Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

Safety of squalene

Squalene is a component of some adjuvants that is added to vaccines to enhance the immune response. A naturally occurring substance found in plants, animals and humans, squalene is synthesized in the liver and circulates in the human bloodstream. It is also found in a variety of foods, cosmetics, over-the-counter medications and health supplements. Squalene is commercially extracted from fish oil - in particular shark-liver oil - and is purified from this source when used in pharmaceutical products and vaccines.

Squalene alone is not an adjuvant, but emulsions of squalene with surfactants enhance the immune response when added to antigens. MF59, a proprietary adjuvant containing squalene, is included in a seasonal subunit influenza vaccine licensed by the Italian regulatory authority in 1997 and subsequently by several other countries. The vaccine contains about 10 mg of squalene per dose. Over 22 million doses have been distributed since that time. Reported rates of adverse events and local reactogenicity are not in excess of those that would be expected with other inactivated seasonal flu vaccines, suggesting that squalene in this vaccine poses no significant risk. This vaccine has been administered primarily to individuals aged 65 years and older, for whom the vaccine was licensed.

Several experimental vaccines, including some pandemic flu vaccines, malaria vaccines, and various viral and bacterial vaccines, are also being developed with squalene-containing adjuvants, with the intention of enhancing immunogenicity and thereby efficacy. Clinical studies of squalene-containing vaccines have been performed in infants and neonates without evidence of safety concerns.

A link between the health problems of Gulf-War veterans and possible presence of squalene in vaccines received by these soldiers has been suggested. One published report has suggested that some army veterans who received anthrax vaccines developed anti-squalene antibodies and that these antibodies caused disabilities. However, squalene was not added to the vaccines administered to these veterans, nor was it used in the manufacturing process. Various papers have been published outlining the technical deficiencies in that original report.

Most adults, particularly older ones, irrespective of their history of vaccination, have naturally occurring antibodies reacting with squalene. In a clinical trial, immunization with the licensed influenza vaccine containing squalene did not affect the frequency or titre of anti-squalene antibodies.

The Committee concurred that fears of squalene in vaccine-inducing pathological anti-squalene antibodies are unfounded. It did note, however, that the experience of squalene-containing vaccines has been primarily in older age-groups and recommended that as squalene-containing vaccines are introduced in other age-groups, careful post-marketing follow up to detect any vaccine-related adverse events needs to be performed.

Mä olen tullut siihen tulokseen näitä ketjuja lukiessani että nämä rokotusvastaiset ihmiset naljailevat täällä huvikseen. Ei heidän tarkoituksenakaan ole lukea tutkittua tietoa mistään mikä viittaisi siihen että itse tauti on vakava asia tai rokote turvallinen. Haluavat levittää väärää tietoa rokotteesta ja saavat kiksejä kun rokotemyönteiset väsyy tähän pohjattomaan jankkaukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja 111:
Mä olen tullut siihen tulokseen näitä ketjuja lukiessani että nämä rokotusvastaiset ihmiset naljailevat täällä huvikseen. Ei heidän tarkoituksenakaan ole lukea tutkittua tietoa mistään mikä viittaisi siihen että itse tauti on vakava asia tai rokote turvallinen. Haluavat levittää väärää tietoa rokotteesta ja saavat kiksejä kun rokotemyönteiset väsyy tähän pohjattomaan jankkaukseen.

En usko että se nyt ihan noinkaan menee.. Rokotusvastaiset (kuten minä, jos niin nyt sitten kutsutaan) kirjoittavat omia mielipiteitään ja yrittävät herättää keskustelua sellaisilla kysymyksillä, joihin ei yksinkertaisesti löydy THL:ltä eikä muultakaan taholta suoranaisia vastauksia. Suurin syy siihen rokotuskielteisyyteen on varmasti siinä, ettei mikään taho suostu edes puhumaan/arvailemaan mitä mahdollisia haittavaikutuksia rokotteella on sikiöön. Todetaan vaan, että hyödyt on suuremmat kuin HAITAT JOS saa sikainfluenssan. Niin mitkä haitat? Siihen kun joku vastaa mulle asiallisesti, nii voin harkita uudelleen itseni rokottamista.

Ei kukaan voi antaa sulle vastauksia tuohon mitä haittoja voi tulla kun se kaikki on tulevaisuudessa. Sen näkee sitten. Satavarmasti et voi tietää sitäkään mitä buranan ottaminen tekee sulle tai mahavauvallesi. Tai kun lähdet ylittämään suojatietä, et voi tietää pysähtyykö tuo auto satavarmasti ennenkuin olet ehtinyt pois suojatieltä.

