Toisella lapsella sikainfluenssa, toinen hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Tosiaan tilanne on tämä että toisella lapsella SAATTAA (terveydenhoitajan arvaus) olla toi sikalenssu, korkea kuume nyt toista päivää ja nuhaa, muita oireita ei ole.
Toinen lapsi on 2 vuotias astmaatikko ja ainakin tällä hetkellä täysin terve. pelottaa taudin tarttuminen häneen koska tavallinenkin flunssa on vienyt usein sairaalaan.
Yritin etsiä netistä tietoa että mitkä ne suositukset on että saako toisen lapsen viedä hoitoon jos kotona jollakulla on tuo sikalenssu, mutta mitään en löytänyt. Jos jollain on tietoa miten tulisi toimia niin kertokaa. Tottakai pidän toisenkin lapsen kotona jos se sen vaatii, mutta mietin vain että saako hänet viedä hoitoon ja olenko ylipäänsä velvollinen kertomaan hänen päiväkotiinsa että toisella lapsella saattaa tuo tauti olla (lapset siis eri päiväkodissa)?

mun tietääkseni siihen ei ole mitään yleisohjetta, mut oon ymmärtäny et suositus olis et myös toinen lapsi olis kotona. Mut nythjän tuo sikalenssu on niin levinny koko maahan, et se et pitää toisen lapsen kotona, ei kyl suojele muita lapsia.
Ite veisin jos laps on hyvävointinen!

Terveitä perheenjäseniä ei ole tarpeen eristää kotiin. Tällä hetkellä jokaisessa päiväkodissa on lapsia, joilla on saattanut olla sikalenssu, joten siinä mielessä se on varmaan yhdentekevää, kertooko siitä vai ei.

Sikainfluenssa tarttuu pisaratartuntana sekä pinnoilta. Eli jos pidät lapset eri huoneissa ja pidät huolen, että kaikki pinnat, mihin sairas lapsi koskee, tulee puhdistettua, niin vaikeutat pöpön tarttumista. Ja huolehdit tietysti myös itse käsihygieniasta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
turussa jos sikaflunssan takii pois hoidosta niin sisarruksetkaan ei saa mennä hoitoon

Onko tästä annettu joku virallinen ilmoitus päiväkodeissa? Mä en ole ainakaan vielä nähnyt. Virallinen kanta kuitenkin taitaa edelleen olla se, ettei terveitä sisaruksia tarvitse eristää kotiin.

Ainakin meidän päiväkodin seinässä on ohje, että jos joku perheestä sairastaa, niin tervettäkään lasta ei saa tuoda hoitoon! Tämä on minusta ihan selvä ohje ja jokseenkin toivoisin, että vanhemmat näin toimisivat. Onhan se terve lapsi kuitenkin yönkin kotona ja altistuu siinä, joten miksei sitten päivälläkin. Sen sijaan tarvitseeko asettaa tartuntavaaraan muut päiväkodin lapset?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No saa. Ihan normaalia elämää saa elää, vaikka joku perheestä olisikin sairas!

Mutta miksi kaksivuotias viedään hoitoon, jos muut ovat kotona? Siis suojaan taudiltako?

Niin siis yksi syy tähän tosiaan on että "pääsisi suojaa", Toiseksi tämä kaksi vuotias on integroidussa ryhmässä dysfasian vuoksi ja hänen pitäisi kuntoutussyistä olla säännöllisesti hoidossa.

Lisäksi tahtoisin tietää että kuinka kauan tämä sairas lapsi pitäisi pitää pois hoidosta. Yksi kuumeeton päivä niinkuin tk hoitaja sanoi, vai kannattaisiko varmuuden vuoksi pitää esim. viikon poissa?

vastikään oli radiossa juuri tuosta juttua, et pitääkö pitää lapset kotona se 2vk kun on saanu rokotteen, jot suojelee lasta taudilta..
lääkäri vastas, et EI missään tapauksessa.. et ei voida vaatia et lapset/nuoret eristettäisiin koittiin.. sillionhan kaikki muutki perheen jäsenet pitäisi eristää

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
mun tietääkseni siihen ei ole mitään yleisohjetta, mut oon ymmärtäny et suositus olis et myös toinen lapsi olis kotona. Mut nythjän tuo sikalenssu on niin levinny koko maahan, et se et pitää toisen lapsen kotona, ei kyl suojele muita lapsia.

Aika vastuutonta minusta. Minä odotan, että saisin edes tuolle nuorimmalle lapselleni (1v) rokotteen ennenkuin epidemia iskee kunnolla meidän päiväkodissa. Eskarilainen joutuu odottamaan vielä viikon pidempään. Sitten jotkut ovat sitä mieltä, että mitäs väliä muista...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No saa. Ihan normaalia elämää saa elää, vaikka joku perheestä olisikin sairas!

Mutta miksi kaksivuotias viedään hoitoon, jos muut ovat kotona? Siis suojaan taudiltako?

Niin siis yksi syy tähän tosiaan on että "pääsisi suojaa", Toiseksi tämä kaksi vuotias on integroidussa ryhmässä dysfasian vuoksi ja hänen pitäisi kuntoutussyistä olla säännöllisesti hoidossa.

