Toinen raskaus - paljon suurempi vatsa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minna"

Vieras
Onko muilla käynyt näin? Olen nyt n. rv 20 ja minun vatsani on yhtä suuri, kuin esikon kanssa rv36.. Esikon kohdalla minun raskaus vatsa alkoi kasvamaan näkyvästi vasta rv 20, tosin silloin oli vasta pienen pieni kumpu. Nyt on todella outo olo, kun olen vielä näin alussa, mutta vatsa on iso verrattuna esikon aikaan. Sen kyllä tiesin, että raskausvatsa tulee nopeammin esiin seuraavan lapsen kohdalla, kun ei tarvitse enään samalla tavalla kasvaa / venyä, kun siellä on joku jo kertaalleen ollut, mutta en odottanut ihan näin suurta vatsaa jo nyt...

Onko teillä ollut seuraava lapsi isompi? Tätä todella toivon että olisi, sillä esikon kohdalla vatsani oli pieni kuin mikä (kun olin rv36 ihmiset luuli että olin ehkä rv20-25..) ja esikko painoi alle 3kg syntyessään. Nyt on sellainen tunne, että tämä saattaisi olla sitten normaalipainoinen eikä mikään pieni ja heiveröinen. En haluaisi toista alle 3kg lasta ja katsoa, kun otetaan ne veri arvot 2 krt päivässä, ei ollut kivaa katseltavaa se. :(

Tietenkin se antaa nopeammin periksi kuin eka kerralla. Lihakset on venyneet jo kerran. Minä odotan 5. lasta ja olen takuulla näyttänyt jo rv20 siltä kuin olisin viimeisilläni :D Mutta ei se mitään.
Kuinka paljon alle 3kg se sitten oli? Minun 2 ensimmäistä olleet reilut 2900g syntyessään eikä niistä ole mitään veriarvoja otettu. Eivät kyllä ole olleet mitään heiveröisiäkään vaan jänteviä vauvoja.

Voin kertoa että kolmannella kerralla vatsan koko lyö jo ällikällä. Se näkyy jo aiksemmin ja loppuvaiheessa vaikka onvielä 2 kk jäljellä niin on samankokoinen kun viimeksi täysaiksena. Vauvamasuni on nyt niin iso että joudun siitä äiti-polille tutkittavaksi.

Varmaan on yksilöllistä, toisilla näkyy ja kasvaa maha enempi kuin toisilla. Itselläni vielä kovin notko selkä että sekin tuo mahaa eteen näkyville.

Korjaan, siis sokeri arvot piti sanoa, ei veri arvot, mutta vertahan ne silloin ottavat.

No täällä päin otetaan veri arvot, jos vauva on alle 3kg. Esikko painoi 2800g ja otettiin aina 2 krt päivässä sokeri arvot. Ei raukka pitänyt ei, kun jalkapohjaan pienen pieni reikä sillä laitteella ja sitten verta talteen. Välillä piti veren ottajankin miettiä, että mistä kohtaa ottaa kun loppu vaiheessa oli tummia pläikkyjä (siitä mistä oli jo otettu) molemmissa jaloissa, ei näyttänyt toisen jalkapohjat kovin hyviltä. :( Ja olen kuullut, että jos vauva on yli 4kg niin silloin otetaan myös sokeri arvot. Että en halua sitä kokea enään uudestaan. :(

Mulla on kuulemma kohtu taaksepäin ja sen takia ei se raskausvatsa näkynyt kuin vasta loppu metreillä niin olen aika yllättynyt, että on jo nyt näin iso... On kokoajan sellainen tunne, että viimesiä viedään ja sitten onkin vielä monen monta kuukautta jäljellä... Toivottavasti tulisi edes päälle 3kg vauva tällä kertaa.

Voin vain kuvitella, jos tokan kohdalla näkyy jo vatsa nyt niin miten sitten kolmannen. No meille ei kolmea tuu, kaks on se mihin jäädään niin ei tarvitse sitä murehtia.

Jaa, ei mulla ollut yhtään isompi kuin ekassakaan. Mulla on viisi lasta ja kaikista maha oli todella pieni. Päivää ennen kuopuksen syntymää ei sukujuhlisa sukulaiset edes huomanneet, että odotan. Vauvat ovat olleet ihan normaalikokoisia, 3,6 - 4,2-kiloisia. Mulla on myös kohtu taaksepäin kallellaan (ai niin, oli, niinkauan kuin mulla vielä oli kohtu), selkä on pitkä ja lantio leveä.

