Töitä olisi, mutta eipä pali työttömiä kiinnosta elättää itseään omalla työllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samaa mieltä.
Töitä on joka puolella kyllä tarjolla.
Ei välttämättä oman alan mutta varmana on sellaisia mitä voi tehdä.
Ja kuka on niin tyhmä että ostaa oman asunnon tai rakentaa oman talon ja varsinkaan paikkaan jossa ei ole saletin varma työ tilanne ja valmis tekemään mitä vaan.
Voihan sillä puolisollakin olla työpaikka mutta kyllä se puolisokin saa töitä muualtakin jos vaan viitsii.
Selityksiä vain kaikki millä vältellään työnteko.
Kannattaa ottaa asioista selvää, niin osuu arvauksissaa edes lähelle totuutta. Suomesta löytyy paljon paikkakuntia, joissa töitä ei ole. Joku viikottainen parin tunnin siivouskeikka ei kenenkään perhettä elätä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Rahoitusvaihtoehtoja koulutukseen löytyy paljon. Tärkeää on se, että täyttää kaikki kriteerit ja yksi niistä on työllistyminen alalle. Niistä on ihan lista olemassa. Jos ja kun pääsen nyt ammattikorkeaan, niin silloinkin saan opiskella työttömyysettudella. Koska se parantaa vielä enemmän mahdollisuuksiani. Perheellisiä tässä mekin olemme ja ja kun on selvä suunnitelma, jota seuraa, niin helpommin saa tahtonsa läpi ja kun tosiaan tietää ne alat, joihin työllistyy.
Ja miksi ei opintolainaa saa toiseen tutkintoon? Oma tyttäreni juuri valmistui toiselle alalle ja siis nosti opintolainaa, vaikka vanha laina on vielä maksamatta.
Ton uutisen jälkeen on tullut sellainen muutos, että tämän vuoden alusta alle puoli vuotta kestäviin opintoihin pääsyä on helpotettu. Muutoin asia ei ole juuri muuttunut.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001917317.html
Syy selviää tekstistä.
"Ministeriön mukaan tiukkuudelle on syynsä. Yksi on työttömyysetuudella opiskeleville maksettava kulukorvaus, toinen on pelko, että työttömyysetuudet korvaisivat opintotuen."

Opintotukea ja lainaa toki saa vaikka kuinka moneen tutkintoon... jos vaan on tukikuukausia vielä käyttämättä.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/oi...eti-tietaa-mika-hanesta-tulee-isona-200760827

Ton uutisen jälkeen on tullut sellainen muutos, että tämän vuoden alusta alle puoli vuotta kestäviin opintoihin pääsyä on helpotettu. Muutoin asia ei ole juuri muuttunut.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001917317.html
Syy selviää tekstistä.
"Ministeriön mukaan tiukkuudelle on syynsä. Yksi on työttömyysetuudella opiskeleville maksettava kulukorvaus, toinen on pelko, että työttömyysetuudet korvaisivat opintotuen."

Opintotukea ja lainaa toki saa vaikka kuinka moneen tutkintoon... jos vaan on tukikuukausia vielä käyttämättä.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/oi...eti-tietaa-mika-hanesta-tulee-isona-200760827

Eipä se kyllä pääsee korvaamaan tuota opintotukisysteemiä, sillä siinä on sen verran tiukat kriteerit, mitkä pitää täyttyä ennen kuin saa myönteisen päätöksen. Tuo tuki myös myönnetään kerrallaan vain kahdeksi vuodeksi, joten opintotukeen on pakko turvautua, jos ei saa suoristettua opintojaan ennen tuota kahta vuotta.

Samaa mieltä.
Töitä on joka puolella kyllä tarjolla.
Turhaan enää nuolet Sipilän saappaita. Hän tuskin enää muodostaa maahan hallitusta joten et sinäkään ministeriksi enää noilla puheilla pääse.

Voin kertoa ihan kokemuksesta, että työsinä ja työtönsinä ovat kaksi eri asiaa. Työsinästä näyttää siltä, että töitä olis tarjolla oikealla ja vasemmalla. Minuakin kysyttiin duuniin keskieurooppaa myöten.
Kun työttömyys kolahtaa kohdalle niin kysyntä loppuu ja se loppuu äkkiä.

