Tuetut lomat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helka

Vieras

Onko teistä kukaan ollut tuetuilla lomilla? En oikein tiedä, millaisia nuo lomat ovat, joten kyselenpä teiltä. Toiveena joulun tienoolle lomaviikko.

Onko lomapaikassa "pelkkiä" tuetun loman saaneita ihmisiä yhtäaikaa vai myös tavallisia lomailijoita? (Meinaan, että ollaanko siellä kuinka reppanassa porukassa...alkoholisteja ja sossunpummeja vaan?)

Onko ohjelma hyysäävää ja säälittävää päänsilittelyä ja keskustelujen kalastelua vai normaalia lomaohjelmaa?

Missä paikoissa olette olleet, voitteko suositella?

kyllä niissä ihan tavallisia perheitä käy, perheitä joissa esim. kotiäiti tai opiskeleva puoliso tms. että on tulot vähän pienempiä..
nyt ehkä olen vähän ilkeä, mutta kumpi sie sitten olet "sossupummi vaiko alkoholisti" kun olet hakemassa tällaistä lomaa? luultavasti et kumpikaan, joten lienee selvää jotta ihan tavallisetkin perheet hakevat lomia =) ohjelma niissä on vapaaehtoista ja yleensä paikat sellaisia joissa voi itsekin keksiä paljon tekemistä =)

Olen lasten kanssa ollut muistaakseni 3 kertaa. Ja ihan taviksia on paikalla aina ollut, ei yhtään reppanaperhettä. Kivaa on ollut ja äidille parasta valmis ruoka.

Ketkä niitä tuettujen lomia edes saa? Me ollaan toinen kotihoidontuella ja toinen työttömänä, 1 lapsi. Haettiin sekä työttömien että lapsiperhelomaa ja kumpaakaan ei saatu, kuulemma jollain varasijalla vaan. Ihmetyttää et kuin huono toimeentulo pitää olla et sellasen loman saa?!

Alkuperäinen kirjoittaja kenelle:
Ketkä niitä tuettujen lomia edes saa? Me ollaan toinen kotihoidontuella ja toinen työttömänä, 1 lapsi. Haettiin sekä työttömien että lapsiperhelomaa ja kumpaakaan ei saatu, kuulemma jollain varasijalla vaan. Ihmetyttää et kuin huono toimeentulo pitää olla et sellasen loman saa?!

Sulla pitää olla muitakin perusteita miksi haet lomaa. Perustele paremmin.

No ollaan pienituloisia pienen lapsen vanhempia paikkakunnalla jossa ei ole meillä tukiverkostoa. Esim kertaakaan ei olla lapsen syntymän jälkeen saatu käydä kahdestaan missään, siis edes tunnin kävelyllä. Ei tietysti noilla lomillakaan lastenhoitoa ole, sen tiedän, mutta olis päässy vähän helpommalla hetken aikaa, saanu vaihtelua. Kuvittelin et nuo lomat on tarkotettu just tällasille kun me, ei ole kyse kateudesta, ihmettelin vaan.

ihan "normaaleja" perheitä niillä on ollut, eipä sinne mitkään alkoholistit hae. mihinkään ohjelmiin ei ole pakko osallistua. me ainakin ollaan tykätty ja kun ruoka on ollut hyvää ja sitä ei itse tarvitse tehdä. onhan siellä muitakin lomalaisia ei pelkästään tuetulla lomalla olevia.

Alkuperäinen kirjoittaja kenelle:

meillä on molemmat töissä mutta pienipalkkaisia ollaan ja velkaakin on. meillä paino aika paljon perusteluissa se että joudun pljon hoitamaan vanhaa äitiäni toisela paikkakunnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aika:
Mielenkiintoista, että pidät itseäsi muita "tuettuja" parempana.. Samanlaisia "sossunpummeja" siellä varmaan on kuin sinä/te itsekin!

Varmaankin tekstistäni saa tuollaisen kuvan, että pidän itseäni muita tuettuja lomalaisia parempina. En jaksanut alkaa liirunläärystelemään aloitusviestiin. laitoin vaan asian mahdollisimman yksinkertaisena. Selitänpä sinulle nyt vähän tarkemmin.

