töistä pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muumi

Vieras
mitäs vaivoja teillä on muut odottavat ollu, että olette hakeneet sairaslomaa?? Mulla ei ole mitään kummempaa, kauhee flunssa vaan päällä, enkä viimekään yönä saanu yskän takiä nukuttua... oon niin tympääntyny näihin töihin, että aattelin hakee saikkuu, vaikka ehkä kykenisin olla töissäkin. Toisaalta sitä on niin uupunu ja hajamielinen, että on jo vaaraks asiakkaille... Tuskin kukaan lääkäri kuitenkaan antaa saikkuu pelkän flunssan takia, vai? ..joten täytyy kehitellä jotain muuta, eli auttakaa! Edes viikon levähdystauko tekis ihmeitä....

Jos tuntuu ettei töissä jaksa niin käy ainakin juttelemassa lääkärille. Ehkä viikon lepo tekisi ihmeitä. Asiallisesti ja rehellisesti kerrot lääkärille tilanteen. Flunssahan on kyllä oikeasti syy hakea saikkua...eikä se aina tarkoita 40 astetta kuumetta...paha voi olo olla muutenkin.
Itse olen ollut lähes koko raskauden saikulla, mutta syykin on erittäin pätevä. ja voin kertoa ettei tämä kotonakaan olo kauhean hauskaa ole..tylsyys iskee helposti...mielummin olisin ollut vielä töissä jonkin aikaa. Sitäpaitsi äippärahakin olisi vissiin suurempi jos en näin kauaa olisi joutunut lepäilemään. Puhumattakaan huolesta vauvan puolesta että kuinka se voi ja jaksaako loppuun asti.

Misu!Kerroit olevasi sairauslomalla raskauden aikana.kertoisitko onko se vaikuttanut tuloihin.Miten paljon tippuu tulot ja sairauslomalla on useamman kuukauden peräkkäin?Kiva jos vastaisit!

""Oon niin tympääntyny näihin töihin, että aattelin hakee saikkuu, vaikka ehkä kykenisin olla töissäkin.""
""...joten täytyy kehitellä jotain muuta, eli auttakaa!""

Huhhuh mitä tekstiä! Ihan pöyristyttää, kun pitää muilta kysellä sopivia sairauksia, joilla saikkua saisi. Onko sinun mielestäsi työnantajan velvollisuus maksaa sinun lepolomasi, koska työnteko vain ""tympii""?

Kyllä lääkärit kirjoittavat sairaalle ihmiselle sairauslomaa ihan ilman sepitettyjä oireitakin. Esim. tuo potemasi flunssa on ihan pätevä sairausloman peruste.

Kyllä, mielestäni on työnantajani velvollisuus maksaa lomani, koska mua tympii. Olen tehnyt niin paljon tämän firman eteen ja joustanut enemmän kun voisi kuvitella. Monta vuotta olen työskennellyt, enkä ikinä hakenut sairaslomaa. Anteeksi vain jos viestini ärsytti sinua. Koska en ole ikinä sairaslomaa hakenut, en tiedä kuinka hepposin perustein sitä annetaan.

Tämä viestisi piristi aivan varmasti alkuperäisen viestin lähettäjää ja hän sai haluamansa vastauksen. Kiitos sinulle hänen puolestaan!
Kyllä se on kuule sellainen homma, ettei kaikki naiset ole elämänsä kunnossa raskauden aikana. Itse olen oksentanut koko ajan, huimaa, jatkuvaa sairaslomalla oloa, siihen flunssa päälle ja voin sanoa ettei tee mieli pyllistääkään työpaikkaa kohti, kun kaikki voimat on poissa ja koti on kuin kaatopaikka kun ei vaan kunto anna myöten. Kyllä ennemmin ajattelen sikiöni vointia kuin työnantajan euroja!
Että jotkut osaavat täällä olla ilkeitä ja itsekkäitä eikä ajattele asiaa monelta kantilta vaan vittuillaan niin paljon kuin sielu sietää!

