TOIVOTAN ENKELEITÄ, loukkaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jasmin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jasmin

Vieras
Anteeksi vaan, on ihan pakko nyt kirjoittaa tänne kun taas yhdestä ketjusta luin että joku toivottaa enkeleitä. Ennen en niinkään piitannut, vaikka en kyseisestä lausahdukssta koskaan ole niinkään pitänyt.
Menetin oman lapseni 2 vuotta sitten ja jotenkin tuo lause on mielestäni hirmu loukkaava, siis sitä kohtaan kenelle se toivotetaan. Tuskin muut ovat tätä mieltä, mutta itselle tulee tunne että toivotetaan että enkelit tulisi hakemaan, tai en nyt osaa selittää, mutta jotenkin että toivotaan että tämä henkilö kuolisi.

Yritän nyt hieman selittää näkemystäni, joten älkää heti haukkuko minua. Ennen pidin enkelin kuvista ym. mutta nyt lapseni menetyksen jälkeen ainoat enkeli aiheiset asiat ja esineet liittyvät lapseeni. Esimerkiksi kuopukseni sai syntyesään lahjaksi taulun jossa enkelin kuva ja teksti: suojelen sinua. Ymmärrän täysin mitä lahjan antaja on ajatellut, mutta itseäni lahja "loukkaa", tai pikemminkin tekee pahaa, tuntuu jotenkin törkeältä toivottaa elävälle lapselleni enkeleitä kun toisesta lapsestani on sellainen tullut.
Mahtoikohan kukaan ymmärtää mitä ajoin takaa. Kertokaa oma näkemyksenne.

Alkuperäinen kirjoittaja jasmin:
Anteeksi vaan, on ihan pakko nyt kirjoittaa tänne kun taas yhdestä ketjusta luin että joku toivottaa enkeleitä. Ennen en niinkään piitannut, vaikka en kyseisestä lausahdukssta koskaan ole niinkään pitänyt.
Menetin oman lapseni 2 vuotta sitten ja jotenkin tuo lause on mielestäni hirmu loukkaava, siis sitä kohtaan kenelle se toivotetaan. Tuskin muut ovat tätä mieltä, mutta itselle tulee tunne että toivotetaan että enkelit tulisi hakemaan, tai en nyt osaa selittää, mutta jotenkin että toivotaan että tämä henkilö kuolisi.

Yritän nyt hieman selittää näkemystäni, joten älkää heti haukkuko minua. Ennen pidin enkelin kuvista ym. mutta nyt lapseni menetyksen jälkeen ainoat enkeli aiheiset asiat ja esineet liittyvät lapseeni. Esimerkiksi kuopukseni sai syntyesään lahjaksi taulun jossa enkelin kuva ja teksti: suojelen sinua. Ymmärrän täysin mitä lahjan antaja on ajatellut, mutta itseäni lahja "loukkaa", tai pikemminkin tekee pahaa, tuntuu jotenkin törkeältä toivottaa elävälle lapselleni enkeleitä kun toisesta lapsestani on sellainen tullut.
Mahtoikohan kukaan ymmärtää mitä ajoin takaa. Kertokaa oma näkemyksenne.

itse taas ajattelen, että meillä jokaisella on oma suojelusenkeli. Ja tällä toivotuksella toivotetaan enkeiä suojelemaan, kantamaan raskaissa tilanteissa jne. Eli toivotetaan hyvää.

Sinusta siis muuttuu enkeliksi kuoltuaan ja siksi se on sinulle kipeä asia? Ymmärsinkö oikein?

Minusta se, että toivottaja tarkoittaa hyvää, on pääasia. Olkoon sitten enkeleitä tai hillopurkkeja. Luulen ymmärtäväni kantasi jollain tavoin.

Enkeli
(kreikaksi angelos, sanansaattaja) on Raamatussa Jumalan tahdon ilmoittajana esiintyvä taivaallinen henkiolento. Enkelit kuuluvat juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin. Myös uusissa uskonnollisissa henkisyyttä korostavissa liikkeissä (kuten New Age) viitataan usein enkeleihin.

