Tosiaanko päiväkodeissa tehdään näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Multa pestiin esikouluiässä saippualla suu 80-luvulla tarhassa.. tuskimpa enää tänä päiväntuollainen on normaalia, minä ainakin kävisin hakemassa saippuan ja tunkisin sen hoitajan suuhun jos kuulisin että meidän 2-vuotiaalle noin olisi tehty... eihän tuonikäinen edes tajua mitä puhuu vaan ympäristöstään omaksuu uusia sanoja.

Minulta on pesty suu saippualla ollessani 6.vuotias koska kiroilin ja puhuin rumia. Minusta rangaistus oli ihan ansaittu. Ehkä kaksi vuotias on liian nuori suun pesuun. Mutta vanhemmille lapsille ja myös meille aikuisille, suun saippuointi on mielestäni ihan hyvä rangaistus kiroilusta, jos puhe ei auta. Suosittelen, kokeilemaan vaikka laki kuinka kieltäisikin.

En tiedä, ehkä oon ihan väärässä, mutta ehkä niiltä tarhantädeiltäkin alkaa keinot loppumaan, kun ovat monessa tapauksessa se ainoa taho mikä kasvattaa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Olin joskus meidän pojasta puhumassa jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Sanoin että päiväkodissa neuvoivat et jos pestäisiin suuta saippualla rumien puhumisen takia. Tää ammatti-ihminen melkein tuli silmille kun huusi et "SUUN PESEMINEN SAIPPUALLA LUOKITELLAAN LAPSEN PAHOINPITELYKSI!!!!!!!!!!!" Vielä perään karjui ettei päiväkodissa saa koskaan antaa tälläisiä neuvoja! Että silleen, empä sitten uskaltanut sanoa että pesty on.

On pahoinpitelyä!!

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjappojanmamma:
Olin joskus meidän pojasta puhumassa jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Sanoin että päiväkodissa neuvoivat et jos pestäisiin suuta saippualla rumien puhumisen takia. Tää ammatti-ihminen melkein tuli silmille kun huusi et "SUUN PESEMINEN SAIPPUALLA LUOKITELLAAN LAPSEN PAHOINPITELYKSI!!!!!!!!!!!" Vielä perään karjui ettei päiväkodissa saa koskaan antaa tälläisiä neuvoja! Että silleen, empä sitten uskaltanut sanoa että pesty on.

On pahoinpitelyä!!

Todella ammattitaitoista ja nykyajan pelleilyä. Suun peseminen EI todellakaan ole mitään pahoinpitelyä, vaan muistutus lapselle siitä mitä ei saa tehdä ja mikä on väärin. Kannatan suun pesua saippualla, koska se on hyväksi havaittu keino lopettaa lasten rumien puhuminen. Jos päiväkerhontäti pesee suun saippualla, koska lapsi on kiroillut, kaikista käskyistä ja kehotuksista huolimatta, niin se on mielestäni oikea ratkaisu, rangaista kuritonta kakaraa. (Anteeksi, rangaista tottelematonta lasta.)

Lapseni keroi neljä vuotiaana, että päiväkodissa pestiin suu saippualla. Hoitajat kiistivät asian. Sanoivat, että vettä laitettiin suuhun. Lapseni 7vuotiaana kuitenkin muistaa tapauksen. Suuhun tungettiin todellakin saippuaa. Lastenhoitaja ei saa toimia näin!!!!!!!

Olispa minunkin suu pesty joskun nuorempana saippualla. Koko ikäni oon ollu kova kiroilemaan ja näin vanhemmiten se ei oikein sovi joka tilanteeseen. Vitut ja perkeleet lentää ihan koko ajan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en ymmärrä, miksi se kiroilu on niin paha juttu, että siitä annetaan ruumiillista rangaistusta.. Eikö kaikilla pidä olla sananvapaus? Aikuiset saavat käyttää millaista kieltä tahansa, eikä kukaan hyökkää paikalle saippuan kanssa. Sanat on vaan sanoja.

aivan täysin samaa mieltä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Mä oon pph ja mä sanon aina lapsille ku puhuvat rumia että jos kovasti tekee mieli puhua niin sit voi mennä vessaan ja laittaa oven kiinni ja puhua sielä ja tulla pois. Joskus ovat kysyneet että missäs se v.. sana sanotaan niin sanon että sinne voi mennä vessaan sanomaan.. ei oo muuten kukaan lapsista halunnu mennä eikä sit puhunutkaan ku on keskusteltu että vessassa puhutaan. Koskaan en siis itse vie vaan sanon että sinne puhumaan loppuu monesti siihen.

TOSI hyvä vinkki!!Kiitos =)

Alkuperäinen kirjoittaja saippuaa säästämättä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eskaripojalla pestiin, puhui ja tosi rumia eikä uskonut millään, muut vanhemmat myös valittivat tästä, erityislapsi kyseessä ja kotona kovat rangaistusmenetelmät käytössä ei niiden jälkeen kaunis puhe paljon tehoa, mutta saippua putsasi puheet.

Minunkin mielestä kunnon suunpesu palasaippualla on ihan hyväksi, jos puhe ei auta. Sanokoon hyssyttelijät ja laki mitä hyvänsä. Suosittelen suunpesua niin pienille kuin isommillekin.

