tukistaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nannna

Vieras
mitä mieltä olette tukistamisesta ja oletteko sitä käyttäneet kurituksessa?itse olen sitä käyttänyt muutaman kerran ja aina tulee huono omatunto... mutta kun juuri sillä hetkellä se tuntuu ainoalta keinolta kun lapsi esim huutaa ja hajottaa tavaroita tai käy sisartensa kimppuun...

Mua on pienenä tukistettu eikä mitään traumoja ole jäänyt. Mutta tuskin tuun samaa siltikään omille lapsilleni käyttämään.. En itse tukistais mutta en mä nyt sitä niiiin kauhean pahana asianakaan nää jos joku niin tekee.

Mielestäni se on tarpeetonta ja minusta on turha opettaa lasta kunnioittamaan toisen koskemattomuutta jollei niin itsekään tee, mutta ei tuo nyt ehkä mikään pahin synti kuitenkaan ole, vaikka laitonta onkin ja hyvä näin.

ei sitä minään kasvatusmenetelmänä meilläkään käytetä vaan lähinnä varoituskeinona että nyt meni homma yli.eikä tietenkän kovaa vaan että hiustebn tyvestä kiinni ja "nipistetään" tavallaan etten nyt minäkään revi kuitenkaan hiuksia kenenkään päästä.itsekkään en hyväksy ruumiillista kuritusta mutta en ole taydellinen minäkään.ikävä kyllä meillä on sanottu ettei se satu ja tukista vaan mutta joskus kun sanoo että tukistetaanko niin sitten rauhoitutaan.että tukistus on tiedossa muttei sitä pelätä meillä.eli oikeestaan ollut aika turhaa edes uhkailla sillä ikinä.

Tukistaminen on ruumiillista kurittamista, eikä mielestäni missään tapauksessa hyväksyttävää. Järkyttävää, että joku aikuinen omassa keinottomuudessaan on valmis tuottamaan kipua lapselle.

[QUOTE="nanna";22269257]ei sitä minään kasvatusmenetelmänä meilläkään käytetä vaan lähinnä varoituskeinona että nyt meni homma yli.eikä tietenkän kovaa vaan että hiustebn tyvestä kiinni ja "nipistetään" tavallaan etten nyt minäkään revi kuitenkaan hiuksia kenenkään päästä.itsekkään en hyväksy ruumiillista kuritusta mutta en ole taydellinen minäkään.ikävä kyllä meillä on sanottu ettei se satu ja tukista vaan mutta joskus kun sanoo että tukistetaanko niin sitten rauhoitutaan.että tukistus on tiedossa muttei sitä pelätä meillä.eli oikeestaan ollut aika turhaa edes uhkailla sillä ikinä.[/QUOTE]

Käytetään varoituskeinona?? Mitä sitten käy jos varoitus ei toimi? Annetaan piiskaa? Läimäytetään? Tukistaminen on ruumiillista kuritusta. Hyväksytkö vastaavan käytöksen lapseltasi toisia lapsia/lemmikkejä kohtaan?

Tukistaminen on ruumiillista kurittamista, eikä mielestäni missään tapauksessa hyväksyttävää. Järkyttävää, että joku aikuinen omassa keinottomuudessaan on valmis tuottamaan kipua lapselle.

Ihan samaa mieltä olen!
Kyllä asiat pitäisi pystyä hoitamaan ilman ruumillista kurittamista, johon myös tukistaminen oleellisesti luokitellaan. Katso nyt peiliin ja mieti miltä itsestäsi tuntuisi kun vaikka ukkokulta vähän pyörittäisi tukasta jos on kotihommat hoitamatta tai et ole muuten hänen kanssaan samaa mieltä jostain.
On paljon muitakin keinoja, toki ne vaativat ehkä aikuiselta hieman enemmän koska niistä ei selviä isomman oikeudella. Jäähypenkki, keskustelu ja toistuva kieltäminen ovat toki enemmän aikaa vieviä mutta varmasti myös lapsesi kehityksen kannalta huomattavasti parempia.
Oletkos kysynyt asiaa neuvolatädiltä, tuskin sielläkään mitään ruumillista kuritusta hyväksytään?

ei meillä hyväksytä minkäänlaista ruumiillista väkivaltaa ja niinkun sanoin ettei keino toimi meillä mutta sitten käytetään keinoja esim.lelu pois hetkeksi tai arestia ja anteeksipyyntö jokaiselta.en mä nyt puolustele tekojani vaan ilmaisin kyllä etten ole täydellinen ja paha mieli on tullut kun oon joutnut tukistamaan.itse sain remmiä ja risua ja lyötykkin on joten en salli sitä lapsilleni tekevän kenenkään mutta tukistamisesta en välittänyt minäkään lapsena enkä pitänyt sitä minään.se toimi minullekkin varoituksena.

ja ihan perhe terapeutin kanssa olen asiasta puhunut joka ei ollut asiasta millänsäkään.minä kysyinkin mielipiteitä ja sainkin mutta lukiko kukaan todella mitä omissa kommenteissa kirjoitin.ei ilmeisesti.

