Topakka anoppi - koko elämä järjestellään anopin melen mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VIERAS...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VIERAS...

Vieras
En oikein tiedä mistä aloittaisin, mutta kerrotaan nyt vaikka aluksi että anoppini on mitä mukavin, ihanin ja lämminsydämisin ihminen. Hän on tehokas organisoija ja omaa vahvat mielipiteet siitä, miten asiat olisi hyvä tehdä. Monessa asiassa hän on oikeassa, mutta usein tulee tunne hienoisesta minun ajatusteni mitätöimisestä ja niiden ylitsekävelemisestä.

Miehen kanssa olemme jo aikuisia ihmisiä (26-vuotiaita) ja meillä on oma talous ja lapsiakin kolme kipaletta. Mies on sinänsä napanuoran äitiinsä jo katkaissut, mutta kuitenkin mukailee aika vahvasti näitä anopin mielipiteitä ja tuntuu, että kun sitten anoppi jotain sanoo, niin asia on sitten niin - olinpa minä mitä mieltä halusin.

Meillä oli tuossa perheenlisäyssuunnitelmia. Ei mitenkään hirveästi huudeltu asiasta mutta ei se salaisuuskaan ollut. Anoppi nyt sitten sai tietää aikeistamme ja torppasi heti tämän kertoen miehelle, että kyllä meidän on tehtävä lisää lapsia vasta kolmen vuoden kuluttua, koska se sopii hänelle (siis anopille) parhaiten. Aluksi mies vain naureskeli anopin tohotukselle mutta sitten sanoi, että kyllä tämä asia on nyt näin niin kuin äiti sanoo ja että ehkäisy otetaan nyt käyttöön. Siihen se lapsentekoyritys sitten jäi - toki jos mies itse ajattelee, että nyt ei sittenkään ole lapsille oikea aika, niin eihän siinä mitään - mutta kun mies perusteli asiaa nimenomaan sanomalla että kun äidillään on sitten paremmin aikaa uusille lapsenlapsille.

No, meille on tulossa häät tuossa marraskuussa. Koska juhlapaikka ja kirkko tulisi varata pian, niin mietittiin tietysti näitä ajoituksia miehen kanssa. Miehen mielestä sopiva aika vihkimiselle olisi ollut kello 17:00 ja minusta puolestaan klo. 16:00. Ehdotin kompromissiksi klo. 16:30, joka sopi miehelle hyvin. Noin viikko sitten anoppi marssi kynä kädessä kotiimme suunnittelemaan hääaikatauluja ja kerroin tuosta aikatauluajatuksestamme. Anoppi sitten tokaisi vain, että "No koska X niin haluaa, niin vihkiminen on sitten klo.17:00. Eipähän mene niissä häissäkään sitten koko päivää." Anopin lähdettyä tokaisin miehelle, että kyllähän nuo nyt on meidän häät ja että eikö nyt kuitenkin voitaisi tehdä kompromissi - mutta miehen päätä ei enää saanut käännettyä. Vihkimisajan tulee kuulemma nyt olla se klo. 17:00 että hommassa ei mene koko päivää - siis mitä ihmettä?

En tiedä, ylireagoinko, mutta mulle tuli jotenkin todella paha mieli. Että ylitseni kävellään tuolla tavalla, millään tavalla minun mielipiteitäni noteeraamatta. En väitä, että juuri minun mieleni mukaan olisi pitänyt toimia, mutta kai nyt jonkinlaiseen kompromissiin olisi voinut kuitenkin päästä ilman, että tämäkin homma nyt vedettiin sitten niin kuin anoppi sanoi.

Jotenkin tuntuu turhalta suunnitella mitään häihin liittyvääkään, kun kaikki suunnitelmani torpataan - ensin anopin ja sitten miehen toimesta. Tuntuu, että häistä on tultava tasan tarkkaan anopin mielenmukaiset jopa morsiuspukua myöten. Mies taas mukailee kaikessa anoppia ja anoppi miestä ja keskenään lyövät lukkoon asioita mitenkään mielipiteistäni välittämättä tai niitä oikeastaan haluamatta ajatellakaan.

Mies kertoi aiemmin minulle omia ajatuksiaan mm. häiden teemaan liittyen ja minusta ne olivat hyviä. Myöhemmin anoppi kertoi omat ajatuksensa häiden teemasta tai siis lähinnä siitä, että häiden tulisi olla mahdollisimman yksinkertaiset ja askeettiset minun pukuani myöten. Kuinka ollakaan, miehen mielipide muuttui siinä silmänräpäyksessä ja kun olen jotain koettanut ehdottaa, niin mitään minun ajatustani mies ei hyväksy, kun anoppi tahtoo asiat tehtävän toisin...

