Toiset lapset kantelee näimmä kaikesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
6v poika tuossa pihalla oli alkanut nauraa, kun joku koululainen oli kaatunut pyörällä. (Ei pahasti, koska samantien taas pystyssä ja pyörimässä pyöränsä kanssa jotain hyrrää.) Ja tämän kaatuneen pojan kaveri tuli minulle kantelemaan asiasta. :D

Mitäs siihen sanot. Ei ole oikein nauraa, mutta kylläkaikesta saa kannella jos tuosta kantelee ihmisten ovilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
6v poika tuossa pihalla oli alkanut nauraa, kun joku koululainen oli kaatunut pyörällä. (Ei pahasti, koska samantien taas pystyssä ja pyörimässä pyöränsä kanssa jotain hyrrää.) Ja tämän kaatuneen pojan kaveri tuli minulle kantelemaan asiasta. :D

Mitäs siihen sanot. Ei ole oikein nauraa, mutta kylläkaikesta saa kannella jos tuosta kantelee ihmisten ovilla.

Aika jännä että ajattelet asiaaa tollatavalla. Musta olis hienoa että joku tulee kertomaan jos näkee vääryyttä...

Jospa lapselle on opetettu et asioista tullaan mieluummin sanomaan aikuiselle jos on joku ongelma tai sattuu jotain?
Jos mun lapsesta tulis sanomaan et nauroi toisen kaatumiselle pyörällä, niin en kyllä ajattelis et sanoja on kantelija, vaan nolottaisi oman lapsen puolesta, ei toiselle naureta jos sattuu ja sen kävisin lapsellekin sanomassa!

Jospa lapselle on opetettu et asioista tullaan mieluummin sanomaan aikuiselle jos on joku ongelma tai sattuu jotain?
Jos mun lapsesta tulis sanomaan et nauroi toisen kaatumiselle pyörällä, niin en kyllä ajattelis et sanoja on kantelija, vaan nolottaisi oman lapsen puolesta, ei toiselle naureta jos sattuu ja sen kävisin lapsellekin sanomassa!

Peesi :) Toisen vahingolle ei saa nauraa. Ei se tarkoita, etteikö sattuisi tai nolottaisi jos heti hyppää pyörän selkään takas.

Nytpähän voit kertoa pojallesi, että ei saa nauraa tollaiselle :). Mun poika on tooodella kova kanteleen...se on välillä suoraansanottuna raivostuttavaa.

Jotkut lapset tosiaan kantelee ihan kaikesta. Mua ärsyttää se piirre; asiasta saa sanoa, mutta kun 9-10 v lapsi käy 10 minsan välein sanomassa että poikani on ottamassa vettä ojasta (saa ottaa, oon antanut luvan), poikani potkii palloa seinää vasten (saa potkia, sillä on lupa, seinän takana on vain meidän asunto), poikani toi dinosauruksia hiekkalaatikolle (joo, tiiän, ne on ulkoleluja) jne niin alkaa mennä hermot.

Ihan joka asiasta ei tarvitse kannella. Edes siitä, jos pienempi lapsi naurahtaa isommalle; isompi voisi sanoa että se ei ole hauskaa joten miksi naurat?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Jotkut lapset tosiaan kantelee ihan kaikesta. Mua ärsyttää se piirre; asiasta saa sanoa, mutta kun 9-10 v lapsi käy 10 minsan välein sanomassa että poikani on ottamassa vettä ojasta (saa ottaa, oon antanut luvan), poikani potkii palloa seinää vasten (saa potkia, sillä on lupa, seinän takana on vain meidän asunto), poikani toi dinosauruksia hiekkalaatikolle (joo, tiiän, ne on ulkoleluja) jne niin alkaa mennä hermot.

Ihan joka asiasta ei tarvitse kannella. Edes siitä, jos pienempi lapsi naurahtaa isommalle; isompi voisi sanoa että se ei ole hauskaa joten miksi naurat?

Joo toi menee, ehkä aika yli jo :D

Alkuperäinen kirjoittaja tuikku:

Aika jännä että ajattelet asiaaa tollatavalla. Musta olis hienoa että joku tulee kertomaan jos näkee vääryyttä...

Kantelupukkiiii kaakattaa, ei saa rauhassa matakaaan...

Kuusivuotiaalta tuon ehkä ymmärtää, mutta tuon ikäisen pitäisi jo opetella itse ratkomaan riitansa. Säännöllisestä koulukiusaamisesta tulee jo kertoa, rajan vetäminen pienelle voi vain olla vaikeaa.

Minäkin tunnen muutaman tällaisen "raportoijan", ja on kyllä suoraan sanottuna rasittavaa kuunneltavaa. Kun joka ikisestä pienestäkin asiasta pitää raportoida (ja vaikka olisin itsekin paikalla), välillä kyllä kummastuttaa että miksi. Olen puhunut asiasta, mutta tapa vain jatkuu...

Kantelun aihe on se minkä mukaan sitten mietitään, onko ns. aiheellinen. Mutta kenenkään kaatumisille yms. meidän lapsi ei saa nauraa tai jos kuulen, että on nauranut, niin asiasta varmasti kuulee painavan sanani.

meillä entisessä asunnossa oli 5-8v tytöillä todella vahva kantelukulttuuri...kun lapset oli ulkona, ovikello soi lähes taukoamatta ja kuka milloinkin oli kertomassa toisten edesottamuksista...tehtiin lopulta muiden äitien kanssa diili, että "oikeat" asiat kuunnellaan, mutta lasten pitää oppia itse miettimään, mikä on kertomisen arvoista (siis juuri tyyliin "tuo toi nekkevauvan hiekkalaatikolle", tuo kerää voikukkia"...ja mitkä asiat voi selvitellä ihna keskenään

OIkeeseen kiusaamiseen (no sellaista ei kyllä sit juuri ollutkaan) puututtiin. Nyt lapset onneks jo isompia.

Joo oikeaan kiusaamiseen toki pitää puuttua. Mutta noi ala-asteelaiset on ottaneet tavaksi huudella kaikenlaista tuossa ohiajaessa ja kun oma lapseni on kasvanut niin on alkanut vastata niihin, kun on vähän rohkaistunut. Ja minusta tuollaiset kinat kuuluu todellakin oppia selvittämään ilman aikuisia. Etenkin, kun jotain he olivat pojalleni sanoneetkin kun tämä juoksi säikähtäneenä sisälle ennen kuin tämä kantelija tuli soittamaan ovikelloa.

Yhteistyössä