Tukiperhe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
Onko kellään kokemusta että lähtee hakemaan tukiperhettä lapsille kun isä ei tapaa heitä?
En ole koskaan ollut lastensuojelun asiakas ja nyt jos tukiperhettä haen niin automaattisesti tulee lastensuojelun asiakas niin mitä se tarkoittaa?
Kovasti kiinnostaisi tuo tukiperhe mutta tuleeko siitä automaattiesti sossun silmätikuksi?
Kuitenkin minulla on kolme lasta joista kaksi on ns. erityislasta ja nyt sitten isä on lopettanut lasten oton luokseen joten olen 24/7 kiinni lapsissa.

Ei tule silmätikuksi jos ihan itse menet sinne ja kerrot että lasten isä ei tapaa lapsia ja haluaisit tukiperheen. Lastensuojelulla pelotellaan turhan paljon ja ihmiset vetävät itsensä piippuun koska pelkäävät lasten huostaan ottoa. Mene rohkeasti puhumaan, saatat yllättyä erittäin positiivisesti.

Joo, haettu on mutta siihen kuulema menee 6kk-2v. Sanoinkin virkailijalle ettei ole mitään järkeä odottaa kahta vuotta tukiperhettä. Se että teidän perheestä tulee lastensuojelun asiakas ei tarkoita mitään pahaa, vaan sitä et tulet saamaan apua tarvittaessa.

Nyt sitten rekkauduin sisään.
Pitää varmaa ottaa sinne sossuun yhteyttä kun mielummin haen sitä tukea nyt kun vielä ei ole ihan piipussa kuin että annan asioiden mennä siihen jamaan että väsyn kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pinde:
Pitää varmaa ottaa sinne sossuun yhteyttä kun mielummin haen sitä tukea nyt kun vielä ei ole ihan piipussa kuin että annan asioiden mennä siihen jamaan että väsyn kokonaan.

mä soitin tästä asiasta sossuun tossa kerran sanoivat etten saa sitä jollen saa toimeentulotukea.. vähän jäi suu auki et miten tää liittyy toimeentulotukeen.. en oo jaksanu siks asiaa hoitaa nyt kun en saa sitä toimeentulotukea..

mä soitin tästä asiasta sossuun tossa kerran sanoivat etten saa sitä jollen saa toimeentulotukea.. vähän jäi suu auki et miten tää liittyy toimeentulotukeen.. en oo jaksanu siks asiaa hoitaa nyt kun en saa sitä toimeentulotukea.. [/quote]

En minäkään saa toimeentulotukea... kaatuukohan minullakin homma siihen. Olen minä välillä joutunut kyllä hakea toimeentulotukea jos on tullut esim sähkölaskun tasaus maksu ja normaali sähkölasku. Mutta noin 1-2 kertaa vuodessa olen niin joutunut tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Oisko ollut Nöppönen jolla kokemusta asiasta, koitas huhuilla tai rekkaudu ja laita yv. Ja sori Nöppönen jos muistan väärin.... :whistle:

ihan oikein muistat =) juu eli mä siis hain tukiperhettä siksi ettei lasten isä tavannut heitä. nyt on tukiperhe ollut apuna arjessa reilut puoli vuotta ja apu on iso. itse otin yhteyttä asiasta ensin lastenvalvojaan ja sitten johtavaan perhetyöntekijään joka sit kartoitti tarvetta ja laittoi asian eteenpäin. minä en ainakaan koe olevani minkäänsortin silmätikkuna ja se että kuulutaan lastensuojelun piiriin ei minusta ole kamala asia. jos ja kun se auttaa minun jaksamistani ja siten lasten hyvinvointia, ei sillä ole enää merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
Ei tule silmätikuksi jos ihan itse menet sinne ja kerrot että lasten isä ei tapaa lapsia ja haluaisit tukiperheen. Lastensuojelulla pelotellaan turhan paljon ja ihmiset vetävät itsensä piippuun koska pelkäävät lasten huostaan ottoa. Mene rohkeasti puhumaan, saatat yllättyä erittäin positiivisesti.

Kerran lastensuojelun asiakas, aina lastensuojelun asiakas - siitä ei pääse ikinä irti, eikä pois, se kulkee mukana ja on kuin tervatahra ihmisessä.

