Tuleeko musta kuuro? :o Onko täällä ketään jolla on menierin tauti, kuulonalenema tai muuta vastaavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei kuule ei...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei kuule ei...

Vieras
Kävin tänään työterveyshuollossa kuulon tutkittuttamassa ku tuntuu etten kuule ihmisten puhetta ja korvissa vinkuu/sihisee tai mitä se lie onkaan...
Vasemmassa hiukan parempi kuulo ku oikeassa. Mutta siis puhealueella täysin normaali ykköstasoa. Mutta korkeita ääniä en kuule. Oikeesta anto jotain arvoja 35-65 ja vasemmasta 30-55. Sano että on mun ikäselle huomattava alenema

Miulla on kuulonalenema, liekkö sit syy vai seuraus tinnityksestä joka on kokoaikainen molemmissa korvissa.
Mitään tiettyä tapahtumaa tms. en osaa sanoa milloin/miksi alkoi tinnitys mutta muutaman vuoden se on ollut. Pari kolme kertaa oon kuulontutkimuksessa käynyt, aina näkynyt selvä alenema keskiäänien tms. kohdalla ja tod.näk. keski-iässä joskus aiotaan kuulolaitetta miettiä kun iän puolesta alkaa jotkin kuulon äänialat heikkenemään. Tai jotkut, en muista enää mitä sanottiin...mutta ei sille vissiinkään mitään tehdä.
Vaiva vaikeuttaa esim.hälyisemmässä ympäristössä keskustelun kuulemista, muuten tähän on jo tottunut kai, saa nukuttua jne.

Ajattelin et jos oliski ollu vaikka piilevä korvatulehus tai vaikkua korvissa. Mut ihan puhtaat korvat ei tulehustakaan ollu.
Koko ajan inisee korvissa. Ei pitäs googlettaa mut kovin nuo oireet sopis otoskleroosi nimiseen sairauteen. Ensi viikolla onneks pääsen käymään hoitajan vastaanotolla ja katotaa kuulo uudestaan ja katotaan lääkärille menoa. Onhan se ihme ku terveellä 25vuotiaalla kuulonalenema ilmenee :o

Minulla on kuulon alenema. Johtuu useista sairastetuista korvatulehduksista ja puhjenneista tärykalvoista jotka ovat arpeutuneet. Vielä en tarvitse kuulokojetta, mutta en kuule kaikkia matalia äääniä, en esim. työssäni voi kuunnella verenpainetta manuaalisella mittarilla.. Onneksi nykyaikaiset kuulokojeet on pieniä nappeja sisäkorvassa. Helppo hoitaa, täysin huomaamattomia.

Minulla on kuulon alenema. Johtuu useista sairastetuista korvatulehduksista ja puhjenneista tärykalvoista jotka ovat arpeutuneet. Vielä en tarvitse kuulokojetta, mutta en kuule kaikkia matalia äääniä, en esim. työssäni voi kuunnella verenpainetta manuaalisella mittarilla.. Onneksi nykyaikaiset kuulokojeet on pieniä nappeja sisäkorvassa. Helppo hoitaa, täysin huomaamattomia.

Mulla on taustalla sama syy, niin monta kertaa puhkottu korvia lapsena, että arpikudosta löytyy. Ehdin kolmikymppiseksi asti ilman, että edes havaitsin mitään "oireita", mutta nyt rajapyykin ylityttyä olen huomannut, että minun on joskus vaikea tunnistaa hiljaisten ja tietyn korkuisten äänten tulosuuntaa. Tästä syystä ajattelin mennä läääriin, saavat sitten siellä tutukia, onko kuulossa tapahtunut muutoksia sitten viime tutkimusten.

Olen ymmärtänyt, että minulta puuttuu toisesta korvasta ääniä asteikon keskeltä, siis kuulen tiettyä tasoa korkeammat ja myös sitä matalammat äänet. Jotenkin sitä kuvittelisi, että alenema koskisi joko matalia tai korkeita ääniä. Tai sitten olen ymmärtänyt väärin, en ole tietysti edes ajatellut asiaa ennen kuin nyt, kun huomaan muutoksia kuulossani.

Kuulon yhtäkkiä katoaminen on kyllä nin mystinen juttu. Tästä on kolmisen viikkoa ku olin sairaana niin tuli sitten vielä poskiontelon tulehus. Mutta ei kuulemma sekän voi olla.
Viime yönä en juurikaan saan unta ku mietin että oonko mä tulevaisuudessa mahollisesti kuuro? :o

Sulle ei oo väläytelty mitään tarkempaa diagnoosia? Millasia lukemia oot noista kuulotesteistä saanu? Muistatko yhtään?

Nyt vasta huomasin tän..en valitettavasti muista mitä lukemia oli mut kun sitä käyrää näyttivät niin olihan siinä just keskiäänien kohdalla semmoinen notkahdus.
Eikä oo mitään diagnoosia ees arvailtu. Kävinköhän vuoden välein noissa kontrolleissa sit niin niissä ei ollut mitään muutosta tapahtunut niin sanoivat että jos itestä tuntuu jotain tapahtuvan niin mennä takasin, muuten ei tainnut ees kontrollia olla enää.

Terveydenhoitajan mittaukset on vain osittain päteviä, jos kuulossa on vikaa pitää päästä oikealle korvalääkärille, mihin liittyy luukuulo testi. Asia voi olla myöskin perinnöllinen. Itsellä meluammatista kuulon alenema, joka on puhealueella.

[QUOTE="Vieras";28712670]Terveydenhoitajan mittaukset on vain osittain päteviä, jos kuulossa on vikaa pitää päästä oikealle korvalääkärille, mihin liittyy luukuulo testi. Asia voi olla myöskin perinnöllinen. Itsellä meluammatista kuulon alenema, joka on puhealueella.[/QUOTE]

Mua testataan välillä kuten kollegojakin. Saattaa kuulo kärsiä työssä.

Ai onko ne muka niin pieniä? Kaikki kuulolaitteet mitä oon nähny on ollu kauheen kokosia rumia möhkäleitä
On niitä pieniä, mutta on myös möhkäleitä. Pienet laitteet eivät toimi, jos on kovin heikko kuulo tai ongelma on matalissa äänissä kuten minulla. Lohdutukseksi voin sanoa, että kun kuulo on sopivasti heikko, niin se on vaan etu, että muutkin näkevät, että kuulon kanssa on ongelmia. Silloin he ymmärtävät, että ehkä toinen kuuli väärin, kun vastaili ihan älyttömiä, ja muutenkin osaavat paremmin huomioida kuulemisen ongelmat.

Kun mun kuulo-ongelma tuli esille, niin työterveydessä sanottiin, että minusta tulee kuuro. Itse en ole niin pessimistinen, sillä korvalääkärit ovat vakuutelleet muuta. Otoskleroosissa kuuloluut voidaan leikata, millä tilannetta voidaan korjata, kun kuulolaitteista ei ole enää riittävää apua. Lisäksi on vielä implanttileikkaukset, jos muusta ei ole apua.

Yhteistyössä