Tokalauokkalainen yksin kotona - millaisia pelisääntöjä kavereiden kylästelystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nipsukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nipsukka"

Vieras
Hei,

Meillä on nyt tokaluokkalainen aloittanut itsenäiset kouluaamut ja - iltapäivät. Heti parin päivän jälkeen on tullut selväksi, että jotain sääntöjä pitää miettiä yksinoloon ja kavereiden kylästelyyn silloin kun aikuisia ei ole paikalla - vai pitääkö?!

Meillä on ensimmäinen kaveri tullut kylään aamulla (koulu alkoi klo 10) ja nyt koulun jälkeen oli uusia kavereita tulossa. Ei siinä mitään - kiva kun saa kavereista seuraa - mutta nyt oli ollut kylään tulossa myös kaverin 5 -vuotias pikkusisko... Ja tyttöjä oli ollut kylässä yksi päivä 5 kpl!

Pikaisesti linjasin, että silloin kun aikuisia ei ole paikalla, voi kylään vain kouluikäisiä kavereita. Nyt mietin, että tykkääköhän tämän pikkusiskon äiti huonoa, kun ko. lapsi saa muutenkin kylästellä ja kulkea yksin aika vapaasti... Mitä mieltä olette, olinko liian nipo? Kyseinen pikkusisko on sellainen, joka todennäköisesti luvan kerran saatuaan olisi kylässä harva se päivä...eli mistään kertakylästelystä ei olisi kyse. Itse en omaa 5 -vuotiastani laittaisi kylään silloin kun isäntäväestä on kotona vain 8 -vuotias koululainen, mutta mitä mieltä te muut olette?

Entä onko teillä muilla mitään rajoitusta siihen, montako kaveria voi tulla kylään yhtä aikaa silloin kun pikkukoulainen on yksin kotona - vai saako tulla vaikka koko luokka? Mielenkiintoista olisi kuulla myös muita yhteisiä sopimuksia ja sääntöjä aiheeseen liittyen! (esim. lastenohjelmien katselu, pelaaminen jne.) Kiitos!

Samatyyppisillä säännöillä mennään kun mun kotona ollessani eli läksyt ja välipala ensin, sitten leikkimään ja touhuamaan,pelata saa pelipäivänä. Ei todellakaan viittä kaveria, kaksi on mun mielestäni ehdoton maksimi ja sekin vähän riippuu kavereista, pääsääntöisesti yksi kerrallaan jos ei olla aikuiset kotona.

Meillä oli tuossa iässä yhden kaverin sääntö, josta tosin poikettiin melko pian, koska kulkivat paljon kolmestaan. Meillä lähti naapurissa kaverien käynnit ihan lapasesta, kun muutaman vuoden isommat pojat asettautuivat tokaluokkalaisen sohvalle, söivät jääkaapin tyhjäksi ja löysivät perheen siiderikätkötkin. Tokaluokkalainen ei uskaltanut eikä halunnutkaan ajaa noita pois. Jonkinlaiset rajat kannattaa laittaa heti alusta ja tehdä joustoja, kun homma alkaa sujua.

Meille ei saa tulla silloin, kun aikuisia ei ole kotona. Ihan jo siitäkin syystä, että meillä on lemmikkejä. Lapsiystävällisiä toki, mutta kun koskaan ei voi 100% eläimiin luottaa. Tai siihen, ettei lapset saa päähänsä satuttaa niitä, koska lapsetkaan eivät ole 100% luotettavia x)

Mikä sana on kylästely? XD mutta asiaan... meille ei kavereilla ole lupa tulla ollenkaan silloin kun aikuiset ei ole paikalla. Meillä myös lemmikki,mutta luulen että sama sääntö pätisi vaikkei olisikaan. Toivon myös, että kun oma lapsi on kylässä, kaverilla olisi joku aikuinen kotona.
Mitään 5 vuotiaita en ainakaan päästäisi meille ilman että aikuiset on kotona. Ehkä hyvä nyrkkisääntö olisi se, että miten itse haluaisit lapsesi kaverin kotona toimittavan silloin, kun lapsesi kyläilee heillä?

Ei meillekään saa tulla kavereita kun minä en ole kotona...läksyt ja välipala koulun jälkeen ja sen jälkeen leikit kareiden kansaa ulkona. Huonolla ilmalla voi katsella vaikka elokuvaa kotona. Pelaaminen ainoastaan mun ollessa kotona ja sitäkin noin 1h/viikko ???? taidan olla aika tiukkis äiti...

Meillä eka- ja tokaluokkalainen kotona, välillä kaksin, välillä yksin. ollaan uudehkoja paikkakunnalla, joten liiaksi en ala kavereita rajoittamaan. Mutta sääntönä, että täytyy tietää missä ja kenen kanssa lapsi (kysyä lupa) on ja läksyt ja välipala ensin. Viihtyvät hyvin keskenäänkin, kavereita ei ole tungokseen asti.

Mun menee jo kolmannelle, mutta jo tokaluokalla oli samat säännöt kuin nytkin. Jos joku on tulossa, mulle pitää ilmoittaa. Vain sellaiset kaverit saa tulla jotka tunnen ja jotka meidän koira tuntee. Mielellään yksi kerrallaan, mutta yhden kaveriporukan kanssa pitää tehdä poikkeus. En koskaan antaisi lupaa millekään 5-vuotiaalle tulla meille isosiskonsa kanssa. Meidän koti ei ole ravintola. Tässä ne tärkeimmät pelisäännöt.

Meillä niin että jos aikuiset ei kotona, ei mennä sisälle leikkimään (/pelaamaan...) kavereiden kanssa, vaan pihalla saa olla. Tämä toiminut hyvin meillä. Meillä ei ole kappalerajoitus, vaan jos leikkivät hyvin keskenään, saattaa joskus olla 6 lasta omien lisäksi kylässä. Jos leikit menevät villeiksi sanon että nyt on aika mennä pihalle leikkimään.

Minusta ei pidä miettiä liikaa mitä muut ajattelevat. Sinä ja lastesi isä päättävät teillä pelisäännöt.

Yhteistyössä