Mutta tästä lapset oppii palkäämään saippuaa ja pesua!!!ootpa tosi fiksu..saist tunkee sen saippuas sinne missä päivä ei paista! :(

Esikoisen päiväkodissa oli aikanaan kova kiroilubuumi joka ei ottanut lannistuakseen. Päiväkodin henkilökunta sitten kysyi vanhemmilta, sopiiko että lapsille asetetaan kiroilemisesta rangaistukseksi suun peseminen saippualla. Valtaosalla se sopi, myös meille, kyseessä ei nyt kuitenkaan ollut että koko suu hinkataan hulluna kiiltäväksi vaan enempikin että sen saippuan inha maku tuli suuhun. Yksi pesu-rangaistus piti antaa ja siihen loppui kiroileminen.

Kuten joku yllä kertoikin että vessaan voi mennä kiroilemaan, tuolla oli sama. Jos oli ihan pakko sadatella, sitten yksin vessaan polkemaan jalkaa ja kiroilemaan. Kirosanoja myös kutsuttiin vessasanoiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
En ole kuullut että tehtäisiin, mutta miksi ei saisi tehdä.
Siinä on rangaistus jutusta mitä ei saa tehdä. Ei meilläkään sillä saippualla koko suuta pestä edes isommalta, tippa fairya hammashajaan ja sillä jynssätään ne rumat sanat pois

Mitens HERNETÄTI on yhtäkkiä oppinut kirjoittamaan ilman isoja kirjaimia ja ilman kirjoitusvirheitä? Ihmeparantuminen.

Meidän 8 vuotias tuo tullessaan koulusta terveisiä, homo, h*ora, haista vi*tu yms. Meillä ei näitä sanoja koskaan käytetä. Muuten tulee kyllä joskus kiroiltua ihan perinteisesti sitä s*tanaa, h*lvettiä. Koskaan ei ole lapsen suuta saippualla pesty. Parempi vaihtoehto olis varmaan se kalanmaksaöljy, josta on lapselle jopa hyötyä...

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjappojanmamma:

On pahoinpitelyä!!

Tähän täytyy sanoa kans, että lapsen suun peseminen SAIPPUALLA on pahoinpitelyä, vaikka voissa paistas...

Eskaripojalla pestiin, puhui ja tosi rumia eikä uskonut millään, muut vanhemmat myös valittivat tästä, erityislapsi kyseessä ja kotona kovat rangaistusmenetelmät käytössä ei niiden jälkeen kaunis puhe paljon tehoa, mutta saippua putsasi puheet.

Minunkin mielestä kunnon suunpesu palasaippualla on ihan hyväksi, jos puhe ei auta. Sanokoon hyssyttelijät ja laki mitä hyvänsä. Suosittelen suunpesua niin pienille kuin isommillekin.

Mutta tästä lapset oppii palkäämään saippuaa ja pesua!!!ootpa tosi fiksu..saist tunkee sen saippuas sinne missä päivä ei paista! :(

Just joo... Kääri vielä pumpuliin.

En sinänsä näe pahoinpitelyksi, jos tehdään asiallisesti ja tuo luvan kysyminen vanhemmilta on ollut ihan hyvä juttu. Mutta se, että saippuavettä käytetään hätätilassa oksetuslääkkeenä muistuttaa niistä rajoista, missä tuon rangaistuksen tulee kulkea. Eli saippuan paha maku suussa riittänee - fairyllä en menis hampaita pesemään kun tippakin riittää vaahtoamaan monessa litrassa vettä!

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:

Just joo... Kääri vielä pumpuliin.

Enpä ole koskaan moiseen törmännyt ja sellainen on TODELLAKIN kiellettyä. Töissä itse päiväkodissa olen ollut viitisen vuotta... siteeraan aiemmin kirjoitettua... "SUUN PESEMINEN SAIPPUALLA LUOKITELLAAN LAPSEN PAHOINPITELYKSI!!!!!!!!!!!" Missä mahtaa tämä päiväkoti olla? Omia tenavia en ainakaan sinne laittaisi, jos on NOIN ammattitaidotonta väkeä töissä. Keinoja niitä on muitakin ja tuollaista en ole koskaan päiväkodissa nähty/kuullut tehtävän.

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Omat lapset ovat kotihoidossa, mutta kaverin lapset päiväkodissa. He ovat 2 ja 3-vuotiaat. Tuhmia sanoja oppineet sanomaan :whistle:

Päiväkodissa tädit pesevät suut oikeesti saippualla :whistle: Mä oon luullut, että se on vaan semmonen sanonta :ashamed: Eihän 2-vuotias edes ymmärrä mitä sanat tarkoittaa :/

No ei todellakaan pestä! T:p.kodin täti

Suomessa on vuodesta 1984 ollut lastensuojelulaki, joka kieltää fyysisen ja psyykkisen pahoinpitelyn. Ja tätä lakia on tarkennettu tämän vuoden tammikuussa. Ja säälittävää, että löytyy vanhempia lainvastaista toimintaa tukemaan. Ja kaikki mielivaltaiset idiootit muihin hommiin :)

Yhteistyössä