Totuus on, että moneen lapseen ei ole varaa kuin tosi varakailla tai todella köyhillä. Tehdääs täällä gallua, eli vastaamaan te jo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja totuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

totuus

Vieras
Kuten yhdessä ketjussa käy ilmi, on vain joko hyvin varakkailla tai todella köyhillä varaa lapsiin. Keskituloisilla ei ole varaa useampaan lapseen, koska jäävät tukien ulkopuolelle eivätkä kuitenkaan ole tarpeeksi varakkaita.Köyhillä on varaa useampaan, koska evtävät niin hyvät tuet eivätkä joudu maksamaan esim päivähoitomaksuja. Eli kertokaapa monen lapsen äidit, millainen on tulotasonne, onko toinen vaan työssä ja millaisessa työssä?

Mulla on vaan kaksi lasta, mutta en allekirjoita tuota "totuutta".
Kyllä mun viiden lapsen äiti-tuttuni ja hänen miehensä maksavat mm. asumisensa ihan itse ja päivähoidostakin sievoisen summan, vaikka ovat keskituloisia (mies jopa pienituloinen). Lapsilisät saavat toki viidestä lapsesta, asumistukea eivät saa.

tekee monta lasta, koska eivät jaksa mennä töihin ja kotona kukaan ei valvo miten kakaransa hoita. Töissä taas olisi pomo, joka vaatisi tekemään töitä eikä makaamaan ja palstailemaan. onneksi mulla ei ole kuin kaksi lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja luuserimammat:
tekee monta lasta, koska eivät jaksa mennä töihin ja kotona kukaan ei valvo miten kakaransa hoita. Töissä taas olisi pomo, joka vaatisi tekemään töitä eikä makaamaan ja palstailemaan. onneksi mulla ei ole kuin kaksi lasta.

*tyrsk* B)

Ei se ole niin mustavalkoista... meillä vaan kaksi lasta, mutta krooniset sairaudet ja allergiat pistää talouden koville vaikka tulot on ihan hyvät (keskituloisia ollaan). Ja ihmisillä on niin erilaiset menot, ihan riippumatta "tuhlailusta", monet tuttavani auttavat mm. eläkeikäisiä vanhempiaan rahallisesti. Ja niin edespäin... jos ei ole mitään "ylimääräisiä" menoja, siis että ruoka- ja asumiskustannukset ovat melkein ainoa menoerä taloudessa, niin silloin varmaankin pystyy isompikin perhe elämään pienemmilläkin tuloilla ihan mukavasti.

Tuo voi olla totta. Jos on alhaiset tulot, saa asumistukea (jos siis asuu vuokralla eikä maksa asuntoa pankille). Jos tulot kelan ym. tukien jälkeen edelleen jää liian alhaiseksi, saa sossusta toimeentulotukea, jos täyttää siihen vaadittavat ehdot (eli on tosi köyhä eikä ole rahaksi vaihdettavissa olevaa omaisuutta). Keskituloinen, asuntovelkaa maksava jäänee käsitykseni mukaan väliinputojaksi.

On kuitenkin muistettava, että toimeentulotukea saava elää ns. minimitoimeentulolla, ja se on hyvin vähän.

Aattele, että mun kaveripiirissä on viiden lapsen äitejä kolme kappaletta (yksi heistä odottaa kuudetta & seitsemättä lastaan) ja kuuden lapsen äitikin löytyy - ja he kaikki käyvät töissä! :)