En mitenkään ymmärrä noita perustuloajatuksia, ainakaan vielä...
Itse olen jo ns. ennakkoon eläkkeellä, mutta yritin nauttia ja nautinkin siitä tilasta jonkun aikaa; Kuitenkin nyt! teen keikkahommia: konsultointia yms, ja olen todella virkeämpi ja tavallaan takaisin "oikeassa elämässä mukana". I love working!
Sinähän tavallaan nautit sitä perustuloa eläkkeenä. Sinulla on turvattut perustulot, mitkä saat joka tapauksessa. Eikö ole helppoa lähteä keikkahommiin. Moni vähävarainen työtön joutuu miettimään, että lähteäkö tekemään lyhyt keikka ja olla sen jälkeen kauan ilman varoja, kun vihdoin kaiken byrokratian pyörittelyn jälkeen saa seuraavan työttämyystuen, kun on sattunut pienen lisätulon saamaan välissä. Tietyllä tapaa tietty varma tulo auttaisi ottamaan monia niitä keikkoja yms tai lähtemään opiskelemaan halutessaan. Perustulonhan on suunniteltu korvaavan niin peruskansaneläkkeen, opintotuen työttömyystuen kuin perustoimeentulotuen. Kuka jää sillä sitten kotiin ja kuka yrittää hankkia parempaa toimeentuloa.

Ei mua ainakaan kiinnosta työn teko. Se että menetän vapaa-aikani, olen viikonloputkin rättiväsynyt ja koittaisin epätoivoisesti ”nollata työviikon” vetämällä laatikon keppanaa vkl aikana, niin siihen ei ihan muutaman hassun satasen nosto kk-tuloissa ihan riitä. Se että joutuisin heräämään 06:20 marraskuiseen pimeyteen, viimaan vain saapuakseni työkaverini Pertti vonkaa Hannaa aivan saatanan rasittavilla puujalkavitseillä päivästä toiseen ja viikosta toiseen, niin ei mulla sitä pää kestä pikku summista.

Se että olen ”luuseri” ja elän toisten kustannuksella, niin se on henkilökohtainen voi voi. Mitäpä sä asialle mahdat.

Tuusniemi 2600 asukasta ja kylä on jossain keskellä ei mitään.
Jospa kuvitellaan, että rakennat omakotitalon sinne, kun on niitä töitäkin luvassa.
Pitäisi löytää töitä myös puolisolle.. Löytyykö samasta kylästä.
Pitääkö kuitenkin olla 2 autoa perheessä, tuee kalliiksi. Julkinen liikenne ei sitten oikein kulje tuolla maaseudulla niinkuin pääkaupunkiseudulla lähiliikenne.
Millaiset harrastus-ja opiskelumahdollisuudet ovat pikkupaikkakunnalla.
Sitten tällä kys. yrityksellä meneekin huonommin, yt- neuvotteluja, konkurssi, oletkin työttömänä keskellä maaseutua.
Pitäisi lähteä töihin muualle, etsiä uusi työpaikka.
Pitäsi ehkä vaihtaa asumaan lähemmäksi seuraavaa mahdollista työpaikkaa, mutta sinulla onkin vastarakennettu omakotitalo. Se pitäisi saada jotenkin myytyä, muttei sitä ehkä kukaan ostakaan.
Huomaatkin, että olet ehkä työttömänä rahattomana eronneena keskellä hevonkuusea sahaten ranteitasi auki nauttien kuitenkin luonnon rauhasta ja hiljaisuudesta, sitä varmasti löytyy kun asukkaitakin oli huimat 2600. Tosin saattaa tulla hieman ääntä uteliaiden ihmisten juoruilusta pikkupaikkakunnalla.

Ei mua ainakaan kiinnosta työn teko. Se että menetän vapaa-aikani, olen viikonloputkin rättiväsynyt ja koittaisin epätoivoisesti ”nollata työviikon” vetämällä laatikon keppanaa vkl aikana, niin siihen ei ihan muutaman hassun satasen nosto kk-tuloissa ihan riitä. Se että joutuisin heräämään 06:20 marraskuiseen pimeyteen, viimaan vain saapuakseni työkaverini Pertti vonkaa Hannaa aivan saatanan rasittavilla puujalkavitseillä päivästä toiseen ja viikosta toiseen, niin ei mulla sitä pää kestä pikku summista.

Se että olen ”luuseri” ja elän toisten kustannuksella, niin se on henkilökohtainen voi voi. Mitäpä sä asialle mahdat.

Äänestämällä pyrin vaikuttamaan siihen, että kaltaisesi loiset pistetään töihin.

Itse olen työtön ja olisin onnellinen jos saisin töitä. Tietysti oman alan työt vain kiinostaa, kun siihen ole n monta kymmentä tonnia opintolainaa ottanut ja 8 vuotta lukenut. Ei hirveesti nappaa lähteä johonki kouluttamattomaan työhön. Miksi pitäis? Mies maksaa jo veroja 2000e/kk niin ei mua ainakaan haittaa että se raha tulee toisessa muodossa takas

Rahat loppuu lähivuosina ja joudut tulemaan toimeen omillasi.

