tukea tavitaan, yksinhuoltajuudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "milli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"milli"

Vieras
olen 3v lapsen äiti, erosin kaksi vuotta sitten ja olen nyt asunut uksin poikani kanssa 2 vuotta. meillä on mennyt hyvin mutta pojhan isästä ei ole kuullut paljon. Tiedän että hänellä on paljon omia ongelmia, mm rahaa ja liikeasioita. mutta hän ei ole soittanut kertaakaan kysyäkseen mitä lapselle kuuluu, tai voisiko hän auttaa tai tavata tai mitään. eikä muista synttäreitä/joulua tai mitään.
olen pysynyt rauhallisena ja sanonut hänelle alusta lähtien että hän on aina tervetullut meille ja yrittänyt olla kärsivällinen että meillä olisi hyvä ja helppo suhde että lapsilla olisi mahdollisin hyvin olla.
nyt kuitenkin olen väsynyt tähän odottamiseen. haluisin lapselle passin ja säästötilin, mutt pitää olla isän suostumus kun meillä on papereissa yhteishuoltajuus. tulevaisuudessa tullee ehkä muutto ja jossain vaiheessa pitää päättää mihin kouluun mennään.
en halua pyytää ihmiselta lupa kenellä ei ole mitään tekemistä meiedän arjen kanssa.
Haluan siis yksinhuoltajuuden että voin päättää lapsen asioista yksin.
miten saan hankittua ja kannataako? pelkään että tulee kielteinen vastaus... mitä sitten tapahtuu? en haluisi olla lapsen takia riidoissa isän kanssa.
olen kysynyt lapsen isältä mutta hän ei suostu tähän. en ymmärrä miksi.

apua! mitä teen?

Epäreilu tilanne, ei ole kiva pyytää lupaa ihmiseltä jota ei kiinnosta muutenkaan. Mutta mihin isä ei suostu? Yksinhuoltajuuteen, säästötilin avaamiseen, passin hakemiseen? Pyydä nyt kuitenkin ensin kahta jälkimmäistä. Jos ei suostu, on sinulla jo hyvät perusteet hakea yksinhuoltajuutta. Yhteistyökyvyttömyys sen lisäksi ettei edes osallistu lapsen elämään muutoinkaan. Näyttöä siitä, että haluua vain hallita ja valtaa..

Ajattelisi että sinulla on hyvät perusteet hakea yksinhuoltajuutta.

Toisaalta vaarana on että isä rupeaa tekemään enemmän kiusaa ja kiusallaan hakemaan itselleen huoltajuutta.

Jos isä kuitenkin aina antaa luvan muuttohin, passeihin jne. niin voit kuitenkin päästä helpommalla kun luvat vaan kyselet. Riitely on aina hankalempaa.

Tilaa aika lastenvalvojalle ja sitä kautta lähde hakemaan yksinhuoltajuutta. Eli sossu ottaa yhteyttä lapsen isään ja isä joko suostuu tai ei suostu. Sitten vie asia käräjäoikeuteen ja sieltä tulee päätös. Eiköhän isän laiminlyönti ole riittävä peruste yksinhuoltajuuden purkamiselle. Käsitääkseni passin saa soskun avustuksella jos isä kieltäytyy kirjoittamasta passihakemusta.

Itsellä tuli riitaisa ero vuoden vaihteessa ja homma meni todella lapsen isän puolelta likaiseksi. Olin yhteydessä sossuun ja nyt hommat on hyvin. Minulla on yksinhuoltajuus ja isä jäi nuolemaan näppejään.

Lastenvalvojan luona sovittiin tapaamisoikeus - tosin vaadin valvottuja tapaamisia ja sen sain. Isällä on alkoholiongelma, ei ole asuntoa ja elää muutenkin kuin ruispellossa. Varmistin vakuutusyhtiöltä että korvaako vakuutus jos haen käräjäoikeudesta yksinhuoltajuutta. Ja vakuutusyhtiö korvaisisi jos tietyt ehdot täyttyvät. Olin siis valmis menemään oikeuteen. Isää vastaan tosin oli sitten vahvoja näyttöjä esim. rikosilmoitus laittomasta uhkauksesta, kotirauhan häirinnästä yms.

Isä jopa uhkasi että lapsi viedään minulta pois -- olin kuulemma huono äiti. No nämä väitteet eivät onneksi uponneet. Nyt isä laiminlyö tapaamisoikeuttaa jättämällä tulematta tapaamisiin. Seuraava palaveri on sossussa tuossa marraskuussa ja lastenvalvojan mukaan he tulevat esittämään ettei mitään tapaamisoikeutta enää sovita kun isä ei sitoudu näihin tapaamisiin. Yes vihdoinkin olen vapaa siitä ääliöstä.

Lapselle se ei ole tietenkään unelma tilanne mut minkäs teet kun joistakin ei vain ole isäksi!!!!

Hae yksinhuoltajuutta heti. Yhteishuoltajuus tarkoittaa nimenomaan YHTEISTÄ HUOLTAMISTA...sinun tilanteessasi asia ei näin ole. Ja muutoin tuosta isän poissaolosta sanoisin että loppuu se ukon mielistely oli ongelmat mitkä tahansa! Lapsi on niihin syytön ja lapsella on OIKEUS molempiin vanhempiin. Jos isä ei tapaa lastaan omasta halustaan niin lapselle parempi että pysyy kokonaan poissa! Ei lapsen elämässä voi hyppiä miten sattuu...lapsi ehtii unohtaa ja sitten taas kun isä saapuu pitkän ajan kuluttua, lapsi ikävöi eikä isää kuulu ei näy. Tee ukolle selväksi että joko hän osallistuu lapsen elämään tai pysyy kokonaan poissa.

Yhteistyössä