Tulomme ovat kaikinen tukineen, siis kelan tuet ja toimeentulotuki yhteensä 2085 euroa. Vuokraan menee vesimaksujen kera 877 euroa. Loput jää laskuihin ja ruokaan ja muihin menoihin. laskumme ovat n. 400 kuussa, ruoka 500 ja loput jää käyttörahaksi.Eli n. 300e jää vaateisiin ja huvituksiin kuussa. Mun mielestä hyvin kun ei olla nyt töissä.Lisäksi sossu maksaa sähkölaskut ja terveydenhuollon sekä kotivakuutuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja toimeentulotuella pärjää:
Tulomme ovat kaikinen tukineen, siis kelan tuet ja toimeentulotuki yhteensä 2085 euroa. Vuokraan menee vesimaksujen kera 877 euroa. Loput jää laskuihin ja ruokaan ja muihin menoihin. laskumme ovat n. 400 kuussa, ruoka 500 ja loput jää käyttörahaksi.Eli n. 300e jää vaateisiin ja huvituksiin kuussa. Mun mielestä hyvin kun ei olla nyt töissä.Lisäksi sossu maksaa sähkölaskut ja terveydenhuollon sekä kotivakuutuksen.

niin ja lapsia kaksi, aikuisia kaksi.

Tunnen viiden lapsen äidin , kuuden lapsen äidin, neljä neljän lapsen äitiä. Kaikilla mies tavallisessa duunissa tai työttömänä. Äidit eivät ole vuosiin olleet töissä, osa ei koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Yoda:
Tossa on kyllä totuuden siemen. Keskituloset ne on yleensä tiukimmilla kun apua ei saa eikä tukia ja kaikkiin on täys maksu.

se nyt ainakin on ollut mun ajatuksissa se keskeinen pointti, että ne keskituloset ns. tavikset, on tässäkin asiassa tosiaan tiukimmilla. kun tulot on liian isot moniin etuuksiin nähden, mutta kuitenkin muutoin tosi pienet. :|

mun vanhemmilla on neljä lasta ja sossussa ei ole käyneet koskaan ja vuokran on aina maksanu ihan itse.sitten kyllä ostivat oman talon ja maksoivat lainaa..mun isä kävi töissä ja äiti oli kokoajan lasten kanssa kotona kun nuorin oli 4 niin äiti meni töihin...ja ihan keskituloisia ovat..

No ollaan just nimenomaan liian rikkaita tukiin, mutta tulot ei päätä huimaa ja vuokra on ISO. Silti 4 lasta ja minä kotona. Kyllä se raha riittää, kun laittaa riittämään. Lapset on ihania ja onnellisia ollaan :)

Ja höpöhöpö! Meillä on 6 lasta; tosin esikko jo asustaa omillaan ja täyttää 20. Muut lapsemme ovat iältään 17,14,11,10 ja 3v. Asumme omakotitalossa, omassa ja velkaisessa, mitään tukia emme ole edes hakeneet, ja hoidan edelleen nuorimmaistamme kotona, joka täytti 3v "jo" lokakuussa. Teen itse osa-aikatöitä; olen myyjä. Mieheni on yksityisyrittäjä, mutta tosiaankin "yksityis", sillä tekee itse ja yksin hommat. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, mutta tosiasiahan se onkin, ettei ne suuret tulot vaan, pienet menot. Tingitään kaikesta mahdollisesta, paitsi siitä, että voin /saan hoitaa pienimmän kotona ja olla kotosalla isompien tullessa koulusta kotiin. Mitään Thaimaan-matkoja emme edes haaveile tekevämme, mutta kyllä, joka vuosi teemme kerran, pari edes Tukholmanreissun risteillen ja kesälomalla kierrämme huvipuistoja ja yövymme hotellissa. Valintoja vain, meille tämä sopii; En ole koskaan ollut uraputkessa, joten työasiat eivät aiheuta kauheasti stressiä, päinvastoin; Nautin työstäni enemmän, kun en ole siellä 37,5h/vko ja jaksan taasen paljon paremmein olla kotona, kun tiedän, että pääsen välilä töihin tyydyttämään sosiaalisen puoleni tarpeet. Mutta kukaan ei voi kyllä tulla mulle/meille väittämään, että olemme tehneet lapsemme vain tukien ansiosta/takia tai sen vuoksi, että olisimme kovasti hyvätuloisia!