No sitä ihmettelen juuri, jos kohtu taaksepäin niin miten sitten tokan kanssa voi vatsa olla aivan eri luokkaa.. Minunkaan isoäitini ei huomannut mitään, että olisin edes raskaana ja olin silloin rv 28 tms. Niin pieni ja huomaamaton se vatsa oli ja niin pieni ja heiveröinen vauvakin sieltä tuli, joka on edelleenkin pieni ja heiveröinen. Mutta epäilen, että tämä kakkonen jää alle 3kg, sellainen tunne että tulee normi painoinen vauva 3,5kg tms, kun vatsa on niin jumbo jo nyt.

Minulla voimakkaasti eteenpäin kallistuva kohtu. Eka raskauskin näytti monta kk että olisin viimeisilläni. Olin monien mielestä suurin raskaana oleva ketä ovat nähneet. Lapsen kokoarvio oli 5,5kg. Syntyi rv 41 ja painoi 3,5kg.
Nyt menossa toinen kierros, rv 28 ja ihan samalla tavalla, (ellen pahemmin) olen jätti! Ärsyttää ihan ihmisten jatkuva päivittely suuresta vatsastani! Kysellään olenko varma että niitä on vain yksi? Meinaatko tosiaan elokuulle asti selvitä?
Olkoon muut mitä mieltä vaan, niin tämä mamma on päättänyt tälläkertaa nauttia uhkeista muodoistaan! Vauvavatsa on kumminkin niin ainutlaatuisen kaunis! :)

Minulla oli ekaa odottaessani suht normaali vatsa, sitten kun odotin toista, jo rv 25 naapurit luuli, että synnytän kuukauden sisään.. Maha oli kyllä suuri, synnyttämään mennessä kätilökin nauroi ääneen, että ihan hassu maha, todella iso ja ylhäällä tasanne (sanoin sitä kuppitelineeksi) :).
Esikoinen painoi 3.4kg, toinen 4.6kg. Molemmat syntyivät rv 39.
Jatkossakin maha on ollut aina iso, joka kerran neuvolassa ekalla käynnillä on herättänyt ihmetystä, että onko viikot oikein, onko kaksi jne ja loppuraskaudessa sitten kokoultraan. Vauvat ovat sitten olleet tuon 4.6 kilosen jälkeen 4kg-4.4kg.

Mulla tokasta maha oli paljon isompi ja tuli paljon aiemmin! Esikoisesta kohdunpohjankorkeus oli korkeimmillaan joku 30 kun taas tokasta tais olla jopa 35. Esikoinen oli syntyessään 2,9 kg (ei tosin joutunut mihinkään sokrutesteihin) ja kuopus 3,5 kg. Ainut haittapuoli tuosta isosta mahasta kuopuksen kanssa oli se että arpia tuli enemmän :( Esikoisesta ne sai vielä piiloon esim. bikineissä mutta nyt ne on paljon korkeammalla. Synnytys taas oli kuopuksen kanssa 100 kertaa helpompi, raskaus taas vaivaisempi.

Mulla ei kummastakaan ole ollut kovin suuri maha, mutta kuopuksesta pienempi kuin esikoisesta. Ja kovin sitä seurailtiin ja epäiltiin että vauva on pieni, alle 3kg. No lähes 4 kilonen poika syntyi ja oli siis isompi kuin esikoinen, vaikka vatsa pienempi.

Toista odotan ja viikkoja 30. Nyt maha on saman kokoinen kun esikoista synnyttäessäni ja painoakin on jo tullut yhtä paljon. Kohtu on mullakin taaksepäin kaatuva, mutt näyttää tuo kumpu silti aika mojovan kokoiselta. Taidan olla aikamoinen valas parin kuukauden päästä.

Toisella kertaa vatsa tuli paljon aiemmin näkyviin ja oli huomattavasti suurempi ihan siksi, että ensimmäisessä raskaudessa kohtu oli voimakkaasti taaksepäin kallistunut ja toisella kerralla taas eteen päin kallistunut. Kohtu ei siis välttämättä palaudu samaan paikkaan kuin mitä se on ollut aiemmin.

Kaikista kolmesta sf-mitta huidellut yläkäyrän yläpuolella heti ekassa mittauksessa rv24 26cm/24cm/25cm, kohtu ennen ekaa raskautta jyrkästi eteenpäin kallistunut. Kahden ekan syntymäpaino 3,6kg, kolmas saadaan tietää syyskuussa :)

Yhteistyössä