Toisesta ketjusta tuli mieleen: Oletko mieluiten "kaunis" vai "söpö"/ "nätti" (siis asiaa sävyeroista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tapetilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tapetilla

Jäsen
19.04.2012
65
0
6
Tunnustan olevani ihan armoton pilkunviilaaja, siksi pidän melkeinpä loukkauksena jos mua kutsutaan "söpöksi". Se on vähän niin kuin "ei tarpeeksi nätti ollakseen kaunis", antikohteliaisuus. Toisaalta tiedän, että monelle (varsinkin miehelle) sanat "nätti" ja "söpö" tarkoittavat todennäköisesti tasan samaa kuin "kaunis", eikä sävyero ole kuin omassa päässäni. (Saisko jostain sellaisen mielenterveyspotilashymiön, millainen sitten olisikaan ;) )
Asia on vähän sama kuin supervähättely "ihan kiva" (*NOOOT!!*) tai "sori vrt. anteeksi" josta ketjusta tämä juttu mieleen tulikin.

Jatkokysymyksenä, voiko teidän mielestä se "söpö" muuttua koskaan "kauniiksi" vai onko tuomittu ikuisesti kastiinsa?

Oon muuten ihan aikuinen, vuosia naimisissa ollut tyyppi eikä sinänsä aihe oo millään lailla ajankohtainen (kukaan ei oo siis haukkunut edes "söpöksi" vuosiin :laugh::laugh:), tykkään vaan sanoista ja sävyeroista. Siis kuten sanottu, pilkunnussija.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä kaunis olisi sellainen nainen, joka on ehkä pitkähkö, klassiset kasvonpiirteet, huoliteltu, ja joka antaa ylvään vaikutelman. Söpö on sellainen lyhyehkö nainen, jolla on suloiset, kenties persoonalliset kasvonpiirteet, sellainen nainen, jota tekisi mieli halia. Nätti on enemmän söpön kuin kauniin kaltainen, mutta siinä ei ole samaa suloisuutta kuin söpössä. Nätti on suihkunraikas, mutta välitön, ei huoliteltu, kuten kaunis nainen on huoliteltu.

Tuota en ole miettinyt, mutta miehen kanssa ollaan joskus pohdittu eroa lauseiden Olet kaunis ja Näytät kauniilta välillä. Jouduin selittämään rautakangen kanssa miehelle, miksi toinen lause on kohteliaisuus ja toinen loukkaus. :D

Mä en osaa suhtautua siihen jos mua kutsutaan kauniiksi. En mielestäni ole edes se "nätti". Kuitenkin kauniiksi on haukuttu. Mielipiteet ja mauthan tässä ratkaisee, en tiedä onko miehillä noissa sanoissa sävyeroja. Kerran kysyin täällä miesten mielipidettä että onko "tytöttely" ja plikaksi kutsuminen vain viatonta murretta tms vai halventavaa/alentavaa. Miehille noilla sanoilla ei ollut suurta eroa, ongelma (jälleen) omassa päässäni....

[QUOTE="viilaaja";26119172]Mun mielestä kaunis olisi sellainen nainen, joka on ehkä pitkähkö, klassiset kasvonpiirteet, huoliteltu, ja joka antaa ylvään vaikutelman. Söpö on sellainen lyhyehkö nainen, jolla on suloiset, kenties persoonalliset kasvonpiirteet, sellainen nainen, jota tekisi mieli halia. Nätti on enemmän söpön kuin kauniin kaltainen, mutta siinä ei ole samaa suloisuutta kuin söpössä. Nätti on suihkunraikas, mutta välitön, ei huoliteltu, kuten kaunis nainen on huoliteltu.[/QUOTE]

Hyvin määritelty.
Mieskin tietää miten asia pitää ilmaista. :D

Mä en ole ikinä ollut kaunis. Mua on aina sanottu vaan nätiksi. Söpöksikin joskus vaikka olen pitkä.

Kaunis toki tahtoisin olla, mutta en kyllä aina jaksa olla huoliteltu.

Haluaisin tietenkin olla kaunis, jos nuo ovat vaihtoehdot. En tiedä pääsenkö lähelle edes söpöä.
Saanko käyttää sua esimerkkinä?:p Kun satut olemaan harvoja joiden naamataulun muistan edes hatarasti... Sä et MUN mielestä ole varsinaisesti klassisen kaunis. Olet hyvin persoonallisen näköinen, ts. et tusinakasvo. Söpö tai nättikään ei ole sopivia sanoja minusta, mielummin kutsuisin sua mielenkiintoisen ja hauskan näköiseksi. Oletko nyt kovin loukkaantunut :)

Haluaisin tietenkin olla kaunis, jos nuo ovat vaihtoehdot. En tiedä pääsenkö lähelle edes söpöä.

