Tukiperheestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja k
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka ei ole sukulaisia, niin kai teillä ystäviä on? Edes työkavereita? Hoidatte vuorotellen yönyli tai koko viikonlopun toistenne lapsia, esim kerran kuussa.

Mistä oikein kuvittelet, että tukiperheet tulee? Ne on ihan tavallisia perheitä, niinkuin teidän perhe. Et sitten ole itse ajatellut sellaiseksi ryhtyä? Pakko olisi, jos joka perheelle semmoinen pitäisi järjestyä!

Alkuperäinen kirjoittaja sanaton:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Justiin, "ongelmaperheet" vaan saa tällasii etuja.. on se niin väärin taas.. meillä ei oo ongelmaa rahasta, ei mielenterveydellisii ongelmia, ei päihdeongelmia, normaali perhe ollaan.. Haluaisin pysyvän perheen jonne lapsilla olisi ihana mennä ja mekin voisimme hyvillä mielin aina jättää lapset sinne, toinen mummola! Pitänee vissiin alkaa kehittelee noita ongelmia että jotain apua saadaan:D on se helevetti

Niin että teidän pitää saada se apu mikä on kortilla jopa niille jotka sitä todellisuudessa tarvitsevat vaikeuksien vuoksi.

Huomattava osa muuten noista on erityislapsia jotka sitä tukiperhettä tarvitsevat ja monilla näillä lapsilla on vain toinen vanhemmista eikä edes muita sukulaisia samalla paikkakunnalla et silleen.

Miksi ihmeessä et palkkaa lastenhoitajaa teille vaikka MLLn kautta saisit aina saman hoitajan kun se ei edes ole teillä rahasta kiinni.

Näin se vaan on. Jokaisen perheen tulisi saada automaattisesti ulkopuolista apua, eikä vain ongelmaperheillä!!
Mä en tiiä miks en osaa tuolta mll kautta hakee hoitajaa.. eiks ne ole yleensä jotain nuoria tyttöjä joita sieltä saisi hoitamaan? Mä en vaan osais luottaa viikonlopuksi pikkutyttöä meidän lasten kanssa. Ja ei meillä sentäs niin paljoa sitä rahaa ole että vkl ajaksi voitais hoitaja palkata..
Mummon korviketta kaivattais.. Joku joka tosissaan sydämmestä haluaisi noita lapsia hoitaa ja touhuta niiden kanssa... ei vain velvollisuudesta ja rahan vuoksi.

Mummon korviketta, jepjep. Ne tukiperheiden vanhemmat ei hei kaikki oo mitään mummo-ikäsiä, että meinaatko vaatia, että just sun Nico-Petteris pääsee sellaselle herttaselle mummelille hoitoon?!!

No hohhoijakkaa.. Munki äiti, lasteni mummo on 45v, että ei se ikää katso :D pitää näköjään vaan vääntää vaikeeksi joillain tämä asia?!

Se on vaan valitettavaa, että meillä ei sellaista mummolaa ole jonne lapset voisivat mennä, sellaista perhettä kaivattais, onko se vaikea ymmärtää?
Hyvä sellaisilla on tulla turputtamaan ja silmiä pyöritteleen tänne, joilla lapset voi tyyliin joka toinen vkl mennä yökyläilee mummille.

Mä tiedän paljon tällaisia perheitä jotka oikeasti tarvitsisivat varamummolaa, mutta ei osata etsiä tai vaatia sellaista!

Meilläkään ei ole sellaista paikkaa, jonne kaikki lapset saisi kerralla. En ole koskaan päässyt kotoa minnekkään menemään. (jos aatellaan et pitäs päästä tuulettumaan)

Alkuperäinen kirjoittaja sanaton:
Justiin, "ongelmaperheet" vaan saa tällasii etuja.. on se niin väärin taas.. meillä ei oo ongelmaa rahasta, ei mielenterveydellisii ongelmia, ei päihdeongelmia, normaali perhe ollaan.. Haluaisin pysyvän perheen jonne lapsilla olisi ihana mennä ja mekin voisimme hyvillä mielin aina jättää lapset sinne, toinen mummola! Pitänee vissiin alkaa kehittelee noita ongelmia että jotain apua saadaan:D on se helevetti

Niin että teidän pitää saada se apu mikä on kortilla jopa niille jotka sitä todellisuudessa tarvitsevat vaikeuksien vuoksi.