Rahat loppuu lähivuosina ja joudut tulemaan toimeen omillasi.

Täytyy toivoa, että sullakin on sitten vähän paremmin selusta turvattu kuin vain vakityön ja ehkä osittain maksetun asunnon/talon kautta - nimittäin jos käy niin, että "rahat loppuu", se todellakin vaikuttaa vähän muuhunkin kuin sosiaaliturvaan. Se vaikuttaa eläkkeisiin, kouluihin, terveydenhuoltoon, yleensä koko yhteiskunnan toimimiseen. Ei siinä niin kävisi, että ainoastaan työtömyyskorvaukset loppuisivat, mutta muiden osalta elämä jatkuisi lokoisana ja turvattuna.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Todennäköisesti ne talot on rakennettu silloin, kun itsellä oli vielä vakituinen työ - eihän niitä taloja ja asuntolainoja muuten saisi maksettuakan. Ei tästä nyt ihan hirveän pitkä aika ole, kun monella paikkakunnalla oli vielä joku melkein takuuvarma työllistäjä - mutta nyt sitä ei enää ole, koska se on siirretty Baltiaan tai Kiinaan. Eli on voinut käydä niinkin, että joku on muuttanut aikoinaan työn perässä jonnekin maakuntiin, ostanut sieltä asunnon, tehnyt töitä ja maksanut asuntonsa - ja sittemmin menettänyt työnsä sen siirryttyä halpamaihin. Harmi vaan, että siinä samalla voi myös huomata itse muuttuneensa keski-ikäiseksi ja sen vuoksi vaikeasti työllistyväksi.

Kerrohan mörköäiti, miksi vihervasemmisto (vasemmistoliitto, vihreät ja demaritkin toisinaan*) tarjoaa ratkaisuksi ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnasta luopumista? Suomalaiset työttömät pidetään työttömänä ja Aasiasta/Afrikasta tuotetaan 20 euron pimeään päiväpalkkaan tyytyviä töitä tekemään?
Vasemmisto sahaa omaa oksaansa oikeiden työläisten keskuudessa ja ajaa äänestäjiä persuihin.

https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/b5292c63-fb27-4621-9a7c-5eb9e51cf4d7

"Halla-ahon perussuomalaiset suhtautuvat kielteisesti työperäisen maahanmuuton vapauttamiseen ja kohdistavat sanomaansa nimenomaan SDP:n ja vasemmistoliiton duunarikannattajiin. Molemmissa vasemmistopuolueissa on paljon edustajia, jotka katsovat työläisten kansainvälisen solidaarisuuden edellyttävän myös vapaata työperäistä maahanmuuttoa."

Tämäkään ei pidä paikkansa...Suomen sosiaaliturvasta on tullut Suomelle sakkojakin kun on niin matala. Yksinäinen henkilö saa ehkä nippa nappa sen 500€/kk ja siitä vähennetään 20% veroa jos ei ole hankkinut erillistä verokorttia. Kyllä toki saa myös tuon lisäksi asumistukea ja ehkä myös toimeentulotuen, mutta siltikin jää alle 900€. Näiden lisäksi sakotetaan niin karenssilla kuin myös aktiivimallilla. Näin voikin käydä sitten, että ei pysty maksamaan edes vuokraa.
Täyttä paskaa. Mitään sakkoja ei ole tullut ja Suomen sosiaaliturva on maailman anteliampia.

Täytyy toivoa, että sullakin on sitten vähän paremmin selusta turvattu kuin vain vakityön ja ehkä osittain maksetun asunnon/talon kautta - nimittäin jos käy niin, että "rahat loppuu", se todellakin vaikuttaa vähän muuhunkin kuin sosiaaliturvaan. Se vaikuttaa eläkkeisiin, kouluihin, terveydenhuoltoon, yleensä koko yhteiskunnan toimimiseen. Ei siinä niin kävisi, että ainoastaan työtömyyskorvaukset loppuisivat, mutta muiden osalta elämä jatkuisi lokoisana ja turvattuna.
Juu, sun ei tarvitse huolehtia minun toimeentulosta: vaikka työpaikka menisi alta pärjään osinkotuloilla.

Rättis paljastui luuseri työttömäksi, mikä nyt ei varmaan ole kenellekkään yllätys :LOL:

Kun lähitulevaisuudessa sosiaaliturvan, työttömyystukien ja eläkkiden tasoa leikataan huomattavasti tai ne poistuvat kokonaan maahanmuuton ja globalisaation takia, älä tule palstalle itkemään. Veroa maksavien empatia sinua ja kaltaisiasi kohtaan on siinä vaiheessa tasoa voi-voi, itse valitsit. :sneaky:

Yhteistyössä