tosi tyhmä kysymys imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäh?

Vieras
minulla tuo rintamaidon riittävyys vauvalle on ollut aina kysymysmerkki eli onko tullut riittävästi. Tulipahan sellainen juttu mieleen, että voiko mun rinnoissa olla jotain vikaa, kun mulla tulee sitä maitoa useasta eri kohdasta nänniä, mutta sellaisina tosi ohuina suihkuina. Pumppaamalla tunnin saa ehkä jotain 40 ml. Nla:ssa tehty syöttöpunnituksia ja n. 45 min. aikana on vauvalle tullut painoa lisää n. 100 gr. Nla väittää, että maito riittää, itse en usko.

Mutta siis peruskysymykseen: pitäisikö sitä maitoa tulla ns. isompi suihku keskeltä nänniä?

Vastatkaa pliis tähän outoon kysymykseen.

Ei pitäis noin juuri se tuleekin, kuin sulla. Eikä pumppaamalla maito heru yhtä lailla kuin vauvan imiessä. Älä siis huoli, kyllä maito riittä varmasti, kun vaan imetät :-)

On normaalia, että tulee "monesta reijästä". Rinta ei välttämättä heruta pumpulle, mutta vauvalle heruttaa (itellä tuli pumpatessa ehkä 10ml ja täysimetin melkein 8kk asti). Luota vaan, että maitoa tulee. Ja tiesitkö, että rinnat lätsähtää jossain vaiheessa ja tuntuvat tyhjiltä. Älä säikähdä, maitosi ei loppunut kesken. Se kuuluu asiaan ja maitoa tulee edelleen :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei pitäis noin juuri se tuleekin, kuin sulla. Eikä pumppaamalla maito heru yhtä lailla kuin vauvan imiessä. Älä siis huoli, kyllä maito riittä varmasti, kun vaan imetät :-)

kiitos vastauksesta.

Tuo vauvan valtaisia itkuisuus vaan mietityttää, itkee monta tuntiakin putkeen ja kannetaan ja sitten nukkuu n. 30 min. kerrallaan eli on nyt ollut vastasyntyneenä enemmän hereillä kuin nukkunut. Mietin vain jos se maito ei riitä, kun olisi rinnalla koko ajan.Nla:ssa ja synnärisastolla sanoivat, että imuotekin olisi ok. Silti rinnanpää on monesti melko littana kun tulee ulos suusta. En osaa edes kuunnella kuuluuko nielemisääntä tms. Mä olen avuton ja itkettää tän imetyksen takia.

Elä hätäile, jos vauva lienee vielä kovin pieni ja voi itkeä ihan mahanpuruja, muista aina röyhtäyttää ja kysy neuvolasta apua jos vaikealta tuntuu.
Cuplatonia apteekista mahavaivoihin :)
Jos 45min imetyksen jälkeen painoa 100g lisää, on se tosi hyvin että kyllä sitä maitoa riittää!
Ja useasta reiästä sitä maitoa suihkuaa joten sekin normaalia :)

Alkuperäinen kirjoittaja kuupas:
Elä hätäile, jos vauva lienee vielä kovin pieni ja voi itkeä ihan mahanpuruja, muista aina röyhtäyttää ja kysy neuvolasta apua jos vaikealta tuntuu.
Cuplatonia apteekista mahavaivoihin :)
Jos 45min imetyksen jälkeen painoa 100g lisää, on se tosi hyvin että kyllä sitä maitoa riittää!
Ja useasta reiästä sitä maitoa suihkuaa joten sekin normaalia :)

synnäreillä tuli 45 gr per syöttäkerta, oliko se ok? Kahden viikon päästä käytiin päivystyksessä ja siellä tuli syöttöpunnituksella n. 80 gr.

Voinko luottaa siihen ettei tartte antaa korviketta? Tuntuu vaan hassulta, kun ei oikein ole edellinen imetys päättynyt, n. 1.5 t, kun seuraava alkaa ja pieni roikkuu koko ajan kiinni tissisä eikä irroita.

Eli kahden vaiheilla olen, onko vaan mahakipuja vai nälkä mikä itkettää.

Hirveitä pieruja tulee ja välillä maito ikään kuin "kolisee" mahassa. MAitohappobakt. ja Cuplaton eivät ole vielä auttaneet. Röyhtäisy on tuskan takana. Lisämaitoa kun olen antanut, niin sitä tulee aina ulospäin eli olisiko sitten turhaa antaa sitä, jos itku johtuu mahakivuista. Pulautellut on tosin aina.

Tää on niin vaikeeta

ja voit tarkkailla vauvan pissavaippojen määrää. uskon, että sinulla riittää maito aivan hyvin vastaamaan vauvan tarpeita. jos et liikaa stressaa, niin maidon tulokin on parempaa. ja kumppanin tsemppaus on tärkeää!