[QUOTE="nanna";22269382]ei meillä hyväksytä minkäänlaista ruumiillista väkivaltaa ja niinkun sanoin ettei keino toimi meillä mutta sitten käytetään keinoja esim.lelu pois hetkeksi tai arestia ja anteeksipyyntö jokaiselta.en mä nyt puolustele tekojani vaan ilmaisin kyllä etten ole täydellinen ja paha mieli on tullut kun oon joutnut tukistamaan.itse sain remmiä ja risua ja lyötykkin on joten en salli sitä lapsilleni tekevän kenenkään mutta tukistamisesta en välittänyt minäkään lapsena enkä pitänyt sitä minään.se toimi minullekkin varoituksena.[/QUOTE]

Mutta tuo tukistaminen on ruumiillista väkivaltaa.

niinhän se on mutta mielestäni monelta kantilta katsottuna liioiteltua luulla että siitä jäisi traumoja koska minä en revi hiuksia vaan nipistän juuresta.siitä mielipiteitä kellään?kun ajattelette kunnolla?tiedän nimittäin itse miltä tuntuu kun revitään hiuksia päästä.oon ollut lapsesta asti väkivallan uhrina ja aikuis ikään asti(kun joku sitä kysyi.. )ja kuten sanoin,en tee sitä kovaa ja tiedän että se on väärin.ja meillä on käytetty sitä vain muutaman kerran ja todellakin oikean syyn takia eikä minkään pikkutappelun takia.

ja mielestäni oikea syy on sellainen jossa lapsi satuttaa sisartaan niin että se voi joutua sairaalahoitoon eikä lopeta vaikka kielletään ja otetaan tilanteesta pois vaan aina vaan hyökkää pienempänsä päälle.ja nyt tietenkin joku väittää että tukistamisen syytä tuokin.ei vaan tuota tapahtui jo ennen tukistamista.lapsellani on ollut käytöshäiriötä pidemän aikaa ja siitä syystä hain apua sos. toim. jotta lapsen väkivaltaisuus saataisiin loppumaan.kaikki mailman keinot on koitettu mutta tuo tukistaminen tuli kokeiltua joku aika sitten kun meinasi käydä tosi pahasti.siinä tilanteessa oli vaikea ajatella aikuisen keinoja.

Laitonta, Suomen laissa kielletty. Väkivaltaa. Aika heikosti täytyy aikuisella mennä jos tarvii lasta kasvattaa tukistamalla.

Mua tukistettiin lapsena ja siitä on jäänyt todella isoja traumoja. Antoi kummallisia signaaleja että äiti voi tukistaa mua mutta mä en saa tukistaa veljeä jota kyllä tukistin ja veli tukisti mua, äidiltähän se malli opettiin. Ikinä en voisi omalle lapselle tehdä niin.

[QUOTE="Mintus";22269363]Ihan samaa mieltä olen!
Kyllä asiat pitäisi pystyä hoitamaan ilman ruumillista kurittamista, johon myös tukistaminen oleellisesti luokitellaan. Katso nyt peiliin ja mieti miltä itsestäsi tuntuisi kun vaikka ukkokulta vähän pyörittäisi tukasta jos on kotihommat hoitamatta tai et ole muuten hänen kanssaan samaa mieltä jostain.
On paljon muitakin keinoja, toki ne vaativat ehkä aikuiselta hieman enemmän koska niistä ei selviä isomman oikeudella. Jäähypenkki, keskustelu ja toistuva kieltäminen ovat toki enemmän aikaa vieviä mutta varmasti myös lapsesi kehityksen kannalta huomattavasti parempia.
Oletkos kysynyt asiaa neuvolatädiltä, tuskin sielläkään mitään ruumillista kuritusta hyväksytään?[/QUOTE]

Jos sinulla on kotihommat jäänyt tekemättä, laittaako miehesi sinut jäähylle miettimään käytöstäsi?? Onko miehesi siinun huoltajasi ja vastuussa tekemisistäsi??? Ilmeisesti näin on, kun pystyt vertaamaan äidin kasvatusta lapseen,isän käytökseen äitiä kohtaan!!!

