Trombosyytit koholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mari"

Vieras
Muut veriarvo täysin normaalit, mutta noi trombosyytit oli 495. Kontrolli marras-joulukuun vaihteessa. Mulla noi ollut jo pidempään lievästi kohonneet.
Mulla todettiin lievä selkärankareuma 3v sitten, sain lääkityksen ja vaivat paranivat, mutta nyt loppukesäst selkä taas vaivannut lähes päivittäin, varsinkin aamusin on jäykkä ja kipeä.
Nyt ei vielä aloitettu lääkitystä tohon reumaan, koska lääkäri ei ole varma johtuuko siitä, vai onko jotain issiastyyppistä särkyä.
Mistähän vois johtua toi trobosyyttien kohoaminen?

On reaktiivista, ulkoisista syistä johtuvaa trombosytoosia ja essentiaalista, (paljon harvinaisempaa) jolle ei ulkoista syytä, luuytimen sairaus, mutta ei vaarallinen. Reaktiivisia syitä verenvuodot, stressi, tulehdukset...
Eikö sun kohdalla ole todennäköistä että johtuu tuosta reumasta?
Mullakin trombosyytit vuosia koholla, syytä ei tiedetä.

On reaktiivista, ulkoisista syistä johtuvaa trombosytoosia ja essentiaalista, (paljon harvinaisempaa) jolle ei ulkoista syytä, luuytimen sairaus, mutta ei vaarallinen. Reaktiivisia syitä verenvuodot, stressi, tulehdukset...
Eikö sun kohdalla ole todennäköistä että johtuu tuosta reumasta?
Mullakin trombosyytit vuosia koholla, syytä ei tiedetä.

Lääkärit ihmeissään, koska noi muut veriarvot aina olleet normaalit, ainoastaan trombosyytti ollut koholla. Eiks reumassa pitäis olla tulehdusarvot myös korkeat? Reumakoe oli kyllä mulla positiivinen.

[QUOTE="mari";22275744]Muut veriarvo täysin normaalit, mutta noi trombosyytit oli 495. Kontrolli marras-joulukuun vaihteessa. Mulla noi ollut jo pidempään lievästi kohonneet.
Mulla todettiin lievä selkärankareuma 3v sitten, sain lääkityksen ja vaivat paranivat, mutta nyt loppukesäst selkä taas vaivannut lähes päivittäin, varsinkin aamusin on jäykkä ja kipeä.
Nyt ei vielä aloitettu lääkitystä tohon reumaan, koska lääkäri ei ole varma johtuuko siitä, vai onko jotain issiastyyppistä särkyä.
Mistähän vois johtua toi trobosyyttien kohoaminen?[/QUOTE]

käytätkö ehkäisy pillerit? hormoni hoidot voi aiheutta tälläistä. itse söin jo yli 10v pillerit ja nyt otin nuvaring missä on vähenmän hormoonia, niin tippui 420.

Haluan sen verran osallistua keskusteluun että aina ei näy röntgenissä eikä reumakokeissa kohonneita arvoja. Reumalääkäri totesi mun reuman uusiutuneen vaikkei labroissa näkynyt mitään eikä röntgenissä. Varmuus mun reumasta sain itse myöhemmin toisen leikkauksen yhteydessä missä kerrottiin että pieni nivel(varpaan) oli tulehtunut(mikä ei olisi näkynyt röntgenissä)
Eli aina ei vain näy labroissa.
Trombeista en tiedä muuta kuin että se on verihiutale arvo ja noususta en osaa mitään sanoa ainoastaan laskusuuntaisesta trombista(tytöllä on juuri nyt laskusuunnassa)

Yhteistyössä