Tosiaanko päiväkodeissa tehdään näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
En ole kuullut että tehtäisiin, mutta miksi ei saisi tehdä.
Siinä on rangaistus jutusta mitä ei saa tehdä. Ei meilläkään sillä saippualla koko suuta pestä edes isommalta, tippa fairya hammashajaan ja sillä jynssätään ne rumat sanat pois

Onhan se tavallaan väkivaltaa, koska ei se lapsi siihen vapaaehtoisesti suostu, vaan vahvemman voimaa käyttäen tuollainen tehdään.

Se on väkivaltaa jo senkin takia että pesuaineet ja kemialliset aineet eivät ole tarkoitettu syötäväksi/nieltäväksi !

Alkuperäinen kirjoittaja kokemuksella:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Multa pestiin esikouluiässä saippualla suu 80-luvulla tarhassa.. tuskimpa enää tänä päiväntuollainen on normaalia, minä ainakin kävisin hakemassa saippuan ja tunkisin sen hoitajan suuhun jos kuulisin että meidän 2-vuotiaalle noin olisi tehty... eihän tuonikäinen edes tajua mitä puhuu vaan ympäristöstään omaksuu uusia sanoja.

Minulta on pesty suu saippualla ollessani 6.vuotias koska kiroilin ja puhuin rumia. Minusta rangaistus oli ihan ansaittu. Ehkä kaksi vuotias on liian nuori suun pesuun. Mutta vanhemmille lapsille ja myös meille aikuisille, suun saippuointi on mielestäni ihan hyvä rangaistus kiroilusta, jos puhe ei auta. Suosittelen, kokeilemaan vaikka laki kuinka kieltäisikin.

Minäpä tulen pesemään suusi suolahapolla,katsotaan oletko sen jälkeen vielä samaa mieltä ???!!!!

Siinä on rangaistus jutusta mitä ei saa tehdä. Ei meilläkään sillä saippualla koko suuta pestä edes isommalta, tippa fairya hammashajaan ja sillä jynssätään ne rumat sanat pois

huhu huh ja hellanlettas!uskomatonta että edes kuulee nyky päivänä kun ihmiset ja aika on muuttunut noin keskiaikaisia kasvatus tapoja,juuh,en minäkään enää rumia puhuis jos saippuaa suuhun työnnettäis tai satutettais muuten,en uskaltaisi miltä mahtaa tuntua lapsesta??sillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa oppiiko lapsi mikä on oikein ja mikä väärin,pelätä oppii:(

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Tytön päiväkodissa oli viime vuonna muutama "yhteiskunnan kerman" lapsi, jotka opetti muille kauniita sanoja kuten homo, nussia, kusipää ja vittunaama. Heidän vanhemmillaan oli se asenne, että minkäs he sille voi, ja heidän mielestään oli silkkaa nipottamista kun lapset poistettiin aamupiiristä ja lauluhetkestä kiroilun takia, ja he joutuivat syömään yksin eri pöydässä kun ruokailutkin meni pelkäksi sähellykseksi ja sadatteluksi.
Me muut vanhemmat taas oltiin sitä mieltä, että mitä tiukemmin näille pellossa kasvaneille tehdään selväksi mikä on soveliasta käytöstä ja mikä ei, sen parempi.
Yksi huostaanotettiin (tuttavalta kuulin), yksi lähti erityisryhmään ja kolmas oppi olemaan ihmisiksi.

Aivan.Kysymyshän ei ollutkaan siitä ettei huonosta käytöksestä saa ns.rangaista-mainitsemasi tavat oikeita,opettavaisia ja asiallisia.lapsikaan ei saa käyttäytyä miten haluaa.Mutta kukaan ei saa mennä työntämään lapsen suuhun mitään ainetta väkisin,saatika sellaista joka ei ole elintarvikkeeksi kelpaavaa.Katsokaas seuraavan kerran pesuaineiden ph:t kun meinaatte innostua,nielkää sitä ITSE ensin muutama teelusikallinen ja odottakaa mitä tapahtuu.Tuleeko mahanpuruja??!!

Tämä on jo väkivaltaa ja se on Suomessa laitonta!

Mä tein aina niin että kun lapset kiroilivat, menin heidän luokseen ja menimme sitten yhdessä hieman sivummalle. Sitten sanoin että "no niin, nyt mä annan luvan, saatte sanoa PASKA (tai mikä sana nyt milloinkin oli) niin monta kertaa kun haluatte. Aloittakaa vaan!" Ja sanoin vähän pilke silmäkulmassa, en kiukkuisesti. Yleensä lapset sitten olivatkin hiljaa. Sitten juteltiin vielä asiasta ja yllättäen lapset olivatkin itse sitä mieltä että "no kun ne on rumia sanoja niin ei me enää..." Ja tilanne oli niiiiiiin helposti ohi. Mutta kyllä. erityisesti vanhemmat tädit aina uhkailivat saippualla pesemisellä.