Rokoteasiassa on laskettava todennäköisyyksiä mutta tunnetusti naiset ei halua tätä tehdä tai eivät tajua koko asiaa. Tämäkään ei sulle mammalii riitä jos olet päättänyt että sun pitää tietää satavarmasti mitä voi tapahtua. Mutta jos sen sijaan käyttäisit hieman järkeäsi niin tajuaisit tilastollisen riskin. Näitä riskejä laskettaessa rokotteen haitta minimoituu lähinnä teoreettiseksi. Tämän mukaan kymmenet ja sadattuhannet ihmiset rokotuttaa itsensä ja tilastollisesti voidaan jälkeenpäin katsoa että noin 0.1% tuli haittaoireita rokotuksesta. Eli mahdollisuutesi haittoihin on lähes olematon.

Sen sijaan taudin vakavuus odottajille tiedetään. Pistäpä painoa hieman enemmän tuolle asialle.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:

En usko että se nyt ihan noinkaan menee.. Rokotusvastaiset (kuten minä, jos niin nyt sitten kutsutaan) kirjoittavat omia mielipiteitään ja yrittävät herättää keskustelua sellaisilla kysymyksillä, joihin ei yksinkertaisesti löydy THL:ltä eikä muultakaan taholta suoranaisia vastauksia. Suurin syy siihen rokotuskielteisyyteen on varmasti siinä, ettei mikään taho suostu edes puhumaan/arvailemaan mitä mahdollisia haittavaikutuksia rokotteella on sikiöön. Todetaan vaan, että hyödyt on suuremmat kuin HAITAT JOS saa sikainfluenssan. Niin mitkä haitat? Siihen kun joku vastaa mulle asiallisesti, nii voin harkita uudelleen itseni rokottamista.

Tokotteissa on aina haittaoireita. Yleisimmät ovat punoitus rokotuskohdassa, lievä lämmönnousu jne. Tätäkö hait?

Vakavia haittoja voivat olla sikiön epämuodostumat, keskenmeno tms. Kai nyt itsekin voit järkeillä mitä haitat voivat pahimmillaan olla sikiölle.

Näitä vakavia haittoja ei siis olla influenssarokotuksissa havaittu. Mutta tämäkään tieto ei tule sulle riittämään, tiedän.

Mammaliille:

Sikainfluenssaan sairastuneista raskaana olevista naisista kolmannes on joutunut sairaalahoitoon. Tämä on neljä kertaa enemmän kuin muilla potilailla. Muista potilaista vain vajaat kahdeksan prosenttia on joutunut hakemaan apua sairaalasta.

Apteekkari.fi:n uutinen perustuu Lancetin tutkimukseen, joka tehtiin Yhdysvalloissa ensimmäisen tartunta-aallon aikana sairastuneista. Tartuntatautivirasto CDC:n raportin mukaan 34:llä raskaana olevalla naisella todettiin virustartunta huhtikuun 15. ja toukokuun 18. päivän välisenä aikana.

Tutkijat selvittivät myös kuolemantapauksia, joita sikainfluenssa aiheutti kahden ensimmäisen epidemiakuukauden aikana Yhdysvalloissa. Kuusi kuolemantapausta 45:stä sattui raskaana oleville naisille, eli raskaus nosti riskiä selvästi korkeammaksi.

Kaikki sikainfluenssan surmaamat naiset olivat sairastuneet keuhkokuumeeseen ja kärsineet vakavista hengitysvaikeuksista. He olivat saaneet viruslääkitystä aikaisintaan kuusi vuorokautta oireiden alkamisesta.

Tämän edllämainitun lisäksi on todellä syytä miettiä mikä on tilanne jos taudin saa eikä rokotetta ole ottanut - edessä on silloin Tamiflu-lääkitys, jonka suurin osa asiantuntijoista on todennut huomattavasti suuremmaksi riskiksi sikiölle kuin rokotuksen.

Sain rokotteen viime viikolla. Pienet flunssaoireet tuli, menivät ohi alle vuorokaudessa. Mieluummin näin kuin yli viikon jatkuva kova tauti, mahdollisesti sairaalaan joutuminen ym. Lopettakaa tuo rokotevouhotus. Eivät tarkat suomalaisviranomaiset rokotetta suosittelisi turhaan. Ajatelkaa lapsianne ja sairaita läheisiänne ja suojatkaa heidät itsenne lisäksi rokotteella.

