Torinon käärinliina saattaa sittenkin olla aito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 833
19 181
113
Lätkäisen pitkästä aikaa tämmöisen threadin...:)

Mulle ja mun uskolle on yks hailee että onko Jeesuksen käärinliinaksi väitetty kangas aito vaiko onko se jostain italialaisesta halpamarketista. Jumala on läsnä mulla joka päivä. Mua ei kauheasti ole edes kiinnostanut koko aihe, mutta satuin lukemaan siitä.

Pari vuotta sitten uutisoitiin 2013 valmistuneesta tutkimuksesta, jonka mukaan ainakin kankaan ikä täsmää 2000 vuoden taakse, pellavakankaan ikääntymistutkimuksen perusteella.
Radiohiilimittaus tehtiin joskus 1988 (?) ja se antoi viitettä keskiaikaiseen väärennökseen, mutta myöhemmin huomattiin että se näytepala oli otettu kohdasta johon nunnat olivat laittaneet keskiajalla paikkapalan tulipalon takia.

Torinon käärinliina ei sittenkään ole keskiaikainen huijaus? | Yle Uutiset | yle.fi

Se mitä liinasta voi päätellä on, että kyseessä on
-kasvonpiirteiltään seemiläiseen (lähi-Itä) kulttuuriin kuulunut 30-40 v.mies
-liinassa on kuvajäljen lisäksi veriroiskeita, ei maalia. Itse kuva on niin hienojakoista jälkeä että taitavakaan väärentäjä ei ole sitä osannut tehdä.
-liinaa on korjailtu keskiajalla mutta vanhin ompelutekniikka on 2000 vuotta sitten Lähi-idässä käytettyä
-ristiinnnaulitsemisen kohdat on oikeissa kohdissa eli ei kämmenissä kuten keskiajalla uskottiin, sääriluita ei poikkeuksellisesti ole rikottu kuten Raamatussa lukee
-ruoskaniskujen suuri määrä liinan kuvassa on ihan eri luokkaa kuin keskiajan "siistit" ristiinnaulitun Jeesuksen kuvat
-patologia todistaa että lukuisia ruoskaniskuja jotka on tehty roomalaisella palloruoskalla, verinäytteessä on verta jollaista syntyy voimakkaan kiduttamisen seurauksena
-keskiajalla ei todellakaan ole tiedetty valokuvanegatiivista mitään, eli Jeesuksen kuvahan tuli esille 1800-luvulla silloin kun liinasta otettua ekaa valokuvaa kehitettiin
-Liinan kuvan syntytapaa on pyritty kopioimaan esim.2009 olleessa tutkimuksessa jossa tehtiin keskiaikainen versio ja saatiin vastaavanlainen kuva aikaiseksi, mutta kolmiulotteisuutta eivät saaneet aikaiseksi. Onkin esitetty ns.koronateoriaa eli että kankaan läpäisi hetkessä kirkas valo joka heijasti kuvan liinaan,vähän samalla tapaa kuin salama voi tehdä kuvan esim.puuseinään
-kangasta ei ole siirretty kehon päältä vaan se ruumis on hävinnyt sen sisältä.

Viimeksi muokattu:
Elämäni pelottavimpia öitä, kun joskus 8-vuotiaana luin jotain "tosielämän mysteerit" -kirjaa, jossa puhuttiin muunmuassa tästä lakanasta. Kuva siitä lakanasta on jotenkin syöpynyt mieleeni. Samassa kirjassa oli jotain muita yliluonnollisuuksia ja varmaan jotain Jack the Ripper -matskua myös.

Millainen taho näitä lakanatutkimuksia johtaa?

Elämäni pelottavimpia öitä, kun joskus 8-vuotiaana luin jotain "tosielämän mysteerit" -kirjaa, jossa puhuttiin muunmuassa tästä lakanasta. Kuva siitä lakanasta on jotenkin syöpynyt mieleeni. Samassa kirjassa oli jotain muita yliluonnollisuuksia ja varmaan jotain Jack the Ripper -matskua myös.

Millainen taho näitä lakanatutkimuksia johtaa?

Torinon käärinliina ei sittenkään ole keskiaikainen huijaus? | Yle Uutiset | yle.fi

Mä ymmärrän heitä jotka uskovat.

En ymmärrä heitä jotka tarvitsevat uskolleen reliikkejä ja uskovat enempi niihin.

Elävän Jumalan luulis olevan tärkeämpi kuin ikivanhan lakanan?

Puhumattakaan siitä, jos joku löytää kakstuhatta vuotta sitten käytetyn viinimaljan. Viini on huomattavasti vanhempi keksintö, joten eiköhän käytettyjä viinikippoja kaivamalla löydy.

Se on fuula, miksi Jumala tollasta tekisi?

Mäkin ajattelin ensin että tämänkaltainen Jeesuksen selfie ei nyt oikein sovi Jumalan tyyliin, se ois Jumalalta "liian helppoa". :D Varsinkaan kun katolinen kirkko on aikaisemmin tehtaillut pyhäinjäännösväärennöksiä varmaan tonneittain.

Mä ymmärrän heitä jotka uskovat.

En ymmärrä heitä jotka tarvitsevat uskolleen reliikkejä ja uskovat enempi niihin.

Elävän Jumalan luulis olevan tärkeämpi kuin ikivanhan lakanan?