Lisäksi tahtoisin tietää että kuinka kauan tämä sairas lapsi pitäisi pitää pois hoidosta. Yksi kuumeeton päivä niinkuin tk hoitaja sanoi, vai kannattaisiko varmuuden vuoksi pitää esim. viikon poissa?

No, pk:ssa saattaa myös olla tartuttajia, lapsia joiden kotona sairastetaan ja ovat hoidossa, ovat saaneet tartunnan ja oireettomina tartuttavat muita..

Mut muista, ettei hän välttämättä ole suojassa siellä päiväkodissakaan. Sikainfluenssa nyt vaan on tullut jo joka paikkaan ja lapsella on mahdollisuus saada se ihan mistä vaan.

Jos pieni lapsi on pelkästään kotihoidossa, ei käy missään julkisilla paikoilla ja häntä hoitaa vain sellaiset aikuiset, jotka ovat terveitä eivätkä itsekään käy missään, niin silloin hän voi olla aika hyvässä suojassa.

Alkuperäinen kirjoittaja heps:

Aika vastuutonta minusta. Minä odotan, että saisin edes tuolle nuorimmalle lapselleni (1v) rokotteen ennenkuin epidemia iskee kunnolla meidän päiväkodissa. Eskarilainen joutuu odottamaan vielä viikon pidempään. Sitten jotkut ovat sitä mieltä, että mitäs väliä muista...

ei minusta.. ennemmin sun pitäs pitää se 1v pois sieltä hoidosta ja myös muut perheen jäsenet kotona jos haluat välttyä taudilta.. epidemia on levinny koko mahan ja sen voi saada vaik naapurin lapsilta

Meidän kaupungin sivuilla (ja päiväkodeissa) oli ainakin perjantaina ohjeistettu perheitä pitämään myös terveet kotona jos perheessä on sikainfluenssaa. Nämä ohjeet vaihtuvat kyllä vähän väliä. :whistle:

ei minusta.. ennemmin sun pitäs pitää se 1v pois sieltä hoidosta ja myös muut perheen jäsenet kotona jos haluat välttyä taudilta.. epidemia on levinny koko mahan ja sen voi saada vaik naapurin lapsilta

1v onkin kotona minun kanssa, eskarilainen eskariajan päiväkodissa. Jotenkin haluaisi ajatella, että vanhemmat toimivat niinkuin ohjeistetaan, jotta päiväkodissa voisi kuvitella lapsen olevan jollakin tavalla "suojassa". Olen kyllä harkinnut, että pitäisin molemmat kotona - olisivat varmasti paremmin suojassa, mutta on kurjaa sanoa eskarilaiselle, että et voi mennä, kun muut vanhemmat ovat vastuuttomia. Mutta sitähän se elämä on...

1v onkin kotona minun kanssa, eskarilainen eskariajan päiväkodissa. Jotenkin haluaisi ajatella, että vanhemmat toimivat niinkuin ohjeistetaan, jotta päiväkodissa voisi kuvitella lapsen olevan jollakin tavalla "suojassa". Olen kyllä harkinnut, että pitäisin molemmat kotona - olisivat varmasti paremmin suojassa, mutta on kurjaa sanoa eskarilaiselle, että et voi mennä, kun muut vanhemmat ovat vastuuttomia. Mutta sitähän se elämä on...

jaa-a.. :/ se on nyt vähän miten sen ottaa.. :)

Joku täällä just kyseli, että miten tämä tauti leviääkin niin helposti.

TÄYTYYKÖ TÄTÄ ENÄÄ IHMETELLÄ SEKUNTIAKAAN?? Ihmisten välinpitämättömyys ja tyhmyys sen aiheuttaa. Se toinenkin kersa kantaa myös sitä virusta ja yllättäen tartuttaa sen muihin. Olisko kiva jos kyse olis sun lapsestas jonka joku toinen vastuuttoman äidin lapsi siihen tartuttaa?? EPÄILEN.

Jos kerran olet kotona niin pidät sen kersas kotona ja katsot tuleeko se kipeäksi vai ei.

En veisi hoitoon, koska mistä tietää onko se päiväkoti vielä edes saanut tartuntaa? Ja sinä viet sen taudin sinne sitten.. Voi olla kohtalokas jollekkin astmaatikolle joka on siellä hoidossa... Niinkuin sinunkin lapsi on astmaatikko haluaisitko sinä sieltä päiväkodista sen taudin sitten teille kotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Joku täällä just kyseli, että miten tämä tauti leviääkin niin helposti.

TÄYTYYKÖ TÄTÄ ENÄÄ IHMETELLÄ SEKUNTIAKAAN?? Ihmisten välinpitämättömyys ja tyhmyys sen aiheuttaa. Se toinenkin kersa kantaa myös sitä virusta ja yllättäen tartuttaa sen muihin. Olisko kiva jos kyse olis sun lapsestas jonka joku toinen vastuuttoman äidin lapsi siihen tartuttaa?? EPÄILEN.

Jos kerran olet kotona niin pidät sen kersas kotona ja katsot tuleeko se kipeäksi vai ei.

ai et pitäisin kaikki 4 lastá kotona kuukauden?? myös koululaiset.. silloinhan myös sinun ja miehen pitää olla kotona ja elää omavaraisesti.. meil ainaki lehmät menis aika äkkiä umpeen ja tenavat hyppis seinille, eikä työnantajakaan hyvällä kattos

Yhteistyössä