Totta vai ei (imetys asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vankkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vankkis

Aktiivinen jäsen
17.01.2007
2 549
0
36
Onko totta, että lapsa on Suomessa joutunut teholle tiputukseen siitä syystä, että lapselle ei ole annettu korviketta?
Siis äidit olleet sitä mieltä, että tissimaidon on riitettävä, vauvalle ei saa muuta antaa. Voiko olla totta?
Jos on totta niin hyvin on imetysprpaganda purrut ja maalaisjärki pettänyt...

Muistan jonkun radiouutisen vuodelta 2001, jossa sanottiin, että vuonna 2000 on huomattu neuvolassa nälkiintyneitä vauvoja, kun ei ole annettu korviketta, vaikka rintamaitoa ei ole tullut tarpeeksi. En muista tarkemmin eikä se ollut mikään iso juttu. Mainittiin vain jossain ohjelmassa.

En ole tuosta kuullut.

Mutta harmittaa, kun täytyi antaa ensimmäiselle lapsellemme jo 3-4kk iässä LUUMUsosetta, kun oli niin kovalla pieni... En tiedä olisiko mennyt kova vatsa ohi ilman luumua, mutta siis pelkästään tissimaito olisi todellakin riittänyt (sitä pakastinkin paljon) ...

Toisen lapsen kanssa sitä kanssa jotenkin kiirehdittiin antamaan lisäksi soseita, vaikka taas tissimaitoa tuli ja reilusti.

Kolmannen lapsen kohdalla tajusin antaa VAIN tissimaitoa 6kk ja neuvolan täti kehui, että on hyvän tuulinen, tyytyväinen, "ei nälkäinen" ja "ei viluinen" vauva! :)
Ja neuvolan täti mainitsi ohimennen, että nykyajan vauvat ovat viluisia ja nälkäisiä... :o

Alkuperäinen kirjoittaja Laura80:
Onko totta, että lapsa on Suomessa joutunut teholle tiputukseen siitä syystä, että lapselle ei ole annettu korviketta?
Siis äidit olleet sitä mieltä, että tissimaidon on riitettävä, vauvalle ei saa muuta antaa. Voiko olla totta?

On totta. Synnärillä lääkäri varoitteli asiasta kun mulla ei maito noussut kunnolla. Sanoi hoitaneensa lukuisia kuivuneita vauvoja, joita äidit sitkeästi yrittää imettää vaikka maitoa ei tule. Ja mä oon sitä mieltä, että imetysterrorismi on tähän syypää.

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura80:

On totta. Synnärillä lääkäri varoitteli asiasta kun mulla ei maito noussut kunnolla. Sanoi hoitaneensa lukuisia kuivuneita vauvoja, joita äidit sitkeästi yrittää imettää vaikka maitoa ei tule. Ja mä oon sitä mieltä, että imetysterrorismi on tähän syypää.

Mä taas olen sitä mieltä, että syypää siihen on ihmisten kyvyttömyys ajatella kriittisesti ja omilla aivoillaan.

Ja meillä esikoisen kohdalla neuvolantäti vakuutteli, että kyllä se vauva saa tarpeeksi maitoa kun vaan imetät. Etkä anna korviketta! Näin tehtiin ja vauva laihtui viikossa vaarallisen paljon. Eikä vieläkään olisi saanut antaa korviketta tätin mielestä! Kun sitten se imetys kärsii..
Yksi päivä miehellä meni hermo vauvan huutoon, kaatoi pullon täyteen korviketta ja antoi vauvalle. Kun ei riittänyt antoi lisää. Vauva joi, sai mahansa täyteen ja nukahti tyytyväisenä.
Edelleen neuvolantäti oli hyvin nyrpeänä, miksi pitää antaa pulloa, kun pitäisi imettää.. Se on sitten sivuseikka ettei maitoa tule. Ja kahden lapsen kohdalla sama juttu, ei ole maitoa tullut edes lääkityksen avulla, joten korviketta ollaan annettu surutta.
Pahan mielen olen minäkin saanut monta kertaa "imetysterroristeilta", kun olen korviketta antanut. Pitäisikö lapsen antaa kuolla nälkään sitten? Kun tosiasia on se, etteivät kaikki pysty imettämään. Mutta sitäkös nämä vauhkoajat eivät usko, se on vaan laiskuutta kuulemma. Just...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Vauvoja on joutunut sairaalaan sen takia, että ovat kuivuneet, koska äidit eivät ole uskaltaneet antaa korviketta. :(

Aivan, katso edellinen kirjoitukseni neuvolantätistä. Ensimmäisen lapsen kohdalla sitä kokemattomana uskoi, mitä neuvolassa sanottiin, kun ei paremmastakaan tiennyt. Ja nälkään olisi lapsi kuollut jos hänen neuvoillaan olisimme jatkaneet. Onneksi toisen kohdalla osasi olla jo hieman järkevämpi ja tiesi mitä teki.