Näin tuossa ison päiväkodin pihalla kerran tapauksen kun käveltiin ohi;n.3v tyttö sai hirveet pultit jostain ja nämä tädit sitten nostivat tytön vauvojen syöttötuoliin ja vielä jollain remmillä siihen kiinni ja jättivät tytön siihen huutamaan,näytti jotenkin karulta...

Ihmettelen suuresti joidenkin vanhempien ja työntekijöiden piittaamattomuutta lastensuojelulakia kohtaan. Yhteiskuntamme on valmis määrittelemään sanktiot surullisille ja traagisille tapahtumien "syyllisille" viitaten kuoleman tuottamuksiin valvonnan pettäessä pk:n alueella ja toiminnassa. Jäljessä tulee yhteiskunnan edellytykset ja mahdollisuudet puuttua henkisen ja myös fyysisen väkivallan käyttämiseen lasta kohtaan. Tämä koskee meitä kaikkia kasvatusvastuussa olevia. Uhkailu on myös henkistä väkivaltaa. Lapsella on oikeus turvalliseen elämään.

Ja kun seuraavan kerran mietit sanktioita, niin muista, ettei kyseessä ole mielipide tai harkinta, vaan mahdollisesti lainvastainen toiminta. Ja mikäli epäilysi linkittyy tapahtuneeseen: älä epäröi ilmoittamista esimiehellesi ja hän lastensuojeluviranoimaisille. Lapsella on myös tähän oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lasten puolesta:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Tytön päiväkodissa oli viime vuonna muutama "yhteiskunnan kerman" lapsi, jotka opetti muille kauniita sanoja kuten homo, nussia, kusipää ja vittunaama. Heidän vanhemmillaan oli se asenne, että minkäs he sille voi, ja heidän mielestään oli silkkaa nipottamista kun lapset poistettiin aamupiiristä ja lauluhetkestä kiroilun takia, ja he joutuivat syömään yksin eri pöydässä kun ruokailutkin meni pelkäksi sähellykseksi ja sadatteluksi.
Me muut vanhemmat taas oltiin sitä mieltä, että mitä tiukemmin näille pellossa kasvaneille tehdään selväksi mikä on soveliasta käytöstä ja mikä ei, sen parempi.
Yksi huostaanotettiin (tuttavalta kuulin), yksi lähti erityisryhmään ja kolmas oppi olemaan ihmisiksi.

Aivan.Kysymyshän ei ollutkaan siitä ettei huonosta käytöksestä saa ns.rangaista-mainitsemasi tavat oikeita,opettavaisia ja asiallisia.lapsikaan ei saa käyttäytyä miten haluaa.Mutta kukaan ei saa mennä työntämään lapsen suuhun mitään ainetta väkisin,saatika sellaista joka ei ole elintarvikkeeksi kelpaavaa.Katsokaas seuraavan kerran pesuaineiden ph:t kun meinaatte innostua,nielkää sitä ITSE ensin muutama teelusikallinen ja odottakaa mitä tapahtuu.Tuleeko mahanpuruja??!!

Missä kohtaa puhuin pesuaineiden puolesta?
T: entinen Åboriginal

Ja sinä kusipää, joka peset lapsesi suun laittaen hammasharjaan saippuaa... nielet vielä tuon kun lapsesi vähän kasvaa ja ymmärtää mitä olet heille tehnyt. Juttelisit mielummin lapsesi kanssa, jos järkesi siihen riittää. Taidat olla säälittävä tapaus, jonka luona lapsesi joutuvat olemaan:(

Mikä ihmettä teitä vaivaa? Näinkö suhtaudutte lakeihin ja asetuksiin yleensä? Kuinka noin aivottomat tyypit saavat tehdä töitä lasten kanssa? Kuten tuossa aikaisemmassa todettiinkin, niin Suomessa olemme pahasti jälkijunassa suhteessa sanktioihin kohdistettuina siis työntekijöihin ja vanhempiin.

Toivon, että ne lapsiraukat jotka tosiaan joutuvat tuollaisessa helvetissa elämään ja kusipäiden (lainaus) kanssa, niin jonain päivänä osaavat ja ymmärtävät tehdä vanhemmistaan lastensuojeluilmoituksen. Ja te vanhemmat, jotka tiedätte tällaista tapahtuvan, niin viipymättä tekemään ilmoitus kyseisestä työntekijästä. Lapsenne ovat toivottavasti sen arvoisia.

