Tuleeko karenssia jos työnantaja irtisanoo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...............
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...............

Vieras
Siis tuleeko karenssia jos työnantaja irtisanoo muista syistä kuin tuotannollisista?

Olen ollut pitkillä sairaslomilla. Koulutuksestanikin aikaa jo yli 10v. Tuntuu etten osaa töitäni. Olen myös arka kysymään neuvoa. Meillä on lomautus ja irtisanomisuhkakin päällä. En voi irtisanoutua töistä rahan takia. Emme pärjää pelkällä miehen palkalla. Olen myös koko ajan uupunut ja väsynyt mutta sairaslomaa en voi ottaa enkä edes saisi. Lääkäri ei sitä myönnä. Olen umpikujassa. En kehtaa myöntää etten osaa. Häpeän liikaa. Työni on muutenkin aika yksinäistä. Pelkään koko ajan romahtamista tai että minut irtisanotaan töistäni.

Lain mukaan voi joko purkaa työsuhteen tai irtisanoa tuotannollisista- ja taloudellisista syistä. Työsuhteen purku edellyttää merkittäviä syitä, jotka on lueteltu laissa. Karenssia ei tule, jos työsuhteen purku katsotaan johtuvan esim. sairaudesta (tästä sinulla tulee olla todistus).

Laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

8 luku
Työsopimuksen purkaminen

Työnantaja saa purkaa työsopimuksen noudatettavasta irtisanomisajasta tai työsopimuksen kestosta riippumatta päättyväksi heti vain erittäin painavasta syystä. Tällaisena syynä voidaan pitää työntekijän työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden niin vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.

Työntekijä saa vastaavasti purkaa työsopimuksen päättyväksi heti, jos työnantaja rikkoo tai laiminlyö työsopimuksesta tai laista johtuvia, työsuhteessa olennaisesti vaikuttavia velvoitteitaan niin vakavasti, että työntekijältä ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa.

Tapauksessasi toimisin siten, että hakisin sairauslomaa (varmasti löytyy lääkäri joka toteaa masennuksen) ja katsoisin mitä tapahtuu. Mikäli sairausloma johtaa työsuhteen purkuun, katsotaan sen laillisuus ja mikäli laiton, saat korvauksen. Työkkärin kannalta on tärkeää se, ettet ole itse tahallasi aiheuttanut irtisanomista tai purkua.

Jos irtisanominen on omaa syytä, voi karenssi tulla vaikka työnantaja irtisanoisi. Mutta jos työnantaja irtisanoo sinut siksi, että työkykysi on merkittävästi ja pysyvästi alentunut, ei tämä tietenkään ole omaa syytäsi. Sitten tilanne on vaikeampi, jos sinut irtisanotaan esim. toistuvien virheiden vuoksi. Sitä ei voida tehdä kyllä varoittamatta ja jos sinulle varoitus tulisi, kerro työnantajalle että et vaan koe osaavasi työtäsi riittävän hyvin ja kaipaat lisäkoulutusta ja -tukea. Ymmärrän, että se on vaikeaa jos olet arka kysymään neuvoakin. Siihen neuvojen kysymiseen sinun pitäisi vaan koittaa pakottaa itsesi. Pystyisitkö kotona opiskelemaan asioita, joita et koe nyt osaavasi riittävän hyvin?

Sairasloma ei tietenkään noita osaamis- ja arkuusongelmia ratkaisisi, pahentaisi vain, mutta olisiko jostain lääkityksestä apua? Siis jos sinulla on niin kova ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko, ettet sen vuoksi pysty hoitamaan kunnolla työtäsi (kun et uskalla kysyä neuvoa), joku lääkitys saattaisi auttaa pahimman yli. Kysy siitä lääkäriltäsi.

Mitkä ovat pitkän tähtäimen suunnitelmasi työelämän suhteen vai onko sinulla sellaisia? Olisiko joku toinen ala sinulle sopivampi? Mikäli sinut nyt irtisanotaan taloudellisista ja tuotannollisista syistä, voisi se olla hyvä tilaisuus uudelle alulle. Tietysti muutenkin voisit hakeutua uusiin töihin tai opiskelemaan, vaikka jotain nykyistä työtäsi yksinkertaisempaa alaa.