Hei Sanna!

Sinun ei välttämättä tarvitse edes mennä lääkäriin, sillä neuvolan terveydenhoitajalla on oikeus kirjoittaa sairaslomia, joita raskauden aikana voidaan kirjoittaa pelkkään väsymykseenkin. Itse olen ollut pois vatsakipujen ja pahoinvoinnin takia, sillä työni vaatii täydellistä keskittymistä ja jos en sitä pysty tekemään niin on mielestäni parempi levätä.

On ihan hyvä idea ottaa vaikka viikko sairaslomaa kuntoutumiseen, sitten on paljon virkeämpi jatkamaan töissäkin.

On kuitenkin otettava huomioon sekin, että raskautta ei kannata käyttää tekosyynä jatkuviin poissaoloihin, sillä se vaikuttaa asenteisiin kaikkia raskaana olevia kohtaan, mutta jos on kipeä niin minkä sille voi.

Pahoittelen jos viestini vaikutti vittuilulta. Halusin kommentillani tuoda asiaan toisen näkökulman eli ajatella asiaa työnantajan kantilta.

Töitä ei tietenkään tehdä, mikäli ollaan työkyvyttömiä. Koska myös raskausajan vaivat luokitellaan sairauksiksi, voi raskaana olevakin olla siis työkyvytön. Ja näistä vaivoista saa ihan oikeasti sairauslomaa. Odottavan äidin sekä sikiön vointi ovat ilman muuta pääasia!

Tulkitsin alkuperäisen kirjoittajan viestin siten, että koska työnteko tympii, pitäisi keksimällä keksiä sopivia oireita, joilla lepolomaa saisi. Ilmeisesti tulkitsin viestin väärin... Pahoittelut myös siitä.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että työnantajilla ei kannata maksattaa turhanpäiväisiä sairauslomia. Silloin nimittäin sahaa sitä oksaa, jolla itse istuu. Henkilöstökulut kun ovat muutenkin merkittävä osa yrityksen menoista ja vaikuttavat siten myös tulokseen. Ei niitä kannata turhaan kasvatella. Tuloksenahan saattaa olla esim. henkilöstön vähentäminen.

Jos työnteko tympii, on ehkä aika vaihtaa yritystä...

Ihan samalla lailla minäkin käsitin ap:en viestin..

ETtä pitäisi keksimällä keksiä joku syy että pääsee saikulle koska työnteko tympii.
Kannattaa muistaa, että loppuvaiheessa saattaa oikeasti olla tarve sairaslomalle ja sitten tiputaankin jo sairaspäivärahoille kun on kertynyt tarpeeksi sairaslomaa.

Neuvolan th voi antaa pari päivää saikkua, lääkäri max 2 viikkoa. Siis kerrallaan, ainahan voi hakea lisää. Tuloihin saikku ei vaikuta aluksi mitään, mutta riippuen alasta 2-3 kk:n saikun jälkeen tulot tippuvat (sairaspäiväraha vastasi mulla tulevaa äitiyspäivärahaa).

Itse en kovin pienestä saikkua hakisi, olen kai ylitunnollisella luonteella varustettu. Väsymyksen ollessa pahimmillaan neuvottelin työnantajan kanssa että voin tehdä lyhyempää päivää ja olla sellaisina päivinä pois jolloin tuntuu liian rankalta. Tämä ei edes vaikuta palkkaan ja eivätkä ole takaisin tehtäviä tunteja. Onhan se työnantajankin etu että näillä pienillä keinoilla saa pidettyä minut poissa saikulta.

""""Tuloihin saikku ei vaikuta aluksi mitään, mutta riippuen alasta 2-3 kk:n saikun jälkeen tulot tippuvat (sairaspäiväraha vastasi mulla tulevaa äitiyspäivärahaa).""""

Riippuu työehtosopimuksesta!! Minun alallani palkallista sairaslomaa on 3 viikkoa jonka jälkeen tippuu kelan sairaspäivärahoille.

Yhteistyössä