Ja te idiootit, jotka kannatatte saippuan syömistä, niin siitä vain. Äly ei varmasti riitä kieltämiseen ;) Aloittakaapa pullollisella fairya :) ja antakaa lastenne olla teistä rauhassa.

veljelle soitin ja se jonkun ajan päästä anto pojalleen puhelimen .sieltä alko tulee pillu vittu kananmunapaska juttuja jne.mahollisimman paskaa mitä en iki maailmassa ois kehannu faijan ,mutsin ja kenenkään tätien ja setien kuullen alaikäsenä jutella.jos oisin pentuna tollasia jutellu niin ois tullu selkään ja sen oisin ansainnuki vaik se ei ois tuntunu silloin oikealta ratkaisulta omasta mielestä, oisin ollu katkera ja arka ja vihanen,mutta mitä kuria oon ite lapsena saanu ,vaikka olin kiltti lapsi sutkot) se on murrosiän jälkeen ku on aikuiseks kasvanu sen on ymmärtäny tiukan kurin ja osaa arvostaa sitä kasvatusta.murros ikäsenä olin kyllä hirveä vanhempia kohtaan ,mutta se varmaan johtui iästä ,mutta voiko 5v lapsen rumat puheet johtua itsestä ,ei en usko ne johtuu mitä isä tai äiti lapsen kuullen puhuu. kyllä kiroilla saa mutta kyllä siinä on hyvä pitää joku tolkku. joku voimakas chili varmaan ois ihan hyvä mut vähän luulen et tehoisko sekään veljen muksuun?!!!

Mulla on pk:ssa pesty suu saippualla kun olin 3-4v. Eikä todellakaan ollut mitään apua,enemmän vain halveksuin ja inhosin hoitajaa! :headwall:
Kyllä kiroilun lopettamiseen on muita tehokkaita ja lapsiystävällisiä keinoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Olispa minunkin suu pesty joskun nuorempana saippualla. Koko ikäni oon ollu kova kiroilemaan ja näin vanhemmiten se ei oikein sovi joka tilanteeseen. Vitut ja perkeleet lentää ihan koko ajan. :(

Kannattaa varmaan sun tilanteessas-näin vanhempana-hakeutua jonnekin kursseille jossa harjoitellaan kielenkäyttöä.Ei se saippua kiroilua estä,eiköhän se puhetyyli lähde jostain muualta :headwall:
Toivottavasti olet lasten kuullen edes laukomatta sitä veetä :xmas:

En muista, et tarhas ois koskaan tehty niin, mutta muistan, että koulussa ope yritti pistää mut pesemään suun saippualla ja suuttui kun haukkasin siitä palan :laugh: Oli kuulemma tuhlausta. Sain jälki-istuntoa, kun sanoin sille, et mulla on niin v**un törkynen turpa, ettei vähempi tehoa :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:

:o meillä ei onneksi tota kiroilu ongelmaa ole ollut,kun kumpikaan vanhemmista ei kiroile lapsen kuullen ja sillon joskus 3-4 v:nä kun tyttö oppi joitain sanoja,niin olimme niin kuin ei mitään ois tapahtunu..tokihan on kuullut muilta lapsilta sujuvasti kaikki kirosanat,mutta ainakaan meidän vanhempien kuullen ei kiroile,enkä usko että muutenkaan..

Voi, miten hienoja ihmisiä olette!

Meillä 5v poika kiroili ja haukku iskää tyhmäksi kun oltiin anopilla syömässä ja siellä on tapana että lautanen pitää syödä tyhjäksi. Oli vielä pojan inhokkiruokaa ja sitte kai anopin ja siskonsa mieliks mies alko vänkäämään et pitää syödä ja poika alkoi kiukuttelemaan ja puhumaan rumia. Miehen sisko sanoi et pese suu saippualla, mies sanoi et ei meillä ole ollu tapana. Miehen sisko sanoi et meiän 3v ainakin oppi kun suun pesi saippualla. No eiköhän mies sitte uskonu tätä siskoaan ja pesi suun saippualla ja minä olin raivona!! En tosin näyttäny sitä siinä. No halusin kuitenkin hyvin äkkiä kotiin ja ajattelin et riitti taas ruokailut siellä, kotona poika syö hyvin ja joskus ei niin hyvin mut ei pakoteta. Hyvin kasvaa! No seuraavana päivänä poika suuttui jostain ja taas kirosi ja haukku mua tyhmäksi, annoin kaks päivää pelikieltoa eikä oo nyt muutamaan kuukauteen rumia sanoja kuulunu!!!