Paljon riippuu siitä, onko sossulla maalaisjärki päässä ja millanen se tukiperhe sitten on, eli ettei ole mitään omistushalusia tyyliin: "tukiperhettä tarvitseva on huono äiti eikä selviä itse lastensa hoidosta ja on lastensuojelun asiakas sen taia.. me olemme parempia, me osaamme, hoidamme, parasta on kun lapet otetaan pois tommoselta"

Minulla on huonot kokemukset sekä lastensuojelusta kuin myös tukiperheestä.
Näiden kokemusten valossa mieluummin uuvun ja raaviudun yksin ja itsekseni kuin otan pienintäkään apua vastaan. En ole huono äiti, en kohtele lapsiani huonosti, heillä on ruoka, rajat, rakkaus, turva, heidän ei tarvitse pelätä mitään joten huostaanoton kriteerit eivät täyty, paitsi jos asioita valehdellaan. ja jos uupumuksen keskellä joutuu taistelemaan lapsistaan ja vakuuttamaan, että vaikka nyt PUHUN teille että olen väsynyt tähän kaikkeen, se ei vaikuta mitenkään lasten hyvinvointiin, ja vaikka arki minun mittarilla onkin vajaammalla teholla, toisilla tämä on normaali. Eli perusjutut ja vähän ylimääräistä, mikä toisilla normaali, meillä minimi, eli puhutaan vähän eri asioista.... ja siksi väärinymmärrys..

eli minun kokemukset lastensuojeliusta eivät ole hyvät ja minun kokemus tukiperheestä oli se, että he pitivät minua huonona äitinä, kyvyttömänä äitinä. Se oli aika järkyttävä suhtautuminen. Ei itse nämä vanhemmat, vaan myös heidän aikuiset lapsensa ja aikuinen kasvattilapsi, jotka kaikki saapuivat tuijottamaan minua oven pielestä, kun olin ensikäynnillä tutustumassa lasten kanssa. ....

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:

mä soitin tästä asiasta sossuun tossa kerran sanoivat etten saa sitä jollen saa toimeentulotukea.. vähän jäi suu auki et miten tää liittyy toimeentulotukeen.. en oo jaksanu siks asiaa hoitaa nyt kun en saa sitä toimeentulotukea..

Syitä on monia...yks syy saattaa olla tuokin mutta jos omat voimavarat alkaa olla lopussa ni kyllä sitä tukiperhettä aletaan etsiä.

Me haettiin aikanaan tukiperhettä ja sellanen sitte lopulta löytyikin. Kävimme perheessä lasten kanssa tutustumassa yhtenä päivänä ja juttelemassa yhteisistä tavoitteista. Seuraavalla kerralla lapseni menivät sinne keskenään ja olivat puoli päivää ja tää tukiperhe toi heidät kotiin. Kolmatta kertaa ei koskaan tullut syystä että tähän perheeseen sijoitettiin kaksi vaippaikäistä huostaan otettua lasta ja kokivat etteivät jaksa enää meidän lapsia siinä sivussa hoitaa. Oli todella karvas pettymys lapsillemme kun ehtivät tähän perheeseen tykästyä. Mielestäni meidän kohdalla tämä hoidettiin todella huonosti ja virkailijakin myönsi asian. Toki huostaan otetut lapset tarvitsivat perheen tukea ehkä enemmän kuin me mutta toistamiseen en tukiperhettä lähtenyt hakemaan.
Muutoin siis tuo toiminta onnistuessaan on aivan loistava, en vain halua lapsilleni toista samanmoista kokemusta. Olisimme joutuneet taas jonon hännille ja joutuneet perhettä odottelemaan kuukausitolkulla.

Eli voi mennä hyvinkin pitkä aika ennenkuin tukiperheen voisi saada. Ja kyllä mietinmyös sitäkin että kun lapsia on kolme niin kuinkakohan nopeasti löytyy heille paikka johon kaikki pääsisivät. Varsinkin kuin on kaksi erityislasta (dysfasia). No voisi kokeilla soittaa sossuun ja kysyä. Ei se ota jos ei annakkaan.

Eli voi mennä hyvinkin pitkä aika ennenkuin tukiperheen voisi saada. Ja kyllä mietinmyös sitäkin että kun lapsia on kolme niin kuinkakohan nopeasti löytyy heille paikka johon kaikki pääsisivät. Varsinkin kuin on kaksi erityislasta (dysfasia). No voisi kokeilla soittaa sossuun ja kysyä. Ei se ota jos ei annakkaan.

ei niin, rohkeasti vaan kysymään. meille löytyi tukiperhe parissa kuukaudessa ja se oli todellinen yllätys.

Me saatiin kans tukiperhe juuri. Mulla on myös tuo esikoinen erityislapsi ja hän on käynyt tukiperheessä jonka saatiin kehitysvammapuolelta ei siis tuolta lastensuojelutoimiston kautta.

Voin sanoa,että muutama kuukausi on pientä odottamista,kun aloitin hakemisen,kun lapsi oli noin puolivuotias ja nyt yli kuuden. Itse järjestin perheen,jossa noin puoli vuotta hoidossa, mutta valitettavasti muuttivat niin kauas,ettei sos.tsto suostunut kuluja maksamaan.Taas olen ilman hengähdystaukoja,kun ei ole noita sukulaisia,joista apua olisi!

Yhteistyössä