TSH 2.6, voiko olla kilpirauhasen vajaatoimintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oireina jumalaton väsymys ja painonnousu, vaikka syön terveellisesti ja tarkkailen syömisiä kiloklubin avulla. Äskettäin tipahti parissa päivässä 7 kg lisää. Väsymys on tosiaan sellainen, että on päivisin energiaa vain muutama hassu tunti, ja muutoin on ihan zombi olo.

Kuulin että vaikka Suomessa ylärajana pidetään TSH 4, maailmalla se on TSH 2 ja useimmilla terveillä on TSH 1 pintaan. Kannattaako tämän kanssa mennä jollekin asiantuntijalle? Kilpparin vajaatoimintaa on lääkärissä epäilty vuosia, ja vuosia olen ollut tajuttoman väsynyt eikä siihen tunnu auttavan mikään. Mutta joka kerta lekurit tuijottelevat taulukoihinsa ja sanovat, että ei ole lähelläkään neljää vielä niin ei voi olla.

Minulla on aloitettu kilpparilääkitys ihan oireiden perusteella.
Minulla on kylläkin tulehdusvasta-aineita .
Olen kaiketi sairastanut kilpirauhastulehduksen rajun laihdutuksen yhteydessä.
Kilpirauhanen vaatii muuten toimiakseen rasvaa, moni ei ajattele tätä kun lahduttaa !

[QUOTE="vieras";26575794]Missä maailmalla? onko sulla antaa tieteellistä viitettä tuohon?[/QUOTE]

Mm. täällä (Kilpirauhasen vajaatoiminta | oireet | Testaa itsesi) lukee näin:
"Monien lähteiden ja Endokrinologian erikoislääkäreiden mielestä terveellä ihmisellä S-TSH arvon tulisi olla alle 2,5 tai jopa alle 2. Myös T4V arvon tulisi olla viitteen ylärajoilla."

Mulle on ihan sama siteeraanko oikein, en sanonut tätä miksikään totuudeksi vaan että näin olen lukenut. Mä haluaisin vaan tietää, onko tässä aihetta tutkia enempää. Vasta etsin tietoa aiheesta.

[QUOTE="kilppari";26575818]Minulla on aloitettu kilpparilääkitys ihan oireiden perusteella.
Minulla on kylläkin tulehdusvasta-aineita .
Olen kaiketi sairastanut kilpirauhastulehduksen rajun laihdutuksen yhteydessä.
Kilpirauhanen vaatii muuten toimiakseen rasvaa, moni ei ajattele tätä kun lahduttaa ![/QUOTE]

Itse sairastin anoreksiaa 6 vuotta... sinne on varmaan ihan hyvin voinut mahtua joku kilpirauhastulehdus. Mutta kun menin lääkäriin parantumisvaiheessa, ei niitä kiinnostanut tutkia enää mitään kun paino oli normaalin rajoissa :(

Oireina on ollut myös (ei valtavaa, mutta tavallista enemmän) hiusten lähtöä, kuiva iho, masennus, mielialanvaihtelut, vetistävät/rähmivät silmät, nykyään puolet ajasta näkö on sumea, joutuu koko ajan räpyttelemään. Ei sillä tavalla, että olisi näössä vikaa, vaan tuntuu että silmässä on rähmää tmv joka estää näkemistä. Ranteissa on jatkuvasti tulehduksia ja muisti on ihan kuralla.

Ihan turha vertailla viitearvoja, jos ei mainita yksiköitä joissa vertaillaan. Usko tai älä, maailmalla ei välttämättä käytetä samoja määritysmenetelmiä, tai näyte voidaan tutkia muutenkin eri tavalla. Silloin viiterajat eivät ole edes vertailukelpoisia missään suhteessa.

Ja vastaus kysymykseen: sun TSH on ihan kunnossa. Itsellä on 3,6 (huslab) ja olen täysin terve.

ihan varmasti voi olla.. sano, että sun on saatava se lääke kokeiluun, niin näkee helpottaako sun oireet. mun siskolla sama homma, että vaik arvot muka hyvät, mut oireet voimakkaat. älä anna periksi. voimia sulle ihan tosi paljon!

[QUOTE="minä";26579075]ihan varmasti voi olla.. sano, että sun on saatava se lääke kokeiluun, niin näkee helpottaako sun oireet. mun siskolla sama homma, että vaik arvot muka hyvät, mut oireet voimakkaat. älä anna periksi. voimia sulle ihan tosi paljon![/QUOTE]

Ok, pitää koittaa sitten anella lääkkeitä kokeiluun... en mä voi oikeasti elää näinkään, että paino nousee terveellisestä syömisestä huolimatta jatkuvasti, ja aina on niin väsynyt, ettei pysty tekemään juuri mitään. Unentarve mulla on yöllä yli 10h, ja siltikin väsyttää päivisin kaiken aikaa.

Yhteistyössä