Tonnikalasta joku ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tonnikala-sitruunapasta (4:lle)
(alkuperäinen ohje Easy Mediterranean)

400 g pastaa, esim. fusilleja
60 g voita
3 dl kermaa*
4 rkl sitruunamehua
(1/2 tl anjovisten lientä)
1 rkl sitruunankuorta raastettuna
1 tlk tonnikalaa, mieluiten palana öljyssä
suolaa, mustapippuria

Keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaan.

Sillä välin kun pasta kiehuu, ehdit hyvin tehdä kastikkeen:
Raasta sitruunan kuorta ja purista mehu. Sulata pannussa voi, ja kun se alkaa tiristä, lisää kerma ja sitruunamehu. Sekoita ja hauduta pari minuuttia, sekoita välillä. Lisää raastettu sitruunankuori (ja anjovisliemi). Sekoita valutettu pasta kastikkeeseen. Lopuksi kääntele sekaan hieman pienitty tonnikala ja odota että se ehtii lämmetä, mausta. Koristele annokset halutessasi raastetulla sitruunankuorella ja persiljalla.

* Alkuperäisessä ohjeessa käytetty kerma on englantilainen double cream, jossa on 48% rasvaa. Vastaavaa tuotetta ei tietääkseni Suomesta saa, mutta minusta tästä tulee hyvää ruokakermallakin, kastike on tosin ohuempaa kuin olisi tuplakermasta tehtynä.

Tonnikalalaatikko
Keitä pussillinen makaroonia, mausta suolalla. Laita voideltuun uunivuokaan kerros makaroonia ja sitten kerros tonnikalaa ja taas kerran kerros makaroonia. Tee valmiskastike Hollandaise ja kaada se vuokaan. Päälle juustoraastetta :p

Nopea tonnikalarisotto:
2-4 sipulia
oliiviöljyä
2,5 dl basmatiriisiä
kalaliemikuutio
tonnikalahiutaleita

maun mukaan mausteeksi myös sitruunaa, tilliä tai ananasmurskaa

Alkuperäinen kirjoittaja lillmam:
Tonnikalalaatikko
Keitä pussillinen makaroonia, mausta suolalla. Laita voideltuun uunivuokaan kerros makaroonia ja sitten kerros tonnikalaa ja taas kerran kerros makaroonia. Tee valmiskastike Hollandaise ja kaada se vuokaan. Päälle juustoraastetta :p

No en mä nyt tähän hätään hollandaisea saa :( Käykö kerma?

Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Harvoin teen tonnikalasta muuta kun piirakkaa niin nyt voisin kokeilla, mut mitä? Ohjeita kehiin. Voiko laittaa esim peruna-sipulisekoitusta, tonnikalaa ja kermaa? Vai pitäiskö olla jotain tomaattista?

Tulee hyvää meitin lasten herkkua. Sekasin vaan tonnikala, perunat, mausteet ja kerma päälle ja uuniin. :p :p

Tonnikalalaatikko

Tää on hyvää! Mä laitan pohjalle keitettyjä riisejä. Mun mielestä hollandaise-kastike on tän ruoan juttu, koska se jää siihen pinnalle. Kerma valuu pohjalle maustamatta tonnikalaa.

Tonnikala hampurilaisia.

2prk tonnikalaa valutettuna
2rkl voita
3rkl vehnäjauhoja
½dl maitoa
1 pikku purkki tomaattipyrettä
1muna
n.1dl korppujauhoja
mausteita maun mukaan.

valuta tonnikalat. ruskista voi ja lisää jauhot. lisää maito ja sekoita kevyellä lämmöllä 1min. lisää tonnikalaan rasvaseos,pyre,korppujauhot ja mausteet sekä kananmuna.

tee haluaman kokoisia pihvejä ja paista 200asteessa n.20min.

Tonnikalalaatikko

onko bearnaise kastiketta? se on vähän vastaava maultaan..tai jokin muu pussikastike mikä löytyy

tonnikala perunamuusi..eli löysähköä pottumuusia uunivuokaan kerros tonnikala, sipuli, tomatti, mauste seosta väliin, päälle taas pottumuusia!
ja uuniin...

Toinen, revityn ruisleivän päälle tomattimurskaa, tonnikalaa, mausteita maun mukaan esim.pitsamaustetta ja juustoa päälle! ikään kuin lämpimiä voileipiä. Mä tykkään käyttää tähän puolet maustamatonta tonnikalaa ja puolet (pussissa olevaa) maustettua(muistaakseni cili, ja sitruuna-pippuri) tonnikalaa...myös norm. pitsan teen usein tähän sekoitukseen.

Tonnikalasta tulee myös mukava lisä esim. vihreään salaattiin.

ja tuo peruna-sipuli-seos idea oli hyvä!

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:
Tonnikalapastapaistos :p

Simpukkamakaronia
tonnikalaa
ruokakermaa 1dl
Vettä 1dl ja mausteet ja tilliä. Juustoa päälle ja syömään.

Mä laitan tähän vähä tomaattipyrettä ja ripaus valkopippuria sekä tuon nesteen kokonaan ruokakermaa 3dl.
Ja on aivan mielettömän hyvää
:p

Tonnikalalaatikko

keitä 1pss makaroonia

tee tonnikalakastike= kuullota valkosipuli ja tonnikala (2prk) lisää tomaattimurska (2tlk) mausta suolalla ja pippurilla

tee juustokastike n. 50g voita, 3rkl jauhoja 7-8dl maitoa ja mausta aromatilla

laita vuokaan kerroksittain aloittaen makaronista, paista 175, n 30min

NAM...

Pari purkkia tonnikala paloja vedessä (valuta vesi pois), 1prk tom.pyrettä (pirkan valkosipuli), purkki kermaa, provencen maustetta/rosmariinia, suolaa, sipulia sekä valkosipulia. Hienonna valutetut tonnikalat lautasella, kuullota sipuli pienessä öljymäärässä pannulla, lisää tonnikala ja tom.pyre, hauduta noin 15 min. Lisää kerma ja mausteet, kuumenna ja nauti. Tarjoa lisäksi kuviopastaa.

Yhteistyössä