Puhumattakaan siitä, jos joku löytää kakstuhatta vuotta sitten käytetyn viinimaljan. Viini on huomattavasti vanhempi keksintö, joten eiköhän käytettyjä viinikippoja kaivamalla löydy.

Mä olen puhtaasti historialliselta kantilta kiinnostunut tuosta liinasta.

Jeesukseeen kyllä uskon, mutten Jumalan poikana. Hieno mies. Paras tällä pallolla kai ikinä.

Laitan nyt vielä lisää, kopsaan toiselta nettisivulta...eli kun ristiinnaulitseminen oli kuitenkin yleistä tuohon aikaan niin se liinan mies voi olla joku muu juutalainen ristiinnaulittu, mutta siinä liinassa on kirjoitustakin:

Fralen havainnot vahvistivat aiempia päätelmiä mm. siitä, että tekstit koostuvat kolmesta kielestä: kreikasta, arameasta/hebreasta ja latinasta. Hän kykeni erottamaan ainakin seuraavat sanat:
(I)esou(s) Nnazarennos (”Jeesus Nasaretilainen”), (o)pse kia(tho) (”otettu alas alkuillasta”), in nece(m) (”kuolemaan”) ja pez(o) (”minun määräyksestäni”).<

<Paleografiaan ja historiaan perehtynyt tri Frale ei työskentele Vatikaanin tai katolisen kirkon laskuun, vaan korostaa tarkastelevansa käärinliinaa yksinomaan arkeologisena objektina ilman mitään uskonnollisia ennakkokäsityksiä. Hän huomauttaakin, että mikäli nämä tekstit olisi laadittu käärinliinalle keskiajalla ja niillä pyrittäisiin todistamaan se itsensä Jeesuksen hautaliinaksi, niihin sisältyisi varmuudella joko ilmaus ”Kristus” tai ”Jumalan poika”. Kun tuomittu vainaja nimetään yksinomaan ”Jeesus Nasaretilaiseksi” ilman näitä attribuutteja, on tekstin todennäköinen autenttisuus aivan toista luokkaa. Frale on näyttänyt tekstejä usealle Lähi-Idän vanhoihin teksteihin perehtyneille asiantuntijoille ja nämä ovat olleet yhtä mieltä siitä, että niiden kirjoitusasu vastaa ensimmäisen vuosisadan muotoa. Tällainen on esimerkiksi sana ”Nnazarennos”.
Merkittävä seikka on myös se, että nämä tekstit ovat luettavissa ainoastaan negatiivivalokuvassa aivan samoin kuin itse käärinliinan vainajakuvakin, joka vasta negatiivina nähdään positiivina. Keskiaikainen väärentäjä ei missään tapauksessa olisi tehnyt kankaalle peilikirjoitusta vain siksi, että se voitaisiin lukea vasta satoja vuosia myöhemmin kehitetyillä laitteilla.

Ihan mielenkiinnosta (en itse usko enkä halua siitä vängätä kenen tulisi uskoa ja kenen ei), mutta jos uskotte torinon käärinliinoihin olleen käärittynä "aito" jeesus-niminen mies joka ei kuitenkaan ole jumalan poika eikä ylösnousemusta tapahtunut, miksi henkilön kuvajainen olisi tullut liinaan?

Periaatteessahan tässä on mielestäni vain kaksi vaihtoehtoa; kuvajainen olisi palanut liinaan ylösnousemuksen aiheuttamana tuntemattomana fysikaalisena reaktiona tai sitten se on pyhäinjäännösväärennös. En oikein ymmärrä miten se voisi olla jotain siltä väliltä.

Ihan mielenkiinnosta (en itse usko enkä halua siitä vängätä kenen tulisi uskoa ja kenen ei), mutta jos uskotte torinon käärinliinoihin olleen käärittynä "aito" jeesus-niminen mies joka ei kuitenkaan ole jumalan poika eikä ylösnousemusta tapahtunut, miksi henkilön kuvajainen olisi tullut liinaan?

Periaatteessahan tässä on mielestäni vain kaksi vaihtoehtoa; kuvajainen olisi palanut liinaan ylösnousemuksen aiheuttamana tuntemattomana fysikaalisena reaktiona tai sitten se on pyhäinjäännösväärennös. En oikein ymmärrä miten se voisi olla jotain siltä väliltä.

epäilen kemiallista reaktiota.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30673495:
epäilen kemiallista reaktiota.

Oletettaessa että kuvajainen oli muodostunut pitkäaikaisesta ja voimakkaasta valottumisesta johtuen, liikutaan kyllä optiikan ja fysikaalisten ilmiöiden ihmeellisessä maailmassa.

Vai tarkoitatko että ruumiin, kankaan ja voiteluaineiden välillä olisi voinut tapahtua reaktioita jolloin tavallisen miehen kuva olisi piirtynyt liinaan?

Viimeksi muokattu:
Oletettaessa että kuvajainen oli muodostunut pitkäaikaisesta ja voimakkaasta valottumisesta johtuen, liikutaan kyllä optiikan ja fysikaalisten ilmiöiden ihmeellisessä maailmassa.

Vai tarkoitatko että ruumiin, kankaan ja voiteluaineiden välillä olisi voinut tapahtua reaktioita jolloin tavallisen miehen kuva olisi piirtynyt liinaan?

jotain noitten yhdistelmää.

Yhteistyössä