tosta kummijutusta tuli mieleen,että voinko pyytää meijän vauvalle kummiksi ihmisiä jotka ei kuulu kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öööö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"öööö"

Vieras
mulla ei oikein oo paljoa mahdollisuuksia. kaikki on kummeina jo ekalle,ja tokalle.. nyt kolmannelle ei kummeja löydy yks ois sellainen joka ois jo esikoisella ja se sano et voi olla tän lapsen kummi ja sit ois pari kaveria mut ne ei kuulu kirkkoon...voinkohan silti ottaa niitä?

voit pyytää mutta täytyy olla kaksi kummia jotka kuuluvat kirkkoon. lisäksi saa olla sellasia jotka ei kuulu. meillä on kolme jotka kuuluu ja lisäksi yksi joka kuuluu katoliseen kirkkoon.

niin siis ihan ristiäiset olisi ...no jos pyydän pari sellasta jotka kuuluu kirkkoon ja lisäksi sit ne jotka ei kuulu...kun haluaisin ne ihmiset lapseni kummiksi.

Lapsella pitäisi olla kaksi seurakuntaan kuuluvaa kummia. Olen kyllä kuullut huhuja, että tähän olisi tullut muutos ja riittäisi vain yksi, olisikohan tästä jollain enempi tietoa?

Pakollisten kristittyjen kummien lisäksi voit toki pyytää kavereitasikin lapsen kummeiksi, eri asia on että haluaako pappi heitä noteerata millään tavoin kastetilaisuudessa.

LÄHDE: Evl.fi
Kuka voi olla kummi?

Pääsääntöisesti kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.

Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa. Poikkeustapauksessa kummeja voi olla vain yksi. Päätöksen yhdestä kummista tekee sen seurakunnan kirkkoherra, jonka jäseneksi kastettava liittyy.

Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Tanskan, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.

Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.***

HUOM!
Kannattaa kysyä vielä omalta papilta! Monesti se kirkkoon kuulumatonkin saa kummikirjan ja on "nimellisesti kummi", kirkonkirjoihin häntä ei merkitä. Näin on toiminut ainkin täällä päin :)

Veljen lapsilla on "kummina" myös kirkkoon kuulumattomia henkilöitä. Eivät saaneet kummitodistusta seurakunnan kautta mutta olivat tilaisuuden ajan lapsen ympärillä muiden kummien kanssa.

Itse olen kieltäytynyt kummin tehtävästä, koska en kuulu kirkkoon. Kummin tehtävä on olla mukana kristillisessä kasvatuksessa. Minusta tuo on aika yksiselitteisesti sanottu.

Riippuu ihan papista. Mieheni ei kuulu kirkkoon, mutta on saanut jopa kummitodistuken yms., kun hänen kummilapsensa kastettiin. Kun meidän lapsi kastettiin, miehen veli (joka myöskään ei kuulu kirkkoon) ei saanut kummitodistusta eikä saanut myöskään osallistua koko seremoniaan.

[QUOTE="kirsi";24574283]Pappi ei voi kieltää kuka seremoniaan osallistuu, mutta voi olla antamatta todistusta. Minä olen kahden lapsen kummi ja toisesta sain todistuksen, toisesta en.[/QUOTE]

Nyt epäselväksi jää enää se, miksi ihmeessä kirkkoon kuulumaton ihminen haluaa kirkolliseen tilaisuuteen esiintymään seurakunnan jäsenen roolissa.

Ihan hyvin voit pyytää sellaisiakin, jotka on jo käytössä. Pyydä vaikka yksi esikoisen kummi ja yksi keskimmäisen kummi :) Mä olen ollut mukana ristiäisissä, joissa kirkkoon kuulumaton "kummi" sai kummitodistuksen, ja myös sellaisissa, missä ei saanut. Eli riippuu vähän papista. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi kirkkoon kuulumatonta pyydetään kristilliseen tehtävään. Niitä tärkeitä aikuisia voi olla muitakin kuin kummit. Ei se kummi-nimitys tee siitä aikuisesta vielä lapselle tärkeää, teot, ajatukset ja läsnäolo merkitsee paljon enemmän.

Meillä kastettiin juuri kaksoset. Molemmat sylikummeiksi pyydetyt liittyivät kirkoon. Se oli vaatimus. Toisen puoliso ei kuulu eikä liittynyt, mutta oli muiden kummien lailla mukana kastetoimituksessa. Hän ei saanut kummi- vaan kastetodistuksen.

[QUOTE="Sartsa";24574609]Meillä kastettiin juuri kaksoset. Molemmat sylikummeiksi pyydetyt liittyivät kirkoon. Se oli vaatimus. Toisen puoliso ei kuulu eikä liittynyt, mutta oli muiden kummien lailla mukana kastetoimituksessa. Hän ei saanut kummi- vaan kastetodistuksen.[/QUOTE]

ai,mää luulin että se vauva saa vaan sen kastetodistuksen?:xmas:

Mä kirkkoon kuulumattomana edes suostuisi menemään seurakunnan eteen ja "näyttelemään" seurakunnan jäsentä. Jos mä jostain syystä joudun menemään kirkkoon (häät, hautajaiset tai ristiäiset), niin mä en risti käsiä, en veisaa virsiä enkä rukoile enkä tunnusta uskoani, jota ei siis edes ole, enkä todellakaan mene ehtoolliselle. Miksi mä niin tekisin, kun en usko? Samaan sarjaan menee kummius - en mä halua tunnustaa jotain sellaista, mihin en todellakaan usko.

Yhteistyössä