Meidän neuvolantäti on viimeisen päälle imetyksen kannalla, mutta järkeä kuitenkin sen verran ettei ala urheilemaan vauvan hengellä. Täysimetys riitti jonkin aikaa, mutta sitten myöhemmin suositteli ihan reilusti vaan antaa iltaisin korviketta kun tuli puhe et joskus illalla kärttyisempi. Vaikka itsekin olen todella imetyksen puolesta niin en hyväksy kuitenkaa vauvan hengellä leikkimistä. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kun tosiasia on se, etteivät kaikki pysty imettämään. Mutta sitäkös nämä vauhkoajat eivät usko, se on vaan laiskuutta kuulemma. Just...

Laiskuutta ja itsekkyyttä ja sitä, että ei oo ottanu selvää imetyksestä imetystukilistalta (vai mikä lie) ja vaan sitkeesti yrittäny sitä imetystä. Näinhän se menee. Onneks tajusitte antaa vauvoille korviketta ajoissa. Me annettiin jo synnytyssairaalassa kun maitoa ei vaan tullut ja poika huusi ja paino putosi. Kotiinlähtiessäkin hoitaja vielä muistutti, että jos sitä maitoa ei tule ni antakaa vaan korviketta. Neuvolassa kuitenkaan en uskaltanu heti kertoa, että en imetä vaan annan myös korviketta pullosta..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja meillä esikoisen kohdalla neuvolantäti vakuutteli, että kyllä se vauva saa tarpeeksi maitoa kun vaan imetät. Etkä anna korviketta! Näin tehtiin ja vauva laihtui viikossa vaarallisen paljon. Eikä vieläkään olisi saanut antaa korviketta tätin mielestä! Kun sitten se imetys kärsii..
Yksi päivä miehellä meni hermo vauvan huutoon, kaatoi pullon täyteen korviketta ja antoi vauvalle. Kun ei riittänyt antoi lisää. Vauva joi, sai mahansa täyteen ja nukahti tyytyväisenä.
Edelleen neuvolantäti oli hyvin nyrpeänä, miksi pitää antaa pulloa, kun pitäisi imettää.. Se on sitten sivuseikka ettei maitoa tule. Ja kahden lapsen kohdalla sama juttu, ei ole maitoa tullut edes lääkityksen avulla, joten korviketta ollaan annettu surutta.
Pahan mielen olen minäkin saanut monta kertaa "imetysterroristeilta", kun olen korviketta antanut. Pitäisikö lapsen antaa kuolla nälkään sitten? Kun tosiasia on se, etteivät kaikki pysty imettämään. Mutta sitäkös nämä vauhkoajat eivät usko, se on vaan laiskuutta kuulemma. Just...

:'(

Viimeksi synnärillä ollessani lasten lääkäri sanoi minulle, että pahimpia ovat imetysintoilevat äidit, joka ei tajua, että aina se maito ei riitä ja sitten vauvat tulevat kuivana tiputukseen, kun äiti ei ymmärrä antaa lisäruokaa :headwall: Joten ikävä kyllä niitä on paljonkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Viimeksi synnärillä ollessani lasten lääkäri sanoi minulle, että pahimpia ovat imetysintoilevat äidit, joka ei tajua, että aina se maito ei riitä ja sitten vauvat tulevat kuivana tiputukseen, kun äiti ei ymmärrä antaa lisäruokaa :headwall: Joten ikävä kyllä niitä on paljonkin.

Toivottavasti nyt kuitenkaan et yritä väittää että kaikki imetysintoilijat (joihin minä katson itseni kuuluvan) eivät nälkiinnytä vauvojaan vaan aikas monilla maito ihan oikeasti riittää. Ja toisekseen, nälkiinnyttäjä-äitejä ei varmastikaan ole paljon. Sentäs kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ahtojäärä:

Toivottavasti nyt kuitenkaan et yritä väittää että kaikki imetysintoilijat (joihin minä katson itseni kuuluvan) eivät nälkiinnytä vauvojaan vaan aikas monilla maito ihan oikeasti riittää. Ja toisekseen, nälkiinnyttäjä-äitejä ei varmastikaan ole paljon. Sentäs kuitenkaan.

No en tietenkään, itse olen imettänyt kaikki lapseni yli vuoden ikäiseksi. Jonkin sortin imetysintoilija minäkin... Mutta tarkoitin, että niitä todellakin on ja lääkärin mukaan nykyään yhä enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Ahtojäärä:

No en tietenkään, itse olen imettänyt kaikki lapseni yli vuoden ikäiseksi. Jonkin sortin imetysintoilija minäkin... Mutta tarkoitin, että niitä todellakin on ja lääkärin mukaan nykyään yhä enemmän.

Oolrait! (...ja pitäis varmaan rekkautua sisään niin sais sellaisen kädenheilutushymiön... :) )

Tiedän vauvoja sairaalassa joille ei anneta maitoa vaikka äidiltä ei tule. Sanotaan että kyllä se maito siitä nousee. Ja lopputulos on että vauva tiputukseen.

