Toisen lapsen saaminen +38 vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vertaistukea ja ajatusten vaihtoa kaipaisin aiheeseen liittyen.

Sain esikoisen ollessani 37 vuotias ja nyt ollessani 38 olisi toiveissa toinen lapsi. Esikoinen sai alkunsa ns. kerta yrittämällä, mutta toista ei vain ala kuulua. Pikku hiljaa alan huolestua, joko olen liian vanha vai onko jokin muu asia huonosti.

Olen käyttänyt ovulaatiotestejä, jotta ajankohta olisi varmasti oikea, mutta menkat vain alkavat aina uudestaan. Olen kuvitellut tuntevani kiinnityksen pienenä vihlontana alavatsassa, mutta se on ollut jotain muuta. Tämä on saanut minut myös hiukan huolestumaan.

Neuvolaan en ole vielä ollut yhteydessä, onko tietoa minkälaista apua sitä kautta voisi saada? Ja missä vaiheessa?

Löytyykö tätä kautta muita, jotka ovat tai ovat olleet samassa tilanteessa? Onko toisen lapsen saaminen tällä iällä kestänyt kauemmin? Kovin olen vielä toiveikas, että raskaustesti vielä näyttäisi jonakin päivänä plussaa.

Monilla toisen lapsen saaminen vie enemmän aikaa, vaikka esikoinen olisi tullut helposti. Neuvolasta saa tukea ja neuvoja, mutta usein ohjataan myös lisätutkimuksiin, jos raskaus ei ala vuoden yrittämisen jälkeen.

Raskautuminen tuntuu olevan vähän jännä juttu, joka ei aina toimi samalla tavalla. Toisilla kestää ennen ku raskautuu ensimmäisen kerran ja toisilla seuraavaa lasta odottaessa. Mulla myös eka ja kolmas lapsi tullu ihan ekasta kierrosta, mutta toista yritettiinki sitte 1,5 vuotta. Vuoden yrittämisen jälkeen oli yksi keskenmeno. Ja tämä siis, vaikka olin vielä alle 30- vuotias.

Nyt oon 39-vuotias ja ollaan puolisen vuotta yritetty neljättä tuloksetta. Kyllä mua kanssa kovasti ikä jännittää, mutta yritän vielä pysyä positiivisena. Hormoonit oli ainaki kaikki kunnossa ja ovulaatio tapahtuu. Mut joo, ymmärrän hyvin, että stressaa, vaikka kyllähän monet raskautuu vielä tässä iässä.

Varmasti kannattaa reippaasti hakeutua tutkimuksiin, jos lapsettomuushoidot tulis kysymykseen. Niihinhän ei edes enää kunnalliselle pääse, jos on täyttäny 40 -vuotta ja jonot taitaa olla pitkät.

Viimeksi muokattu:
Joskus raskaaksi tulossa voi kestää, vaikka missään ei mitään vikaa olisikaan. Me yritettiin esikoista 2v ajan. Toista myös 2v. Kolmas tärppäsi ekalla yrityksellä. Neljäs tokalla. Viidettä yritetty nyt 4v ajan ja en vielä ole kuitenkaan kovin vanha (35v). Tutkimuksissa käytiin ekaa yrittäessä ja uudelleen nyt viidettä yrittäessä ihan vaan tarkistamassa onko tilanne muuttunut.

Neuvolasta et saa apuja, vaan terveyskeskuksesta. Voit myös hakeutua yksityiselle, josta saat lähetteen julkisen puolen lapsettomuustutkimuksiin. Niihin pääsette, jos (yhteisiä) lapsia on vain yksi ja olet alle 40-vuotias. Ja ehdottomasti kannattaa hakeutua tutkimuksiin, yli 35-vuotiaana jo puolen vuoden yrityksen jälkeen.

Raskautuminen tuntuu olevan vähän jännä juttu, joka ei aina toimi samalla tavalla. Toisilla kestää ennen ku raskautuu ensimmäisen kerran ja toisilla seuraavaa lasta odottaessa. Mulla myös eka ja kolmas lapsi tullu ihan ekasta kierrosta, mutta toista yritettiinki sitte 1,5 vuotta. Vuoden yrittämisen jälkeen oli yksi keskenmeno. Ja tämä siis, vaikka olin vielä alle 30- vuotias.

Nyt oon 39-vuotias ja ollaan puolisen vuotta yritetty neljättä tuloksetta. Kyllä mua kanssa kovasti ikä jännittää, mutta yritän vielä pysyä positiivisena. Hormoonit oli ainaki kaikki kunnossa ja ovulaatio tapahtuu. Mut joo, ymmärrän hyvin, että stressaa, vaikka kyllähän monet raskautuu vielä tässä iässä.

Varmasti kannattaa reippaasti hakeutua tutkimuksiin, jos lapsettomuushoidot tulis kysymykseen. Niihinhän ei edes enää kunnalliselle pääse, jos on täyttäny 40 -vuotta ja jonot taitaa olla pitkät.

Jos saa kysyä - pääsittekö miten helposti tutkimuksiin? Julkisen vai yksityisen kautta?

Hiukan on nihkeää terveyskeskuksen kautta päästä tutkimuksiin. Vaaditaan se 1v yrittämistä. Olen harkinnut yksityistä, mutta tuntuu että tulee sieltä kautta aika kalliiksi.

Neuvolasta et saa apuja, vaan terveyskeskuksesta. Voit myös hakeutua yksityiselle, josta saat lähetteen julkisen puolen lapsettomuustutkimuksiin. Niihin pääsette, jos (yhteisiä) lapsia on vain yksi ja olet alle 40-vuotias. Ja ehdottomasti kannattaa hakeutua tutkimuksiin, yli 35-vuotiaana jo puolen vuoden yrityksen jälkeen.

Täällä pitää olla vuosi yrittämistä takana, jotta julkisella puolella pääsee tutkimuksiin. Iällä ei tunnu olevan merkitystä. Mutta tuota en tiennyt, että yksityiseltä voi saada lähetteen lapsettomuustutkimuksiin julkiselle puolen!

Jos yli 35-vuotias nainen ei ole tullut raskaaksi kuuden kuukauden säännöllisen suojaamattoman yhdynnän jälkeen, on suositeltavaa käydä lääkärissä. Suosittelen myös pysymään rauhallisena – se voi yksinkertaisesti viedä aikaa, eikä se välttämättä tarkoita, että kyseessä olisi hedelmättömyysongelma.

Yhteistyössä