Tosi hienoa tää erityislasten integrointi tavallisiin ryhmiin :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hmmm";23526454]Täältäkin tulee yksi todella tyhmä kysymys, kun meidän muksut vielä niin pieniä, että ei olla erityislapsiin törmätty. (On silti ihan mielenkiintoista lukea näitä keskusteluja, niin ymmärtää sitten paremmin, kun joskus törmätään.)

Mitä se tarkoittaa, että on erityislapsi? Siis jos on vaikka ADHD-diagnoosi, niin onko silloin erityislapsi? Mitä muita diagnooseja voi olla? Mulla on itselläni serkku, jolla on downin syndrooma, niin onko hän erityislapsi? En ainakaan ole ikinä kuullut hänen vanhempiensa käyttävän tuota termiä.[/QUOTE]

Erityislapsia on lukematon määrä ja siis diagnooseja.ADHD on erityislapsi samoin down lapsi.

Päiväkodissa erityislapsi on käsittääkseni usein ns. erityislapsen paikalla, tai useamman lapsen paikalla. Tai sitten on henkilökohtainen avustaja, tai ryhmäavustaja tämän lapsen takia. Erityislastentarhanopettaja myös seuraa erityislapsen kehitystä, meillä erityislastentarhanopettaja käy tapaamassa lasta noin kerran kuussa. Liian harvoin kyllä mun mielestä.

Erityislapsi on mielestäni sellainen neutraali titteli. Pitää sisällään vammaiset, sairaat yms. Oma lapseni on mm. kehitysvammainen ja oma adhd:n.

[QUOTE="Hmmm";23526454]Täältäkin tulee yksi todella tyhmä kysymys, kun meidän muksut vielä niin pieniä, että ei olla erityislapsiin törmätty. (On silti ihan mielenkiintoista lukea näitä keskusteluja, niin ymmärtää sitten paremmin, kun joskus törmätään.)

Mitä se tarkoittaa, että on erityislapsi? Siis jos on vaikka ADHD-diagnoosi, niin onko silloin erityislapsi? Mitä muita diagnooseja voi olla? Mulla on itselläni serkku, jolla on downin syndrooma, niin onko hän erityislapsi? En ainakaan ole ikinä kuullut hänen vanhempiensa käyttävän tuota termiä.[/QUOTE]

lapsi, jolla on diagnoosi jostain sairaudesta tai vammasta tai kehitysviive tai kehitysvamma.
down, ADHD, CP, aspegren, liikuntavamma, vaikea diabetes tai astma, jokin muu tarkkaavaisuus- tai käytöshäiriö, jne.

Ehkä tyhmä kysymys,mutta mistä te tiedätte kuka ryhmän lapsista on erityislapsi? Mulla poika 16 lapsen pienryhmässä,jossa viisi erityispaikkaa,mutta ei meille ole kerrottu ketkä näistä lapsista on erityislapsia.. Onhan niitä villejä ja agressiivisia "normaaleja" lapsia ja hiljaisia ja rauhallisia erityislapsia..
Esikoisen päiväkodissa sitä ei ollut vaikea nähdä, se kepeillä kulkeva (nykyään pyörätuolissa) lapsi oli toinen erityislapsista, toinen oli se outo, joka saattoi kovakouraisesti tulla halaamaan tms.

Oman erityislapseni integroidussa ryhmässä kyllä sen huomasi, kuka oli erityislapsi, kuka taas normaali. Kaikilla erityislapsilla oli kaikilla viivettä tietyssä jutussa, tosin muutakin diagnoosia saattoi olla mukana. Ainoastaan yhden uuden lapsen kohdalla viimeisenä keväänä ennen eskaria en ollut aivan varma, oliko kyseessä normaali vai erityistapaus, hänen kanssaan ei tullut juteltua kuten muiden lapsien. Samaten erityislapsille oli järjestetty paljon omaa erityisohjelmaa kuntoutuksellisista syistä (mitä varmaan tavikset kadehtivatkin, ainakin oma sisarus oli kateellinen, kun toinen pääsi kivoihin juttuihin), kyllä sitä lapsi kertoi ketä oli mukana. Ja vanhempien kanssakin tuli juteltua, vanhempainilloissa monet vanhemmat suoraan kertoivat mitä ongelmia lapsella on.

Meille tiedon erityislapsesta antoi toinen ryhmän hoitajista, kun otin puheeksi aisan, että en hyväksy sellaista seikkaa että toinen lapsi hakkaa mun lastani kepeillä päähän jne, ihan ilman mitän syytä, rikkoi lapseni lelut tahallaan tai sotki ne tusseilla, kävi oikein hakemassa lokerosta ja sotki.
Hoitaja tähän, että kun sillä on se diagnoosi, ei siitä kannata välittää, öö siis mitä, mulle on ihan sama mikä diagnoosi ko lapsella on, mutta teidän tehtävä on huolehtia, että kaikilla on täällä hyvä ja turvallinen olla jopa tuolla diagnoosilapsella.

