Esikoinen syntyi ja olin just 20 v täyttänyt. Hoidin lapseni hyvin, mutta siihen aikaan siinä maalaispitäjässä terkkari oli hyvin tarkka ja valisti ja opasti hyvin tiukasti lapsen syöttämisestä. Lisämaito oli pahasta, purkkiruoka lähes lapsen tappamista, itse piti tehdä ja sössätä. Kun yritin sitten etten saa lihaa tarpeeksi hienoksi, lapsi ei suostu syömään niin rakeista - oli vaan haarukka millä sössätä eikä mitään tehosekottimia - niin kaupan valmista ei saanut antaa, piti vaan sössätä haarukalla... ja minä yritin.
Jos annoin pilttiä, sanottiin: kait laitat perunaa sekaan, ettet pelkkää valmisruokaa.
No laitoin, kun niin piti kerran.. proteiinin tarve jäi siis varmaan aika mitättömäksi, ei minulle kerrottu että kasvu vaatii proteiinia.
Rasva oli toinen paha, painon nousu. Kyttäsin kuin dieettiläisten ruokia että lapsella kaikki on vähärasvaista ja rasvatonta.
Jo odotusaikana minun painonnousua kytätiin, kun aina lihoin liikaa. Lähtöpaino oli kuitenkin niin, että BMI oli 19, ja lihoin noin 15 kg. Siihen aikaan ei ollut BMI.taulukoita, mutta järjelläkin olisi voinut katsoa: pituus noin 170 cm, lähtöpaino 54 kg. Ja sitten olin koko ajan lihava vaan..
Imetyksestä sain tukea ja neuvoa sen verran, että imettää pitää. Korviketta ei missään nimessä saa antaa. Se, että imetin puoli tuntia ja vauva söi 2 tunnin välein -väliä siis 1,5 h - yötä päivää ei ollut terkkarille mitään, hän ei reagoinyt siihen. Luulin, että se on normaalia että lapsi syö näin tiheään ja nukkuu näin vähän.
Ympärillä oli nuoria äitejä lapsineen eikä kukaan valistanut minua että maito ei riitä, noin ei kuulu mennä.
Kun toista odotin pelkäsin koko ajan moitteita painon noususta.
Ja kun lapsi oli pulleampi kuin esikoinen, pelkäsin haukkuja että olen ruokkinut läskiksi.
Nyt olen vanha äiti, iltatähden kohdalla teen kuten itse haluan ja annan piutpaut terkkareille imetysohjeineen.
Samoin edellinen terkkari oli varsin omituinen, sillä iltatähden pitkäkestoiseen ripulointiin ei puuttunut, vaikka soitin ja ihmettelin. On kuulemma normaalia, että lapsi ripuloi koko ajan, joka päivä kuukauden verran.. syynä olikin allergiat. Tämä terkkari ei reagoinut edes sitten kun neuvolakäynnillä todettiin että kasvu on pysähtynyt.
Onneksi sain tuen toiselta terkkarilta ja tuen ruokavalion etsimiseen, on vaikea alkaa miettiä itse, että mistä lähtä liikkeelle, jos ei ole aiempaa kokemusta.