Huomattava osa muuten noista on erityislapsia jotka sitä tukiperhettä tarvitsevat ja monilla näillä lapsilla on vain toinen vanhemmista eikä edes muita sukulaisia samalla paikkakunnalla et silleen.

Miksi ihmeessä et palkkaa lastenhoitajaa teille vaikka MLLn kautta saisit aina saman hoitajan kun se ei edes ole teillä rahasta kiinni.

Näin se vaan on. Jokaisen perheen tulisi saada automaattisesti ulkopuolista apua, eikä vain ongelmaperheillä!!
Mä en tiiä miks en osaa tuolta mll kautta hakee hoitajaa.. eiks ne ole yleensä jotain nuoria tyttöjä joita sieltä saisi hoitamaan? Mä en vaan osais luottaa viikonlopuksi pikkutyttöä meidän lasten kanssa. Ja ei meillä sentäs niin paljoa sitä rahaa ole että vkl ajaksi voitais hoitaja palkata..
Mummon korviketta kaivattais.. Joku joka tosissaan sydämmestä haluaisi noita lapsia hoitaa ja touhuta niiden kanssa... ei vain velvollisuudesta ja rahan vuoksi.

Mummon korviketta, jepjep. Ne tukiperheiden vanhemmat ei hei kaikki oo mitään mummo-ikäsiä, että meinaatko vaatia, että just sun Nico-Petteris pääsee sellaselle herttaselle mummelille hoitoon?!!

No hohhoijakkaa.. Munki äiti, lasteni mummo on 45v, että ei se ikää katso :D pitää näköjään vaan vääntää vaikeeksi joillain tämä asia?!

Se on vaan valitettavaa, että meillä ei sellaista mummolaa ole jonne lapset voisivat mennä, sellaista perhettä kaivattais, onko se vaikea ymmärtää?
Hyvä sellaisilla on tulla turputtamaan ja silmiä pyöritteleen tänne, joilla lapset voi tyyliin joka toinen vkl mennä yökyläilee mummille.

Mä tiedän paljon tällaisia perheitä jotka oikeasti tarvitsisivat varamummolaa, mutta ei osata etsiä tai vaatia sellaista!

No tokihan tuo on ihan normaalia ajatuksia. Mulla ei itellä ole koskaan asunut mummo tai pappa lähellä. Me hoidettiin toisiamme kun äitini päätti lähteä paariin. Meillä siis ei asunut sukulaisiakaan lähellä. Nyt kun omat sisarukset on kans aikuisia niin sitä kautta meillä on erilainen tilanne ja isäni nykyisen vaimon kanssa välillä ottaakin lapsia hoitoon jos on oikea tarve. Esim. työ.

Mutta olen kuullut että joillain paikkakunnilla on myös semmoinen toiminta kuin nuo varamummot/papat? Jotka toimisivat näin.?

Mä en enää kykene tarjoomaan hoitopaikkaa ku mulla on kuukaudessa korkeintaan yhtenä viikonloppuna vapaata.

Mut tämänki palstan kautta saattaa se varamummola tai muuten vaan hoitopaikka irrota ku vaidellen hoidatte homman toisen perheen kans :D

Ja tottakai mä ymmärrän sen jos niitä perheitä ei ole tarpeeksi, ja eniten niitä tarvitsevat saavat ensin perheen.

Surullista vaan että niitä on niin vähän, tästäkään en tiennyt, kun en ole kysellyt muualla kuin täällä.

Perheitä tarvitsis niin monenlaiset perheet,ei vain ne joilla ongelmia on, tämä pointtina. Toivottavasti edes joku ymmärsi.

Ja tottakai mä ymmärrän sen jos niitä perheitä ei ole tarpeeksi, ja eniten niitä tarvitsevat saavat ensin perheen.

Surullista vaan että niitä on niin vähän, tästäkään en tiennyt, kun en ole kysellyt muualla kuin täällä.

