töitä, töitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jaana

Vieras
Usein kuulee puhuttavan että parisuhteessa naista tympii, kun mies tekee vain töitä ja nukkuu tai rentoutuu muuten vähäisen vapaa-aikansa.

Meillä on toisinpäin. Minä nainen se vain painan töitä jatkuvasti ja vapaa-aikanani en ehdi kuin nukkua ja sitäkin aivan liian vähän. Univaje kasvaa ja kasvaa, eikä omasta elämästä ole tietoakaan.
Mutta: Elämä on. Ei tässä passaa, eikä ole varaakaan työttömäksi heittäytyä. Siinä menisi yhteinen, miehellekin tärkeä omaisuus jakoon, eikä kumpikaan voisi pitää edes omaa taloa.

Ei tämä silti aina oikein sen arvoiselta tunnu.

Tässä olen seurannut useampaa kaveripariskuntaa joissa mies on työnarkomaani. Kun kuviossa on pienet lapset niin selvähän se on että huonosti menee. Yksi ero on tullut ja toinen vireillä. Näissä perheissä pärjättäisiin vähemmälläkin rahalla mutta kun hieno auto, asunto jne. on niin tärkeitä niin uhrataan avioliitto.

Minä valitsin vähemmän kunnianhimoisemman miehen. Auto on vanha mutta kulkee ja asunto ihan kiva mutta ei tosiaankaan mikään kivilinna uima-altaalla. Mies on iltaisin kotona, hoitaa lapsia ja harrastetaan yhdessä. Parisuhde kukoistaa 12 vuoden jälkeenkin ...en vaihtaisi tätä onnea lisämateriaan mistään hinnasta!!!

Katso peiliin pönttö! Kyllä 8 h/vko töitä pitäisi riittää jokaiselle. Enempi on tyhmyyttä. Miksi sinä yleensä elät, ellei elämässäsi ole muuta kuin työ?

8 tuntia viikossa töitä?? Elääkö sillä ? Ei varmaan ainakaan lapsia elätä itsensä lisäksi?

Itse vaihtaisin kyllä normaalipituisiin päviiin, jos olisi mahdollisuus.

Miten yrittäjät ovat eri asia, kuin ne jotka tekevät pitkää päivää työnantajan painostuksesta, jotta ylipäätään saavat työnsä pitää? On aloja, jotka eivät kuulu työaikalain piiriin ja näin ollen ei voi työehtosopimukseenkaan vedota.

Mikä ala on sellainen, joka ei kuulu työaikalain piiriin? Yleensähän useilla työpaikoilla kiertelee työsuojeluvaltuutettu tarkistamassa viikottain tehdyn työn. Etkö kuulu liittoon? Oletko kenties provisiopalkalla?

Kyllä nykyään on niin että käytännössä kaikissa vähänkin fiksummissa hommissa joutuu välillä tekemään yli 8h työpäivää.

Kaupankassat ja perusreiskat voi tiputtaa rukkaset silloin kun kello on pykälässä, mutta DI:t, ekonomit, lakimiehet yms. lopettaa sitten kun on hommat sopivassa vaiheessa.

Eikä tartte olla työnarkomaani, riittää että haluaa hoitaa hommansa suunnilleen ok.

Voi ei mikä pentti-perusinsinööri säkin Esko mahdat olla. Ylennät itsesi ""fiksumpien hommien"" tekijäksi. Musta kaikkein fiksuinta on se, ettei työn takia uhraa perhe-elämäänsä tai avioliittoaan. Ihminen haluaa tuntea itsensä niiiiin tärkeäksi ja siksi töitä paiskitaan hiki hatussa. ""Fiksummissa hommissa"" olevien pitäisi ainakin olla sitten niin fiksuja, että osaa organisoida ajankäyttönsä ja työmääränsä niin, ettei kuormita itseään (ja perhettään) liikaa.

Meillä ei ainakaan tehdä yli kahdeksan tunnin työpäiviä vaikka niin kauhean fiksuja hommia tehdäänkin. Työmatkat, jos käy kauempana, voivat venyttää päivän joskus yli kahdeksan tuntiseksi.

Työni puolesta olen myös tutustunut monien eri toimialojen työpaikkoihin ja voin kertoa, että esim. metalliteollisuuden hommissa monet joutuvat kiireaikoina tekemään pidempää päivää kuin 8h. Arvostan kaiken työn tekijöitä! Paskantärkeä Eskokin voisi mennä itseensä.

Kun pomo käskee hypätä yhä korkeammalle, ei kannata kysyä How high? vaan WHY???

Hienoa Ria! Olen täysin samaa mieltä! Olen huomannut lähipiirissäni samanlaisia pahoinvoivia naisia kun ovat naimisssa työnarkomaanien kanssa. Ensin on niiiiin tärkeää, että heti lasten syntyessä on iso omakotitalo, uusi tila-auto ja markkinoiden kalleimmat vaunut, että koko homman pointti unohtuu. Sitten ruikutetaan, kun mies ei ole ikinä kotona, ei ole kiinnostunut lapsista eikä vaimosta.

Mäkin aikoinani kun vielä olin vapailla markkinoilla, dissasin heti sellaisia tyyppejä, jotka elivät vain työlleen. Tosi tylsää, ei voisi vähempää kiinnostaa! Ihminen jolla ei ole mitään muuta elämää kuin työ, boring...

Itse olen hyväpalkkaisessakin duunissa, mutta en silti uhraa siihen yhtään enempää vapaa-aikaani kuin sen 8 tuntia päivässä. Mieheni on kanssa ihan ok-hommissa, mutta hänen ei tarvitse kaikkea aikaansa ja energiaansa laittaa töihin. Hän jaksaa ja haluaa iltaisin leikkiä lapsemme kanssa. Vietämme yhdessä aikaa keskustellen, kuherrellen ja rentoutuen..

Myös nämä superkiireiset ja ainakin omasta mielestään tärkeät ihmiset väittävät usein arvoikseen perheen jne. Outoa on, että se ei näy käytännön toiminnassa. Sanoisivat sitten, että arvoni ovat työ, iso komea talo, paljon rahaa ja materiaa..

Eikö Jaana sanavarastoosi kuulu sanaa ""ei""?

Jos ei, siinä tapauksessa taidat rakastaa työtäsi ja teet mielelläsi pitkiä päiviä. En vain ymmärrä miksi sitten Elleissä valitat tilannettasi? Jos se häiritsee sinua, tee asialle jotain, äläkä valita!

Yhteistyössä