Nimim. kokemusta on ja sitä omaa maitoa ei sitten ikuna tullut...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja paljon menee vierihoidosta vauvoja teholle ja lastenosastolle kun osa hoitajista on sitä mieltä että kyllä äidinmaito riittää ja ei anna sitä lisämaitoa!

Minä olen synnärillä aina pyytänyt lisämaitoa ennen kuin maito on noussut. Ja saanut myös...

Kyllä tuo voi olla totta. Minulla montakin äitiystävää jotka ei suin surminkaan korviketta anna.
Lisäksi semmoisia jotka yrittävät antaa tissimaitoa niin kauan että voi siirtyä oikeaan maitoon.

Esikoinen syntyi ja olin just 20 v täyttänyt. Hoidin lapseni hyvin, mutta siihen aikaan siinä maalaispitäjässä terkkari oli hyvin tarkka ja valisti ja opasti hyvin tiukasti lapsen syöttämisestä. Lisämaito oli pahasta, purkkiruoka lähes lapsen tappamista, itse piti tehdä ja sössätä. Kun yritin sitten etten saa lihaa tarpeeksi hienoksi, lapsi ei suostu syömään niin rakeista - oli vaan haarukka millä sössätä eikä mitään tehosekottimia - niin kaupan valmista ei saanut antaa, piti vaan sössätä haarukalla... ja minä yritin.
Jos annoin pilttiä, sanottiin: kait laitat perunaa sekaan, ettet pelkkää valmisruokaa.
No laitoin, kun niin piti kerran.. proteiinin tarve jäi siis varmaan aika mitättömäksi, ei minulle kerrottu että kasvu vaatii proteiinia.

Rasva oli toinen paha, painon nousu. Kyttäsin kuin dieettiläisten ruokia että lapsella kaikki on vähärasvaista ja rasvatonta.

Jo odotusaikana minun painonnousua kytätiin, kun aina lihoin liikaa. Lähtöpaino oli kuitenkin niin, että BMI oli 19, ja lihoin noin 15 kg. Siihen aikaan ei ollut BMI.taulukoita, mutta järjelläkin olisi voinut katsoa: pituus noin 170 cm, lähtöpaino 54 kg. Ja sitten olin koko ajan lihava vaan..

Imetyksestä sain tukea ja neuvoa sen verran, että imettää pitää. Korviketta ei missään nimessä saa antaa. Se, että imetin puoli tuntia ja vauva söi 2 tunnin välein -väliä siis 1,5 h - yötä päivää ei ollut terkkarille mitään, hän ei reagoinyt siihen. Luulin, että se on normaalia että lapsi syö näin tiheään ja nukkuu näin vähän.

Ympärillä oli nuoria äitejä lapsineen eikä kukaan valistanut minua että maito ei riitä, noin ei kuulu mennä.

Kun toista odotin pelkäsin koko ajan moitteita painon noususta.
Ja kun lapsi oli pulleampi kuin esikoinen, pelkäsin haukkuja että olen ruokkinut läskiksi.

Nyt olen vanha äiti, iltatähden kohdalla teen kuten itse haluan ja annan piutpaut terkkareille imetysohjeineen.

Samoin edellinen terkkari oli varsin omituinen, sillä iltatähden pitkäkestoiseen ripulointiin ei puuttunut, vaikka soitin ja ihmettelin. On kuulemma normaalia, että lapsi ripuloi koko ajan, joka päivä kuukauden verran.. syynä olikin allergiat. Tämä terkkari ei reagoinut edes sitten kun neuvolakäynnillä todettiin että kasvu on pysähtynyt.
Onneksi sain tuen toiselta terkkarilta ja tuen ruokavalion etsimiseen, on vaikea alkaa miettiä itse, että mistä lähtä liikkeelle, jos ei ole aiempaa kokemusta.

Kai näitä tapauksia on, että vauva joutunut lasten osastolle tippaan, kun ollut kuivunut. Ja varmasti osastolta käsinkin voinut joutua, mutta silloin syyksi epäilen kyllä enempi matalia sokereita, mitä ei millään maitomäärillä tai lisämaitomäärillä saada pysymään, vaan ainoastaan tipalla. Harvalla äidillä nyt heti alkuun sitä maitoa niin valtaisasti tulee, eikä tietenkään tarvikaan tulla, kun pieni on mahalaukkukin, mutta siis harvoin nyt ihan vastasyntynyt pääsee kuivumaan johtuen siitä, että pelkällä rintamaidolla ollut.

Enemmänkin poikkeuksellisia nämä tilanteet on, että vauva joutuisi kuivumisen takia tipalle. Ehkä kovilla helteillä ja jos ei sitten tosiaan sitä rintamaitoa saa tarpeeksi usein.

Yhteistyössä