Niin ja vaihtoehdoista, itse mielummin nätti kuin ruma :vampire:

Täällä siis yksi "söpö", koska sitä ei lasketa että kehutaan kauniiksi vasta kun on väännellyt ratakiskosta sanojen merkityserot miehelle. Voi sitä ukkoparkaa kun joutuu aina mun viilauksen uhriksi joka asiassa..

kaunis tietenkin, koska kauniista tulee mieleen upea femme fetale. söpössä taas ei ole mitään seksikästä.. vauvat ja koiranpennut ovat söpöjä. toisaalta miule kelpaisi tulla määritellyksi edes "sieväksi" :laugh:

Viimeksi muokattu:
Saanko käyttää sua esimerkkinä?:p Kun satut olemaan harvoja joiden naamataulun muistan edes hatarasti... Sä et MUN mielestä ole varsinaisesti klassisen kaunis. Olet hyvin persoonallisen näköinen, ts. et tusinakasvo. Söpö tai nättikään ei ole sopivia sanoja minusta, mielummin kutsuisin sua mielenkiintoisen ja hauskan näköiseksi. Oletko nyt kovin loukkaantunut :)

:D No emmie oo klassinen kaunotar. Sen verran tiijän itekii.

En kai mie voi suuttua. Onneks et susirumaks kuttunu. :D

Mua on kutsuttu kauniiksi, muttei koskaan söpöksi tai nätiksi. Söpö ollaankin määritelty täällä, sellainen suloinen ja raikas. Nätti on musta kuka tahansa nainen, joka ei välttämättä luonnostaan ole erityisen kaunis tai rumakaan, mutta joka on laittautunut sellaisella raikkaalla tavalla viehättäväksi.

Kauniissa on taas jotain säväyttävää. Ei tarvitse olla klassisen kaunis välttämättä. Voi olla jopa "rumankaunis". Kauniiseen liittyy myös se, miten ihminen itsensä kantaa, miten liikkuu, puhuu jne.

Ja kun sanoin, että minua on kutsuttu kauniiksi, mutta noilla toisilla sanoilla ei... Minun kauneuteni on todellakin makuasia. Muita adjektiiveja mitä on käytetty on mm. "jylhä", "upea", "melkoinen näky" ja "petolinnun perspuoli". et silleen... :D

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
[QUOTE="Noh";26119278]

Ja kun sanoin, että minua on kutsuttu kauniiksi, mutta noilla toisilla sanoilla ei... Minun kauneuteni on todellakin makuasia. Muita adjektiiveja mitä on käytetty on mm. "jylhä", "upea", "melkoinen näky" ja "petolinnun perspuoli". et silleen... :D[/QUOTE]

Siinä niitä sävyeroja :D

[QUOTE="Noh";26119278]
Ja kun sanoin, että minua on kutsuttu kauniiksi, mutta noilla toisilla sanoilla ei... Minun kauneuteni on todellakin makuasia. Muita adjektiiveja mitä on käytetty on mm. "jylhä", "upea", "melkoinen näky" ja "petolinnun perspuoli". et silleen... :D[/QUOTE]

Täällä on maailman kaunein nainen, joka on myös hirviö, komea emäntä, näyttävä nainen ja pelottava olemukseltaan. Tuo petolinnun peräpää on tullut myös kuultua. :D

Tykkään englanniksi luonnehdinnasta for the acquired taste.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mulla on kookas nenä, jota teininä vihasin yli kaiken, tuntu, että mun kasvot oli pelkkää nokkaa siinä vaiheessa kun naama muuttui. Mutta nyt ihan jopa tykkään siitä. Joku on joskus sanonut kauniiksi, mutta itse ajattelen olevani persoonallisen näköinen isone nenineni ja pisamineni.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26119791:
Tässä iässä alkaa muut asiat olla tärkeämpiä kun se, kutsutaanko söpöksi, kauniiksi vai nätiksi.

Musta lähes jokainen ihminen on jollain lailla kaunis ULKOISESTI, mut siihen se monesti sitten jääkin...

Yhteistyössä