Enkelit toimivat joko Jumalan sanansaattajana, jolloin enkelit tuovat ihmisille ilmoituksia Jumalalta, tai taivaallisena hoviväkenä tai sotajoukkona. Taiteessa enkelit kuvataan usein naisina tai naismaisina hahmoina. Vanhassa testamentissa enkelit kuvataan joskus yksinkertaisesti "miehinä", joskus myös "ruhtinaina".

Antiikin taiteen vaikutuksesta kirkkotaiteessakin enkeleille alettiin jossain vaiheessa maalata siivet, jotta heidät voisi erottaa kuolevaisista. Vanhimmissa enkeleitä kuvaavissa teoksissa enkelit ovat kuitenkin parrattomia nuoria miehiä. Enkeleiden ajateltiin koostuvan valosta ja eetteristä.

Joidenkin lähteiden mukaan enkelien hierarkiaan kuuluu yhdeksän luokkaa. Dante mainitsee runoelmassaan Jumalainen näytelmä ne seuraavassa järjestyksessä : serafit, kerubit, istuimet, mahdit, voimat, vallat, päät, arkkienkelit ja viesti-enkelit.
Dante tukeutui Pseudo-Dionysios Areopagitan enkelioppiin. Tämä kirjoitti teoksen Taivaalliset hierarkiat, joka pohjautuu Raamatussa mainittuihin enkeliryhmiin. Enkelit jakautuvat Dionysioksen mukaan kolmeen hierarkiaan, joissa kussakin on kolme kuoroa.

Tunnetuimmat enkeliryhmät ovat:

* Arkkienkelit
* Kerubit
* Serafit
Nimeltä tunnettuja enkeleitä
Enkeliveistos Kalevankankaan hautausmaalla.
Enkeliveistos Kalevankankaan hautausmaalla.

* Gabriel
* Lucifer
* Mikael
* Rafael
* Uriel
* Sariel
* Jehudiel
* Barachiel

Lähde: wikipedia

En toivota enkeleitä, kun en niihin usko. En halua, että minulle tai lapselle toivotetaan enkeleitä. Onnea, paranemista tai ihmettä voi toivottaa, enkeleitä ei. Mun mielestä... Tai no, jos tuntee ihmisen ,niin voi kai arvioida, voiko toivottaa enkeleitä.

Kun minä toivotan enkeleitä, toivotan nimenomaan varjelusta, suojelusta. Silloin jokin asia on uhkaava, pelottava ja siinä tilanteessa ihminen tarvitsee tukea, silloin enkeleitä toivottelen, eli tämä toivotus ei tosiaankaan ole ihan joka päiväinen toivotus.

Olen tosi pahillani, että olet lapsesi menettänyt. Ja ymmärrän miten yhdistät enkelit kokemaasi suruun. Toivon, että joskus pääset tuosta yli.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Sinusta siis muuttuu enkeliksi kuoltuaan ja siksi se on sinulle kipeä asia? Ymmärsinkö oikein?

Juuri näin taidan ajatella, että ihminen muuttuu enkeliksi kuoltuaan. Varmaan siksi on niin suunnattoman vaikeaa kohdata mitään enkeleihin liittyviä toivotuksia ja siihen liittyviä asioita.

Suojelusenkeli
on enkeli, joka joidenkin uskomusten mukaan suojaa ja ohjaa ihmistä.

Uskonnolliset tulkinnat

Kristinuskossa ei ole varsinaisesti määritelty, onko jokaisella ihmisellä suojelusenkeli vai ei. Enkeleiden käsitettä ja enkelihierarkioita kehitti muun muassa pseudo-Dionysios Areopagita 400-luvulla. Pyhä Ambrosius uskoi, että pyhimykset menettävät enkelinsä joutuakseen suurempiin kiusauksiin ja taisteluihin. Pyhä Hieronymus ja Pyhä Basileios sanoivat, että synti ajaa enkelit pois.