Ei se mammalii välitä noista tutkimustiedoista. Hän on nyt päättänyt että rokote on paha ja sillä selvä. Tajuaisi poistua tästä ketjusta nyt kun ei kukaan voi auttaa häntä (paitsi ehkä psykiatri).

Alkuperäinen kirjoittaja hoh hoija:
Ei se mammalii välitä noista tutkimustiedoista. Hän on nyt päättänyt että rokote on paha ja sillä selvä. Tajuaisi poistua tästä ketjusta nyt kun ei kukaan voi auttaa häntä (paitsi ehkä psykiatri).

KAunis kiitos. Se on hyvä, että siinä vaiheessa kun miettii tarkkaan oman lapsensa etuja, luokitellaan mielenterveysongelmaiseksi. No sehän on muutenkin jo tuttua tältä palstalta. Ei suostuta näkemään toisen kantaa asiasta, vaan heti haukutaan ja tuomitaan.

Enkä ole ketään käskenyt jättää rokotetta ottamasta, missään ei lue, että ketju olisi pelkästään odottaville, jotka aikovat ottaa rokotteen, tylsää keskustelua sekin olisi jos kaikki vaan peesailisi toisia.

Mä taas olen tullut siihen tulokseen että rokotusfanaatikot täällä haluavat painostaa kaikki ottamaan rokotuksen koska he ovat lukeneet sen yhden THL:n tiedotteen ja vakuuttuneet että rokotus on hyvä asia.
He kieltäytyvät ehdottomasti hankkimasta enenpää tietoa koska sehän voisi saada epäröimään että se oma kanta ei olekaan 100% oikea... :whistle:

KAunis kiitos. Se on hyvä, että siinä vaiheessa kun miettii tarkkaan oman lapsensa etuja, luokitellaan mielenterveysongelmaiseksi. No sehän on muutenkin jo tuttua tältä palstalta. Ei suostuta näkemään toisen kantaa asiasta, vaan heti haukutaan ja tuomitaan.

Enkä ole ketään käskenyt jättää rokotetta ottamasta, missään ei lue, että ketju olisi pelkästään odottaville, jotka aikovat ottaa rokotteen, tylsää keskustelua sekin olisi jos kaikki vaan peesailisi toisia.

Yritä olla välittämättä :hug:
Joillakin idiooteilla on mielestään aina valta päättää kanssaeläjiensä asioista ja sanella miten muiden tulee toimia. :kieh:

Kukaan ei voi sanoa onko nyt järkevintä ottaa rokotus vai ei. Se saadaan tietää joskus vuosien päästä (ehkä vasta vuosikymmenen tai useamman päästä ) Ja se vastauskin voi olla henkilöstä ja tapauksesta riippuen erilainen.

Joten jospa nyt annettaisiin ihmisten itse päättää ja keskusteltaisiin asiasta yleisellä tasolla nimittelemättä ketään.

Sorry mutta monia sun juttujasi tästä lukeneena voisit saada apua psykalta. Enkä tarkoita että olisi tmielenterveysongelmainen vaan että sulla on musta tarve torjua sellaista selvää faktatietoa jos se on sun omalle mielipiteelle vastainen. Vähän niinkuin jos mä sanoisin että maa kiertää aurinkoa ja sä sanoisit että en voi uskoa kun mulla on sellainen fiilis.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja Pink Poodle:
Voikohan saada rokotteen kun vasta plussasin?

mua kiinnostaa kans.tein eilen testin ja näytt plussaa.ja uskaltaako sitä ottaa ekan kolmanneksen aikana vai pitäiskö odottaa 3kk ensin?

Suomessa sitä suositellaan otettavaksi koko raskauden aikana. Joissain maissa käsittääkseni ei alkuraskaudessa sen takia että monet alkuraskauden keskenmenot muuten yhdistettäisiin helposti rokotteeseen.

Näyttö siitä, että D-vitamiini (20-50 mikroa / päivässä ) ehkäisee flunssatauteja ja influenssaa, on jo nyt äärimmäisen vakuuttavaa:

http://www.virologyj.com/content/5/1/29

http://www.virologyj.com/content/5/1/29/figure/F2

Tuon kopioin keskustelusta http://keskustelu.suomi24.fi/node/6469543 otsikon "ihmiset on kusetettuja" alta, siinä oli paljon muutaki vielä.