Kerroin myös ko lapsen äidille, että ihan surutta täällä kerrotaan teidän lapsen diagnoosit, kannattaa varmaan huomauttaa ko asiasta henkilökunnalle.

[QUOTE="ihmettelen";23526242]Miksi ihmeessä erityislasten äidit ja isät taistelevat itsensä uuvuksiin kun yrittävät estää diagnoosin ja avun erityislapseltaan, sekä pieneen ryhmään sijoittamisen? Aloituksessa kuvatunlaiset tapaukset ovat tuttuja minullekin. Ja silloin kun vanhemmat taistelevat diagnoosia vastaan kynsin hampain, lapset eivät saa edes avustajia.[/QUOTE]

No minä kyllä taistelin 2 ja puoli vuotta saadakseni lapselleni apua, mutta kukaan ei uskonut/halunnut auttaa, koska lapsi oli kotihoidossa. Vasta kun eskari alkoi ja eskariope ilmaisi huolensa, rupesi asiat rullaamaan. Sen jälkeen taistelin Kelan kanssa vuoden. Samaan aikaan kuljetin lasta tutkimuksiin vähintään kerran viikossa ja terapioihin 2 kertaa viikossa. Kotona oli myös hoidettavana sisaruksia. Kyllä se vaan niin on, että erkkalapsen vanhempana on aavistuksen verran raskaampaa ja jos apua haluat, on taisteltava kuin leionaemo sitä saadakseen. Joten ei pidä yleistää, että asiat olisivat mainitsemallasi tavalla hoidettu.

Kyllä se vaan niin on, että erkkalapsen vanhempana on aavistuksen verran raskaampaa ja jos apua haluat, on taisteltava kuin leionaemo sitä saadakseen. Joten ei pidä yleistää, että asiat olisivat mainitsemallasi tavalla hoidettu.

On raskaampaa, en väitä sitä vastaan. Ja eiväthän tietenkään kaikki vanhemmat yritä viimeiseen asti kieltää lapsensa sairautta, mutta jokainen silmänsä tosiasioilta sulkeva tekee väärin.

Kun puhutaan erityislasten integroimisesta ei puhuta vain ja ainoastaan aggressiivisten lasten pitämistä samassa ryhmässä kuin muutkin. He ovat yksi harvoista, jotka oikeasti voisivat paremmin pienryhmässä.
Intregroimista vastustamalla vastustetaan kuitenkin myös näkö- tai kuulovammaisten lasten, pyörätuolissa olevien lasten, yms. yms sopeuttamista normaaliluokkiin ja - yhteiskuntaan ja se taas ihan kaikkien etu, niin heidän kuin ns. normaalienkin.
Kavahdin siis otsikkoa ja sen muotoilua mutta ymmärrän vanhemman huolen juuri ko. tapauksessa.

Intregroimista vastustamalla vastustetaan kuitenkin myös näkö- tai kuulovammaisten lasten, pyörätuolissa olevien lasten, yms. yms sopeuttamista normaaliluokkiin ja - yhteiskuntaan ja se taas ihan kaikkien etu, niin heidän kuin ns. normaalienkin.
Kavahdin siis otsikkoa ja sen muotoilua mutta ymmärrän vanhemman huolen juuri ko. tapauksessa.

Mulla on se käsitys, että erityislapsi sanana tälläissiä yhteyksissä tarkoittaa ihmisten mielessä käytöshäiriöisiä... Varmaan monikaan ei pidä pahana että näkö- kuulo- tai liikuntavammainen lapsi integroidaan avustajan kanssa.

[QUOTE="ihmettelen";23528502]Mulla on se käsitys, että erityislapsi sanana tälläissiä yhteyksissä tarkoittaa ihmisten mielessä käytöshäiriöisiä... Varmaan monikaan ei pidä pahana että näkö- kuulo- tai liikuntavammainen lapsi integroidaan avustajan kanssa.[/QUOTE]

Jeps. Erityislapsi tarkoittaa kuitenkin heitäkin, samoin kuin jonkun jo mainitsemaa downin syndromaaisia ja eriasteisesti cp-vammaisia jne.

[QUOTE="ihmettelen";23528502]Mulla on se käsitys, että erityislapsi sanana tälläissiä yhteyksissä tarkoittaa ihmisten mielessä käytöshäiriöisiä... Varmaan monikaan ei pidä pahana että näkö- kuulo- tai liikuntavammainen lapsi integroidaan avustajan kanssa.[/QUOTE]

Erityislapsi = erityistä tukea tarvitseva lapsi. Syitä siihen voi olla tsiljoona.

Yhteistyössä