Tukkeuman vaara sektiossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sektiotoukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sektiotoukka

Vieras
Minulle kerrottiin että sektiossa on verisuonitukkeuman vaara. Tukkeuma voi tulla esim. jalkaan. Lääkäri sanoi myös että Suomessa ei käytetä ennaltaehkäisevää lääkitystä leikkauksessa tukkeumien ehkäisemiseksi. Muualla näin tehdään.

Kysymättä jäi että senkö vuoksi lääkärit ei halua tehdä suomessa sektioita?
Ja että eikö synnytyksessä ole ollenkaan vastaavaa vaaraa?

ei alatiesynnytyksessä ole tuota vaaraa.aina kun tehdään kirurginen toimenpide on veritulpan riski.elimistön hyytymistekijät saattaa mennä sekaisin.
jos tulppia on ollut aiemmin voidaan käyttää ehkäisevää lääkitystä varsinkin jos odotettavissa vuodelepoa.mutta se vaatii aina veriarvojen seurantaa ym.siksi sitä ei rutiinisti tehdä.

Raskausaikana jo sinällään on kohonnut riski veritulppaan.

Kyllä yleensä elektiivisessä sektiossa ainakin noustaan ylös viimeistään seuraavana päivänä.Samana päivänä voi sängyssä liikutella jalkojasi yms. eli tulppavaaraa pienentämään. Kyllä synnytyksessäkin menee hyytymäarvot sekaisin, vuodetaanhan siinä verta ja revetäänkin. Toki sektiossa riski suurempi.

Jalassa olevalla tulpalla ei sinänsä ole suurta merkitystä vaan silloin jos tulpasta lähtee pesäkkeitä esim. keuhkoihin ja saa massiivisen keuhkoveritulpan. Lienee kyllä harvinaista.

Veritulppa vaaraa lisää kyllä e-pillerit, pitkään istuminen esim. mannerten välisillä lennoilla...

Sektiossa ongelmana on lähinnä se, ettei sen jälkeen noin vaan nousta pystyyn ja kävellä - ainakin itselleni oli hieman vaikeaa, vaikka leikkauksesta oli kulunut jo melkein vuorokausi - ja liikkeelle lähtöhän on se, joka pistää veren kiertämään paremmalla paineella. Toki myös leikkaus sotkee niitä hyytymistekijöitä ja muutenkin verenkiertoa, eivätkä esim kohdun jälkisupistukset ole välttämättä aivan normaaleja - ei ainakaan minulla ollut.

Syy siihen, miksi hyytymien estolääkitystä ei anneta, on se, että verenvuoto saataisiin loppumaan jossain välissä - itse kun menetin sektion jälkeen semmoiset 1,5 litraa verta, eikä meinannut loppua tulla...

Mä sain veritulpan estolääkityksen suunnitellun sektion jälkeen 10/04 Tyksissä. Se annettiin mun korkean painoindeksin takia, riskitekijä veritulpassa.

Minun 4 section yhteydessä kesken leikkausta tuli hematooma(hyytymä)joka sitten liotettiin suoneentiputettavalla hemohessillä.Tästä olisi voinut tulla veritulppa jos sitä ei olisi saatu hoidettua.
Kaikissa leikkauksissa on hyytymän/veritulpan riski.Normaalissa alatie synnytyksessäkin on veritulpan riski.
Toisekseen olen törmännu monesti synnytyssairaalassa alakautta synnyttäneisiin jotka ei samanvuorokaudenaikana pysty liikkumaan.Minut on joka kerta pakotettu ylös jo samana iltapäivänä.
Leikkurissa ja heräämössä on ohjeena liikutella raajoja.Näin välttyy "lepo"veritulpilta.Tämän opastaa jo yleensä fysioterapeutti ennen sectioo tai muuta leikkausta.Sitä kannattaa noudattaa vaikka olisi puudutettu ja raajat tunnottomat.Kyllä ne silti liikkuu!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2006 klo 22:20 Wimma ja pamaus kirjoitti:
Sektiossa ongelmana on lähinnä se, ettei sen jälkeen noin vaan nousta pystyyn ja kävellä - ainakin itselleni oli hieman vaikeaa, vaikka leikkauksesta oli kulunut jo melkein vuorokausi - ja liikkeelle lähtöhän on se, joka pistää veren kiertämään paremmalla paineella. Toki myös leikkaus sotkee niitä hyytymistekijöitä ja muutenkin verenkiertoa, eivätkä esim kohdun jälkisupistukset ole välttämättä aivan normaaleja - ei ainakaan minulla ollut.

Syy siihen, miksi hyytymien estolääkitystä ei anneta, on se, että verenvuoto saataisiin loppumaan jossain välissä - itse kun menetin sektion jälkeen semmoiset 1,5 litraa verta, eikä meinannut loppua tulla...

Miksi menetit niin paljon verta? Vuositko jälkivuotona vai menetitkö leikkauksessa?

Yhteistyössä