Alkuperäinen kirjoittaja Yks vaan:
ja voit tarkkailla vauvan pissavaippojen määrää. uskon, että sinulla riittää maito aivan hyvin vastaamaan vauvan tarpeita. jos et liikaa stressaa, niin maidon tulokin on parempaa. ja kumppanin tsemppaus on tärkeää!

riittäkö jos pissavaippoja tulee 5 ja kakkavaippoja, joissa on myös pissaa 2-3 /vrk

Älä stressaa, littanaan se rinnanpää vähän meneekin siellä vauvan kitalaessa kun se on kunnolla vauvan suussa. Jos vauva on saanut syöttöpunnituksessa 100g, tarkoittaa se siis että desi on mennyt kerralla mikä on ihan HYVÄ!
Ihan taatusti nielee jos desin verran mahaan asti menee :)
Itku ja hereillä olo voi johtua ilmavaivoista, "ähkystä"? Röyhtäytätkö imetyksen päätteeksi?
Monet vauvat viihtyvät rinnalla - se on ainoa lohtu minkä vauva tietää kaikkeen mahdolliseen vaivaan ja rinnan imemimen on parasta mitä pieni vauva osaa kuvitella.
Tiheä imetys lisää myös maidon tuotantoa. Mitä enemmän ja useammin vauva syö, sitä enemmän maitoa alkaa muodostua. Muista itse juoda ja syödä hyvin ja nauti imetyksestä stressaamisen sijaan. Käperry sohvalle, vauva rinnalle ja salli itsellesi aikaa vaan olla. Ja nauti siitä hetkestä, sitä kestää niin vähän aikaa loppujen lopuksi.
t. niitä aikoja haikeana muisteleva taaperon äiti

hyvä ap, kirjoituksesi voisi olla minun muutaman kk takaa :)

mietin ihan samoja juttuja kuin sinä. nyt tyttö on 10vkoa vanha ja täysimetyksellä mennään. pumpulle en heru ollenkaan, eli en edes viitsi yrittää pumppailla pakkaseen maitoa. ja tuosta vauvan itkuisuudesta ja rinnalla viihtymisestä. meillä myös itkettiin jatkuvasti ja ainoa mikä rauhoitti oli rinnalla olo. joten pidä vauvaa rinnalla niin paljon kuin jaksat. opettele lukemaan, katso tvtä, puhu kännykkään jne. samalla kun imetät. ainakin meillä tuota jatkuvaa imemisen aikaa kesti noin 1,5kk. ja nyt tyttö onkin sitten syömistensä kanssa kymmenessä minuutissa valmis, eli rinnalla ei enää viihdytä kovin kauaa. yritä jaksaa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Yks vaan:

riittäkö jos pissavaippoja tulee 5 ja kakkavaippoja, joissa on myös pissaa 2-3 /vrk
riittää - ja edellisiä peesailen kaikessa tuossa mitä maidon tulemisesta, pumppaamisesta ja riittävyydestä ovat sanoneet

Pumppaamalla ei aina heti alakaan tulemaan maitoa. Joskus pitää pumpata vähän kauemmin ennen kuin alkaa herumaan esim. jos rinnat ihan täynnä. herumiseen auttaa jos lämmität ja tai hierot rintojasi samalla kun pumppaat. Ota vauva lähellesi, katsele häntä ja pidä hartiat rentoina. Muista myös juoda.

Jos imettäminen tuntuu ahdistavalta yritä tätä pumppaamista ja imetä aina välillä. Saat mielenrauhan kun tiedät, että vauva varmasti saa ruokaa pulolla ja imetyskin voi alkaa sujumaan itsellään.

ja meillä masuvaivoihin auttoi disflatyl-tipat, cuplatonista ei ollut mitään hyötyä.

ja minä sain synnäriltä lähtiessäni ohjeeksi alussa tarjota lisämaitoa joka syötöllä. pullon tarjoaminen jäi kuitenkin tosi pian. jos syötin kummatkin rinnat niin tyttö ei huolinut lisämaitoa ja jos tarjosin lisämaidon syötön "aikana" niin toinen rinta jäi syömättä. voit myös pyytää omasta neuvolasta, että pääset käymään muutaman kerran tiheämmin näin alkuaikoina, jotta voitte seurata vauvan painon kehitystä!

5-8 pissavaippaa on ihan ok määrä vuorokaudessa.
Voit vähän tarkkailla mitä itse syöt, onko sillä vaikutusta vauvan masuvaivoihin?
Maitotuotteet, kahvi ja suklaat sekä mausteet vaikka vuorotellen kokeillen vähemmälle, ne voi aiheuttaa ilmavaivaa. Samoin viinirypäleet. Minun vauvalla oli ihan samoja mainitsemiasi oireita täysimetyksellä ollessa ja nyt myöhemmin on selvinnyt maitoallergia ja luultavasti viljat myös.

Otitko äitiyspakkauksen? siinä oli tosi hyvä lehtinen imetyksestä, kannattaa lukasta! Vauvalla on tiheän imun kausia jollon varsinkin illasta viihtyy tissillä lähes jatkuvasti, tiehän imun kausi liittyy siihen että vauva "tilaa" maitoa eli tiheillä imuilla viestittää äidin keholle/rinnoille tuottaa lisää maitoa kasvavaan tarpeeseen :)

Veikkaan että mahapuruista kyse, mutta kannattaa toki kysyä vielä neuvolastakin, on muunkin merkkisiä "cuplattomia" en nyt juuri muista mitä, mutta voisi kokeilla vaihtaa.

Kannattaa käydä tsekkaamassa imetystukilista.net sivut ja samoin maitolaituri.imetys.fi

KIITOS HIRVEÄSTI KAIKILLE vastauksista.

Jos saan vielä kysyä, niin miksi sille tytölle sitten lisämaitoa menisi vaikka kuinka paljon, vaikka olen imettänyt. Siksi olen antanut, kun neuvolassa sanottiin, että nälkä sillä on, jos pullostakin vielä ottaa. Jotkut kuitenkin sanovat, että vauva vaan imee imemisen tarpeesta.

Yhteistyössä