Töistä saa olla pois kolme päivää sairaan lapsen takia. Onko tuo ihan lakiin perustuva asia?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Vai miten on? Ja eikös se ollu, että alle 10v. lapsi?

Voiko työnantaja sanoa, että ei saa olla ku yhden päivän pois sairaan lapsen takia ja jatkoa varte pitää löytää lapselle hoitaja. Että ainoastaan yhden päivän voi olla pois?

Saa olla 4 päivää pois, tämä on ihan lakisääteinen juttu. Palkkaa näiltä päiviltä ei tietenkään työnantajan tarvitse maksaa, usein käytäntö taitaa kuitenkin olla 3 pv palkallisena.

Lapsen äkillisesti sairastuessa saa olla pois enintään kolme päivää, jotta vanhempi ehtii järjestää sairaan lapsen hoidon.

Palkkaa näiltä päiviltä ei ole lain mukaan pakko maksaa, mutta moni työnantaja kyllä maksaakin.

Mun käsittääkseni se on lakisääteinen juttu, mutta työehtosopimus sit määrittää, et onko se palkallista vai palkatonta. Palkkaa siis ei ole lain mukaan pakko maksaa mutta pois saa olla. Siis tällaisessa uskossa mä olen ollu.

Tämän kopsasin Kelan sivulta

Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi

Jos alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö). Kela ei maksa tukia tilapäisen hoitovapaan perusteella.

Tilapäiselle hoitovapaalle voi jäädä kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Vapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Ilmoita työnantajallesi vapaasta niin pian kuin mahdollista ja selvitä, maksaako työnantaja palkkaa vapaan ajalta.

• Tykkää
Reactions: erinys
Lain mukaan sen 3 päivää saa olla pois sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi. Kaikilla ei ole tukiverkostoa, joten hoidon järjestämistä on myös se, että äiti/isä itse hoitaa sairastunutta lasta. Työehtosopimuksessa sitten määritellään, onko tuo palkallista vai palkatonta vapaata. Ja työnpaikalla, tarvitaanko lääkärintodistus vai sairaanhoitajan todistus tai saako olla omalla ilmoituksella pois. Työnantajalla on myös mahdollisuus järjestää työntekijänsä sairastuneelle lapselle hoitaja, mutta yleensä työnantajat maksavat työntekijänsä lastenhoitajat vain silloin, kun kyse on työpaikan kannalta nk avainhenkilöstä.

*muoks* Jep, se on 4 päivää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun käsittääkseni se on lakisääteinen juttu, mutta työehtosopimus sit määrittää, et onko se palkallista vai palkatonta. Palkkaa siis ei ole lain mukaan pakko maksaa mutta pois saa olla. Siis tällaisessa uskossa mä olen ollu.

juuri näin. Pois saa ola myös äkilisen perhetragedian tai perheesä sattuneen kulemantapauksen johdosta. tyänantaja itsae päättää saako siitä palkkaa. Sathan sitnä kesken työpäivnkin lähteä vaikka hammasläkäriin, mutta usien se on palkaton.

Tää kyl tosiaan vaihtelee. Jossain piti olla heti todistus jos meinas saada palkallisena yhtäkään päivää, nykysessä on palkallinen ja ekat 3pv omalla ilmoituksella. Jossain oli 2pv jne....Eli poissa saa olla, se vaihtelee paljonko ja onko palkallista.

Viikonloppu huomioidaan myös, jos lapsi perjantaina aloittaa sairastamisen, ei äiti saa enää maanantaina olla pois töistä. Tai no, onhan pakottava perhesyy ja siihen liittyvä palkattomuus.

Ja siis ap:lle, työnantaja voi sanoa esim. että yhden päivän saa olla palkallisena pois - mutta jos viet todistuksen niin ne kolme päivää saat olla pois saamatta potkuja; työnantajan ei tarvitse maksaa sinulle tokikaan palkkaa edes siltä ensimmäiseltä päivältä. Ja tosiaan, päivät lasketaan kalenterin mukaan, eli sairastumispäivästä eteenpäin. Lapsen kroonisen sairauden vuoksi, tai tämän kroonisen sairauden edellyttämän hoidon tai lääkärissäkäynnin vuoksi pitää olla pois ihan ns. omalla ajalla ja suunnitellusti, eli työnantajan kanssa pitää sopia ajoissa.

Eli pois saa olla, mutta voi olla palkatonta. Eikä työnantaja voi antaa määräystä, että vain yhden päivän saa olla pois.