Ensimmäinen kristitty teologi, joka määritteli asiaa tarkemmin, oli Honorius Autunlainen (kuoli 1151). Hän sanoi, että jokainen sielu saa suojelusenkelin sillä hetkellä, kun se sijoitetaan ruumiiseen. Tuomas Akvinolainen oli samaa mieltä, ja määritteli, että suojelusenkelin tehtävä kuuluu enkelihierarkian alimmille enkeleille. Duns Scotus puolestaan oli sitä mieltä, että kuka tahansa saattaisi ottaa tehtävän.

Yksi vanhan kirkon ajan suojelusenkeleihin liityvä pohdinta koski suojelusenkelin suhdetta kasteeseen: saiko ihminen suojelijansa vasta kasteessa? Tuomas Akvinolainen ajatteli, että kasteessa enkeli saa täyden toimintavallaan, sillä vasta silloin se saa kaiken avun Jumalalta ja Kristukselta taitelussa pahaa vastaan.

Ajatus suojelusenkleistä alkoi vahvistua reformaation jälkeen niin protestanttisella kuin katolisellakin puolella.

Nykyaikaisen katolisen uskon mukaan suojelusenkelit suojelevat ruumista ja esittävät rukoukset Jumalalle. Katolisessa kirkossa vuodesta 1670 vietetty suojelusenkelien muistopäivä oli alun perin arkkienkeli Mikaelin päivänä, mutta nykyään päivä on 2. lokakuuta.

Psykologiset tulkinnat

Lastenpsykologian ja -psykiatrian, sekä erityisesti varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhdeteorian näkökulmasta on myös esitetty eräitä tulkintoja (suojelus)enkeleistä. Muun muassa Lieberman ym.[1] ovat esittäneet että suojelusenkelin hahmo edustaa sekä lapselle että myöhemmin aikuiselle sitä (jungilaisesti tulkiten arkkityyppistä) hoivan antajan, äidin ja isän tai muun tärkeän kiintymyssuhdeobjektin hahmoa joka suojaa, kantaa käsillään, pitää kädestä, ohjaa ja opastaa sekä erityisesti tyynnyttää lasta läheisyydellään ja sanoillaan emotionaalisesti haastavissa tilanteissa. Myös virsien sanat "kanna käsilläsi", "pidä lähelläsi", "käsi enkelin kädessä" ja "isän käsillä" tai "isän sylissä" on nähty viittaavan tähän alkuperään. Esimerkkinä tästä voisi toimia esimerkiksi tunnettu "Suojelusenkeli" -laulu:

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, Hänt' ihana enkeli kotihin vie. niin pitkä on matka, ei kotia näy, vaan ihana enkeli vierellä käy.

On pimeä korpi ja kivinen tie. Ja usein se käytävä liukaskin lie. Oi pianhan lapsonen langeta vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois.

Ja syntikin mustia verkkoja vaan on laajalle laskenut korpehen maan. Niin pianhan niihinkin tarttua vois, jos käsi ei enkelin kädessä ois.

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie. Hänt' ihana enkeli kotihin vie. Oi, laps' ethän milloinkaan ottaakaan vois sä kättäsi enkelin kädestä pois.

On esitetty, että vanhemman hoitaessa myöhemmin omaa lastaan nämä ylisukupolviset varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen sekä hoivan ja huolenpidon mallit aktivoituvat ja ovat se rakennelma joka tuottaa riittävän hyvää vanhemmuutta sekä ovat myös malli ja rakenne joka aktivoituu myöhemmissä vaara- ja stressitilanteissa. On esitetty, että suojelusenkelin hahmo, enkelitulkinta ja sanat ym. voisivat olla osin kumpuamassa siitä sisäistyneestä kiintymyksen ja hoivan sekä huolenpidon mallista josta vauva ja lapsi aikanaan sai nauttia ja joka myöhemmin sisäistyin kiinteäksi mutta heikosti tiedostetuksi osaksi hänen ydinpersoonallisuuttaan.

