torkkujasta nukkujaksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipii....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiipii....

Vieras
Onko kukaan onnistunut samaan sellasesta tirsojen vetelijästä kunnollisia päiväunia nukkuvaa vauvaa? Muuten kun ajan kanssa...
Kaipaisin jotain vinkkiä mitä voisi yrittää.
Meidän 5kk vauva nukkuu max puoli tuntia päiväunta kerrallaan. Oli sitten sisällä tai ulkona vaunuissa, omassa sängyssä tai soffalla. Aina herää viimeistään puolen tunnin jälkeen ja selvästi on vielä väsy muttei nukahda uudelleen. Jos työnnän vaunuja niin nukahtaa ja nukkuu alle 10 min. ja herää taas. Tai sängyllä, jos annan tissiä niin uni jatkuu tuota 10 min pätkää.
Onko kukaan saanut paremmin nukkumaan torkkujaa ja jos, niin miten?

Herääkö vauva myös liikkuvissa vaunuissa? Itse kävelen päivittäin 2h vaunulenkkejä juurikin siksi ettei vauva muuten nuku puolta tuntia pidempään.. Rankkaahan tämä on, mutta tuleepahan samalla liikuttua itsekin.

vauva herää vaunuissa todella helposti, mutta nukkuu / nukahtaa kantopussissa. Siitä sitten siirretään joskus vaunuihin nukkumaan, mutta aika pian heräilee. Pussissa nukkuu joskus jopanoin tunnin, kunhan kantaja kävelee... Herää, jos mennään sisälle tai pysähdellään pitempään. Turhaan kuvittelin, että kellitään puistossa koko kesä, vauva ei tykkää ollenkaan ja ilmoittaa kaikille. Meillä kävellään tuntikausia joka päivä... Reipasta ulkoilmaeloa!

Meillä sama juttu, olen tosin päättänyt lakata yrittämästä pidentää tirsoja, koska näyttää olevan virkeä ja hyvinvoiva noillakin unilla. Yöt nukkuu kuin unelma 9-10 h putkeen.

Eikös tuo 30 min ole se vauvan 1 unisykli, ei 30 min unen jälkeen ollaan taas siinä kevyen unen vaiheessa josta herätään herkästi..

Tässä kuitenkin muutama juttu mitä olen yrittänyt, joskus on auttanut ja joskus ei... mutta ainakin kerran on jokainen näistä toiminut!

1. Rätti silmille
2. Mene 'kytikselle' viereen kun tietää että vauva herää kohta, ja heti kun osoittaa havahtumisen merkkejä, syssyttää ja taputtelee takaisin uneen. Olen myös pienellä maitotilkalla saanut tainnutettua.

3. Nuku vauvan kanssa, jos herää ja herättää sinutkin, teeskentele nukkuvaa.

Neljäs ja paras.. älä tee mitään! Tämä toimii meillä parhaiten vaunuissa, kun huomaat että vauva herää, älä puhu sille äläkä ota katsekontaktia vaan painelet eteenpäin niinkuin et huomaiskaan. Jos tarvitsee laittaa tuttia yms, tee se niin ettet puhu mitään ja katsot silmien 'ohi'. On toiminut myös autossa ja kotona omassa sängyssä. Hankalaa tietty jos vauva herätessään aina itkee ja tarvitsee lohtua, mutta sylissä lohduttelukin voi onnistua ilman katsekontaktia ja puhetta. Meillä onnistuu koska tyttö herää lähes aina hyvällä tuulella eikä vaadi välitöntä huomiota.

Lisäksi, kaikki lelut ja virikkeet pois nukkumaympäristöstä, sekin voi auttaa. Jos vauvan näkymät on mahdollisimman tylsät herätessä, ehkä hän päättää sittenkin jatkaa unia.

Tässä nyt muutama ajatus..

Meillä myös poika 7kk on aina nukkunut vain puolisen tuntia, joskus ei sitäkään. Sitten onkin väsynyt taas kahden tunnin päästä. Meillä on nukuttu hyvin lenkillä. Eli silloin jaksaa nukkua kaksikin tuntia. Sitä kannattaa yrittää. AA, olitkin kokeillut sitä.hmm. sitten onkin vaikeampaa. Ehkä pitää vain tottua. Sitä minä olen tehnyt.

Yhteistyössä