Tuija-koristepensas on vaarallinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinpä ja näitä vaaroja on joka puolella.
Tiesittekö, että suurin osa kasveista on jollain tapaa vaarallisia:
Perunan & tomaatin varret on myrkyllisiä. Raparperia ei saa syödä raakana.
Vaikka muumit syö kuusen neulasia, ne ei sovi ihmisille.
Tikku voi aiheuttaa tosi vaarallisen haavan jalkapohjaa ja puun oksa voi puhkaista silmän.
Jos kiipeää puuhun, sieltä voi pudota.
jne jne jne

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Meidän lapsille ei oo tullut mieleenkään syödä tuijan neulasia, mutta mun on nyt ihan pakko kokeilla joskus :ashamed:

kuin myös :D

Jos vetäsi tuijaa ja viinaa sekaisin?

Parin olusen jälkeen hoitaa pensaan leikkuun hampailla?

Meidänkin pensasaita kaipaa siistimistä :xmas:

Raparperia ei saa syödä raakana.

?? Olisko jotain perusteluita?? Itse olen iät ja ajat syönyt raparperin varsia raakana. Lapsena juostiin hakemaan kahvikupin pohjalle sokeria, johon vartta pökättiin ja haukattiin pala.

Alkuperäinen kirjoittaja punikkitatti:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

?? Olisko jotain perusteluita?? Itse olen iät ja ajat syönyt raparperin varsia raakana. Lapsena juostiin hakemaan kahvikupin pohjalle sokeria, johon vartta pökättiin ja haukattiin pala.

En jaksa kaivaa mitään linkkiä esiin, mutta siinä on ainetta, joka haurastuttaa luita!

Onko raaka raparperi myrkyllistä?

Raparperissa on oksaalihappoa, joka suurina määrinä on myrkyllistä. Raparperista on tapana syödä mehukas lehtiruoti, jossa happoa on suhteellisen vähän. Vihreässä lehtilavassa sitä on paljon enemmän ja sen syömiseen tiedetään ihmisten jopa kuolleen. Lehtiä ei siis pidä syödä, ainoastaan lehtiruoteja, eikä niitäkään ylen määrin.

Oksaalihapon myrkyllisyys johtuu siitä, että se sitoo ihmiselle välttämätöntä kalsiumia vähentäen sen määrää veressä. Tämän vuoksi raparperin kyytipojaksi suositellaan usein maitoa. Maidon sisältämä kalsium korvaa oksaalihappoon sitoutunutta kalsiumpoistumaa.

Julkaistu Tiede-lehdessä 4/2002

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

En jaksa kaivaa mitään linkkiä esiin, mutta siinä on ainetta, joka haurastuttaa luita!

Haloo, raparperi ihan kypsänäkin vain hidastaa kalsiumin imeytymistä, siksi suositellaan että esim. raparperipiirakkaa syödessä esim. juotais samalla lasi maitoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Entä isokokoinen tuija-puu?

tuija kuin tuija, se on lievästi huumaava.

Tota, myrkkylistalla on vaan Kanadantuija :)

Kanadantuijan kasvutapa on pylväsmäinen. Kasvin neulaset ovat päältä himmean vihreitä, alta kellanvihreitä, suomumaiset ja kävyt ovat pienet ja munanmuotoiset. Neulaset voivat tummua/punertua talvella, vihreys palaa keväällä. Nuorena latvus on kapea. Heikko, paha tuoksu. Hidaskasvuinen.

Yhteistyössä