Perheitä tarvitsis niin monenlaiset perheet,ei vain ne joilla ongelmia on, tämä pointtina. Toivottavasti edes joku ymmärsi.

ymmärsin mä mitä tarkoitat.

ja vaikka kaupan ilmoille. Mutta ei yhteiskunta tarjoa tuohon teidän tilanteeseen mitään tukea/apua ja se on täysin oikein. Tai kuten jo sanoin, jos väkisin haluatte sen sos. toimen avun niin heittäydytte luusereiksi, eroatte ja sairastutte ja alatte hoitamaan lapsianne huonosti. Sitten tulee tukiperhe valtion puolesta.

Ymmärrän sen, että jokainen kokee välillä tarvitsevansa lastenhoitoapua. Ymmärrän myös sen, että yhteiskunnan velvollisuus ei ole sitä järjestää ilmaiseksi kaikille, vaan niille, joilla on todellinen ongelma.

Miksei sossusta kerrota tollasesta kaikille? Tunkivat meille kuitenkin väkisin, että tarviitte hoitajaa, vaikkeivat sitten mitään ole käynneillänsä tehneetkään.

Se kans mitä kukakin pitää ongelmana on aika häilyvä juttu. Ite olen toiminu usean vuoden tukiperheenä lapselle jolla on vaikea CP-vamma sekä muitakin vammoja ja hän tarvitsee hoitajan 24h, et tällasia ongelmia niitä joillakin perheillä on.

Monenko perheen kuvittelet jaksavan pyörittää oman perheen arkea ja sit kaikkina viikonloppuina (siihenhän niitä tukiperheitä hingutaan) muiden lapsia?

Koskako nämä tukiperheet saisivat sitä omaa aikaa? Vai eivätkö he tarvitsekaan sitä lainkaan?

Kelpaisiko teille muu ajankohta kuin viikonloppu?

Monenko perheen kuvittelet jaksavan pyörittää oman perheen arkea ja sit kaikkina viikonloppuina (siihenhän niitä tukiperheitä hingutaan) muiden lapsia?

Koskako nämä tukiperheet saisivat sitä omaa aikaa? Vai eivätkö he tarvitsekaan sitä lainkaan?

Omassa tukiperheessä missä tyttö käy niin tuli melkein samaan syssyyn sijaislapsi heille vauvana.

Muoks, meillä on ollut viikollakin. Siihen tähdätään että sopii ajan kohta myös sille perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Arla ProBioska:

Omassa tukiperheessä missä tyttö käy niin tuli melkein samaan syssyyn sijaislapsi heille vauvana.

Muoks, meillä on ollut viikollakin. Siihen tähdätään että sopii ajan kohta myös sille perheelle.

Mä oon ite sanonu et mulle kyl sopii noi viikonloput ihan hyvin, ku kuitenki olen töissä viikolla ite päivisin.

Luin tästä tukiperheasiasta iltasanomista, siinä annettiin ymmärtää ihan eriä mun mielestä mitä täällä, tai tässä ketjussa.. Luki et tukiperhettä voi hakea myös vanhemmat jotka vain kaipaavat rentoutumista joskus. Koko tukiperhejuttu kuulosti niin ihanalta ja juuri siltä mitä meidän perhe kaipaa! Lapset mummolaa ja vanhemmat rentoutumista.
En ihan tällaista vastaanottoa asiasta odottanut, että hyökätään kimppuun kun normaali perhe tukee tarvis..

Eikö tukiperheet saa itse päättää milloin heille lapsia voi tulla, eikä kaikkia samaan perheeseen tungeta? Mä luulin et tukiperheet tekee tätä hyvästä sydämmestä eikä pakosta?
Just se yksi vkl/kuukaudesta tai joka toinen kuukausi?
Olen kai saanut väärän kuvan koko touhusta vai ?