Kannattaako tässä naimisiin mennäkään :(

Hahhaahhaa... että kannattaako. No en menis. Aika kuseen olet kyllä jo joutunut kun on jo 3 lastakin, ei ole niin helppoa tuosta lähteä enää etsimään miestä joka ei ole äitinsä talutusnuorassa.

Järjestä anopin kanssa kunnon riita, sillä pääset siitä eroon. :) Luulen että riidan aiheeksi kelpaa vaikka se että sinä päätät omista ja perheesi asioista. Sano sille että sinä päätät omista asioistasi, niin lapsenteossa ja häistä.

Sun pitää olla kova ja miehesi kanssa olisi syytä keskustella.

[QUOTE="Huhhuh";29476054]Järjestä anopin kanssa kunnon riita, sillä pääset siitä eroon. :) Luulen että riidan aiheeksi kelpaa vaikka se että sinä päätät omista ja perheesi asioista. Sano sille että sinä päätät omista asioistasi, niin lapsenteossa ja häistä.

Sun pitää olla kova ja miehesi kanssa olisi syytä keskustella.[/QUOTE]

Minä pääsin anopista pariksi kuukaudeksi eroon kun sanoin ettei tarvi tunkea nokkaansa meidän asioihin, eli suosittelen sitä myös ap:lle!

Mä en ymmärrä näitä tällaisia tilanteita ollenkaan!

Meillä ei anopit=äidit määrää MISTÄÄN asioista, eivätkä tunge nenäänsä meidän asioihin. Jos tällaista yritytä on joskus ollut, niin mammat on palautettu ruotuun alta aikayksikön. Tuo nyt on jo ihan naurettavaa, että anopit alkaa häiden ajankohtaa sumplimaan tai lastensa lisääntymistä ajoittamaan. Mutta tämähän ei millään muotoa ole anopin syy, vaan vika on TEISSÄ, kun annatte jonkun sekaantua asioihinne.

Mies tarvitsee herätyksen! Minä sanoisin miehelle, että muuttakoon äitinsä kanssa yhteen, kun tykkäävät tehdä asiat samalla tapaa ja mies on kaikessa samaa mieltä äitinsä kanssa. Turhaan siihen muita naisia tarvitaan, kun äiti on se ykkösnainen.

No kertomasi perusteella vika on miehässäsi, ei anopissa?

Saahan se anoppi kertoa mielipiteensä mutta itsestäänselvää pitäis olla että ne jätetään omaan arvoonsa

Aiotteko varata kirkon sen perusteella, että mistä löytyy aika juuri teidän haluamaanne kellonaikaan? Päivällä ei varmaan ole niin väliä :laugh: Ja miten se tilaisuuden kesto riippuu siitä aloitusajankohdasta, oli se sitten klo 16, 16:30 tai 17:00? Voit naureskella noita miehellesikin. Kysy samalla, että kenen häistä tässä on nyt kysymys, sinun ja hänen vai anopin ja hänen häistä. Ehdota, että anoppi voi varmaan tuurata sinua siellä häissä, kun saa sinne kaiken mitä haluaa.

Sinällään anoppi on tuntenyt miehesi koko tämän iän, joten hän kyllä tietää mistä langoista vetää ja kääntää miehen pään ihan tämän huomaamatta.

[QUOTE="Neela";29476071]Mutta tämähän ei millään muotoa ole anopin syy, vaan vika on TEISSÄ, kun annatte jonkun sekaantua asioihinne.[/QUOTE]

Mun mielestä vikaa on kyllä siellä toisessakin päässä, kyllä normaalin aikuisen pitäisi tajuta, missä menee raja toisten asioihin puuttumisessa, varsinkin, jos siitä hänelle sanotaan. Pitäisi kyetä kasvattamaan omasta lapsestaan riippumaton ja itsenäinen aikuinen, joka kykenee elämään perhe-elämää vaimonsa kanssa, eikä takiainen, jolla on riippuvuussuhde äitinsä kanssa. Oma vanhempi on kuitenkin yleensä tärkeä ja rakas, eikä ole helppoa, jos äiti tai isä esimerkiksi manipuloi ja syyllistää, jotta saisi aikuisen lapsensa toimimaan päänsä mukaan. Vai aiotko itse aikanasi koittaa sanella lastesi hääjärjestelyt, lapsiluvun ja verhojen värin?

