Tukiperheestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja k
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja tottakai mä ymmärrän sen jos niitä perheitä ei ole tarpeeksi, ja eniten niitä tarvitsevat saavat ensin perheen.

Surullista vaan että niitä on niin vähän, tästäkään en tiennyt, kun en ole kysellyt muualla kuin täällä.

Perheitä tarvitsis niin monenlaiset perheet,ei vain ne joilla ongelmia on, tämä pointtina. Toivottavasti edes joku ymmärsi.

Se kans mitä kukakin pitää ongelmana on aika häilyvä juttu. Ite olen toiminu usean vuoden tukiperheenä lapselle jolla on vaikea CP-vamma sekä muitakin vammoja ja hän tarvitsee hoitajan 24h, et tällasia ongelmia niitä joillakin perheillä on.

Kunnioitan kaltaisiasi ihmisiä:) Voimia jaksaa eteenkinpäin.

Justiin, "ongelmaperheet" vaan saa tällasii etuja.. on se niin väärin taas.. meillä ei oo ongelmaa rahasta, ei mielenterveydellisii ongelmia, ei päihdeongelmia, normaali perhe ollaan.. Haluaisin pysyvän perheen jonne lapsilla olisi ihana mennä ja mekin voisimme hyvillä mielin aina jättää lapset sinne, toinen mummola! Pitänee vissiin alkaa kehittelee noita ongelmia että jotain apua saadaan:D on se helevetti

Miksette kehittele tällaista ihan itse, jonkun naapuriperheen kanssa tms :o Typerää, että ihmiset jotka eivät lastensuojelutoimenpiteitä tarvitse lähtevät ruuhkauttamaan systeemiä. Oma-aloitteisuutta hei!! Nyt tekemään sopimus naapuriperheen kanssa, että vaikka 1 vkl/kk he ottaa teidän lapset ja te teette samoin heille.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Luin tästä tukiperheasiasta iltasanomista, siinä annettiin ymmärtää ihan eriä mun mielestä mitä täällä, tai tässä ketjussa.. Luki et tukiperhettä voi hakea myös vanhemmat jotka vain kaipaavat rentoutumista joskus. Koko tukiperhejuttu kuulosti niin ihanalta ja juuri siltä mitä meidän perhe kaipaa! Lapset mummolaa ja vanhemmat rentoutumista.
En ihan tällaista vastaanottoa asiasta odottanut, että hyökätään kimppuun kun normaali perhe tukee tarvis..

Niin ku alkuun kirjotin et hakea voi, mut täällä on kortilla

sen lystin ap maksas?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Justiin, "ongelmaperheet" vaan saa tällasii etuja.. on se niin väärin taas.. meillä ei oo ongelmaa rahasta, ei mielenterveydellisii ongelmia, ei päihdeongelmia, normaali perhe ollaan.. Haluaisin pysyvän perheen jonne lapsilla olisi ihana mennä ja mekin voisimme hyvillä mielin aina jättää lapset sinne, toinen mummola! Pitänee vissiin alkaa kehittelee noita ongelmia että jotain apua saadaan:D on se helevetti

Miksette kehittele tällaista ihan itse, jonkun naapuriperheen kanssa tms :o Typerää, että ihmiset jotka eivät lastensuojelutoimenpiteitä tarvitse lähtevät ruuhkauttamaan systeemiä. Oma-aloitteisuutta hei!! Nyt tekemään sopimus naapuriperheen kanssa, että vaikka 1 vkl/kk he ottaa teidän lapset ja te teette samoin heille.

Ilmaiseksihan se pitää saada, eikä itse mitään pitäisi joutua tekemään! Vaikka rahaa on, niin ei sitä passaa lapsenvahtiin hupuloida!

Meidän esikoinen käy tukiperheessä, on käynyt jo yli 5 vuotta. On siis kerran kuukaudessa viikonlopun. Kesällä olisi mahdollista saada poika viikoksikin sinne. Silloin kun poika siellä aloitti, oli elämäntilanne vaikea. Poika on erityislapsi, ja vaikka meillä kaikki ns. hyvin nyt onkin, niin se katsotaan vielä pojalle tarpeelliseksi. Olen välillä miettinyt että lopetettaisiin se, koska tosiaan jonoa on, ja vaikka meillä on syy miksi käy, niin ajattelin että on varmaan perheitä jotka tarvitsisivat vielä kipeämmin tätä paikkaa. Mutta tämä perhe haluaa pojan sinne ja poika itsekkin haluaa mennä.
Mä ymmärrän että myös ne perheet, joilla ei mitään ns. ongelmia olekkaan, haluavat myös sitä omaa aikaa, mutta mun mielestä todella itsekästä ap:lta ajatella että on EPÄREILUA koska VAIN ongelmaperheet saavat tälläistä tukea!!!! Meneppä vähän ittees!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mitään?:
Alkuperäinen kirjoittaja Vatukka:

Aikas jännä o_O Ei me olla mikään ongelma perhe, ei mitään ongelmia, paitsi se että lapsenhoitoapua tarttee sillon tällön ku vilkas tuo poika et saa huilia, ei sosiaalitoimessa väittäny yhtään vastaan vaan samantien järjesti meille tukiperheen.

Menitte ensimmäistä kertaa sosiaalitoimen asiakkaiksi vain tämän tukiperheen saadaksenne?

Meillän käynyt perhetyöntekijät ihan pojan syntymästä asti (neuvolan kautta) ja sitä kautta uskalsin lähteä kyselemään. Ja perhetyöntekijät kävivät ihan sen takia kun minun elämä oli vähän " sekaisin" (olin raskaana entiselle miehellä joka minut kuitenkin jätti ja olin uudessa suhteessa (ja saman kanssa edelleen)). Joten kerroin sosiaalityöntekijälle että halutaan välillä yhdessä ladata akkuja ja aikaa parisuhteelle. Sostt ymmärsi ja järjesti paikan heti. Eli ei oltiu pelkästään asiakkaita tukiperhene takia, siinä vaiheessa kun ruvettiin sosiaalitoimen asiakkaiksi niin minulla ei ollut oikeastaan hajuakaan onko mahdollinen saada tukiperhe

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

PEESI TÄLLE, eli jos itsekin viitsii jotain antaa niin saa myös takaisin. Näin perusperheissä toimitaan jotta saadaan sitä omaa aikaa joskus.

Todellakin tukiperheitä tarvitaan niille joilla tilanne on paljon pahempi. Siitä työstä se tukiperhe saa niin vähän palkkiota, että hyvä jos siihen saadaan riittävästi motivoituneita perheitä jotta ne joilla oikeasti paha tilanne jotenkin jaksaisivat.

Joskus ollaan mietitty tota tukiperheenä olemista, ja varmasti voisin jo nyt ottaa kaikki naapuriston lapset vuoro viikonloppuina tänne jotta vanhemmat saisivat levätä...varmaan kukaan ei laittais vastaan....Ajatuksena kuitenkin toimia jollekin perheelle tärkeänä paikkana, jolle itsekin voisi antaa paljon...

No hohhoijakkaa.. Munki äiti, lasteni mummo on 45v, että ei se ikää katso :D pitää näköjään vaan vääntää vaikeeksi joillain tämä asia?!

Se on vaan valitettavaa, että meillä ei sellaista mummolaa ole jonne lapset voisivat mennä, sellaista perhettä kaivattais, onko se vaikea ymmärtää?
Hyvä sellaisilla on tulla turputtamaan ja silmiä pyöritteleen tänne, joilla lapset voi tyyliin joka toinen vkl mennä yökyläilee mummille.

Mä tiedän paljon tällaisia perheitä jotka oikeasti tarvitsisivat varamummolaa, mutta ei osata etsiä tai vaatia sellaista!

Voi itkut sentään. Tukiperheet tekevät vapaaehtoistyötä, uhraavat omaa vapaa-aikaansa, ja saavat siitä pienen korvauksen. Tukiperheet ovat ihan tavallisia perheitä, jotka itse päättävät hommaan ryhtyä, ja heitä on todellakin rajallinen määrä. Minusta on käsittämätäntä, että hyvin toimeentuleva tavallinen perhe kehtaa moista asiaa vaatia.

Tokihan sitä saa kaivata ja haluta mitä vaan, mutta on ymmärrettävä myös se, että kun perheitä on rajallinen määrä, on perheet laitettava tarpeen mukaan jonoon. Meillä on 3 lasta, vanhimmalla tarkkaavaisuushäiriö, keskimmäisellä ehkä ADHD, vasta selvitellään, mistä tietyt ongelmat johtuvat. Emmekä mekään ole hakemassa tukiperhettä, sen olemme harkitsemassa itse tukiperheeksi ryhtymistä. Minun vanhempani ovat sairaita, n. 70-vuotiaita. Eivät hoida lapsiamme, kuin joskus pari tuntia päiväsaikaan, mieheni äiti on jo 82-vuotias, eikä hänkään tasan siinä kunnossa että hoitaisi kolmea vilkasta poikaa.

