei tiennyt, että millä yhdistelmällä heidän rekistereistään löydyn, onko sukunimi jo vaihtunut ja ovatko huomanneet kutsumanimen alleviivauksen. Virastosta tai tahosta riippuen saatoin siis olla Maija Virtanen, Kristiina Jokinen, Maija Jokinen tai Kristiina Virtanen. (Nimi muutettu)

Käytän itse toista nimeäni ja on kuitenkin sen verran riesa että lapselleni en missään tapauksessa laittaisi vastaavaa systeemiä.

Kaikissa virallisissa yhteyksissä se ensimmäinen nimi roikkuu aina mukana ja otetaan se ensimmäinen automaattisesti käyttöön. Ei näin tietokoneaikana enää mitään lomakkeita pääse alleviivaamaan, nimi on se mikä koneelta tulee ja sillä hyvä. Mm. lasten päiväkodissa minua kutsutaan väärällä nimellä. :o Työelämässä ja muualla missä itse voin päättää nimeni ongelmaa ei ole. Paitsi joku työtodistus on joskus kirjoitettu väärälle nimelle kutsumanimen perään on läiskäisty se etunimi jne.

Tuon nimenhän saa helposti käännettyä oikeaan järjestykseen kun laittaa kolmannen nimen sinne perään. Tyyliin Adele Ella Vilmiina (täysin hatusta repäisty esimerkki nyt). Miltä se ajatus kuulostaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
On hankalaa. Mä vaihdoin nimeä heti kun oli mahdollista niin et jätin ekan nimen kokonaan pois ja kyllä helpotti virastoasiointia ym.

Ehkä mulla on sitten helppoa boheemin asenteeni vuoksi. Ei mua haittaa, vaikka jokunen lasku tulee ensimmäisellä etunimellä tai jos lääkärissä kutsutaan sisään 'väärällä' nimellä.
Pääasia että ystävät osaa kutsua oikealla nimellä ja kouluissakin se on opettajille selvinnyt lukuvuoden alussa, että mikä se oikea kutsumanimi on.

Niin, eiköhän se ole tärkeintä, että ihmiset, joiden kanssa on lähes päivittäin tekemisissä, osaavat napata nimestä sen oikean kutsumanimen :) Ja suunsa avaamalla sen vääränkin nimen voi varmaankin aika helposti korjata. Nimi miellyttää vaan kovasti ja vaikka nimi olisi ihan pelkkä Adela (sitäkin ollaan kyllä harkittu), senkin joku kuitenkin muuntaisi Adeleksi :)

Itse en ole kyllä kokenut mitään suurempia ongelmia, jos joku kutsuu minua ykkösnimellä, korjaan sen kakkosnimeksi :) Samahan se olisi kun Mariaa kutsuttaisiin Marjaksi, takuulla hän sen korjaisi :)

Alkuperäinen kirjoittaja en kannata:
Käytän itse toista nimeäni ja on kuitenkin sen verran riesa että lapselleni en missään tapauksessa laittaisi vastaavaa systeemiä.

Kaikissa virallisissa yhteyksissä se ensimmäinen nimi roikkuu aina mukana ja otetaan se ensimmäinen automaattisesti käyttöön. Ei näin tietokoneaikana enää mitään lomakkeita pääse alleviivaamaan, nimi on se mikä koneelta tulee ja sillä hyvä. Mm. lasten päiväkodissa minua kutsutaan väärällä nimellä. :o Työelämässä ja muualla missä itse voin päättää nimeni ongelmaa ei ole. Paitsi joku työtodistus on joskus kirjoitettu väärälle nimelle kutsumanimen perään on läiskäisty se etunimi jne.

Tuon nimenhän saa helposti käännettyä oikeaan järjestykseen kun laittaa kolmannen nimen sinne perään. Tyyliin Adele Ella Vilmiina (täysin hatusta repäisty esimerkki nyt). Miltä se ajatus kuulostaisi?

Adelena tuo sointuisikin ihan kauniisti, mutta Adelana ei mielestäni sitten niinkään :) Ja Adelasta halutaan pitää kiinni, kun se on mieheni isoisoäidin nimi :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin, eiköhän se ole tärkeintä, että ihmiset, joiden kanssa on lähes päivittäin tekemisissä, osaavat napata nimestä sen oikean kutsumanimen :) Ja suunsa avaamalla sen vääränkin nimen voi varmaankin aika helposti korjata. Nimi miellyttää vaan kovasti ja vaikka nimi olisi ihan pelkkä Adela (sitäkin ollaan kyllä harkittu), senkin joku kuitenkin muuntaisi Adeleksi :)

Mä en erityisemmin pitänyt siitä että joka ainoassa uudessa tilanteessa, koulussa jne piti kerrata et mikä on se nimi jolla sanotaan, samoin lomakkeisiin kirjoittaa ja alleviivata ja silti ekaks kutsuttiin sillä ensimmäisellä nimellä.
En erityisemmin pitänyt ensimmäisestä nimestäni.
Mun kutsumanimi on nimi jonka kirjoitusasua joutuu selittämään just tyylin adela ei adele, ja se ei samalla lailla häiritse. En osaa sanoa miksi.
Mutta miksi vaikeuttaa lapsen elämää nimellä noin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä en erityisemmin pitänyt siitä että joka ainoassa uudessa tilanteessa, koulussa jne piti kerrata et mikä on se nimi jolla sanotaan, samoin lomakkeisiin kirjoittaa ja alleviivata ja silti ekaks kutsuttiin sillä ensimmäisellä nimellä.
Mun kutsumanimi on nimi jonka kirjoitusasua joutuu selittämään just tyylin adela ei adele, ja se ei samalla lailla häiritse. En osaa sanoa miksi.

Tietysti tyttö saisi myös muuttaa nimensä heti kun on enemmän ymmärrystä joko Ellaksi tai sitten ihan pelkäksi Adelaksi, jos siltä tuntuu. Mutta niin, tiedä sitten olisiko Ella Adela rasite lapsella :/ Tuntuu hassulta että olisi, mutta itselläni ei ole ihan omakohtaista kokemusta.

Sama kokemus, samaa mieltä. Mä olin ujo lapsi ja vielä nuorenakin ujohko, joten tuo koko ajan korjaaminen oli jotenkin ärsyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja Dharma:
Mun mutsi on aina käyttänyt toista nimeään. Ja ainakin monessa paikassa mihin papereihin pitää nimi pistää, kutsumanimi pyydetään alleviivaamaan. Ei ongelmaa siis.

No itse olen huomannut, ettei tuo alleviivaaminen paljon auta - oman kokemuksen takia en missään tapauksessa halua lapselleni kutsumanimeksi toista nimeä, eli kyllä sitä alleviivauksista ym huolimatta joutuu aina selittämään.

Yhteistyössä