'Fraiberg and her colleagues (1975) introduced the metaphor "ghosts in the nursery" to describe the ways in which parents, by reenacting with their small children scenes from the parents' own unremembered early relational experiences of helplessness and fear, transmit child maltreatment from one generation to the next. In this article we propose that angels in the nursery-care-receiving experiences characterized by intense shared affect between parent and child in which the child feels nearly perfectly understood, accepted, and loved-provide the child with a core sense of security and self-worth that can be drawn upon when the child becomes a parent to interrupt the cycle of maltreatment.'[1]

Lähde: wikipedia

Ei mua loukkaa, jos jollekulle muulle toivotetaan. Olen oikeastaan vasta täällä palstalla enemmän kuullut käytettävän tota ilmausta. Suojelusenkeleiksi ymmärrän. Mutta vähän pahaa mun tekee jos meiän perheelle toivotetaan suojelusenkeleitä esim. matkalle.

Niin minä olen kanssa pienen lapseni menettänyt ja tavallaan pidän häntä enkelinä. Ymmärrän hyvin mitä ap tarkoitat. Mulle tosin on suojelusenkelitaulu enkä koe sitä pahana, koska sen olen aikoinaan itse saanut. Mutta lapsen kuoleman jälkeen saadut enkelikortit ja varsinkin ne pitkät kauniit runot olivat ihan kauhistus. En pystynyt vuoteen lukemaan niitä loppuun asti. itku tuli heti. Mua sinänsä ei se enkeli loukkaa, vaan jotenkin se ajatus siitä, etteikö tällä kuolleella lapsella ole enkeleitä ollutkaan? Tai missä ne ovat olleet silloin kun niitä olisi tarvittu?

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Ei mua loukkaa, jos jollekulle muulle toivotetaan. Olen oikeastaan vasta täällä palstalla enemmän kuullut käytettävän tota ilmausta. Suojelusenkeleiksi ymmärrän. Mutta vähän pahaa mun tekee jos meiän perheelle toivotetaan suojelusenkeleitä esim. matkalle.

Niin minä olen kanssa pienen lapseni menettänyt ja tavallaan pidän häntä enkelinä. Ymmärrän hyvin mitä ap tarkoitat. Mulle tosin on suojelusenkelitaulu enkä koe sitä pahana, koska sen olen aikoinaan itse saanut. Mutta lapsen kuoleman jälkeen saadut enkelikortit ja varsinkin ne pitkät kauniit runot olivat ihan kauhistus. En pystynyt vuoteen lukemaan niitä loppuun asti. itku tuli heti. Mua sinänsä ei se enkeli loukkaa, vaan jotenkin se ajatus siitä, etteikö tällä kuolleella lapsella ole enkeleitä ollutkaan? Tai missä ne ovat olleet silloin kun niitä olisi tarvittu?

Mä kans ajattelisin, että mulle tulis myöskin nuo viimeiset kysymykset mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Mä kans ajattelisin, että mulle tulis myöskin nuo viimeiset kysymykset mieleen...

Kiitos. Lohduttavaa tietää, että muutkin noin ajattelee. Väkisin vaan pyörii mielssä jos joku enkeleitä toivottaa, etteikö se ollenkaan ajattele mitä me on koettu. Ja sit tulee syyllinen olo, että oonpa itsekäs kun toinen tahtoo hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Kiitos. Lohduttavaa tietää, että muutkin noin ajattelee. Väkisin vaan pyörii mielssä jos joku enkeleitä toivottaa, etteikö se ollenkaan ajattele mitä me on koettu. Ja sit tulee syyllinen olo, että oonpa itsekäs kun toinen tahtoo hyvää.

Mä kyllä ymmärrän aika hyvin, mitä ajat takaa.. Vaikken tosiaan ole joutunut noin surullista asiaa kokemaan. Voimia kovasti, varmasti on ollut raskasta..! :hug:

niin, mä ajattelen että Jumala on säätänyt jokaiselle ihmiselle päivien rajat ja elämän mitan. Ja enkeleitä on jokaisella, mutta elämän kaari on vain eri mittainen. Voimia sulle ap.

Yhteistyössä