Olen itse tällä hetkellä juurikin se "sossunpummi" siinä mielessä, että olemme tosiaan toimeentulotukiasiakkaita. Sossunpummeilla ja alkoholisteilla meinaan sitä porukkaa, jolla vetelehtiminen, päihteiden käyttö ja muu hunsvoteeraaminen on elämäntapa. Ja se näkyy pitkälle. Jos tuetuilla lomilla olisi pelkästään näitä perheitä, en haluaisi omia lapsian sellaiseen paikkaan lomalle saamaan vaikutteita muiden perheiden tavoista elellä. Ymmärrätkö?

Emme ole mitään parempaa sakkia todellakaan, mutta haluamme opettaa lapsille, että elämää eletään ilman päihteitä ja väkivaltaa, kiroilua ja sikailua.
Ainahan tuollaisia perheitä on, mutta halusin vaan tietää, että ei näille tuetuille lomille niitä kerääntyisi keskivertoa enemmän. Vähävaraisissa heitä kun on enemmän kuin hyvätuloisissa, joten riski on isompi ilman muuta.

ap, niissä lomissa on musta ollut tosi mukavaa ohjelmaa (nyt siis muistelen omaa nuoruuttani, mutta myös tuoreempana tietona tuttujen kuulumisia) kesäkisoja, lapsille suunnattuja juttuja, ihan yhteisiä ulkoilujuttuja ja joka kerta hotellissa on ollut ihan muutakin väkeä, kannattaa hakea... kuopion rauhalahti oli ainakin hyvä paikka.

On kyllä niin ärsyttävä aloitus, että tekis mieli jättää vastaamatta...
Mutta joo, oltiin kesällä tuetulla lomalla eikä olla alkoholisteja eikä edes sossupummeja. Paikka oli täynnä normaalin oloisia lapsiperheitä eikä siellä mitään pään silittelyä ollut vaan normaalia, vapaaehtoista lomaohjelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta joo, oltiin kesällä tuetulla lomalla eikä olla alkoholisteja eikä edes sossupummeja. Paikka oli täynnä normaalin oloisia lapsiperheitä eikä siellä mitään pään silittelyä ollut vaan normaalia, vapaaehtoista lomaohjelmaa.

Miksiköhän tämä herättää ärsytystä teissä?

Kyllä minä ymmärrän, että kaikki tuettua lomaa hakevat eivät ole "paskasakkia", haenhan lomaa itsekin enkä meitä siihen porukkaan lue, vaikka vähävaraisia olemmekin.

Minulla vaan tuli lomaliiton sivuilta sellainen kuva, että ohjelma on puolipakollista ja se sisältää mm. "miten toimitaan perheessä" "terveellinen ruokavalio"...kuulostaa minusta aikamoiselta hyysäämiseltä. Enkä tuollaista kaipaa. Siksi ajattelin, että siellä lienee niitä avuttomia sitten aika paljon. Käsitin varmastikin väärin. Ja hyvä niin.

Lomat kuulostavat teidän kertomina oikein mukavilta ja varmasti haen!

"miten toimitaan perheessä" "terveellinen ruokavalio"

No eihän tuommonen oo hyysäämistä,vaan ihan hyvä,että kerrottaan asioista.Itse laihutuksen myötä oikeasti terveelliseen ruokavalioon tutustuneena oon huomannu,että normaaliperheiden ruokavalio ei kovin terveellistä oo(tarokoittaa siis,että yksipuolista ja ravintoköyhää ruokaa:ei monipuolisesti ja riittävästi kasviksia ja hedelmiä,vähäkuituisia viljatuotteita,runsaasti huonoja rasvoja jne...).Myöskin vinkit:"kuinka toimitaan perheessä" voivat esim olla hyviä "herätteitä" ja motivaattoreita isille,jotka eivät siihen perhe-elämään niin aktiivisesti osallistu(esim käyvät töissä--->kottiin telkkarin ääreen--->nukkummaan)...Ei se oo hyysäämistä,vaan siitä voi saaha ihan hyviä vinkkejä arkeen,jos vaan haluaa asennoitua asiaan hyvin :)