Juurikin näin. Varminta sitten olla myös se lääkärintodistus; työnantajalla on myös halutessaan pyytää todistus siitä että lapsen toinen vanhempi ei jostain syystä voi olla hoitamassa sairasta lasta; esimerkiksi minun työssäni tämmöinen todistus vaaditaan (olen lääkäri kunnallisella sektorilla).

Juurikin näin. Varminta sitten olla myös se lääkärintodistus; työnantajalla on myös halutessaan pyytää todistus siitä että lapsen toinen vanhempi ei jostain syystä voi olla hoitamassa sairasta lasta; esimerkiksi minun työssäni tämmöinen todistus vaaditaan (olen lääkäri kunnallisella sektorilla).

No enpä olisi ikinä uskonut, että lääkäri on sitä mieltä, että lapsen sairastamisesta kannattaa hakea lääkärintodistus työnantajaa varten... yleensä julkisen puolen lääkärit varsinkin kokevat nämä lappuja hakevat vanhemmat turhaksi kuormitukseksi :/

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;27441683:
No enpä olisi ikinä uskonut, että lääkäri on sitä mieltä, että lapsen sairastamisesta kannattaa hakea lääkärintodistus työnantajaa varten... yleensä julkisen puolen lääkärit varsinkin kokevat nämä lappuja hakevat vanhemmat turhaksi kuormitukseksi :/

Joo olen lääkärinä aivan samaa mieltä. Ajattelin lähinnä aloittajan nyt jo kuvailemaa sanailua hänen ja esimiehensä välillä; siinä sitten kyllä ehkä se lappunen tarvitaan jotta aloittaja ei menetä työpaikkaansa.

Itse ajattelen että lapsen raahaaminen lääkäriin virusflunssan alkuvaiheessa on aina sulaa hulluutta ja tarttuvien tautien levittämistä ja sellaisten lisätautien hakemista ettei paremmasta väliä... Mutta tosiaan, tässä kommentissa lähdin aloittajan tilanteesta.

BTW sen lapun saa toki hakea yksityiseltä lääkäriltäkin. En ole ihan varma onko terveyskeskuksen velvollisuus kirjoittaa näitä lappuja... nimittäin jos siellä on muuta tekemistä enemmän kuin tarpeeksi. Niinkuin yleensä on. Mutta onhan noita yksityisiä asemia olemassa. Sinne siis.

Joo olen lääkärinä aivan samaa mieltä. Ajattelin lähinnä aloittajan nyt jo kuvailemaa sanailua hänen ja esimiehensä välillä; siinä sitten kyllä ehkä se lappunen tarvitaan jotta aloittaja ei menetä työpaikkaansa.

Itse ajattelen että lapsen raahaaminen lääkäriin virusflunssan alkuvaiheessa on aina sulaa hulluutta ja tarttuvien tautien levittämistä ja sellaisten lisätautien hakemista ettei paremmasta väliä... Mutta tosiaan, tässä kommentissa lähdin aloittajan tilanteesta.

BTW sen lapun saa toki hakea yksityiseltä lääkäriltäkin. En ole ihan varma onko terveyskeskuksen velvollisuus kirjoittaa näitä lappuja... nimittäin jos siellä on muuta tekemistä enemmän kuin tarpeeksi. Niinkuin yleensä on. Mutta onhan noita yksityisiä asemia olemassa. Sinne siis.

Ei koske mua tämä asia.

On lakisääteinen oikeus, joka työsopimuslaissa on nimellä tilapäinen hoitovapaa. Laki ei takaa vapaan palkallisuutta.
Jos sairaan lapsen hoito on palkallista, siitä on sovittu työehtosopimuksessa. Esim. rahoitusalalla palkkaa saa 3 sairaan lapsen hoitopäivältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;27441737:
On lakisääteinen oikeus, joka työsopimuslaissa on nimellä tilapäinen hoitovapaa. Laki ei takaa vapaan palkallisuutta.
Jos sairaan lapsen hoito on palkallista, siitä on sovittu työehtosopimuksessa. Esim. rahoitusalalla palkkaa saa 3 sairaan lapsen hoitopäivältä.

Ja tämän 3 päivää palkkaa saa kumpainenkin vanhempi (riippuen tietty siitä tes:istä). Meillä poika sairasti tosi paljon jossain välissä ja sit mä soittelin niitä lappuja, että mies pitää päivän ja sit mä päivän ja sit taas mies kaksi jne :D Mulle tosin sanottiin, että on niitä joskus tehty puolikkaillekin päiville eri työnantajille eli en ollut hankalimmasta päästä kuitenkaan :)

Yhteistyössä