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Tossa on kyllä totuuden siemen. Keskituloset ne on yleensä tiukimmilla kun apua ei saa eikä tukia ja kaikkiin on täys maksu.

se nyt ainakin on ollut mun ajatuksissa se keskeinen pointti, että ne keskituloset ns. tavikset, on tässäkin asiassa tosiaan tiukimmilla. kun tulot on liian isot moniin etuuksiin nähden, mutta kuitenkin muutoin tosi pienet. :|

Tää on kyllä ihan totta. Tottakai toiset keskituloiset silti hankkii isot perheet ja pistää ne rahat riittämään, mutta taloudellisesti heillä on siihen heikoimmat edellytykset.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Aattele, että mun kaveripiirissä on viiden lapsen äitejä kolme kappaletta (yksi heistä odottaa kuudetta & seitsemättä lastaan) ja kuuden lapsen äitikin löytyy - ja he kaikki käyvät töissä! :)

Tuo on kyllä harvinaista :o

Alkuperäinen kirjoittaja taina:
Ja höpöhöpö! Meillä on 6 lasta; tosin esikko jo asustaa omillaan ja täyttää 20. Muut lapsemme ovat iältään 17,14,11,10 ja 3v. Asumme omakotitalossa, omassa ja velkaisessa, mitään tukia emme ole edes hakeneet, ja hoidan edelleen nuorimmaistamme kotona, joka täytti 3v "jo" lokakuussa. Teen itse osa-aikatöitä; olen myyjä. Mieheni on yksityisyrittäjä, mutta tosiaankin "yksityis", sillä tekee itse ja yksin hommat. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, mutta tosiasiahan se onkin, ettei ne suuret tulot vaan, pienet menot. Tingitään kaikesta mahdollisesta, paitsi siitä, että voin /saan hoitaa pienimmän kotona ja olla kotosalla isompien tullessa koulusta kotiin. Mitään Thaimaan-matkoja emme edes haaveile tekevämme, mutta kyllä, joka vuosi teemme kerran, pari edes Tukholmanreissun risteillen ja kesälomalla kierrämme huvipuistoja ja yövymme hotellissa. Valintoja vain, meille tämä sopii; En ole koskaan ollut uraputkessa, joten työasiat eivät aiheuta kauheasti stressiä, päinvastoin; Nautin työstäni enemmän, kun en ole siellä 37,5h/vko ja jaksan taasen paljon paremmein olla kotona, kun tiedän, että pääsen välilä töihin tyydyttämään sosiaalisen puoleni tarpeet. Mutta kukaan ei voi kyllä tulla mulle/meille väittämään, että olemme tehneet lapsemme vain tukien ansiosta/takia tai sen vuoksi, että olisimme kovasti hyvätuloisia!

:flower:
Allekirjoitan lähes kaiken =)
Meillä tosin lapsia vain 4 ja olen itsekin kokopäiväisesti työssä paitsi nyt, kun olen hoitovapaalla (nuorin 1v4kk) =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Tää on kyllä ihan totta. Tottakai toiset keskituloiset silti hankkii isot perheet ja pistää ne rahat riittämään, mutta taloudellisesti heillä on siihen heikoimmat edellytykset.

nii just. hyvin täydennetty. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pitää paikkansa:
Tunnen viiden lapsen äidin , kuuden lapsen äidin, neljä neljän lapsen äitiä. Kaikilla mies tavallisessa duunissa tai työttömänä. Äidit eivät ole vuosiin olleet töissä, osa ei koskaan.

Tiedäthän sinä, oi yhteiskuntamme älyllinen riemuvoitto, että tuntemasi äidit ovat katsoneet parhaakseen hoitaa lapset ihan itse kotona sen sijaan että laittaisivat heidät yhteiskunnan hoidettaviksi. Tällä tavoin he säästävät sinunkin verorahojasi tuhansia euroja vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja toimeentulotuella pärjää:

TODELLA hyvin. Meitä 2+2, mies töissä eikä jää edes tuon vertaa. Ja ihan kaikki maksetaan itse. Teillä menee erittäin hyvin.

Yhteistyössä