Olipa "paasaus" :D Äitini ja pikkuveljeni kävivät tällaisella-olikohan se viime vuonna.Äidille kävi niin,että sairastui(välilevyn pullistuma,tyrä,joka repesi useaan otteeseen ja joutui leikkaukiin ja muita) ja sairastumisen vuoksi joutui lopettammaan työt ja sitten meni raha-asiat ihan perseelleen.Haki sen takia,että saavat ees jotakin kivvaa,kun ei ollu rahhaa ite kustantaa yhtikäs mittään(että pikkveljelläni olisi ees jokin kiva kesäjuttu,kun eivät päässeet tivoliin tai minnekkään).Kertoi minulle,että reissu oli ollu tosi mukava ja muut perheet tosi mukavia ja pikkuveljelläki tuntui olevan älyttömän hauskaa reissussa.Kuului olevan vaikka sun mitä toimintaa ja äitini mielestä nuo "askarteluhetket",joissa oli vähän ton tyylisiä juttuja(nuo kuinka toimia perheessä jne) olivat olleet tosi mukavia :P

Aiemmpia viestejä kommentoimatta kerron oman kokemukseni. Olemme nuori opiskelijapariskunta ja kävimme kesällä Kalajoella tuetulla lomalla. Ohjelmaa oli, mutta ei tietenkään pakko ollut osallistua: bingoa, kävelyretkiä, saunomista, uimista + vesijumppaa ja iltaisin tansseja. Paikalla oli myös muita lomailijoita, ja voin kyllä suositella lämpimästi. Asuimme kivassa mökissä, ruuat olivat loistavat, ja ohjelmastakin sai valikoida ne itselle mieluiset.

oli viime kesänä. Oli todella mukava loma. 5 päivää hotellissa, kolme ruokailua ja aikuisille kuulu molemmille yksi yrttikylpy. Siellä oli ohjelmaa aikuisille ja lapsille joka pv. Mm lapsille pihaleikkejä, kisoja, askartelua, sählyä, satujumppaa. Aikuisille allasjumppaa, kävelyretkiä, tanssimista, erilaisia jumppia, jousiammuntaa..
Yhteisiä oli erilaiset kisat, melonta, letunpaistoa jne.. Kaikki ohjelmat olivat ihan vapaaehtoisia. Saunassa ja uimassa sai käydä niin usein kuin halusi. Ei mitään päähän silittelyä tms..jos halus olla omissa oloisssaan ja muuten se sopi kyllä. Muut olivat tuetulla lomalla ja heille tämä ohjelma, mutta koska kyse hotellista, niin oli siellä paljon muutakin väkeä samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksiköhän tämä herättää ärsytystä teissä?

Kyllä minä ymmärrän, että kaikki tuettua lomaa hakevat eivät ole "paskasakkia", haenhan lomaa itsekin enkä meitä siihen porukkaan lue, vaikka vähävaraisia olemmekin.

Minulla vaan tuli lomaliiton sivuilta sellainen kuva, että ohjelma on puolipakollista ja se sisältää mm. "miten toimitaan perheessä" "terveellinen ruokavalio"...kuulostaa minusta aikamoiselta hyysäämiseltä. Enkä tuollaista kaipaa. Siksi ajattelin, että siellä lienee niitä avuttomia sitten aika paljon. Käsitin varmastikin väärin. Ja hyvä niin.

Lomat kuulostavat teidän kertomina oikein mukavilta ja varmasti haen!

Siksi, että siitä sai kuvan että kaikki tuetuilla lomilla käyvät ovat joko alkoholisteja tai sossupummeja. Jos te olette jollekin teemalomalle menossa niin voihan siellä tuollaista ollakin. Me oltiin lastenviikolla, jossa oli lapsille suunnattua, vapaaehtoista ohjelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aika:
Mielenkiintoista, että pidät itseäsi muita "tuettuja" parempana.. Samanlaisia "sossunpummeja" siellä varmaan on kuin sinä/te itsekin!