Meillä päiväkodissa käytiin sylkemässä rumat sanat vessanpnttöön. Tuo saippualla peseminen on toivottavsti vaan uhkaus, tulee itselläkin pojalleni sanottua, että täytyy pestä saippualla suu, jos kiroílu jatkuu.

Kyllä lapset kiroaa, myös yhteiskunna kerman, ihmisiä hekin ovat. Pahimmat kiroajat ovat olleet lestadiolaisperheen lapset eli kyllä lapset kiroamaan oppii, vaikka kotona ei kirottaisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Antti:
veljelle soitin ja se jonkun ajan päästä anto pojalleen puhelimen .sieltä alko tulee pillu vittu kananmunapaska juttuja jne.mahollisimman paskaa mitä en iki maailmassa ois kehannu faijan ,mutsin ja kenenkään tätien ja setien kuullen alaikäsenä jutella.jos oisin pentuna tollasia jutellu niin ois tullu selkään ja sen oisin ansainnuki vaik se ei ois tuntunu silloin oikealta ratkaisulta omasta mielestä, oisin ollu katkera ja arka ja vihanen,mutta mitä kuria oon ite lapsena saanu ,vaikka olin kiltti lapsi sutkot) se on murrosiän jälkeen ku on aikuiseks kasvanu sen on ymmärtäny tiukan kurin ja osaa arvostaa sitä kasvatusta.murros ikäsenä olin kyllä hirveä vanhempia kohtaan ,mutta se varmaan johtui iästä ,mutta voiko 5v lapsen rumat puheet johtua itsestä ,ei en usko ne johtuu mitä isä tai äiti lapsen kuullen puhuu. kyllä kiroilla saa mutta kyllä siinä on hyvä pitää joku tolkku. joku voimakas chili varmaan ois ihan hyvä mut vähän luulen et tehoisko sekään veljen muksuun?!!!

Voi vittu! Kauhee haloo jostain sanoista. Mitä vahinkoa vittu-kyrpä ja muut sanat aiheuttaa. Joku elämäänsä kyllästynyt harhainen paska on keksinyt että näitä sanoja ei saa sanoa, koska helvetti nielaisee ja muuta vittua!. En todellakaan hakkaisi rakkaita lapsiani ja tunkisi happoa suuhun, jos pääsee vittu-sana ja niiltähän pääsee. Joten nazi-äidit jotka hakkaatte lapsianne niin muistakaa, että se mitä teette lapsillenne niin lapsenne tekevät muille ja ovat koko kouluikänsä kiusaajia ja tulevia rikollisia. Vetäkää vittu päähännne lastenhakkaajat! Kohtuunne pitäisi työntää kuuma rauta. Siinä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kotoa se esimerkki varmaan aika usein tarttuu. Siihen on varmaan aika hankala puuttua, jos kotona ajatellaan, että se on ihan se ja sama.

Tämäkään ei aina pidä paikkaansa. Nimittäin itse olen kova kiroilemaan suutuspäissäni ja tyttö 5v. on monesti joutunut kuulemaan kirosanoja. Mutta siltikään hän ei itse ole ikinä kiroillut. Päinvastoin varmistaa usein että eihän äiti se ja se ole ruma sana... Kun taas naapurin hienostolapsi myöskin 5v. tyttö kiroilee kotona, päiväkodissa, teatterissa , kaupassa ja huutaen! Äiti sanoo ettei heillä kiroilla...

Tästä en siis voi ottaa sulkaa hattuuni koska todella huonoa esimerkkiä olen itse lapselleni näyttänyt.

Meidän lapset olivat varahoidossa päiväkodissa kuukauden verran ja olivat tädit sitten opettaneet lapsilleni tosi "kivan ruoka rukouksen" ja se menee näin Siunaa Jeesus ruokamme: Älä kaiva nenää, älä yski enää, muusi laita suuhumme äläkä enää nenään!
Musta aika törkee ruoka rukous!!!!

Saippuan laittaminen lapsen suuhun on kurjaa ja väärää vallankäyttöä, samoin jääpaakun hierominen lapsen kasvoihin . Ammattilainen pystyy suhtautumaan lapseen tilanteen ja iänmukaisesti sekä hillitsee itsensä. Pieni lapsi toistaa kuulemaansa, myös kiroilua. Ja käyttää sitä myös saadakseen huomiota. Kiroilu on myös ikävaiheilmiö. Joten malttia vanhemmat niin päiväkodissa kuin kotonakin. Lapselle on kuitenkin osoitettava sanallisesti ja konkreettisesti, että kiroilu on huonoa käytöstä, toimien lapsen ikävaiheen mukaisesti.

Yhteistyössä