Ja vielä voin sanoa että itse en hyväksy tukistamisista.

niinhän se on mutta mielestäni monelta kantilta katsottuna liioiteltua luulla että siitä jäisi traumoja koska minä en revi hiuksia vaan nipistän juuresta.siitä mielipiteitä kellään?kun ajattelette kunnolla?tiedän nimittäin itse miltä tuntuu kun revitään hiuksia päästä.oon ollut lapsesta asti väkivallan uhrina ja aikuis ikään asti(kun joku sitä kysyi.. )ja kuten sanoin,en tee sitä kovaa ja tiedän että se on väärin.ja meillä on käytetty sitä vain muutaman kerran ja todellakin oikean syyn takia eikä minkään pikkutappelun takia.

Vaikkei tukistamisesta jää (en ainakaan jaksa uskoa) traumoja niin juurihan sinäkin tässä kerroit, että se fyysisen satuttamisen malli on periytynyt sinulle lapsuudestasi. Mielestäni tämä on se syy miksi lasta ei "kannata" tukistaa. Se ikävä kyllä jatkuu sukupolvelta seuraavalle.

Mä nään tukistamisen pienempänä pahana kuin esim. luunapin..en tosiaan ota tupeesta kouraotetta ja pyörittele,vaan jos ei mee puhe perille ja lapsi vaan riekkuu ja räkättää päin naamaa niin otan lapsen otteeseen ja toisella kädellä saatan pienen hiustupsun tyvestä ottaa kiinni ja pitää paikallaan. Olen varmaan todella paska,mutta en nää mitään järkeä siinäkään että huudetaan ja huudetaan naama punasena eikä mitään tapahdu. Ja ne jotka eivät ole olleet tekemisissä kovapäisen ja vilkkaan neljävuotiaan pojan kanssa niin älkää kommentoiko =) Jos mä sillä "tukistamisella" voin estää sen että poika edes hetken tajuaa että sinne autotielle ei tosiaankaan juosta pää kolmantena jalkana eteen katsomatta,niin sit mä käytän sen keinon.

kiitos sinulle 4 vuotiaan pojan äidille että ymmärrät mitä ajan takaa.vaikkei tukistus ole edes laissa hyväksyttävää,on se todellakin parempi keino kuin kuuroille korville huutaminen,mistä varmaan jää traumoja,ja varsinkin jos sillä saa henkiä säästettyä.

[QUOTE="vieras";22269580]Mä nään tukistamisen pienempänä pahana kuin esim. luunapin..en tosiaan ota tupeesta kouraotetta ja pyörittele,vaan jos ei mee puhe perille ja lapsi vaan riekkuu ja räkättää päin naamaa niin otan lapsen otteeseen ja toisella kädellä saatan pienen hiustupsun tyvestä ottaa kiinni ja pitää paikallaan. Olen varmaan todella paska,mutta en nää mitään järkeä siinäkään että huudetaan ja huudetaan naama punasena eikä mitään tapahdu. Ja ne jotka eivät ole olleet tekemisissä kovapäisen ja vilkkaan neljävuotiaan pojan kanssa niin älkää kommentoiko =) Jos mä sillä "tukistamisella" voin estää sen että poika edes hetken tajuaa että sinne autotielle ei tosiaankaan juosta pää kolmantena jalkana eteen katsomatta,niin sit mä käytän sen keinon.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Oli ihan kuin itseni kirjoittama. Ei tukistus aina tarkoita että päätä pyöritetään pitkin seiniä ja äidille jää hirveä tukkakasa käteen. Vaan pikemmin herätetään, kun ei puhe tehoa.

Kerran tukistin ihan vähän, kun lapsi ei totellut mitään ja riehuessaan rikkoi olohuoneen uuden kirjahyllyn oven...ovi otti päähän, mut vielä enempi se, että tukistin. Varsinkin, kun lapseni yleensä tottelevat ilman mitään suurempaa komentamista. Minua on tukistettu, eikä ole jääny traumoja, mutta en nyt äkkiseltään keksi miksi minun pitäisi sitä koskaan enää käyttää rankaisukeinona.

Yhteistyössä