Varmaankin tekstistäni saa tuollaisen kuvan, että pidän itseäni muita tuettuja lomalaisia parempina. En jaksanut alkaa liirunläärystelemään aloitusviestiin. laitoin vaan asian mahdollisimman yksinkertaisena. Selitänpä sinulle nyt vähän tarkemmin.

Olen itse tällä hetkellä juurikin se "sossunpummi" siinä mielessä, että olemme tosiaan toimeentulotukiasiakkaita. Sossunpummeilla ja alkoholisteilla meinaan sitä porukkaa, jolla vetelehtiminen, päihteiden käyttö ja muu hunsvoteeraaminen on elämäntapa. Ja se näkyy pitkälle. Jos tuetuilla lomilla olisi pelkästään näitä perheitä, en haluaisi omia lapsian sellaiseen paikkaan lomalle saamaan vaikutteita muiden perheiden tavoista elellä. Ymmärrätkö?

Emme ole mitään parempaa sakkia todellakaan, mutta haluamme opettaa lapsille, että elämää eletään ilman päihteitä ja väkivaltaa, kiroilua ja sikailua.
Ainahan tuollaisia perheitä on, mutta halusin vaan tietää, että ei näille tuetuille lomille niitä kerääntyisi keskivertoa enemmän. Vähävaraisissa heitä kun on enemmän kuin hyvätuloisissa, joten riski on isompi ilman muuta.

Mielestäni tärkeämpää on opettaa lapsille, että hyvä käyttäytyminen/hyvä ihmisyys ei katso yhteiskuntaluokkaa..

Nyt kun selvensit näkökantaasi, tekstistäsi saa sen käsityksen että köyhät ovat sanojesi mukaan paskasakkia, ainakin suurin osa.. Toisin kuin hyvätuloiset. Ja asiahan ei missään nimessä ole näin! Monesti vähävaraisemmat osaavat arvostaa elämän pieniä asioita aivan eri tavalla kuin rikkaat.. Ja rikkaissakin perheissä on kiroilua, väkivaltaa ja alkoholismia tai sitten ollaan niin urakeskeisiä, että lapsia jopa laiminlyödään.

Ette valitettavasti voi lapsianne säästää maailmanpahuudelta (esim. alkoholismin ja perheväkivallan näkemiseltä), mutta voitte opettaa, kuinka näihin asioihin tulee suhtautua. Ja mielestäni tärkeää on opettaa lapsille, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja samanlaisia riippumatta siihen, mitä he tekevät työkseen vai ovatko kenties työttömiä/sairaseläkkeellä/yksinhuoltaja vanhempia jne....

Mukavaa lomaa kaikesta huolimatta! Ja kaikkea hyvää elämäänne!

Olet ap vähän myöhässä, eiköhän joulun lomat oo jo jaettu. Meille ainakin tuli jo vastaus joskus viime kuussa (hakemus piti olla lähetettynä elokuun lopussa vai olikohan syyskuun alkupäivinä).

Me ollaan kans menossa nyt ekaa kertaa hiihtolomaviikolla. Lapset on 3v ja 4v. Sen pitäisi olla vain lapsiperheille tarkoitettu lomaviikko, joten toivon, että siellä olisi lapsille jotain kivaa järjestettyä puuhaa. Varsinaisen lomakodin sivut oli aika nuivat ja siellä on varmasti kesällä enemmän tekemistä, mutta eiköhän siitä ihan kiva reissu tule.

Meillä tilanne on se, että mies tienaa ihan kivasti, mutta mä olen aloittava yrittäjä enkä ole tienannut vuoden sisällä kuin muutaman satasen. Aiemmin olen ollut kotihoidontuella ja minimiäitiyspäivärahalla emmekä ole paljoakaan pystyneet lasten kanssa mitään lomia viettämään.

Me haettiin ihan lomakotien liitolta sitä lomaa.