Suosittelisin sinulle sen viime viikkoisen iltasanomien lapsiperhejutun lukemista, ja sitten hartaasti miettimistä, voisitteko te itse ryhtyä tukiperheeksi, tai miten te voisitte itse auttaa. Tai tarvitsetteko itse todellakin tukiperhettä?

Niin lastenhoitoapu meillekin pääasiassa ostetaan, muuta apua kun ei ole saatavissa!

En kanssa oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana jos rahasta ei tee tiukkaa. Kai sitä nyt jostain saa lastenhoitajan palkattua. Tai sitten tuo vuorottelu toisen lapsiperheen kanssa eli saatte niin autettua toisianne ja samalla sitä vapaata aikaa molemmille (& lapsille vielä kavereita).

Meillä ei vielä ole ollut tarvetta tukiperheelle tms vaikka sukulaiset asuu toisessa maassa ja lapsilla omia erityisongelmiaan. Meillä päiväkoti ja vuorotyöt ovat olleet suuri apu, eli saadaan rentoutua paitsi työpäivän (=yön) aikana, myös otettua välillä sitä kahden keskeistä aikaa lasten ollessa hoidossa. =) Ja kun on kaksi vanhempaa niin molemmat saavat sitä omaa aikaa toisen hoitaessa lapsia.

Muuten ollaan jonkin verran hyödynnelty tuota naapuriapua eli ollaan toisten naapuruston lapsiperheiden kanssa hoidettu lapsia puolin ja toisin. Sitten on löytynyt muutamia lapsettomia kavereita jotka ovat tarjoutuneet lastenhoitajiksi, nytkin tosi mukava 19v tyttönen josta meidän tyttö tykkää kuin hullu puurosta. :D

Mummojen tarvetta helpottaa työpaikka vanhuspuolella, eli lapset ovat sieltä löytäneet näitä mummoja joiden kanssa voivat touhuta. Hoitoonhan he eivät voi tietenkään lapsia ottaa, mutta kuitenkin tuo kontakti tuttuihin mummoihin syntyy.

No, aika näyttää miten jatkossa. Meille ollaan tarjottu jonkinlaista apu/tuki/mitälie henkilöä joka voisi vaikka kerran viikossa jonkun tunnin hoitaa esikosita, käydä tämän kanssa uimassa, ulkoilemassa jne. Voisi myös sopia tuota niin että hoitaisi samalla kuopusta niin että päästäisiin kohtesin jonnekin. No, vielä ei olla tuosta innostuttu mutta ehkä sekin joskus tulee ajankohtaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juu, ja miksi ette voisi palkata lapsenvahtia, esim. Mll:sta? Tukiperheistä on muutenkin pulaa, joten tuskin sellaista teille tullaan myöntämään jos ei ole mitään sosiaalisia-, taloudellisia- tai terveydellisiä ongelmia perheessänne.

Ennaltaehkäisyä..

Ei muuta kuin haet tukiperhettä, toivottavasti saatte. :)

Mä olen tukiperhettä odotellut vuoden päivät, esikoisella adhd, keskimmäisellä dyspraksia ja nuorin moni-allergikko. Yksin noiden kanssa elelen, ja silti on kiven alla paikat. Tosin kun omassa jaksamisessa ei vielä ainakaan oo valittamista, ni osittain siksikään en oo varmaan ihan jonon etupäässä.

Ootkos kuullut siitä varamummola toiminnasta, vois olla enempi sun tarkoituksiin sopiva, tai sit mll:n lastenhoitaja. Nuo tukiperheet kun todellakin on etupäässä "meille ongelmatapauksille".

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mä olen tukiperhettä odotellut vuoden päivät, esikoisella adhd, keskimmäisellä dyspraksia ja nuorin moni-allergikko. Yksin noiden kanssa elelen, ja silti on kiven alla paikat. Tosin kun omassa jaksamisessa ei vielä ainakaan oo valittamista, ni osittain siksikään en oo varmaan ihan jonon etupäässä.

Ootkos kuullut siitä varamummola toiminnasta, vois olla enempi sun tarkoituksiin sopiva, tai sit mll:n lastenhoitaja. Nuo tukiperheet kun todellakin on etupäässä "meille ongelmatapauksille".

Ja jos et tajua niitä ottaa, seuraava vaihe on ehdotus lapsien huostaanotosta.

Yhteistyössä