Luin tästä tukiperheasiasta iltasanomista, siinä annettiin ymmärtää ihan eriä mun mielestä mitä täällä, tai tässä ketjussa.. Luki et tukiperhettä voi hakea myös vanhemmat jotka vain kaipaavat rentoutumista joskus. Koko tukiperhejuttu kuulosti niin ihanalta ja juuri siltä mitä meidän perhe kaipaa! Lapset mummolaa ja vanhemmat rentoutumista.
En ihan tällaista vastaanottoa asiasta odottanut, että hyökätään kimppuun kun normaali perhe tukee tarvis..

Niin ku alkuun kirjotin et hakea voi, mut täällä on kortilla

Eikö tukiperheet saa itse päättää milloin heille lapsia voi tulla, eikä kaikkia samaan perheeseen tungeta? Mä luulin et tukiperheet tekee tätä hyvästä sydämmestä eikä pakosta?
Just se yksi vkl/kuukaudesta tai joka toinen kuukausi?
Olen kai saanut väärän kuvan koko touhusta vai ?

No mulla ainaki käy kolmesta eri perheestä lapsia ja ovat vaan viikonloppusin mun luona, koska olen viikolla päivisin itse töissä, joten mulle jää korkeintaan yks viikonloppu ns. lapsivapaata kuukaudessa ja itselläni on yksi lapsi.
Enkä tod. tee tota pakosta vaan ihan sydämestäni, vaikka tarttenki sen yhden vikonlopun kuukaudessa, jos se vaan on mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale leijailee:
Alkuperäinen kirjoittaja Vatukka:
me saatiin pojalle tukiperhe sillä perusteella että kun ei ole hoitopaikkaa muuta ja pitäis välil ladata akkuja... poika käy 5 yötä kuukaudessa olemassa maksimissaa, tarpeen mukaan, jos ei kamalaa tarvetta ni sit vähemmän. ja paikka löytyi heti kun kyselin lastensuojelun sosiaalityöntekijältä... eli reilusti vaan kysymään

Mimmonen paikka? Missä käytte? Tuollaisesta en ole kuullutkaan.

Ihan mukava vanhenpi pariskunta ottaa aina kotiinsa. Niillä käy sillon tällön muitakin lapsia hoidossa. Ovat todella ihania lapsirakkaita (heillä ei ole omia lapsia, kun eivät ole koskaan pystyneet saamaan) pitävät kaikkia hoitolapsia kuin omiaan.

Aikas jännä o_O Ei me olla mikään ongelma perhe, ei mitään ongelmia, paitsi se että lapsenhoitoapua tarttee sillon tällön ku vilkas tuo poika et saa huilia, ei sosiaalitoimessa väittäny yhtään vastaan vaan samantien järjesti meille tukiperheen.

Mulla oli kuopus useana vuonna pienenä just tuollaisessa 'mummolassa'. Vanhempi pariskunta, omat lapset isoja, aivan ihana paikka. Oli kerran kuussa viikonlopun aina kun isot isällään niin sain vapaata, ei siis ollut miestä silloin.
Koulun kun aloitti lopetettiin tai siis niiltä kuoli mies, enkä viitsoinyt enää 'isolle' uutta paikkaa hankkia. Sain Pealstakaa lapset ry:n kautta.

Me voidaan jäädä jonosta pois niin jos sitten ap:lla olisi parempi mahdollisuus saada se perhe. Olemme luultavasti hänen luokittelema ongelmaperhe koska ollaan tuota tukiperhettä haettu nyt 6kk, siitä lähtien kun mieheni kuoli ja jäin 5 vuotiaan erityislapsen kanssa kaksin. Lähimmät sukulaiset asuvat 400km:n päässä ja ovat iältään yli 70v. joten heitä en todellakaan aio vaivata. Mutta selvästikin ap tarvitsee miehensä kanssa kipeämmin apua, joten...

Alkuperäinen kirjoittaja Vatukka:

Aikas jännä o_O Ei me olla mikään ongelma perhe, ei mitään ongelmia, paitsi se että lapsenhoitoapua tarttee sillon tällön ku vilkas tuo poika et saa huilia, ei sosiaalitoimessa väittäny yhtään vastaan vaan samantien järjesti meille tukiperheen.

Menitte ensimmäistä kertaa sosiaalitoimen asiakkaiksi vain tämän tukiperheen saadaksenne?

Yhteistyössä