Mä jättäisin naima-aikeet toistaiseksi, enkä todellakaan tekisi tilanteeseen enempää lapsia. Kunnon keskustelu miehen kanssa, että kenen kanssa hän elämänsä haluaa suunnitella ja rakentaa. Voisitte (tai miehelle voisi olla ehkä parempi/helpompi mennä yksin) saada keskusteluapua jostain, vaikka perheneuvolasta, terapiasta tmv. Jos mies kokee, että on vaimon ja äidin välissä, ja joutuu "valitsemaan puolensa", voisi olla hyvä saada ihan ulkopuolista juttuseuraa ja tukea äidistä irtaantumiselle.

Kiitos kaikille vastauksista. Täytyy jutella miehen kanssa.. Tosiaan ei kaikissa asioissa tee kuten äitinsä "määrää", mutta jokseenkin useissa kyllä... Lisäksi tämä piirre on noussut esiin vasta ihan hiljattain. Uuden asian edessä siis ollaan..

Miksi menisit naimisiin henkilön kanssa, joka ei selvästikään kunnioita sinua vaan enemmin myötäilee äitiään? Jos kyse on uudesta asiasta, niin mikä ihme on muuttunut ja kuinka pahaksi tuo äidin myötäily voi mennä? Toivottavasti saatte asianne selvitettyä, mutta pidä puolesi! Mä en kattelis hetkeäkään tuota menoa, mutta ymmärrän tietenkin, että kaikki ei ole niin mustavalkoista kun on lapsiakin. Olet kuitenkin nuori, joten älä tyydy mihinkään, vaan mieti tarkkaan mitä itse haluat.

Jep, meitä vahvatahtoisia naisia on vaikea vastustaa. Mutta ala säkin nyt vahvatahtoiseksi, äläkä anna kävellä itsesi yli. Kun anoppi sanoo jotain, että nyt tämä on päätetty ja sillä sipuli, niin väitä vastaan. Sano, että eipä se nyt niin menekään, vaan tehdään näin ja näin, koska kyseessä on minua koskeva asia. Harkitse tosin ne asiat, joilla on sulle merkitystä (onko vihkimisen kellonajalla niin suuri merkitys?), joista alat väittää vastaan, koska aina ei kannata/viitsi/jaksa alkaa väitellä.

Miehesi kanssa on myös tärkeä keskustella, koska hän ei ehkä tajua reaktioitaan.

Toivon kovasti, että itse osaisin olla muut huomioiva ja ymmärtäväinen anoppi.

Viimeksi muokattu:
Jos mun mies olis käyttäytynyt noin niin olisin varmaan sanonut että en mene naimisiin sitten ollenkaan.

Miehesi ei todellakaan ole katkaissut napanuoraansa vielä. Mun mielestä on ok jos anoppi ehdottaa asioita mutta ei ole hänen asiansa vaatia mitään.

ja siis anoppi päättää milloin teette lapset? Siinä vaiheessa nostaisin melkoisen älämölön kyllä.

Jos anoppisi on ihana ja ystävällinen jne. niinkuin aluksi kuvailet, voi hänen kanssaan varmasti ottaa asian puheeksi ilman, että täytyy loukata. Voisit istuttaa sekä miehen että anopin vierekkäin ja kertoa, miltä sinusta tuntuu. Tietysti anoppi tarkoittaa hyvää, mutta niin kauan kun teette niinkuin hän haluaa, jatkaa hän määräilyään. Nätisti mutta napakasti voipi sanoa, että nyt on oma tupa, omat lapset ja oma elämä, jossa anoppi on rakas ja tärkeä osanen, mutta ei määräävä tekijä.

Minä en ottaisi sitä riskiä, että lähtisin keskustelemaan miehen ja anopin kanssa asiasta. Arvata voi, että siinä ap jää yksin mielipiteineen ja tulee jyrätyksi täysin. Anoppi ei tajuaisi asiaa ollenkaan ja ihmettelisi, miten miniä noin käyttäytyy. Mies olisi tietysti samaa mieltä kuin anoppi. Kaiken lisäksi anoppi kokee asian niin, ettei miniä hyväksy häntä ja haluaa rikkoa äidin ja pojan läheisen suhteen.

Ongelma on ensisijaisesti miehessä, joten miehen kanssa asia on hoidettava ja saatava hänet ymmärtämään tilanne. Kun mies hoitaa asiat oikein äitinsä kanssa, niin ap:n suhde anoppiin pysyy hyvänä.

Yhteistyössä